Rozdział 1 - Jednostki organizacyjne szkoły. - Szkolnictwo wyższe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1985.42.201 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 13 marca 1990 r.

Rozdział  1

Jednostki organizacyjne szkoły.

1.
Jednostki organizacyjne szkoły tworzy się, znosi, łączy i przekształca stosownie do potrzeb badawczych, artystycznych i dydaktyczno-wychowawczych oraz do jej możliwości kadrowych. Decyzje w tych sprawach podejmuje się po zasięgnięciu opinii pracowników zainteresowanych jednostek.
2.
Jeżeli statut szkoły nie stanowi inaczej, podstawową jednostką organizacyjną szkoły w zakresie działalności naukowej, artystycznej i dydaktyczno-wychowawczej związanej z głównymi kierunkami studiów jest wydział.
3.
Jednostki organizacyjne szkoły mogą być jednostkami wydziałowymi, pozawydziałowymi, międzywydziałowymi lub międzyuczelnianymi. Jednostki te mogą być powiązane organizacyjnie z jednostkami organizacyjnymi Polskiej Akademii Nauk, z innymi instytutami i placówkami naukowymi, oświatowymi, artystycznymi, a także z jednostkami gospodarczymi.
4.
Zamiejscowymi jednostkami organizacyjnymi szkoły mogą być filie, wydziały zamiejscowe i punkty konsultacyjne.
5.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej określa zasady współdziałania placówek akademii medycznych z placówkami służby zdrowia.

Statut szkoły określa wewnętrzną strukturę i organizację szkoły oraz rodzaj wchodzących w jej skład jednostek organizacyjnych. Statut może stanowić również o tworzeniu jednostek organizacyjnych nie przewidzianych w ustawie.

1.
Instytut kierunkowy organizuje i prowadzi pracę badawczą lub artystyczną oraz pracę dydaktyczno-wychowawczą związaną z określonym kierunkiem studiów.
2.
Instytut specjalizacyjny organizuje i prowadzi pracę badawczą lub artystyczną oraz pracę dydaktyczno-wychowawczą związaną z określoną grupą przedmiotów nauczania lub specjalizacji badawczych (artystycznych).
3.
Katedra organizuje i prowadzi pracę badawczą, artystyczną lub leczniczą oraz pracę dydaktyczno-wychowawczą stanowiącą przedmiot wyodrębnionej dyscypliny naukowej.
4.
W ramach wydziału, instytutu lub katedry mogą być tworzone kliniki, zakłady, pracownie, laboratoria i inne jednostki organizacyjne.
1.
Wydział, jednostkę organizacyjną o charakterze pozawydziałowym lub międzywydziałowym, zamiejscową jednostkę organizacyjną oraz klinikę w akademii medycznej tworzy właściwy minister na wniosek rektora zaopiniowany przez senat.
2.
Jednostki organizacyjne o charakterze międzyuczelnianym tworzy właściwy minister na wniosek rektora szkoły będącej siedzibą jednostki, uzgodniony z zainteresowanymi rektorami. Wniosek wymaga zaopiniowania przez właściwe senaty. Jednostki te mogą być tworzone również z inicjatywy właściwego ministra, po zasięgnięciu opinii senatów właściwych szkół.
3.
Jednostki organizacyjne działające w ramach wydziału, z wyjątkiem zamiejscowych jednostek organizacyjnych oraz klinik w akademiach medycznych, tworzy rektor na wniosek dziekana wydziału zaopiniowany przez radę wydziału. Decyzje w tych sprawach podlegają zatwierdzeniu przez senat szkoły.

W szkole mogą być tworzone jednostki organizacyjne o charakterze doświadczalnym, gospodarczym lub usługowym, związane z jej działalnością podstawową. Jednostki te tworzy rektor w ramach posiadanych przez szkołę środków.

Właściwy minister, działając jako organ założycielski w rozumieniu ustawy o przedsiębiorstwach państwowych, może powołać przedsiębiorstwo określonej szkoły i ustalić dla niego zadania w zakresie realizacji zadań szkoły.

1.
Szkoła posiada bibliotekę główną. Biblioteka jest ogólnoszkolną jednostką organizacyjną działalności podstawowej o zadaniach usługowych, naukowych i dydaktycznych; pełni funkcję ośrodka informacji naukowej oraz funkcję ogólnodostępnej biblioteki naukowej; jest ogniwem ogólnokrajowej sieci bibliotecznej i ogólnokrajowej sieci informacji naukowej.
2.
Bibliotekę główną tworzy się w trybie przewidzianym w art. 30 ust. 1.
3.
Szkoła może posiadać także inne biblioteki, które wspólnie z biblioteką główną tworzą jednolity system biblioteczno-informacyjny szkoły. Nadzór nad działalnością tego systemu sprawuje dyrektor biblioteki głównej w zakresie ustalonym w statucie szkoły.
4.
Biblioteki, o których mowa w ust. 3, tworzy się, przekształca i znosi w trybie przewidzianym przez statut szkoły.