Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe jako organy podatkowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.77.876

Akt utracił moc
Wersja od: 18 lutego 2003 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie ustala zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych realizowanych przez urzędy skarbowe. Zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego określają odrębne przepisy.
2.
Zasady rachunkowości dotyczące podatków i niepodatkowych należności budżetowych w urzędach skarbowych obejmują prowadzenie ewidencji księgowej należnych i pobranych podatków i niepodatkowych należności budżetowych, kontrolę terminowej realizacji zobowiązań, likwidację nadpłat oraz rozliczanie i przekazywanie wpływów poszczególnym budżetom i innym wierzycielom.
§  2.
1.
Określenia użyte w rozporządzeniu oznaczają:
1)
"inni wierzyciele" - jednostki inne niż Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego, izby skarbowe i urzędy skarbowe, które mają udział w podatkach i niepodatkowych należnościach budżetowych,
2)
"kasjer" - pracownika, któremu powierzono prowadzenie kasy urzędu skarbowego, wyznaczonego do przyjmowania wpłat oraz dokonywania zwrotów gotówką z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych,
3)
"komórka rachunkowości" - komórkę organizacyjną urzędu skarbowego prowadzącą prace związane z rachunkowością podatków i niepodatkowych należności budżetowych,
4)
"likwidator" - pracownika komórki rachunkowości, któremu powierzono wystawianie dowodów wpłat dokonywanych do kasy urzędu skarbowego,
5)
"należność główna" - określoną należność podatkową albo niepodatkową należność budżetową, podlegającą zapłaceniu,
6)
"należności uboczne" - odsetki za zwłokę, opłatę prolongacyjną, koszty egzekucyjne i koszty upomnień,
7)
"niepodatkowe należności budżetowe" - inne niż podatki, realizowane przez urząd skarbowy należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej,
8)
"przypis" - zobowiązanie podatkowe stanowiące obciążenie konta podatnika na podstawie deklaracji podatkowej, decyzji administracyjnej, zeznania podatkowego, decyzji wydanej w wyniku kontroli, dowodu wpłaty, gdy nie występuje obowiązek złożenia deklaracji podatkowej,
9)
"odpis" - kwotę zmniejszającą zobowiązanie podatkowe albo kwotę należną podatnikowi, ustaloną w wyniku rozliczenia przez urząd skarbowy stanu konta podatnika,
10) 1
"Ordynacja podatkowa" - ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.1)),
11) 2
(uchylony),
12)
"wynagrodzenie płatnika lub inkasenta" - wynagrodzenie płatnika lub inkasenta, o którym mowa w art. 28 § 1 i 4 Ordynacji podatkowej.
2.
Przepisy rozporządzenia dotyczące:
1)
podatników - stosuje się odpowiednio do płatników, inkasentów, a także do następców prawnych podatników, określonych w art. 93-106 Ordynacji podatkowej, i osób trzecich, określonych w art. 107-118 Ordynacji podatkowej; jeżeli w treści przepisu rozróżnia się podatników, płatników i inkasentów, wówczas przepisy dotyczące podatników odnoszą się również do następców prawnych i osób trzecich,
2)
podatków - stosuje się odpowiednio do niepodatkowych należności budżetowych.
§  3.
Zadaniem komórki rachunkowości jest:
1)
prowadzenie w księgach rachunkowych prawidłowej ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków i niepodatkowych należności budżetowych,
2)
kontrola terminowej wpłaty należności przez podatników,
3)
terminowe podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych, takich jak upomnienia, tytuły wykonawcze,
4)
zaliczanie i zwrot nadpłat oraz zwrot podatku od towarów i usług,
5)
przeprowadzanie rozliczenia rachunkowo-kasowego poborców skarbowych, jeżeli czynności te nie zostały powierzone innej komórce organizacyjnej urzędu skarbowego,
6)
rozliczanie i przekazywanie wpływów poszczególnym budżetom i innym wierzycielom,
7)
sporządzanie sprawozdań,
8)
prowadzenie operacji kasowych i uzgadnianie obrotów kasy związanych z przyjmowaniem wpłat i z dokonywaniem zwrotów podatnikom za pośrednictwem kasy urzędu skarbowego oraz terminowe wypłacanie gotówki z kasy na rachunek bankowy urzędu skarbowego,
9)
ustalanie na podstawie ewidencji księgowej danych potrzebnych do wydawania zaświadczeń o wysokości zaległości podatkowych,
10)
kontrola prawidłowości potrąceń wynagrodzeń, dokonywanych przez płatników i inkasentów.
