Wprowadzenie zmian obowiązujących przepisów o organizacji prowincjonalnych władz administracyjnych ogólnego Zarządu, t.j. Wojewodów i Urzędów Wojewódzkich na obszarze b. dzielnicy pruskiej.
Dz.U.1922.22.188
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA B. DZIELNICY PRUSKIEJ
z dnia 10 lutego 1922 r.,
wprowadzające zmiany obowiązujących przepisów o organizacji prowincjonalnych władz administracyjnych ogólnego Zarządu t. J. Wojewodów i Urzędów Wojewódzkich na obszarze b. dzielnicy pruskiej. *
Uchwały zebrań zapadają większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
Stosunek Wojewody do uchwał powziętych według punktów 1 i 2 tego § oznacza § 24 ustawy o ogólnej administracji kraju z dnia 30 lipca 1883 r. (Zb. ust. pr. str. 195).
Przepis ten stosować należy również w wypadkach, gdy nie dojdzie do porozumienia między Wojewoda, a naczelnikiem wydziału według punktu niniejszego paragrafu.
Protokuł zebrania spisuje wyznaczony przez Wojewodę urzędnik.
Zebranie plenarne nie jest władzą. Rekurs wydziału do zebrania plenarnego, podobnie jak formalna korespondencja zebrania plenarnego z którymkolwiek z wydziałów są niedopuszczalne. Zebranie plenarne niema osobnego personelu, a sprawy jego przygotowuje i przechowuje ten wydział, który przedewszystkiem jest w nich zainteresowany.
Wojewoda może w razie przeszkody poruczyć wezwanie i przewodnictwo zebrania naczelnikowi wydziału urzędu wojewódzkiego.
Stosunek naczelnika wydziału do uchwał zebrania określa punkt 7 orędzia gabinetowego z dnia 31 grudnia 1825 r. w przedmiocie zmiany organizacji prowincjonalnych władz administracyjnych (Zb. ust. pr. rocznik 1826 str. 5).
Uchwały zapadłe na zebraniu zwołanem bez upoważnienia wojewody są nieważne.
W skład zebrania wydziałowego wchodzą urzędnicy danego wydziału z uposażeniem począwszy od 7 stopnia służbowego w górę, a nadto urzędnicy niższych stopni służbowych z uzdolnieniem do wyższej służby administracyjnej.
Wojewoda jest uprawniony wezwać innych urzędników do wzięcia udziału w zebraniach wydziałowych.
W razie braku odpowiedniej ilości urzędników (najmniej 3) w celu odbycia zebrania w miejsce uchwały zebrania wstępuje porozumienie naczelnika wydziału z Wojewodą.
Wojewoda jest uprawniony przekazać podpisywanie pism z polecenia ("za Wojewodę") wicewojewodzie lub poszczególnym naczelnikom wydziału.,
Pisma wychodzące na zewnątrz z wydziałów wymienionych w § 2 niniejszego rozporządzenia mają być oznaczone nagłówkiem "Urząd Wojewódzki* i zaopatrzone podpisem "Wojewoda", "za Wojewodę".
Na aktach prawno-prywatnych zawieranych przez Wojewodę w sprawach należących do zakresu działania urzędu wojewódzkiego konieczny jest obok podpisu Wojewody podpis właściwego naczelnika wydziału urzędu wojewódzkiego lub jego zastępcy.
Korespondencję między wydziałami podpisują naczelnicy wydziałów.
1) wyższy urząd ubezpieczeń, 2) jeden lub dwa urzędy rent wojskowych.
Dla rozstrzygnięcia w postępowaniu uchwałowem administracyjnem istnieje przy wojewodzie jako władza uchwalająca w II instancji wojewódzki sąd administracyjny, a w III instancji wojewódzka rada administracyjna.
O ile dla poszczególnych dziedzin administracji co innego nie jest postanowione, zastępstwo wojewody sprawuje wicewojewoda, a w razie zachodzącej u niego przeszkody jeden z naczelników wydziału Wyznaczony przez Ministra b. Dzielnicy Pruskiej na wniosek wojewody.
Zastępstwo wojewody winno być wyrażone w podpisie dodatkiem "w. z.".
Sprawy wyznaniowe, określone powyższemi przepisami wchodzą do zakresu działania wojewody, sprawowanego według §§ 18 i 19 ustawy o ogólnej administracji kraju z dnia 30 lipca 1883 r. (Zb. ust. pr. str. 195).
