Dział 2 - USTRÓJ I ADMINISTRACJA SZKOŁY. - Szkolnictwo wyższe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1985.42.201 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 13 marca 1990 r.

DZIAŁ  II

USTRÓJ I ADMINISTRACJA SZKOŁY.

Jednostki organizacyjne szkoły.

1.
Jednostki organizacyjne szkoły tworzy się, znosi, łączy i przekształca stosownie do potrzeb badawczych, artystycznych i dydaktyczno-wychowawczych oraz do jej możliwości kadrowych. Decyzje w tych sprawach podejmuje się po zasięgnięciu opinii pracowników zainteresowanych jednostek.
2.
Jeżeli statut szkoły nie stanowi inaczej, podstawową jednostką organizacyjną szkoły w zakresie działalności naukowej, artystycznej i dydaktyczno-wychowawczej związanej z głównymi kierunkami studiów jest wydział.
3.
Jednostki organizacyjne szkoły mogą być jednostkami wydziałowymi, pozawydziałowymi, międzywydziałowymi lub międzyuczelnianymi. Jednostki te mogą być powiązane organizacyjnie z jednostkami organizacyjnymi Polskiej Akademii Nauk, z innymi instytutami i placówkami naukowymi, oświatowymi, artystycznymi, a także z jednostkami gospodarczymi.
4.
Zamiejscowymi jednostkami organizacyjnymi szkoły mogą być filie, wydziały zamiejscowe i punkty konsultacyjne.
5.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej określa zasady współdziałania placówek akademii medycznych z placówkami służby zdrowia.

Statut szkoły określa wewnętrzną strukturę i organizację szkoły oraz rodzaj wchodzących w jej skład jednostek organizacyjnych. Statut może stanowić również o tworzeniu jednostek organizacyjnych nie przewidzianych w ustawie.

1.
Instytut kierunkowy organizuje i prowadzi pracę badawczą lub artystyczną oraz pracę dydaktyczno-wychowawczą związaną z określonym kierunkiem studiów.
2.
Instytut specjalizacyjny organizuje i prowadzi pracę badawczą lub artystyczną oraz pracę dydaktyczno-wychowawczą związaną z określoną grupą przedmiotów nauczania lub specjalizacji badawczych (artystycznych).
3.
Katedra organizuje i prowadzi pracę badawczą, artystyczną lub leczniczą oraz pracę dydaktyczno-wychowawczą stanowiącą przedmiot wyodrębnionej dyscypliny naukowej.
4.
W ramach wydziału, instytutu lub katedry mogą być tworzone kliniki, zakłady, pracownie, laboratoria i inne jednostki organizacyjne.
1.
Wydział, jednostkę organizacyjną o charakterze pozawydziałowym lub międzywydziałowym, zamiejscową jednostkę organizacyjną oraz klinikę w akademii medycznej tworzy właściwy minister na wniosek rektora zaopiniowany przez senat.
2.
Jednostki organizacyjne o charakterze międzyuczelnianym tworzy właściwy minister na wniosek rektora szkoły będącej siedzibą jednostki, uzgodniony z zainteresowanymi rektorami. Wniosek wymaga zaopiniowania przez właściwe senaty. Jednostki te mogą być tworzone również z inicjatywy właściwego ministra, po zasięgnięciu opinii senatów właściwych szkół.
3.
Jednostki organizacyjne działające w ramach wydziału, z wyjątkiem zamiejscowych jednostek organizacyjnych oraz klinik w akademiach medycznych, tworzy rektor na wniosek dziekana wydziału zaopiniowany przez radę wydziału. Decyzje w tych sprawach podlegają zatwierdzeniu przez senat szkoły.

W szkole mogą być tworzone jednostki organizacyjne o charakterze doświadczalnym, gospodarczym lub usługowym, związane z jej działalnością podstawową. Jednostki te tworzy rektor w ramach posiadanych przez szkołę środków.

Właściwy minister, działając jako organ założycielski w rozumieniu ustawy o przedsiębiorstwach państwowych, może powołać przedsiębiorstwo określonej szkoły i ustalić dla niego zadania w zakresie realizacji zadań szkoły.

