Dział 2 - USTRÓJ I ADMINISTRACJA SZKOŁY. - Szkolnictwo wyższe.
Dz.U.1985.42.201 t.j.
Akt utracił mocDZIAŁ II
USTRÓJ I ADMINISTRACJA SZKOŁY.
USTRÓJ I ADMINISTRACJA SZKOŁY.
Jednostki organizacyjne szkoły.
Jednostki organizacyjne szkoły.
Statut szkoły określa wewnętrzną strukturę i organizację szkoły oraz rodzaj wchodzących w jej skład jednostek organizacyjnych. Statut może stanowić również o tworzeniu jednostek organizacyjnych nie przewidzianych w ustawie.
W szkole mogą być tworzone jednostki organizacyjne o charakterze doświadczalnym, gospodarczym lub usługowym, związane z jej działalnością podstawową. Jednostki te tworzy rektor w ramach posiadanych przez szkołę środków.
Właściwy minister, działając jako organ założycielski w rozumieniu ustawy o przedsiębiorstwach państwowych, może powołać przedsiębiorstwo określonej szkoły i ustalić dla niego zadania w zakresie realizacji zadań szkoły.
Organy szkoły oraz zasady i tryb ich powoływania.
Organy szkoły oraz zasady i tryb ich powoływania.
Tryb powoływania na stanowiska obsadzane w drodze wyboru określa statut szkoły, przy zachowaniu następujących zasad:
Kadencja organów szkoły trwa 3 lata. Kadencja rozpoczyna się z dniem 1 września i kończy z dniem 31 sierpnia.
Przedstawiciele zasiadający w senacie, nie będący profesorami i docentami, mają prawo głosu we wszystkich sprawach, z wyjątkiem zastrzeżonych przepisami ustaw, a w szczególności spraw dotyczących:
W posiedzeniach senatu biorą udział z głosem doradczym: dyrektor administracyjny, kwestor oraz dyrektor biblioteki głównej, o ile nie jest członkiem senatu, a także przedstawiciel samorządu mieszkańców domów studenckich.
Skład senatu szkoły bezwydziałowej ustala jej statut zgodnie z zasadami określonymi w ustawie.
Rektorem szkoły może być profesor albo docent ze stopniem doktora habilitowanego, a gdy szkoła zatrudnia więcej niż 10 profesorów - rektorem może być tylko profesor. Wymóg posiadania stopnia doktora habilitowanego nie dotyczy szkół artystycznych.
Przepisy art. 44 stosuje się odpowiednio do składu rady instytutu kierunkowego działającego poza wydziałem.
Rektor, prorektorzy, dziekan i prodziekani mogą być wybrani na to samo stanowisko nie więcej niż na dwie następujące po sobie kadencje.
Dyrektora i zastępcę dyrektora instytutu kierunkowego działającego poza wydziałem wybiera rada instytutu. Przepisy art. 46-49 stosuje się odpowiednio.
Jeżeli osoba pełniąca funkcję organu jednoosobowego przestanie ją pełnić w czasie trwania kadencji, należy w ciągu miesiąca dokonać wyboru innej osoby na to stanowisko. Kadencja takiej osoby kończy się wówczas z upływem dnia, na który przypadałby koniec kadencji jej poprzednika.
Organy kolegialne i jednoosobowe szkoły pełnią swe funkcje do czasu ukonstytuowania się organów nowej kadencji.
Kompetencje organów szkoły.
Kompetencje organów szkoły.
W skład kolegium rektorskiego wchodzą:
Rada wydziału w szczególności:
Przepisy dotyczące kompetencji i uprawnień rady wydziału oraz dziekana stosuje się odpowiednio do rad oraz dyrektorów instytutów kierunkowych działających poza wydziałem.
Zakres kompetencji rad i dyrektorów instytutów innych niż te, o których mowa w art. 61, oraz kierowników katedr, klinik, zakładów i innych jednostek organizacyjnych szkoły określa statut szkoły.
Posiedzenia organów kolegialnych szkoły zwołują ich przewodniczący z własnej inicjatywy lub na żądanie co najmniej 1/5 członków tych organów, jednak nie rzadziej niż cztery razy do roku.
Senat szkoły, rady wydziałów oraz rady instytutów mogą powoływać w drodze wyboru komisje stałe i doraźne. Zadania i kompetencje tych komisji określają statut szkoły oraz uchwały o ich powołaniu.
Organy kolegialne szkoły mogą powoływać sądy koleżeńskie rozpatrujące sprawy związane z etyką zawodu nauczyciela akademickiego, które nie należą do właściwości komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli akademickich.
Administracja szkoły.
Administracja szkoły.
Administracja szkoły oparta jest na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, sprawowanego przez rektora szkoły przy pomocy prorektorów oraz dyrektora administracyjnego i kwestora.
Dyrektora administracyjnego szkoły, kwestora oraz kierowników jednostek organizacyjnych określonych w statucie powołuje rektor szkoły za zgodą senatu.
Statut szkoły określa liczbę stanowisk zastępców dyrektora administracyjnego i zastępców kwestora, a także ich kompetencje i obowiązki.
Zakres czynności pracowników administracji szkoły ustala dyrektor administracyjny lub upoważnieni przez niego kierownicy jednostek administracyjnych, w ramach regulaminu organizacyjnego szkoły.
Administracja szkoły realizuje zadania szkoły w zakresie czynności administracyjnych, gospodarczych i finansowych.
Zasady finansowania działalności szkoły.
Zasady finansowania działalności szkoły.
Gospodarka finansowa szkoły jest prowadzona na podstawie planu rzeczowo-finansowego, ustalonego samodzielnie przez szkołę i określającego podział zadań i środków na poszczególne rodzaje działalności oraz pomiędzy podstawowe jednostki organizacyjne szkoły.