§  4.
1.
Do udokumentowania przypisów i odpisów służą:
1)
deklaracje, a także inne dokumenty, określone w art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, z których wynika zobowiązanie podatkowe, zwane dalej "deklaracjami",
2)
decyzje,
3)
dowody zrealizowanych wpłat nie przypisanych, a należnych od podatników,
4)
postanowienia o dokonaniu potrącenia, o którym mowa w art. 64 § 1-3 oraz art. 65 § 1 Ordynacji podatkowej,
5)
dokumenty stwierdzające obciążenie rachunku bankowego podatnika z tytułu zapłaty podatku - w przypadku gdy podatnik dokonał zapłaty za pośrednictwem banku, który obciążył rachunek bankowy podatnika, ale nie przekazał środków na rachunek bankowy urzędu skarbowego - na podstawie których przypisuje się bankowi zobowiązanie w wysokości zapłaty dokonanej przez podatnika, w związku z art. 60 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.
2.
Do udokumentowania wpłat w formie pieniężnej służą:
1)
kwity z kwitariuszy przychodowych K 103, jeżeli wpłata jest dokonana w kasie urzędu skarbowego,
2)
dokumenty wpłaty, załączone do wyciągu bankowego, jeżeli wpłaty dokonywane są za pośrednictwem banku lub poczty,
3) 3
postanowienie o zaliczeniu wpłaty lub nadpłaty podatku na poczet zaległości podatkowych.
3.
Do udokumentowania wygaśnięcia zobowiązania podatkowego służą:
1)
dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 4,
2)
umowy lub inne dokumenty, z których w szczególności wynika określony w art. 66 § 4 Ordynacji podatkowej termin wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w stosunku do Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego,
3)
decyzje dotyczące przypadków, o których mowa w art. 22 § 2 Ordynacji podatkowej,
4) 4
dokumenty stwierdzające przedawnienie, o którym mowa w art. 70-71 Ordynacji podatkowej,
5)
dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 5.
4.
Do udokumentowania zwrotów i wypłat służą:
1)
kwity z kwitariuszy rozchodowych KW, jeżeli wypłaty dokonywane są w kasie urzędu skarbowego,
2)
dokumenty zwrotu, załączone do wyciągu bankowego, jeżeli zwroty dokonywane są za pośrednictwem banku lub poczty.
5. 5
Do udokumentowania dokonanych przez płatników lub inkasentów potrąceń z tytułu wynagrodzeń służą dane zawarte w deklaracjach lub zeznaniach albo w informacjach przesyłanych przez płatników lub inkasentów do urzędów skarbowych.
6.
W przypadkach, które nie zostały określone w ust. 1-5, do udokumentowania operacji księgowych służą dowody wewnętrzne (noty księgowe).
7.
Przypisaniu lub odpisaniu mogą podlegać koszty upomnień i koszty egzekucji.
§  5.
1.
Kwit wpłaty z kwitariusza przychodowego K 103 powinien zawierać dane umożliwiające identyfikację dokumentu wpłaty, podatnika, podatku, wysokości kwoty wpłaty i jej przeznaczenia, takie jak:
1)
niepowtarzalny identyfikator dokumentu (np. rodzaj dokumentu, seria i numer),
2)
określenie podatnika:
a)
nazwisko i imię lub nazwa,
b)
adres lub siedziba,
c)
Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP),
3)
rodzaj należności głównej,
4)
okres, którego dotyczy wpłata:
a)
należności zaległej,
b)
należności bieżącej,
5)
kwota wpłaty ogółem (cyframi i słownie),
6)
kwota wpłaty (cyframi) z tytułu:
a)
należności zaległej,
b)
należności bieżącej,
c)
odsetek za zwłokę,
d)
opłaty prolongacyjnej,
e)
kosztów upomnienia,
f)
kosztów egzekucji,
7)
data wpłaty,
8)
odcisk pieczęci urzędu skarbowego,
9)
własnoręczny podpis kasjera.
2.
Data wpłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jest jednocześnie datą kwitu wpłaty.
§  6.
1.
Kwitariusze przychodowe i rozchodowe są drukami ścisłego zarachowania.
2.
Ewidencję druków ścisłego zarachowania prowadzi się w księdze druków (formularz K-210). W księdze tej ujmuje się również przychód i rozchód druków płatnych wydanych kasjerowi lub innemu pracownikowi, upoważnionemu do ich odrębnej sprzedaży.