1.
Szkoła posiada bibliotekę główną. Biblioteka jest ogólnoszkolną jednostką organizacyjną działalności podstawowej o zadaniach usługowych, naukowych i dydaktycznych; pełni funkcję ośrodka informacji naukowej oraz funkcję ogólnodostępnej biblioteki naukowej; jest ogniwem ogólnokrajowej sieci bibliotecznej i ogólnokrajowej sieci informacji naukowej.
2.
Bibliotekę główną tworzy się w trybie przewidzianym w art. 30 ust. 1.
3.
Szkoła może posiadać także inne biblioteki, które wspólnie z biblioteką główną tworzą jednolity system biblioteczno-informacyjny szkoły. Nadzór nad działalnością tego systemu sprawuje dyrektor biblioteki głównej w zakresie ustalonym w statucie szkoły.
4.
Biblioteki, o których mowa w ust. 3, tworzy się, przekształca i znosi w trybie przewidzianym przez statut szkoły.

Organy szkoły oraz zasady i tryb ich powoływania.

1.
Kolegialnymi organami szkoły są senat i rady wydziałów.
2.
Jednoosobowymi organami szkoły są rektor i dziekani.
3.
W szkołach jednowydziałowych nie powołuje się rady wydziału ani dziekana; ich funkcje spełniają odpowiednio senat i rektor.

Tryb powoływania na stanowiska obsadzane w drodze wyboru określa statut szkoły, przy zachowaniu następujących zasad:

1)
wszystkie głosowania wyborcze są tajne,
2)
każdemu z wyborców przysługuje prawo zgłaszania kandydatów, chyba że ustawa lub statut stanowią inaczej,
3)
wybór następuje wówczas, gdy kandydat uzyskał więcej niż połowę głosów, chyba że statut wymaga większości kwalifikowanej,
4)
dla ważności wyborów konieczny jest udział w głosowaniu więcej niż połowy uprawnionych do głosowania, chyba że statut wymaga większej liczby uprawnionych.

Kadencja organów szkoły trwa 3 lata. Kadencja rozpoczyna się z dniem 1 września i kończy z dniem 31 sierpnia.

1.
W skład senatu wchodzą:
1)
rektor jako przewodniczący,
2)
prorektorzy,
3)
dziekani i dyrektorzy instytutów kierunkowych działających poza wydziałem,
4)
po jednym przedstawicielu rad wydziałów (instytutów działających poza wydziałem) będącym profesorem lub docentem; wybory dokonuje rada wydziału (rada instytutu),
5)
od dwóch do czterech przedstawicieli pozostałych nauczycieli akademickich,
5a) 20
od dwóch do czterech przedstawicieli pracowników szkoły nie będących nauczycielami akademickimi,
5b) 21
od dwóch do czterech studentów,
6)
po jednym przedstawicielu delegowanym przez organy partii i stronnictw politycznych działających w szkole,
7)
dyrektor biblioteki głównej, o ile statut szkoły tak stanowi,
8)
kierownik studium wojskowego,
9) 22
po jednym przedstawicielu związków zawodowych działających na terenie szkoły,
10)
po jednym przedstawicielu organizacji studenckich i młodzieżowych o zasięgu ogólnokrajowym, działających na terenie szkoły,
11)
przewodniczący uczelnianego organu samorządu studenckiego.
2. 23
Tryb wyboru i odwoływania przedstawicieli wymienionych w ust. 1 pkt 5-5b określa statut szkoły.
3. 24
Skład senatu w 65-66% stanowią profesorowie i docenci. Jeżeli zgodnie z ust. 1 udział tej kategorii pracowników byłby mniejszy, odpowiedniemu zwiększeniu ulega udział w senacie przedstawicieli rad wydziałów; liczbę tych przedstawicieli określa statut szkoły.
4. 25
Jeżeli ze względu na liczbę zatrudnionych profesorów i docentów szkoła nie może zapewnić 65-66% ich udziału w senacie, skład senatu określa statut szkoły.

Przedstawiciele zasiadający w senacie, nie będący profesorami i docentami, mają prawo głosu we wszystkich sprawach, z wyjątkiem zastrzeżonych przepisami ustaw, a w szczególności spraw dotyczących:

1)
wniosków o nadanie stopni i tytułów naukowych,
2)
wniosków o powołanie na stanowiska profesorów.

W posiedzeniach senatu biorą udział z głosem doradczym: dyrektor administracyjny, kwestor oraz dyrektor biblioteki głównej, o ile nie jest członkiem senatu, a także przedstawiciel samorządu mieszkańców domów studenckich.

