Wprowadzenie zniżki taryfowej dla węgla kamiennego w komunikacji polsko-jugosłowiańskiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1926.130.782

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1926 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 29 grudnia 1926 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o wprowadzeniu zniżki taryfowej dla węgla kamiennego w komunikacji polsko-jugosłowiańskiej.

Na mocy artykułu 4, punkt 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) oraz artykułu 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
W komunikacji polsko-jugosłowiańskiej wprowadza się od wszystkich ładowni, względnie stacyj kopalnianych krajowych do stacji Fiume S. H. S., oraz do jugostowiańsko-włoskiej granicznej stacji przejścia Rakek trs. (Postumia) dla węgla kamiennego, miału z węgla kamiennego oraz brykietów z węgla kamiennego zniżone stawki przewozowe wynoszące:
halerzy węgierskich za 100 kg. (pengofiler)
a)b)
do Fiume S. H. S308286
do Rakek trs. (Postumia)300283
Do a) i b). Przesyłki powinny być nadawane Jako zwyczajne w ilości na raz najmniej 225 tonn netto przez jednego nadawcę do jednej z wyżej wymienionych stacyj. Przewoźne należy uiścić najmniej za ładowność użytego wagonu (za list przewozowy i wagon).

Zniżone stawki przewozowe ważne są tylko dla przesyłek, nadanych na ładowniach, względnie stacjach kopalnianych krajowych za bezpośredniemi listami przewozowemi do stacji Fiume S. H. S. lub też przez Rakek trs. (Postumia) do stacyj włoskich i do Wioch rzeczywiście wywiezionych.

Nadawca musi już przy nadaniu przesyłki żądać w liście przewozowym stosowania zniżonej stawki przewozowej do Fiume S. H. S. względnie do Rakek trs. (Postumia).

Pozatem obowiązują odnośne przepisy przewozowe dla komunikacji łamanej pomiędzy Polską a Jugosławją względnie pomiędzy Polską a Wiochami, jak też odnośne postanowienia taryfowe kolei uczestniczących w przewozie.

Wskazanie w liście przewozowym granicznych punktów przejścia z Państwa do Państwa dla oznaczenia drogi przewozu do Fiume S. H. S. względnie do Rakek trs. (Postumia) nie jest wymagane.

Przesyłki kieruje się:

do Fiume S. H. S. przez Zwardoń - Skalite - Komárno - Komárom - Budapest - Kelenföld - Gyékényes - Koprivnica;

do Rakek trs. (Postumia) przez Zwardoń - Skalite - Komárno - Komárom - Szekesfehérvár - Nagykanizsa - Murakeresztur - Kotoriba.

Do a). Wymienione powyżej pod a) zniżone stawki przewozowe stosuje stacja nadawcza bezpośrednio (w drodze kartowania) w czasie od dnia 1 stycznia 1927 r. aż do odwołania, najdalej jednak do 31 grudnia 1927 r.

Do b). Wymienione powyżej pod b) zniżone stawki przewozowe stosuje się w drodze zwrotu (reklamacji) w czasie od dnia 1 stycznia 1927 r. aż do odwołania, najdalej do 31 grudnia 1927 r. po udowodnieniu nadania przez jednego nadawcę co najmniej 12.000 tonn do obu wymienionych stacyj razem w ciągu każdego miesiąca kalendarzowego w okresie ważności niniejszej zniżki taryfowej.

1.
Reklamacje o zwrot różnicy przewoźnego należy wnosić do Dyrekcji Kolei Państwowych w Katowicach najpóźniej w trzy miesiące po miesiącu, w którym odnośne przesyłki nadano, dołączając wtórniki listów przewozowych, opiewające na firmą reklamującą, jako nadawcę, oraz wykazy tych wtórników.

Z ogólnej ilości przedłożonych wtórników listów przewozowych na przesyłki, nadane w pewnym miesiącu kalendarzowym, musi wynikać, że wymagana najmniejsza ilość tonn została osiągnięta.

2.
Zniżone stawki przewozowe, wymienione pod b), można stosować bezpośrednio (w drodze kartowania), o ile nadawca złoży odpowiednie zabezpieczenie (gwarancję), odnoszące się do wszystkich przesyłek nadać się mających w jednym miesiącu kalendarzowym. Zabezpieczenie (gwarancję) należy złożyć Dyrekcji Kolei Państwowych w Katowicach według norm przez tę Dyrekcję ustalonych. W tym wypadku należy również w terminie powyżej określonym udowodnić przez złożenie wtórników listów przewozowych na przesyłki, nadane w pewnym miesiącu kalendarzowym, wraz z odnośnemi wykazami, że wymagana najmniejsza ilość tonn została nadana. W razie nieosiągnięcia tej najmniejszej ilości powinien gwarantujący na żądanie Dyrekcji Kolei Państwowych w Katowicach bezzwłocznie zapłacić w gotówce różnicę po 22 względnie 17 halerzy węgierskich (pengöfilier) za wszystkie przesyłki, nadane w odnośnym miesiącu kalendarzowym na podstawie zniżonych stawek przewozowych. Kwoty te oprocentowuje się po l od sta miesięcznie. Obowiązek uiszczania procentów rozpoczyna się z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym odnośne przesyłki nadano.

Do a) i b). Przyznane zniżki odnoszą się do taryf wewnętrznych Polskich Kolei Państwowych,

Czechosłowackich Kolei Państwowych,

Królewsko-Węgierskich Kolei Państwowych,

Towarzystwa Kolei Dunaj - Sawa - Adrja,

Kolei Państwowych Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców.

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1927 r.