Art. 1. - Zmiana ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2019.1403

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 grudnia 2022 r.
Art.  1. 

W ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2019 r. poz. 701 i 730) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 49:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Wpisu do rejestru na wniosek dokonuje marszałek województwa, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę podmiotu.",

b)
w ust. 7:
w pkt 1 wyraz "warunkach" zastępuje się wyrazem "warunków",
w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 i 5 w brzmieniu:

"4) numeru PESEL;

5) adresu e-mail.";

2)
w art. 50 w ust. 1 w pkt 6 w lit. f kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7) z zakresu ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2018 r. poz. 1454 i 1629 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1403):

a) punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonych samodzielnie przez gminę lub wspólnie z inną gminą lub gminami,

b) podmiotów, które uzyskały wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.";

3)
w art. 51:
a)
w ust. 1 w pkt 5 skreśla się przecinek i uchyla się pkt 6,
b)
w ust. 2 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) wytwórca odpadów będący rolnikiem gospodarującym na powierzchni użytków rolnych poniżej 75 ha, o ile nie podlega wpisowi do rejestru na podstawie ust. 1.";

4)
w art. 52:
a)
w ust. 1:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz adres zamieszkania lub siedziby, adres e-mail, a w przypadku wyznaczenia autoryzowanego przedstawiciela - również kod pocztowy, miejscowość, nazwę ulicy, numer domu i lokalu, kraj, numer telefonu i faksu oraz osobę do kontaktu, a także imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby producenta w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, zwanego dalej "producentem sprzętu", który go wyznaczył;",

po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) numer PESEL - w przypadku podmiotów będących osobami fizycznymi nieobowiązanymi do posiadania numeru identyfikacji podatkowej (NIP);",

w pkt 4:
--
w lit. a tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"– nazwę i numer rejestrowy organizacji odzysku, która przejęła obowiązek zapewnienia odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów, o ile została zawarta umowa z organizacją odzysku,",

--
w lit. b w tiret szóste po wyrazach "do recyklingu" dodaje się wyrazy "w odniesieniu do poszczególnych rodzajów odpadów",
--
w lit. c dodaje się tiret szóste w brzmieniu:

"– informację o masie poszczególnych rodzajów odpadów dopuszczonych do odzysku wraz z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia służących do odzysku,",

w pkt 5 w lit. a w tiret drugie po wyrazach "funkcjonuje w sieci, " dodaje się wyrazy "oraz datę, do której dane stacje lub punkty funkcjonowały w tej sieci, w przypadku zaprzestania ich funkcjonowania,",
w pkt 6 w lit. f w tiret drugie wyrazy "zaświadczenie wydane" zastępuje się wyrazami "kopię zaświadczenia wydanego",
w pkt 7 w lit. a:
--
tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"– informację o rodzaju wprowadzanych baterii i akumulatorów,",

--
dodaje się tiret trzecie w brzmieniu:

"– informację o marce wprowadzanych baterii i akumulatorów, o ile posiada on taką informację,",

w pkt 7a:
--
w lit. c tiret trzecie i czwarte otrzymują brzmienie:

"– informację o stosowanym procesie odzysku,

– informację o masie poszczególnych rodzajów odpadów dopuszczonych do odzysku wraz z podaniem rocznej mocy przerobowej instalacji lub urządzenia służących do odzysku,",

--
w lit. d tiret pierwsze-trzecie otrzymują brzmienie:

"– informację o sposobie wykonania obowiązku zapewnienia odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych samodzielnie, za pośrednictwem organizacji odzysku opakowań lub organizacji samorządu gospodarczego, o której mowa w art. 25 ust. 1 tej ustawy,

– nazwę i numer rejestrowy organizacji odzysku opakowań, która przejęła obowiązek zapewnienia odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, o ile została zawarta umowa z organizacją odzysku opakowań,

– nazwę i numer rejestrowy organizacji samorządu gospodarczego, o której mowa w art. 25 ust. 1 tej ustawy - w przypadku wprowadzających produkty w opakowaniach wielomateriałowych lub wprowadzających środki niebezpieczne w opakowaniach, którzy przystąpili do porozumienia, o którym mowa w art. 25 tej ustawy,",

--
lit. f otrzymuje brzmienie:

"f) organizacji samorządu gospodarczego, o której mowa w art. 25 ust. 1 tej ustawy - informację o zakresie i terminie realizacji zawartego przez tę organizację porozumienia z marszałkiem województwa;",

po pkt 7a dodaje się pkt 7b w brzmieniu:

"7b) z zakresu ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w odniesieniu do podmiotu, który uzyskał wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości - nazwę gminy, powiatu i województwa, w których podmiot ten odbiera odpady komunalne;",

w pkt 8 w lit. f:
--
wyraz "wytwarzaniu" zastępuje się wyrazami "miejscu wytwarzania",
--
kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. g w brzmieniu:

"g) punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych, o którym mowa w art. 45 ust. 1 pkt 11:

– adres punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

– kod i nazwę rodzajów zbieranych odpadów komunalnych.",

b)
w ust. 2:
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) adres e-mail;",

pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) informacje zawarte w decyzjach, o których mowa w pkt 4:

a) nazwę i adres instalacji lub nazwę i adres miejsca zbierania odpadów,

b) informacje o rodzajach odpadów wytwarzanych, zbieranych lub przetwarzanych,

c) informacje o dopuszczonej w decyzji mocy przerobowej instalacji lub urządzenia,

d) informacje o procesie odzysku lub procesie unieszkodliwiania;",

uchyla się pkt 7,
w pkt 8 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 9 w brzmieniu:

"9) współrzędne geograficzne instalacji:

a) składowisk odpadów,

b) obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,

c) spalarni odpadów,

d) współspalarni odpadów.",

c)
w ust. 3 po wyrazach "ust. 2 pkt 2" dodaje się wyrazy " , 2a i 9";
5)
w art. 53:
a)
w ust. 1 skreśla się wyrazy "w formie pisemnej",
b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wniosek o wpis do rejestru składa się przy użyciu rejestrowego formularza elektronicznego za pośrednictwem strony internetowej określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 84.",

c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Przedsiębiorca zagraniczny, w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, składa w formie pisemnej wniosek o wpis do rejestru wygenerowany za pośrednictwem strony internetowej określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 84, opatrzony podpisem tego przedsiębiorcy lub osoby go reprezentującej.",

d)
w ust. 5:
we wprowadzeniu do wyliczenia skreśla się wyrazy "w szczególności",
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu oraz adres zamieszkania lub siedziby, adres e-mail, a w przypadku wyznaczenia autoryzowanego przedstawiciela - również kod pocztowy, miejscowość, nazwę ulicy, numer domu i lokalu, kraj, numer telefonu i faksu oraz osobę do kontaktu, a także szczegółowe dane producenta sprzętu, który go wyznaczył, obejmujące informację o imieniu i nazwisku lub nazwie oraz adresie zamieszkania lub siedziby oraz wykaz wprowadzających sprzęt, którzy mogą korzystać z uprawnienia, o którym mowa w art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,",

po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) imię i nazwisko oraz adres e-mail osoby uprawnionej do reprezentacji podmiotu,",

w pkt 4 po wyrazach "i nazwisko" dodaje się wyrazy "oraz adres e-mail",
e)
w ust. 7:
we wprowadzeniu do wyliczenia skreśla się wyrazy " , składanego w formie pisemnej,",
w pkt 1 w lit. a oraz w pkt 2 w lit. a i c skreśla się wyraz "uwierzytelnioną",
w pkt 2 w lit. b wyrazy "dokument potwierdzający" zastępuje się wyrazami "kopię dokumentu potwierdzającego",
w pkt 3 i 4 wyrazy "zaświadczenie wydane" zastępuje się wyrazami "kopię zaświadczenia wydanego",
f)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Marszałek województwa zamieszcza w rejestrze dokumenty, o których mowa w ust. 7, oraz udostępnia na żądanie właściwych organów dokumenty, o których mowa w ust. 7 pkt 6.";

6)
w art. 55 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Marszałek województwa zawiadamia podmiot o aktywacji indywidualnego konta drogą elektroniczną.";

7)
art. 56 otrzymuje brzmienie:

"Art. 56. 1. Marszałek województwa weryfikuje i zatwierdza:

1) informacje, o których mowa w art. 52 ust. 1, zawarte we wniosku o wpis do rejestru;

2) wymagane informacje, o których mowa w art. 52 ust. 2.