Skład senatu szkoły bezwydziałowej ustala jej statut zgodnie z zasadami określonymi w ustawie.

1.
Rektora wybiera senat.
2.
Kandydatów na rektora - od dwóch do czterech - wskazuje senat i przedstawia do dnia 30 kwietnia ostatniego roku swojej kadencji właściwemu ministrowi.
3.
Właściwy minister w terminie czternastu dni od dnia przedstawienia kandydatów może zgłosić sprzeciw w sprawie kandydowania osoby lub osób wskazanych przez senat oraz wyznaczyć termin przedstawienia nowego lub nowych kandydatów na rektora.
4.
Wyboru rektora dokonuje się do dnia 31 maja ostatniego roku kadencji spośród co najmniej dwóch kandydatów wyłonionych zgodnie z ust. 2 i 3.
5.
Osobę wybraną w trybie określonym w ust. 4 powołuje do pełnienia funkcji rektora właściwy minister.
6.
Jeżeli senat nie przedstawi kandydatów zgodnie z ust. 2 i 3 lub nie dokona wyboru rektora, rektora powołuje właściwy minister.

Rektorem szkoły może być profesor albo docent ze stopniem doktora habilitowanego, a gdy szkoła zatrudnia więcej niż 10 profesorów - rektorem może być tylko profesor. Wymóg posiadania stopnia doktora habilitowanego nie dotyczy szkół artystycznych.

1.
Liczbę prorektorów szkoły określa statut szkoły.
2.
Prorektorem może być profesor lub docent.
3.
Prorektorów wybiera senat na wniosek rektora elekta przedstawiony za zgodą właściwego ministra. Przepisy art. 41 ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.
4.
Wybór każdego prorektora odbywa się osobno.
1.
W skład rady wydziału wchodzą:
1)
dziekan,
2)
prodziekan lub prodziekani,
3)
pozostali profesorowie i docenci zatrudnieni w wydziale,
4)
przedstawiciel studium wojskowego,
5)
dwaj przedstawiciele pozostałych nauczycieli akademickich wybrani przez nich na ogólnym zebraniu,
5a) 26
jeden lub dwaj przedstawiciele zatrudnionych w wydziale pracowników nie będących nauczycielami akademickimi, wybrani przez nich na ogólnym zebraniu,
5b) 27
dwaj przedstawiciele studentów wydziału,
6) 28
po jednym przedstawicielu delegowanym przez organy partii, stronnictw politycznych oraz związków zawodowych, działających w wydziale,
7)
po jednym przedstawicielu wydziałowych organów organizacji studenckich i młodzieżowych o zasięgu ogólnokrajowym oraz przewodniczący wydziałowego organu samorządu studenckiego.
1a. 29
Liczbę przedstawicieli pracowników, o których mowa w ust. 1 pkt 5a, oraz tryb wyboru i odwoływania przedstawicieli studentów wymienionych w ust. 1 pkt 5b określa statut szkoły.
1b. 30
W sprawach dotyczących wniosków o nadanie stopni naukowych w skład rady wydziału wchodzą także doktorzy habilitowani zatrudnieni w wydziale.
2.
Przepis art. 38 stosuje się odpowiednio do rady wydziału.
3.
W posiedzeniach rady wydziału mają prawo brać udział z głosem doradczym emerytowani profesorowie i docenci.

Przepisy art. 44 stosuje się odpowiednio do składu rady instytutu kierunkowego działającego poza wydziałem.

Dziekanem może być wybrany profesor lub docent zatrudniony w wydziale.

1.
Dziekana wybiera rada wydziału.
2.
Kandydatów na dziekana - od dwóch do czterech - wskazuje rada wydziału i przedstawia rektorowi elektowi w terminie czternastu dni od dnia dokonania wyboru rektora elekta.
3.
Rektor elekt w uzgodnieniu z właściwym ministrem, w terminie czternastu dni od dnia przedstawienia kandydatów może zgłosić sprzeciw w sprawie kandydowania osoby lub osób wskazanych przez radę wydziału i wyznaczyć termin przedstawienia nowego lub nowych kandydatów na dziekana.
4.
Wyboru dziekana dokonuje się do dnia 30 czerwca ostatniego roku kadencji spośród co najmniej dwóch kandydatów wyłonionych zgodnie z ust. 2 i 3.
5.
Osobę wybraną w trybie określonym w ust. 4 powołuje do pełnienia funkcji dziekana rektor.
6.
Jeżeli rada wydziału nie przedstawi kandydatów zgodnie z ust. 2 i 3 lub nie dokona wyboru dziekana, dziekana powołuje rektor za zgodą właściwego ministra.
1.
Liczbę prodziekanów określa statut szkoły.
2.
Prodziekanem może być profesor lub docent.
3.
Prodziekanów wybiera rada wydziału na wniosek dziekana elekta przedstawiony za zgodą rektora elekta. Przepis art. 47 ust. 5 i 6 stosuje się odpowiednio.

