Wprowadzenie tymczasowej komunikacji kolejowej pomiędzy Polską a Łotwą przez stację Zemgale.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.18.127

Akt utracił moc
Wersja od: 27 czerwca 1924 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 23 lutego 1923 r.
o wprowadzeniu tymczasowej komunikacji kolejowej pomiędzy Polską a Łotwą przez stację Zemgałe.

Na mocy dekretu z dn. 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie osób, bagażu i towarów oraz ustalenia taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Przemysłu i Handlu oraz Skarbu zarządza się co następuje.
1)
Przewóz osób, bagażu, przesyłek nadzwyczajnych i towarów z Polski oraz z będących w polskim zarządzie kolei na obszarze Wolnego Miasta Gdańska, do Łotwy uskutecznia się ze wszystkich stacji kolei polskich do st. Zemgale.

W kierunku odwrotnym przewóz osób, bagażu i przesyłek nadzwyczajnych uskutecznia się od st. Zemgale do wszystkich stacji kolei polskich, przewóz zaś towarów tylko do stacji, przy których istnieją wewnętrzne urzędy celne tudzież do stacji, do których droga przewozu prowadzi przez Wilno lub inną stację, przy której istnieje wewnętrzny urząd celny.

Przewóz w obu kierunkach odbywa się na zasadzie przepisów, taryf i dokumentów, obowiązujących w komunikacji wewnętrznej kolei polskich z uwzględnieniem odrębnych warunków przewozowych i taryfowych, istniejących w komunikacji pomiędzy będącemi w polskim zarządzie kolejami na obszarze Wolnego Miasta Gdańska z jednej strony, a reszta polskiej sieci kolejowej z drugiej strony (Dz. U. R. P. r. 1922 № 7, poz. 52 ze wszystkiemi póżniejszemi zmianami i uzupełnieniami).

2)
Przewóz tranzytowy towarów pomiędzy stacjami państw obcych, z któremi Polska pozostała w bezpośredniej komunikacji kolejowej, a stacją Zemgale odbywa się na, zasadzie przepisów, taryf i dokumentów, obowiązujących w odnośnej komunikacji bezpośredniej pomiędzy Polską a państwami korzystającemi z tranzytu przez Polskę dla komunikacji z Łotwą (Dz. U. R. P. z r. 1921 № 92 poz. 683, z r. 1922 № 53 poz. 494, № 83 poz. 746, z r. 1923 № 5 poz. 28, ze wszystkiemi póżniejszemi zmianami i uzupełnieniami).
3)
Cd przewozu wyłącza się przesyłki przedmiotów, których przywóz, wywóz lub tranzyt jest niedozwolony na obszarze odnośnego państwa.
4)
Na przesyłki w kierunku do Łotwy nadawca sporządza, oprócz zwykłego listu przewozowego, drugi egzemplarz tegoż z napisem w nagłówku:- "dla urzędu celnego".
5)
Należności kolei polskich z tytułu przewozu i opłat dodatkowych pobiera się:
a)
przy przesyłkach towarów od stacji kolei polskich z wyjątkiem będących w polskim zarządzie kolei na obszarze Wolnego Miasta Gdańska, - na stacjach nadawczych zgóry za całą przestrzeń przewozu; przy przesyłkach zaś od stacji, położonych na obszarze Wolnego Miasta Gdańska, na stacjach nadawczych zgóry za przestrzeń od stacji nadawczej do stacji Tczew, a za pozostałą przestrzeń przewozu - na st. Zemgale;
b)
przy przesyłkach towarów od st. Zemgale do stacji kolei polskich, nie wyłączając będących w polskim zarządzie kolei na obszarze Wolnego Miasta Gdańska, - na stacjach odbiorczych;
c)
przy przesyłkach towarów od i do stacji państw obcych, pozostających z Polską w bezpośredniej komunikacji kolejowej, - na stacji Zemgale.

Odległość pomiędzy stacjami kolei polskich a stacją Zemgale do obliczania opłat przewozowych określa się przez dodanie 10 kim. do odległości pomiędzy temi stacjami a stacją Turmont.

Dodatkowe opłaty (za naładowanie, ważenie, wyładowanie względnie składowe, postojowe), wynikłe na stacji Zemgale, jako na stacji nadawczej, lub odbiorczej, pobiera się według przepisów i taryf kolei łotewskich.

6)
Obciążanie przesyłek zaliczeniami jest niedopuszczalne.
7)
Odpowiedzialność za zaginięcie, brak i uszkodzenie bagażu i towarów reguluje się na zasadzie przepisów o przewozie bagażu i towarów na kolejach polskich, względnie, przy przewozach tranzytem przez Polskę, na zasadzie przepisów, obowiązujących w odnośnej komunikacji bezpośredniej pomiędzy Polską a państwami, korzystającemi z tranzytu przez Polskę dla komunikacji z Łotwą (vide p. 2).
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 marca 1923 r.
1 § 1:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 24 listopada 1923 r. (Dz.U.23.121.985) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 listopada 1923 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 1924 r. (Dz.U.24.53.538) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 czerwca 1924 r.