2. Wpis do rejestru oraz zamieszczenie w rejestrze informacji, o których mowa w art. 52 ust. 1 i 2, następuje z chwilą zatwierdzenia, o którym mowa w ust. 1.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się w przypadku zmiany wpisu w rejestrze oraz wykreślenia z rejestru.";

8)
w art. 59 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Podmiot wpisany do rejestru jest obowiązany do złożenia marszałkowi województwa wniosku o zmianę wpisu w rejestrze przy użyciu aktualizacyjnego formularza elektronicznego za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, w przypadku zmiany:";

9)
w art. 60:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku trwałego zaprzestania wykonywania działalności wymagającej wpisu do rejestru, podmiot jest obowiązany, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności, do złożenia marszałkowi województwa wniosku o wykreślenie z rejestru przy użyciu formularza elektronicznego o wykreślenie z rejestru za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.",

b)
uchyla się ust. 4;
10)
uchyla się art. 61;
11)
w art. 65:
a)
uchyla się ust. 2,
b)
dodaje się ust. 3-5 w brzmieniu:

"3. Formularze rejestrowe, aktualizacyjne i o wykreśleniu z rejestru złożone za pośrednictwem strony internetowej, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 84 albo indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami nie wymagają opatrzenia ich podpisem.

4. Pisma w sprawach dotyczących wpisu do rejestru, zmiany wpisu w rejestrze oraz wykreślenia z rejestru doręcza się za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2019 r. poz. 123 i 730), chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się do wezwania do przekazania informacji w przypadku, o którym mowa w art. 52 ust. 3, gdy marszałek województwa nie posiada adresu e-mail posiadacza odpadów.";

12)
w art. 66 w ust. 4 w pkt 1 w lit. b średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. c w brzmieniu:

"c) będących rolnikami gospodarującymi na powierzchni użytków rolnych poniżej 75 ha, o ile nie podlegają wpisowi do rejestru na podstawie art. 51 ust. 1;";

13)
w art. 67 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Karta ewidencji odpadów niebezpiecznych zawiera dodatkowo:

1) imię i nazwisko, adres zamieszkania lub siedziby oraz numer rejestrowy posiadacza odpadów, który przekazuje odpad;

2) imię i nazwisko, adres zamieszkania lub siedziby oraz numer rejestrowy posiadacza odpadów, który przejmuje odpad;

3) informację o rodzaju prowadzonej działalności w zakresie sprzedaży odpadów lub pośredniczenia w ich obrocie.";

14)
uchyla się art. 68;
15)
w art. 70 uchyla się ust. 2;
16)
art. 72 otrzymuje brzmienie:

"Art. 72. 1. Posiadacz odpadów jest obowiązany do przechowywania dokumentów i wszelkich danych, na podstawie których są sporządzane dokumenty ewidencji odpadów, o których mowa w art. 67 ust. 1, przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone te dokumenty ewidencji odpadów, z zastrzeżeniem art. 116.

2. Posiadacz odpadów jest obowiązany do udostępniania dokumentów i wszelkich danych, o których mowa w ust. 1, na żądanie organów uprawnionych do przeprowadzania kontroli.

3. Marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce odbierania odpadów komunalnych, wytwarzania, przetwarzania odpadów albo miejsce zamieszkania lub siedzibę transportującego odpady wykonującego usługę transportu odpadów, w drodze decyzji, zobowiązuje posiadacza odpadów do przedłożenia dokumentów i wszelkich danych, o których mowa w ust. 1, w przypadku gdy dokumenty ewidencji odpadów, o których mowa w art. 67 ust. 1, budzą wątpliwości co do prawidłowości sporządzenia lub gdy jest to niezbędne do prowadzenia innych postępowań z zakresu ochrony środowiska należących do jego właściwości.";

17)
w art. 73 w ust. 2:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:",

b)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w zakresie opakowań i odpadów opakowaniowych informacje o:

a) masie wytworzonych i przywiezionych z zagranicy opakowań według rodzajów materiałów, z jakich zostały wykonane, w tym o:

– opakowaniach jednorazowego użytku,

– opakowaniach wielokrotnego użytku,

– przestrzeganiu ograniczeń wynikających z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi,