Rektor, prorektorzy, dziekan i prodziekani mogą być wybrani na to samo stanowisko nie więcej niż na dwie następujące po sobie kadencje.

Dyrektora i zastępcę dyrektora instytutu kierunkowego działającego poza wydziałem wybiera rada instytutu. Przepisy art. 46-49 stosuje się odpowiednio.

1.
Dyrektorów i zastępców dyrektorów instytutów nie wymienionych w art. 50 oraz kierowników katedr, zakładów i klinik powołuje rektor spośród profesorów i docentów szkoły na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału (radę instytutu).
2.
Dyrektorów (kierowników) innych jednostek organizacyjnych szkoły oraz ich zastępców powołuje rektor.
1.
Skład rady bibliotecznej i tryb jej powoływania określa statut szkoły.
2.
Przewodniczącym rady bibliotecznej jest dyrektor biblioteki głównej, jeżeli statut szkoły nie stanowi inaczej.
1.
Dyrektora biblioteki głównej wybiera rada biblioteczna. Tryb dokonywania wyboru dyrektora biblioteki głównej określa statut szkoły.
2.
Dyrektor biblioteki głównej powinien mieć kwalifikacje starszego kustosza dyplomowanego lub kustosza dyplomowanego, a ponadto stopień naukowy oraz co najmniej pięcioletni staż pracy w bibliotece naukowej na stanowisku kierowniczym. W wypadkach wyjątkowych na stanowisko dyrektora biblioteki głównej można wybrać osobę mającą kwalifikacje kustosza dyplomowanego, lecz nie mającą stopnia naukowego.

Statut szkoły określa wykaz stanowisk w szkole, które nie mogą być łączone.

Jeżeli osoba pełniąca funkcję organu jednoosobowego przestanie ją pełnić w czasie trwania kadencji, należy w ciągu miesiąca dokonać wyboru innej osoby na to stanowisko. Kadencja takiej osoby kończy się wówczas z upływem dnia, na który przypadałby koniec kadencji jej poprzednika.

Organy kolegialne i jednoosobowe szkoły pełnią swe funkcje do czasu ukonstytuowania się organów nowej kadencji.

Kompetencje organów szkoły.