3.
Kasjera lub innego upoważnionego pracownika rozlicza się z druków przekazanych mu do sprzedaży oraz z powierzonych mu druków ścisłego zarachowania.
§  7.
1.
Wpłaty gotówkowe od podatników i poborców skarbowych przyjmuje i wypłat gotówkowych dokonuje kasjer w kasie urzędu skarbowego.
2.
Kwity wpłaty z kwitariusza K 103 oraz kwity wypłaty KW z kasy urzędu skarbowego wystawia likwidator.
3. 6
Dla każdego rodzaju podatku wypełnia się oddzielny kwit wpłaty K103 albo kwit wypłaty KW, co najmniej w dwóch egzemplarzach. Oryginał kwitu K103 otrzymuje wpłacający, a oryginał kwitu KW pozostaje w kasie.
4.
W przypadku zagubienia lub zniszczenia przez podatnika wydanego mu kwitu, na pisemną prośbę podatnika wydaje się zaświadczenie o dokonaniu wpłaty. W zaświadczeniu podane są następujące dane: nazwisko i imię lub nazwa podatnika, adres podatnika, data wpłaty, rodzaj należności, okres, za który dokonano wpłaty, suma wpłaty (cyframi i słownie), numer kwitu.
5.
Niedopuszczalne jest łączenie przez jedną osobę czynności kasjera i księgowego lub kasjera i likwidatora.
§  8. 7
Kwity kasowe stanowiące dowody wpłaty lub dowody wypłaty powinny być przy księgowaniu sprawdzone z punktu widzenia prawidłowości zakwalifikowania wpłaty lub wypłaty. W przypadku niemożności zaliczenia dokonanej wpłaty na właściwą należność księgowy księguje wpłatę jako wpływy do wyjaśnienia i wyjaśnia tytuł wpłaty.
§  9.
Wynagrodzenie potrącone przez płatnika lub inkasenta księguje się w wysokości przez niego wykazanej, pod datą wpłaty pobranego podatku.
§  10.
1.
Jeżeli zobowiązany dokonuje wpłaty zobowiązania podatkowego po doręczeniu mu upomnienia, pobiera się opłatę za upomnienie. Koszty upomnienia stanowią dochód urzędu skarbowego.
2.
Jeżeli koszty egzekucyjne zostały wpłacone w kasie urzędu skarbowego albo na rachunek bankowy służący do gromadzenia wpłat z tytułu podatków, wpłata ta podlega przekazaniu organowi egzekucyjnemu, którego dochód stanowi.
§  11.
1.
Jeżeli ewidencja podatków i niepodatkowych należności budżetowych jest prowadzona techniką inną niż ręczna, należy zachować zasady określone niniejszym rozporządzeniem i zapewnić wydruk określonych w nim dokumentów i zestawień.
2.
Jeżeli księgi rachunkowe prowadzone są za pomocą komputera, wówczas:
1)
dowody źródłowe mogą mieć postać dokumentów papierowych lub zapisów elektronicznych - w tym drugim przypadku muszą być zabezpieczone przed zniekształceniem lub usunięciem pierwotnej treści operacji księgowej, której dotyczą, i być opatrzone unikalnym identyfikatorem źródła pochodzenia,
2)
zapisy w księgach rachunkowych mogą nastąpić za pośrednictwem klawiatury komputerowej, urządzeń czytających dokumenty, urządzeń transmisji danych lub komputerowych nośników danych, pod warunkiem że podczas rejestracji operacji księgowej uzyskują one trwale czytelną postać odpowiadającą treści dowodu księgowego i możliwe jest stwierdzenie źródła pochodzenia każdego zapisu,
3)
zapisy mogą być przenoszone między zbiorami danych, składającymi się na księgi rachunkowe prowadzone na komputerowych nośnikach danych, pod warunkiem że możliwe jest stwierdzenie źródła pochodzenia zapisów w zbiorach, w których ich dokonano pierwotnie, a odpowiedni program zapewni zachowanie ich poprawności i kompletności,
4)
powinna być zapewniona możliwość wydruku, w postaci czytelnej dla użytkownika, treści zapisów dokonanych w księgach rachunkowych i zawartości zbiorów pomocniczych.
1 § 2 ust. 1 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.
2 § 2 ust. 1 pkt 11 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.
3 § 4 ust. 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.
4 § 4 ust. 3 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.
5 § 4 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.
6 § 7 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.
7 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2003 r. (Dz.U.03.15.147) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lutego 2003 r.