– toksyczności lub zagrożeniach ze strony materiałów opakowaniowych lub składników stosowanych do produkcji opakowań,

b) liczbie wprowadzonych do obrotu lekkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego,

c) masie opakowań, w tym opakowań środków niebezpiecznych, w których zostały wprowadzone do obrotu produkty, z podziałem na poszczególne ich rodzaje,

d) masie poddanych odzyskowi i recyklingowi odpadów opakowaniowych, w tym odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań środków niebezpiecznych, z podziałem na poszczególne ich rodzaje oraz z uwzględnieniem podziału na odpady pochodzące z gospodarstw domowych i z innych źródeł niż gospodarstwa domowe, a także według sposobu ich odzysku i recyklingu,

e) osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych, w tym odpadów opakowaniowych powstałych z opakowań środków niebezpiecznych, z podziałem na poszczególne ich rodzaje,

f) wysokości należnej opłaty produktowej, obliczonej oddzielnie, z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań, w tym opakowań środków niebezpiecznych - w przypadku nieosiągnięcia wymaganego poziomu odzysku lub recyklingu.

g) masie wywiezionych za granicę opakowań, według rodzajów materiałów, z jakich zostały wykonane, z podziałem na opakowania jednorazowego użytku oraz opakowania wielokrotnego użytku - w przypadku przedsiębiorcy, który eksportuje lub dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy opakowań lub produktów w opakowaniach,

h) przeprowadzonych publicznych kampaniach edukacyjnych wraz ze wskazaniem wysokości środków przeznaczonych na ten cel lub wysokości należnych środków, o których mowa w art. 19 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, oraz o wysokości środków, które powinny zostać przeznaczone na publiczne kampanie edukacyjne;",

c)
w pkt 5:
w lit. a tiret pierwsze-czwarte otrzymują brzmienie:

"– masie sprzętu wprowadzonego do obrotu, z podziałem na grupy sprzętu, z wyodrębnieniem paneli fotowoltaicznych, oraz na sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych i na sprzęt inny niż przeznaczony dla gospodarstw domowych,

– masie zebranego zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych oraz z innych źródeł niż gospodarstwa domowe, masie zużytego sprzętu przetworzonego w zakładzie przetwarzania, masie zużytego sprzętu przygotowanego do ponownego użycia, masie odpadów powstałych ze zużytego sprzętu przygotowanych do ponownego użycia, poddanych recyklingowi, innym niż recykling procesom odzysku oraz unieszkodliwianiu, z podziałem na grupy sprzętu, z wyodrębnieniem paneli fotowoltaicznych,

– masie odpadów powstałych ze zużytego sprzętu wywiezionych z terytorium kraju w celu poddania ich recyklingowi, innym niż recykling procesom odzysku, oraz unieszkodliwianiu, z podziałem na odpady wywiezione na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego w rozumieniu art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz na terytorium państwa niebędącego tym państwem członkowskim, z podziałem na grupy sprzętu, z wyodrębnieniem paneli fotowoltaicznych,

– osiągniętym minimalnym rocznym poziomie zbierania zużytego sprzętu, poziomie odzysku oraz poziomie przygotowania do ponownego użycia i recyklingu zużytego sprzętu, z podziałem na grupy sprzętu, z wyodrębnieniem paneli fotowoltaicznych,",

w lit. b wprowadzenie do wyliczenia i tiret pierwsze otrzymują brzmienie:

"wykaz zakładów przetwarzania, z których prowadzącymi została zawarta umowa, o której mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, przez wprowadzającego sprzęt lub organizację odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, za pośrednictwem której autoryzowany przedstawiciel lub wprowadzający sprzęt realizuje obowiązki wynikające z tej ustawy, zawierający:

– imię i nazwisko lub nazwę podmiotu prowadzącego zakład przetwarzania, z którym została zawarta umowa, oraz adres zamieszkania lub siedziby,",

lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) informacje o sposobie przeprowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych ze wskazaniem, czy obowiązek ten był zrealizowany samodzielnie, czy za pośrednictwem organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, przy czym w przypadku wprowadzającego sprzęt przeprowadzającego publiczne kampanie edukacyjne samodzielnie informacje o wysokości:

– środków przeznaczonych na ten cel lub wysokości należnych środków, o których mowa w art. 15 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,

– osiągniętego przychodu netto z tytułu wprowadzania do obrotu sprzętu elektrycznego i elektronicznego na terytorium kraju w poprzednim roku kalendarzowym;",

d)
w pkt 6 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) informacje o przeprowadzonych publicznych kampaniach edukacyjnych wraz ze wskazaniem wysokości środków przeznaczonych na ten cel lub wysokości należnych środków, o których mowa w art. 37 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach,";