1.
Senat jako organ kolegialny szkoły w szczególności:
1)
uchwala statut szkoły i regulamin studiów,
2)
ustala ogólne kierunki działalności szkoły,
3)
opiniuje plany studiów oraz programy nauczania i wychowania,
4)
opiniuje projekty porozumień z innymi szkołami lub innymi instytucjami i jednostkami organizacyjnymi w sprawach dotyczących prowadzenia wspólnej działalności,
5)
opiniuje plan rzeczowo-finansowy szkoły i rozpatruje sprawozdania z jego wykonania,
6)
przyjmuje roczne sprawozdania rektora z działalności szkoły,
7)
określa wielkość i zakres działalności gospodarczej lub usługowej szkoły,
8)
podejmuje na wniosek rektora lub z własnej inicjatywy uchwały zawierające opinie w innych sprawach dotyczących szkoły i jej działalności.
2.
Zadania wynikające z ust. 1 pkt 3 nie dotyczą ustalanych w odrębnym trybie planów i programów zajęć wojskowych oraz szkolenia obronnego.
3.
Szczegółowe kompetencje senatu określa statut szkoły.
1.
Rektor kieruje działalnością szkoły.
2.
Rektor w szczególności:
1)
reprezentuje szkołę na zewnątrz,
2)
zwołuje posiedzenia senatu i przewodniczy jego obradom, z wyjątkiem posiedzeń, na których ocenia się działalność rektora,
3)
jest przełożonym wszystkich pracowników szkoły oraz przełożonym i opiekunem studentów.
4)
podejmuje decyzje dotyczące funkcjonowania szkoły, nie należące do zakresu działania innych jej organów,
5)
sprawuje nadzór bieżący nad administracją szkoły,
6)
zapewnia przestrzeganie prawa na terenie szkoły,
7)
działa na rzecz zapewnienia właściwych warunków funkcjonowania szkoły,
8)
działa na rzecz zaspokajania potrzeb socjalno-bytowych, zdrowotnych i kulturalnych studentów i pracowników szkoły,
9)
podejmuje decyzje w sprawach współpracy szkoły z zagranicą,
10)
wyznacza zakres działania prorektorów,
11) 31
zatwierdza plany studiów oraz programy nauczania i wychowania,
12)
zawiera porozumienia z innymi szkołami lub instytucjami i jednostkami organizacyjnymi w sprawach dotyczących prowadzenia wspólnej działalności,
13)
ustala plan rzeczowo-finansowy szkoły,
14)
zapewnia należytą obsadę stanowisk nauczycieli akademickich i innych w szkole,
15)
przeprowadza okresowe oceny pracy jednostek organizacyjnych szkoły i zatrudnionej w nich kadry,
16)
sprawuje kontrolę nad działalnością jednostek organizacyjnych szkoły,
17)
decyduje w sprawach określonych w ustawie i statucie szkoły.
3. 32
W zarządzaniu szkołą rektor współdziała z uczelnianymi organami partii i stronnictw politycznych, związków zawodowych, organizacji studenckich i młodzieżowych o zasięgu ogólnokrajowym oraz samorządu studenckiego. W sprawach dotyczących wychowania studentów rektor działa w porozumieniu z uczelnianymi organami partii i stronnictw politycznych, organizacji studenckich i młodzieżowych o zasięgu ogólnokrajowym oraz samorządu studenckiego, a w sprawach dotyczących polityki kadrowej - w porozumieniu z uczelnianymi organami partii i stronnictw politycznych.
4.
Przy rektorze działa kolegium rektorskie jako organ opiniodawczo-doradczy rektora, do którego zadań należy opiniowanie spraw przedstawionych przez rektora.

W skład kolegium rektorskiego wchodzą:

1)
rektor jako przewodniczący,
2)
prorektorzy,
3) 33
kierownicy uczelnianych organów partii, stronnictw politycznych i związków zawodowych,
4)
dyrektor administracyjny.

Rada wydziału w szczególności:

1)
wybiera dziekana i prodziekanów,
2)
ustala ogólne kierunki działania wydziału,
3)
przedkłada wnioski w przedmiocie ustalenia kierunków studiów i specjalności oraz limitów przyjęć na kierunki studiów i specjalności,
4)
opiniuje projekty planów studiów oraz programów nauczania i wychowania,
5)
opiniuje wnioski dziekana dotyczące powierzania zajęć dydaktycznych osobom spoza szkoły,
6)
działa na rzecz zapewnienia właściwych warunków i kierunków rozwoju młodej kadry naukowo-dydaktycznej wydziału,
7)
opiniuje wnioski w sprawie urlopów naukowych dla pracowników i kontroluje efektywność ich wykorzystania,
8)
zatwierdza roczne sprawozdania dziekana,
9)
decyduje w sprawach zastrzeżonych dla niej w ustawie i statucie szkoły.
1.
Dziekan kieruje wydziałem, a w szczególności:
1)
reprezentuje wydział na zewnątrz,
2)
przewodniczy obradom rady wydziału, z wyjątkiem posiedzeń, na których ocenia się działalność dziekana,
3)
jest przełożonym wszystkich pracowników wydziału oraz przełożonym i opiekunem studentów,
4)
podejmuje decyzje dotyczące funkcjonowania wydziału, nie należące do zakresu działania innych organów,
5)
ustala szczegółowy plan zajęć prowadzonych przez wydział,
6)
sprawuje nadzór bieżący nad działalnością wydziału,
7)
dba o zaspokajanie potrzeb socjalno-bytowych studentów oraz o należyte traktowanie potrzeb pracowników,
8)
wyznacza zakres działalności prodziekanów,
9)
ustala projekty planów studiów oraz programów nauczania i wychowania,
10)
dba o należytą obsadę stanowisk nauczycieli akademickich i innych,
11)
dokonuje okresowych ocen jednostek organizacyjnych wydziału i zatrudnionej w nich kadry,
12)
sprawuje nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych wydziału,
13)
decyduje w sprawach zastrzeżonych dla niego w ustawie i statucie szkoły.
2.
Przepisy art. 58 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Przepisy dotyczące kompetencji i uprawnień rady wydziału oraz dziekana stosuje się odpowiednio do rad oraz dyrektorów instytutów kierunkowych działających poza wydziałem.