W skład wydziału prezydjalnego wchodzi radca prawny (b. justycjarjusz), którego prawa i obowiązki określa § 12 ustawy z dnia 10 sierpnia 1906 r. (Zb. ust. pr. str. 378), § 44 instrukcji rejencyjnej z dnia 23 października 1817 r. (Zb. ust. pr. str. 248), oraz ustęp 2, punktu VIII orędzia gabinetowego z dnia 31 grudnia 1825 r. w przedmiocie zmiany dotychczasowej organizacji prowincjonalnych władz administracyjnych (Zb. ust. pr. rocznik 1826 str. 5), a to ze zmianami wprowadzonemi przez ustawę z dnia 31 lipca 1919 r. o utworzeniu Prokuratorji Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. P. P. P. № 65, poz. 390).
Wydział robót publicznych opracowuje sprawy w oddziałach:
Naczelnicy oddziałów mają prawo i obowiązki byłych radców rejencyjnych i budownictwa według § 43 instrukcji rejencyjnej z dnia 23 października 1817 r. (Zb. ust. pr. str. 248).
Na czele każdej dyrekcji lasów stoi dyrektor lasów.
Wchodzi on w prawa i obowiązki b. "Oberforstmeister" według § 44 instrukcji rejencyjnej z dnia 23 października 1817 r. (Zb. ust pr. str. 248), oraz innych obowiązujących przepisów.
Dotychczasowi decernenci wydziału leśnego (dawni radcowie regencyjni i leśni "Regierungs und Forstrate" otrzymują tytuł inspektorów lasów.
Uchyla się rozporządzenie Ministra b. Dzielnicy Pruskiej o organizacji zarządu lasów państwowych w b. dzielnicy pruskiej z dnia 31 stycznia 1920 r. (Dz. Urz. № 9 poz. 69).
Sprawy nienależące do zakresu b. kolegium medycznego załatwiane są na zasadach określonych w § 1 niniejszego rozporządzenia.
Uchyla się rozporządzenie o utworzeniu odrębnego wydziału zdrowia publicznego przy województwach b. dzielnicy pruskiej z dnia 10 maja 1920 r. (Dz. Urz. № 28, poz. 251).
Inne sprawy techniczne, należące do zakresu miernictwa mogą być przez wojewodę, względnie urząd wojewódzki przydzielone do załatwienia wydziałowi mierniczemu lub podległym mu urzędom katastralnym tylko za zgodą naczelnika wydziału mierniczego.
Urzędnicy od a) do d) tworzą personel etatowy, pod e) personel kontraktowy.
Naczelnik wydziału przeprowadza lustrację urzędów katastralnych w przydzielonym mu okręgu nadzorczym, oraz sprawdza lustracje wykonane w innych okręgach nadzorczych.
W razie choroby, urlopu, wyjazdu służbowego lub innych przeszkód, zastępuje naczelnika wydziału mierniczego najstarszy w służbie radca miernictwa, względnie inspektor miernictwa.
W tym celu należy z początkiem każdego miesiąca najpóźniej do dnia 8 odbyć zebranie, z którego spisuje się krótki protokuł. W zebraniu biorą udział wszyscy radcowie miernictwa, względnie inspektorowie miernictwa pod przewodnictwem naczelnika wydziału (kierownika zarządu katastralnego). Uchwały sprzeczne z wnioskiem właściwego radcy miernictwa, względnie inspektora miernictwa mają być przedłożone Ministrowi b. Dzielnicy Pruskiej do rozstrzygnięcia.
Poza lustracjami okręgu nadzorczego (§ 33) radcowie miernictwa, względnie inspektorowie miernictwa załatwiają wszelkie sprawy techniczne, dotyczące urzędów katastralnych ich okręgu, wykonują polecenia naczelnika wydziału, ora?: sporządzają w czerwcu każdego miesiąca sprawozdania roczne ze swej działalności.
Minister b. Dzielnicy Pruskiej ustala na wniosek wojewody okręgi nadzorcze i przydziela je odnośnym, radcom miernictwa lub inspektorom,
Termin lustracji nie powinien przypadać w terminie zebrań, odbywanych według przepisów § 31 niniejszego rozporządzenia. Wyznacza go właściwy radca miernictwa, względnie inspektor miernictwa w porozumieniu z naczelnikiem wydziału mierniczego
O ile kilkakrotne lustracje wykażą normarny tok urzędowania w urzędzie katastralnym, może odnośny radca miernictwa, względnie inspektor miernictwa ograniczyć je w tym urzędzie do jednego razu w roku.
Lustracja powinna obejmować wszystkie działy służbowe urzędów katastralnych. Z lustracją powinna w miarę potrzeby połączyć się rewizja miejscowa wykonanych w polu prac mierniczych.