18)
w art. 74:
a)
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) art. 73 ust. 2 pkt 2 - w przypadku organizacji odzysku opakowań, o której mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi;",

b)
w ust. 3a:
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) informacje o przeprowadzonych przez organizację odzysku opakowań publicznych kampaniach edukacyjnych wraz ze wskazaniem wysokości środków przeznaczonych na ten cel oraz o wysokości środków, które organizacja odzysku opakowań powinna przeznaczyć na publiczne kampanie edukacyjne;",

w pkt 3 uchyla się lit. a i b;
19)
w art. 74a:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) masie zebranego zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych oraz z innych źródeł niż gospodarstwa domowe, masie zużytego sprzętu przetworzonego w zakładzie przetwarzania, masie zużytego sprzętu przygotowanego do ponownego użycia, masie odpadów powstałych ze zużytego sprzętu przygotowanych do ponownego użycia, poddanych recyklingowi, innym niż recykling procesom odzysku oraz unieszkodliwianiu, z podziałem na grupy sprzętu;",

b)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) przeprowadzonych przez nią publicznych kampaniach edukacyjnych wraz ze wskazaniem wysokości środków przeznaczonych na ten cel lub wysokości należnych środków oraz wysokości osiągniętego przychodu netto, o których mowa w art. 62 ust. 2 albo 3 tej ustawy.";

20)
w art. 75 w ust. 2:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Roczne sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:",

b)
w pkt 2 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) instalacjach i urządzeniach służących do przetwarzania tych odpadów, w tym dane techniczne i informacje na temat funkcjonowania instalacji i urządzenia, takie jak terminy i czas trwania postoju lub awarii oraz liczba godzin pracy na dobę, o ile podmiot przetwarza odpady,",

c)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) w przypadku wytwórcy komunalnych osadów ściekowych stosowanych w celach, o których mowa w art. 96 ust. 1 - informacje o:

a) adresie oczyszczalni ścieków,

b) rodzaju przeprowadzonej obróbki komunalnych osadów ściekowych,

c) masie i suchej masie komunalnych osadów ściekowych,

d) składzie i właściwościach komunalnych osadów ściekowych,

e) władającym powierzchnią ziemi, na której są stosowane komunalne osady ściekowe, z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy podmiotu oraz adresu jego zamieszkania lub siedziby,

f) miejscu i powierzchni stosowania komunalnych osadów ściekowych,

g) celu stosowania komunalnych osadów ściekowych;",

d)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) w przypadku zbierającego zużyty sprzęt w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym - informacje o:

a) masie zebranego zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych oraz z innych źródeł niż gospodarstwa domowe, z podaniem numeru i nazwy grupy sprzętu, z wyodrębnieniem paneli fotowoltaicznych,

b) masie zużytego sprzętu przekazanego do prowadzącego zakład przetwarzania, z podaniem numeru i nazwy grupy sprzętu, z wyodrębnieniem paneli fotowoltaicznych;",

e)
w pkt 7 lit. b-d otrzymują brzmienie:

"b) masie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego przyjętego przez prowadzącego zakład przetwarzania, z podaniem numeru i nazwy grupy sprzętu, z wyodrębnieniem paneli fotowoltaicznych, z którego powstał ten zużyty sprzęt, oraz o procesach przetwarzania,

c) kodzie, rodzaju i masie odpadów powstałych ze zużytego sprzętu, przekazanych prowadzącemu działalność w zakresie recyklingu, innych niż recykling procesów odzysku lub unieszkodliwiania, oraz o masie zużytego sprzętu, a także o kodzie i masie odpadów powstałych ze zużytego sprzętu przygotowanych do ponownego użycia, z podaniem typu procesu zastosowanego w zakładzie przetwarzania oraz numeru i nazwy grupy sprzętu, z wyodrębnieniem paneli fotowoltaicznych,

d) kodzie, rodzaju i masie odpadów powstałych ze zużytego sprzętu wywiezionych z terytorium kraju w podziale na inne niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskie w rozumieniu art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz państwa niebędące tymi państwami członkowskimi, w celu poddania recyklingowi, innym niż recykling procesom odzysku lub unieszkodliwianiu, z podaniem numeru i nazwy grupy sprzętu, z wyodrębnieniem paneli fotowoltaicznych;";

21)
w art. 76:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Podmioty obowiązane do sporządzania sprawozdań, o których mowa w art. 73, art. 74a i art. 75, sporządzają te sprawozdania za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.",

b)
uchyla się ust. 4,
c)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Sprawozdania sporządzane za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami nie wymagają opatrzenia ich podpisem.";