Zakres kompetencji rad i dyrektorów instytutów innych niż te, o których mowa w art. 61, oraz kierowników katedr, klinik, zakładów i innych jednostek organizacyjnych szkoły określa statut szkoły.

1.
Organami kierującymi biblioteką główną szkoły są rada biblioteczna i dyrektor biblioteki głównej.
2.
Rada biblioteczna współdziała z dyrektorem biblioteki głównej w kierowaniu biblioteką i związanym z nią systemem biblioteczno-informacyjnym, na zasadach określonych w statucie szkoły.
3.
Do kompetencji rady bibliotecznej należy:
1)
ustalanie kierunków działalności biblioteczno-informacyjnej stosownie do potrzeb procesu badawczego i dydaktycznego szkoły,
2)
występowanie z wnioskami dotyczącymi struktury i organizacji biblioteki głównej oraz związanego z nią systemu biblioteczno-informacyjnego szkoły,
3)
czuwanie nad rozwojem kadry bibliotecznej i wypowiadanie się w sprawach obsady stanowisk bibliotekarskich,
4)
współudział w planowaniu i kontroli realizacji zadań bibliotek szkoły.
1.
Organ kolegialny wyższego stopnia uchyla uchwały organu kolegialnego niższego stopnia, sprzeczne z ustawą bądź statutem lub gdy godzą one w dobro szkoły.
2.
Organ jednoosobowy wyższego stopnia uchyla decyzje organów jednoosobowych niższego stopnia, sprzeczne z ustawą bądź statutem lub gdy godzą one w dobro szkoły.
3.
Organ jednoosobowy zawiesza wykonanie uchwał organu kolegialnego tego samego stopnia, sprzecznych z ustawą bądź statutem lub gdy godzą one w dobro szkoły, i kieruje je do ponownego rozpatrzenia przez ten sam organ kolegialny. W wypadku podtrzymania zawieszonej uchwały organ jednoosobowy kieruje sprawę do organu kolegialnego wyższego stopnia.
1.
Od decyzji organu jednoosobowego przysługuje odwołanie do organu jednoosobowego wyższego stopnia.
2.
Od decyzji organu kolegialnego przysługuje odwołanie do organu kolegialnego wyższego stopnia.

Posiedzenia organów kolegialnych szkoły zwołują ich przewodniczący z własnej inicjatywy lub na żądanie co najmniej 1/5 członków tych organów, jednak nie rzadziej niż cztery razy do roku.

1.
Uchwały organów kolegialnych szkoły zapadają bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków danego organu, o ile ustawa lub statut nie stanowią inaczej.
2.
Uchwały senatu dotyczące przyjęcia i zmiany statutu szkoły zapadają większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 2/3 osób uprawnionych do głosowania.

Senat szkoły, rady wydziałów oraz rady instytutów mogą powoływać w drodze wyboru komisje stałe i doraźne. Zadania i kompetencje tych komisji określają statut szkoły oraz uchwały o ich powołaniu.

Organy kolegialne szkoły mogą powoływać sądy koleżeńskie rozpatrujące sprawy związane z etyką zawodu nauczyciela akademickiego, które nie należą do właściwości komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli akademickich.

Administracja szkoły.

Administracja szkoły oparta jest na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, sprawowanego przez rektora szkoły przy pomocy prorektorów oraz dyrektora administracyjnego i kwestora.

Dyrektora administracyjnego szkoły, kwestora oraz kierowników jednostek organizacyjnych określonych w statucie powołuje rektor szkoły za zgodą senatu.

1.
Dyrektor administracyjny kieruje administracją szkoły i zarządza jej majątkiem w zakresie określonym przez przepisy prawa i statut szkoły.
2.
Dyrektor administracyjny jest bezpośrednim przełożonym pracowników administracji i obsługi jednostek organizacyjnych szkoły.
3.
Dyrektor administracyjny, z tytułu pełnionej funkcji, odpowiada przed rektorem szkoły i senatem.
1.
Kwestor pełni funkcje głównego księgowego szkoły.
2.
Obowiązki i uprawnienia kwestora jako głównego księgowego regulują odrębne przepisy.

