Rozdział 3 - Kompetencje organów szkoły. - Szkolnictwo wyższe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1985.42.201 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 13 marca 1990 r.

Rozdział  3

Kompetencje organów szkoły.

1.
Senat jako organ kolegialny szkoły w szczególności:
1)
uchwala statut szkoły i regulamin studiów,
2)
ustala ogólne kierunki działalności szkoły,
3)
opiniuje plany studiów oraz programy nauczania i wychowania,
4)
opiniuje projekty porozumień z innymi szkołami lub innymi instytucjami i jednostkami organizacyjnymi w sprawach dotyczących prowadzenia wspólnej działalności,
5)
opiniuje plan rzeczowo-finansowy szkoły i rozpatruje sprawozdania z jego wykonania,
6)
przyjmuje roczne sprawozdania rektora z działalności szkoły,
7)
określa wielkość i zakres działalności gospodarczej lub usługowej szkoły,
8)
podejmuje na wniosek rektora lub z własnej inicjatywy uchwały zawierające opinie w innych sprawach dotyczących szkoły i jej działalności.
2.
Zadania wynikające z ust. 1 pkt 3 nie dotyczą ustalanych w odrębnym trybie planów i programów zajęć wojskowych oraz szkolenia obronnego.
3.
Szczegółowe kompetencje senatu określa statut szkoły.
1.
Rektor kieruje działalnością szkoły.
2.
Rektor w szczególności:
1)
reprezentuje szkołę na zewnątrz,
2)
zwołuje posiedzenia senatu i przewodniczy jego obradom, z wyjątkiem posiedzeń, na których ocenia się działalność rektora,
3)
jest przełożonym wszystkich pracowników szkoły oraz przełożonym i opiekunem studentów.
4)
podejmuje decyzje dotyczące funkcjonowania szkoły, nie należące do zakresu działania innych jej organów,
5)
sprawuje nadzór bieżący nad administracją szkoły,
6)
zapewnia przestrzeganie prawa na terenie szkoły,
7)
działa na rzecz zapewnienia właściwych warunków funkcjonowania szkoły,
8)
działa na rzecz zaspokajania potrzeb socjalno-bytowych, zdrowotnych i kulturalnych studentów i pracowników szkoły,
9)
podejmuje decyzje w sprawach współpracy szkoły z zagranicą,
10)
wyznacza zakres działania prorektorów,
11) 31
zatwierdza plany studiów oraz programy nauczania i wychowania,
12)
zawiera porozumienia z innymi szkołami lub instytucjami i jednostkami organizacyjnymi w sprawach dotyczących prowadzenia wspólnej działalności,
13)
ustala plan rzeczowo-finansowy szkoły,
14)
zapewnia należytą obsadę stanowisk nauczycieli akademickich i innych w szkole,
15)
przeprowadza okresowe oceny pracy jednostek organizacyjnych szkoły i zatrudnionej w nich kadry,
16)
sprawuje kontrolę nad działalnością jednostek organizacyjnych szkoły,
17)
decyduje w sprawach określonych w ustawie i statucie szkoły.
3. 32
W zarządzaniu szkołą rektor współdziała z uczelnianymi organami partii i stronnictw politycznych, związków zawodowych, organizacji studenckich i młodzieżowych o zasięgu ogólnokrajowym oraz samorządu studenckiego. W sprawach dotyczących wychowania studentów rektor działa w porozumieniu z uczelnianymi organami partii i stronnictw politycznych, organizacji studenckich i młodzieżowych o zasięgu ogólnokrajowym oraz samorządu studenckiego, a w sprawach dotyczących polityki kadrowej - w porozumieniu z uczelnianymi organami partii i stronnictw politycznych.
4.
Przy rektorze działa kolegium rektorskie jako organ opiniodawczo-doradczy rektora, do którego zadań należy opiniowanie spraw przedstawionych przez rektora.

W skład kolegium rektorskiego wchodzą:

1)
rektor jako przewodniczący,
2)
prorektorzy,
3) 33
kierownicy uczelnianych organów partii, stronnictw politycznych i związków zawodowych,
4)
dyrektor administracyjny.

Rada wydziału w szczególności:

1)
wybiera dziekana i prodziekanów,
2)
ustala ogólne kierunki działania wydziału,
3)
przedkłada wnioski w przedmiocie ustalenia kierunków studiów i specjalności oraz limitów przyjęć na kierunki studiów i specjalności,
4)
opiniuje projekty planów studiów oraz programów nauczania i wychowania,
5)
opiniuje wnioski dziekana dotyczące powierzania zajęć dydaktycznych osobom spoza szkoły,
6)
działa na rzecz zapewnienia właściwych warunków i kierunków rozwoju młodej kadry naukowo-dydaktycznej wydziału,
7)
opiniuje wnioski w sprawie urlopów naukowych dla pracowników i kontroluje efektywność ich wykorzystania,
8)
zatwierdza roczne sprawozdania dziekana,
9)
decyduje w sprawach zastrzeżonych dla niej w ustawie i statucie szkoły.
1.
Dziekan kieruje wydziałem, a w szczególności:
1)
reprezentuje wydział na zewnątrz,
2)
przewodniczy obradom rady wydziału, z wyjątkiem posiedzeń, na których ocenia się działalność dziekana,
3)
jest przełożonym wszystkich pracowników wydziału oraz przełożonym i opiekunem studentów,
4)
podejmuje decyzje dotyczące funkcjonowania wydziału, nie należące do zakresu działania innych organów,
5)
ustala szczegółowy plan zajęć prowadzonych przez wydział,
6)
sprawuje nadzór bieżący nad działalnością wydziału,
7)
dba o zaspokajanie potrzeb socjalno-bytowych studentów oraz o należyte traktowanie potrzeb pracowników,
8)
wyznacza zakres działalności prodziekanów,
9)
ustala projekty planów studiów oraz programów nauczania i wychowania,
10)
dba o należytą obsadę stanowisk nauczycieli akademickich i innych,
11)
dokonuje okresowych ocen jednostek organizacyjnych wydziału i zatrudnionej w nich kadry,
12)
sprawuje nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych wydziału,
13)
decyduje w sprawach zastrzeżonych dla niego w ustawie i statucie szkoły.
2.
Przepisy art. 58 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Przepisy dotyczące kompetencji i uprawnień rady wydziału oraz dziekana stosuje się odpowiednio do rad oraz dyrektorów instytutów kierunkowych działających poza wydziałem.

Zakres kompetencji rad i dyrektorów instytutów innych niż te, o których mowa w art. 61, oraz kierowników katedr, klinik, zakładów i innych jednostek organizacyjnych szkoły określa statut szkoły.

1.
Organami kierującymi biblioteką główną szkoły są rada biblioteczna i dyrektor biblioteki głównej.
2.
Rada biblioteczna współdziała z dyrektorem biblioteki głównej w kierowaniu biblioteką i związanym z nią systemem biblioteczno-informacyjnym, na zasadach określonych w statucie szkoły.
3.
Do kompetencji rady bibliotecznej należy:
1)
ustalanie kierunków działalności biblioteczno-informacyjnej stosownie do potrzeb procesu badawczego i dydaktycznego szkoły,
2)
występowanie z wnioskami dotyczącymi struktury i organizacji biblioteki głównej oraz związanego z nią systemu biblioteczno-informacyjnego szkoły,
3)
czuwanie nad rozwojem kadry bibliotecznej i wypowiadanie się w sprawach obsady stanowisk bibliotekarskich,
4)
współudział w planowaniu i kontroli realizacji zadań bibliotek szkoły.
1.
Organ kolegialny wyższego stopnia uchyla uchwały organu kolegialnego niższego stopnia, sprzeczne z ustawą bądź statutem lub gdy godzą one w dobro szkoły.
2.
Organ jednoosobowy wyższego stopnia uchyla decyzje organów jednoosobowych niższego stopnia, sprzeczne z ustawą bądź statutem lub gdy godzą one w dobro szkoły.
3.
Organ jednoosobowy zawiesza wykonanie uchwał organu kolegialnego tego samego stopnia, sprzecznych z ustawą bądź statutem lub gdy godzą one w dobro szkoły, i kieruje je do ponownego rozpatrzenia przez ten sam organ kolegialny. W wypadku podtrzymania zawieszonej uchwały organ jednoosobowy kieruje sprawę do organu kolegialnego wyższego stopnia.
1.
Od decyzji organu jednoosobowego przysługuje odwołanie do organu jednoosobowego wyższego stopnia.
2.
Od decyzji organu kolegialnego przysługuje odwołanie do organu kolegialnego wyższego stopnia.

Posiedzenia organów kolegialnych szkoły zwołują ich przewodniczący z własnej inicjatywy lub na żądanie co najmniej 1/5 członków tych organów, jednak nie rzadziej niż cztery razy do roku.

1.
Uchwały organów kolegialnych szkoły zapadają bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków danego organu, o ile ustawa lub statut nie stanowią inaczej.
2.
Uchwały senatu dotyczące przyjęcia i zmiany statutu szkoły zapadają większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 2/3 osób uprawnionych do głosowania.

Senat szkoły, rady wydziałów oraz rady instytutów mogą powoływać w drodze wyboru komisje stałe i doraźne. Zadania i kompetencje tych komisji określają statut szkoły oraz uchwały o ich powołaniu.

Organy kolegialne szkoły mogą powoływać sądy koleżeńskie rozpatrujące sprawy związane z etyką zawodu nauczyciela akademickiego, które nie należą do właściwości komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli akademickich.

31 Art. 58 ust. 2 pkt 11 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
32 Art. 58 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.
33 Art. 58 ust. 4 pkt 3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b) ustawy z dnia 29 maja 1989 r. (Dz.U.89.34.181) zmieniającej nin. ustawę z dniem 6 czerwca 1989 r.