22)
w art. 77 w ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli z weryfikacji, o której mowa w ust. 1, wynika, że informacje zawarte w sprawozdaniu są niezgodne ze stanem faktycznym, marszałek województwa wzywa za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami do korekty sprawozdania, określając termin przekazania korekty nie dłuższy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.";

23)
w art. 79 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. W celu dokonywania czynności w BDO gromadzi się w niej również informacje: imię, nazwisko, numer PESEL oraz adres e-mail osoby fizycznej, która jest użytkownikiem BDO upoważnionym przez podmiot, niezbędne do dokonywania tych czynności.";

24)
w art. 80:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) przetwarza dane i informacje gromadzone w BDO;",

b)
ust. 1b otrzymuje brzmienie:

"1b. Dane osobowe, o których mowa w ust. 1a, przechowuje się:

1) w przypadku dokumentów ewidencji odpadów - przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone te dokumenty;

2) w przypadku dokumentów innych niż dokumenty ewidencji odpadów - przez 100 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone te dokumenty.";

25)
art. 81 otrzymuje brzmienie:

"Art. 81. 1. Administratorem BDO jest minister właściwy do spraw środowiska.

2. Administratorem danych osobowych przetwarzanych w BDO jest minister właściwy do spraw środowiska. Przepisy art. 80 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.

3. Minister właściwy do spraw środowiska może powierzyć innemu podmiotowi administrowanie BDO w całości lub w określonym zakresie.

4. Podmiotem, o którym mowa w ust. 3, jest jednostka sektora finansów publicznych lub jednostka podległa lub nadzorowana przez ministra właściwego do spraw środowiska.

5. Administrator BDO koordynuje realizację zadań określonych w art. 80 ust. 1.

6. Administrator BDO trwale zabezpiecza przed utratą i nieuprawnionym dostępem informacje zawarte w rejestrze dotyczące podmiotu wykreślonego z rejestru oraz informacje, które uległy zmianie.

7. Administrator BDO zbiera, przetwarza, przechowuje i zabezpiecza przed utratą dane i informacje gromadzone w BDO.

8. Administrator BDO wykonuje obowiązki organu właściwego do określenia wzorów dokumentów elektronicznych i przekazuje je w celu umieszczenia w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, w tym zamieszcza na stronie internetowej określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 84 formularz, o którym mowa w art. 53 ust. 2, oraz w BDO formularze, o których mowa w art. 59 ust. 1 i art. 60 ust. 1.

9. Zadania administratora BDO są finansowane ze środków budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw środowiska lub ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.";

26)
w art. 83 w ust. 1 w pkt 18 dodaje się przecinek i dodaje się pkt 19-21 w brzmieniu:

"19) Policja,

20) Inspekcja Transportu Drogowego,

21) organy nadzoru górniczego";

27)
po art. 84 dodaje się art. 84a w brzmieniu:

"Art. 84a. Do doręczeń pism dokonywanych za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO stosuje się odpowiednio art. 46 § 3-8 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, z tym że urzędowe poświadczenia odbioru pism w BDO nie wymagają opatrzenia ich podpisem.";

28)
w art. 180 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Tej samej karze podlega, kto wbrew przepisowi art. 72 nie przechowuje przez określony czas, nie udostępnia lub nie przedkłada dokumentów i wszelkich danych, o których mowa w art. 72 ust. 1.";

29)
w art. 194 po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. W przypadku braku możliwości obliczenia wysokości administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w ust. 4, w sposób określony w załączniku nr 6 do ustawy, wysokość tej kary oblicza się, uwzględniając przesłanki określone w art. 199.";

30)
w art. 251:
a)
w ust. 3:
we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy "2016-2025" zastępuje się wyrazami "2016-2028",
pkt 4-10 otrzymują brzmienie:

"4) 2019 r. - 14 624 tys. zł;

5) 2020 r. - 9854 tys. zł;

6) 2021 r. - 3706 tys. zł;

7) 2022 r. - 3100 tys. zł;

8) 2023 r. - 2360 tys. zł;

9) 2024 r. - 2360 tys. zł;

10) 2025 r. - 2360 tys. zł;",

dodaje się pkt 11-13 w brzmieniu:

"11) 2026 r. - 2360 tys. zł;

12) 2027 r. - 2360 tys. zł;

13) 2028 r. - 2360 tys. zł.",

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Działania, o których mowa w ust. 4, polegają na ograniczeniu lub wstrzymaniu rozbudowy systemu BDO w danym roku budżetowym.".