Statut szkoły określa liczbę stanowisk zastępców dyrektora administracyjnego i zastępców kwestora, a także ich kompetencje i obowiązki.

Strukturę administracji szkoły określa statut szkoły.

Zakres czynności pracowników administracji szkoły ustala dyrektor administracyjny lub upoważnieni przez niego kierownicy jednostek administracyjnych, w ramach regulaminu organizacyjnego szkoły.

Administracja szkoły realizuje zadania szkoły w zakresie czynności administracyjnych, gospodarczych i finansowych.

Zasady finansowania działalności szkoły.

Szkoła prowadzi samodzielną gospodarkę finansową.

1.
Gospodarkę finansową szkoła prowadzi w sposób samorządny w ramach środków pochodzących z:
1)
dotacji z budżetu centralnego na finansowanie działalności dydaktyczno-wychowawczej, kształcenia kadr naukowych, własne badania naukowe oraz zaspokojenie potrzeb socjalno-bytowych studentów i pracowników,
2) 34
(skreślony).
3) 35
(skreślony).
2.
Szkoła ma prawo do dysponowania środkami dewizowymi uzyskanymi:
1)
z przydziałów centralnych w planie dewizowym,
2)
w wyniku własnej działalności.
3.
Rada Ministrów w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 83 ust. 1, ustala udział szkoły we wpływach dewizowych określonych w ust. 2 pkt 2.
4.
Nie wykorzystane w danym roku budżetowym środki finansowe, w tym także dewizowe, pozostają w dyspozycji szkoły.
1.
Szkoła może przyjmować darowizny, zapisy i spadki pochodzenia krajowego, jak i zagranicznego.
2.
Decyzje w sprawie przyjęcia lub odrzucenia darowizny, zapisu lub spadku podejmuje senat szkoły.

Gospodarka finansowa szkoły jest prowadzona na podstawie planu rzeczowo-finansowego, ustalonego samodzielnie przez szkołę i określającego podział zadań i środków na poszczególne rodzaje działalności oraz pomiędzy podstawowe jednostki organizacyjne szkoły.

1.
Plan rzeczowo-finansowy szkoły, łącznie z planami finansowymi jednostek powiązanych organizacyjnie ze szkołą, ustala rektor, po zasięgnięciu opinii senatu. Rektor przedstawia senatowi do rozpatrzenia roczne sprawozdanie z wykonania planu rzeczowo-finansowego szkoły.
2.
Tryb zatwierdzania bilansu szkoły regulują odrębne przepisy.
1.
Rada Ministrów, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej, w drodze rozporządzenia, określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej szkół.
2. 36
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej, w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej, określa zasady finansowania w akademiach medycznych działalności diagnostycznej, leczniczej i rehabilitacyjnej, prowadzonej w ramach szkoły.
20 Art. 37 ust. 1 pkt 5a dodany przez art. 1 pkt 3 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
21 Art. 37 ust. 1 pkt 5b dodany przez art. 1 pkt 3 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
22 Art. 37 ust. 1 pkt 9 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a) tiret drugie ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
23 Art. 37 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
24 Art. 37 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
25 Art. 37 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. d) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
26 Art. 44 ust. 1 pkt 5a dodany przez art. 1 pkt 4 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
27 Art. 44 ust. 1 pkt 5b dodany przez art. 1 pkt 4 lit. a) tiret pierwsze ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
28 Art. 44 ust. 1 pkt 6 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a) tiret drugie ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
29 Art. 44 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
30 Art. 44 ust. 1b dodany przez art. 1 pkt 4 lit. b) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
31 Art. 58 ust. 2 pkt 11 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
32 Art. 58 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
33 Art. 58 ust. 4 pkt 3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
34 Art. 79 ust. 2 skreślony przez art. 29 pkt 2 ustawy Prawo dewizowe z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.6.33) z dniem 15 marca 1989 r.
35 Art. 79 ust. 3 skreślony przez art. 29 pkt 2 ustawy Prawo dewizowe z dnia 15 lutego 1989 r. (Dz.U.89.6.33) z dniem 15 marca 1989 r.
36 Art. 83 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.