Z lustracji urzędu katastralnego spisuje radca miernictwa dziennik rewizyjny w dwuch egzemplarzach według załączonego wzoru A.
Po ukończonym okresie czynności lustracyjnej, jednakowoż najpóźniej co końca maja i listopada każdego roku sporządza radca miernictwa, względnie inspektor miernictwa wykaz zlustrowanych urzędów katastralnych według dołączonego wzoru B. Do niego winien dołączyć sprawozdanie ogólne, w którem należy objąć szczególne wypadki, mające wpływ na tok urzędowania, projekt reform, wnioski zmian osobowych i t. p. Wykaz i sprawozdanie przedkłada Wojewodzie.
Wojewoda załącza do wymienionego w poprzednim ustępie wykazu i sprawozdania dzienniki rewizyjne wraz z wydanemi na ich podstawie zarządzeniami i przedkłada je Ministrowi b. Dzielnicy Pruskiej najpóźniej do końca czerwca, względnie grudnia każdego roku wraz ze swą opinją co do poruszonych spraw.
Przydzielonym inżynierom mierniczym należy dać sposobność do oznajmienia się z wszelkiego rodzaju pracami tak technicznemi, jak i administracyjnemi, należącemi do zakresu działania wydziału mierniczego, względnie podległych urzędów katastralnych.
Inżynierów mierniczych deleguje się na wypadek potrzeby na zastępstwo kierowników urzędów katastralnych, lub przydziela czasowo urzędom katastralnym do pomocy.
Urzędnicy ci są odpowiedzialni za powierzone im instrumenty i akta.
W czasie przejściowym możną na posady te zamianować wyjątkowo zdolnych urzędników pomocniczych, którzy w skutek długoletniej służby zawodowej nabyli praktycznie potrzebnych wiadomości, a służbę pełnili bez żadnego zarzutu.
Wspomnianym w ustępie 3 i 2 urzędnikom mierniczym można za zezwoleniem Ministra b. Dzielnicy Pruskiej poruczyć tymczasowe kierownictwo urzędów katastralnych.
Kandydaci na posady pomocniczych urzędników technicznych, rachunkowych i kancelaryjnych muszą wykazać się świadectwem z ukończenia szkoły powszechnej. W braku ich można w czasie przejściowym przyjmować kandydatów nie posiadających tych kwalifikacji na podstawie egzaminu złożonego w urzędzie wojewódzkim z dobrym wynikiem.
Przepisy ustępu 4 nie mają zastosowania do pomocniczych urzędników, będących urzędnikami etatowymi z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia,
Przedmiot egzaminu stanowią ogólne wiadomości wymagane od urzędnika pomocniczego tudzież wiadomości techniczno-administracyjne potrzebne do prawidłowego wykonywania służby katastralnej. Komisja egzaminacyjna orzeka większością głosów, czy kandydat posiada wiadomości potrzebne dla pomocniczego urzędnika katastralnego.
Z przebiegu egzaminu spisują się protokuł, w którym zamieszcza się wynik. Na pisemną prośbą kandydata można mu wydać wyciąg ze wspomnianego protokułu egzaminacyjnego, który jednakowoż nie może mieć formy świadectwa. Za egzamin nie pobiera się żadnej taksy egzaminacyjnej.
Dzień i godziną egzaminu wyznacza naczelnik wydziału mierniczego, zawiadamiając o nim najmniej na osiem dni przedtem zgłaszających się na wolne posady kandydatów.
Kolegjalność w wydziale mierniczym ma miejsce tylko w przypadkach przez obowiązujące przepisy wyraźnie oznaczonych.
Wojewoda jest władny wydać zarządzenia co do prac kancelaryjnych, stosownie do warunków lokalnych.
Stanowisko jego określa § 41 instrukcji rejencyjnej z dnia 23 października 1817 r. (Zb. ust. pr. str. 248), oraz przepisy dotyczące byłych starszych radców rejencyjnych, o ile niniejsze rozporządzenie czego innego nie stanowi.
W razie przeszkody zastępuje naczelnika wy« działu urzędnik wyznaczony przez wojewodą na wniosek naczelnika wydziału, o ile niniejsze rozporządzenie czego innego nie stanowi (§ 30).
ZAŁĄCZNIK 1
Dziennik rewizyjny № ......
Dziennik rewizyjny № ......
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
ZAŁĄCZNIK 2
Wykaz przeprowadzonych lustracji.
Wykaz przeprowadzonych lustracji.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.
..................................................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »