Szczegółowy zakres działania Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1972.28.201

Akt utracił moc
Wersja od: 20 lipca 1972 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 czerwca 1972 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.

Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 29 marca 1972 r. o utworzeniu urzędu Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych (Dz. U. Nr 11, poz. 80) zarządza się, co następuje:
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych jest naczelnym organem administracji państwowej w dziedzinie zatrudnienia i wykorzystania zasobów siły roboczej, płac, świadczeń socjalnych, organizacji i normowania pracy, prawa pracy, warunków pracy i warunków socjalnych załóg, ubezpieczeń społecznych oraz zaopatrzeń emerytalnych i rentowych.
Do zakresu działania Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych należą sprawy:
1.
w dziedzinie zatrudnienia:
1)
wnioskowania w zakresie środków ekonomicznego i społecznego oddziaływania, zapewniających racjonalne rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów siły roboczej,
2)
oceny stanu i przyrostu zasobów siły roboczej oraz przedkładania w tym zakresie odpowiednich wniosków do planów,
3)
współudziału przy opracowaniu analiz i ocen procesów społeczno-demograficznych oraz ich wpływu na politykę zatrudnienia,
4)
ustalania zasad dopływu pracowników do zakładów pracy, ze szczególnym uwzględnieniem absolwentów i młodzieży oraz międzygałęziowych i międzyregionalnych przemieszczeń pracowników,
5)
aktywizacji lokalnych rezerw siły roboczej (w szczególności kobiet), a także dysponowania w porozumieniu z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów funduszem interwencyjnym i funduszem na organizowanie dodatkowych tanich miejsc pracy, oraz przedstawiania propozycji w sprawie rozdziału funduszy przeznaczonych na aktywizację gospodarczą,
6)
programowania optymalnych struktur zatrudnienia, w tym ludności zawodowo czynnej, i przedstawiania w tym zakresie odpowiednich wniosków do planów,
7)
zatrudniania osób:

- o ograniczonej zdolności do pracy,

- z marginalnych zasobów siły roboczej,

8)
koordynacji w zakresie metod doboru, wykorzystania oraz dokształcania i doskonalenia kadr dla potrzeb gospodarki narodowej,
9)
określania i doskonalenia ogólnych zasad i metod oceny kadr, tworzenia rezerw kadrowych, polityki awansowej i wyróżnień pracowników,
10)
określania metod i techniki pracy kadrowej oraz doskonalenia służb zajmujących się sprawami pracowników (komórek kadrowych, szkoleniowych, zatrudnieniowo-płacowych, socjalnych),
11)
wnioskowania w zakresie doskonalenia kadr dla całej gospodarki narodowej, z wyjątkiem kadr kierowniczych objętych szczególnym systemem szkolenia,
12)
ocen i analiz efektywności zastosowanych metod doskonalenia kadr,
13)
koordynacji w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania w zakresie poradnictwa zawodowego dla młodzieży i osób poszukujących pracy;
2.
w dziedzinie płac:
1)
opracowywania ogólnych kierunków polityki płac i systemów wynagradzania, z uwzględnieniem problematyki płac minimalnych i najniższych, oraz ogólnych programów i projektów reform płac,
2)
prowadzenia prac związanych z tworzeniem i zapewnieniem racjonalnych międzybranżowych i branżowych poziomów i proporcji wynagrodzeń poszczególnych grup pracowniczych oraz właściwego kształtowania wewnętrznej struktury płac,
3)
opracowywania ogólnie obowiązujących taryfikatorów kwalifikacyjnych oraz ustalania siatek i stawek taryfowych - w ramach granicznych stawek płac ustalonych przez Radę Ministrów dla określonej grupy pracowników,
4)
ustalania ramowych wytycznych w zakresie stosowania systemu taryfowego i form wynagradzania,
5)
dysponowania określaną przez Radę Ministrów, w ramach centralnej rezerwy, rezerwą funduszu płac oraz dokonywania w ramach tej rezerwy, a także w ramach planu funduszu płac zmian w zakresie płac o nieznacznych skutkach finansowych, których przeprowadzenie jest uzasadnione pilnością potrzeb o charakterze społeczno-ekonomicznym,
6)
programowania, opiniowania i wprowadzania ogólnych systemów zachęt materialnych i pozamaterialnych;
3.
w dziedzinie ubezpieczeń społecznych, zaopatrzeń emerytalnych i rentowych oraz świadczeń i spraw socjalnych:
1)
programowania w porozumieniu z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów, a także wnioskowania w zakresie całokształtu świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego oraz zaopatrzeń emerytalnych i rentowych na rzecz pracowników i ich rodzin oraz innych grup ludności,
2)
opracowywania projektów przepisów oraz wydawania przepisów wykonawczych dotyczących spraw, o których mowa w pkt 1, z wyłączeniem zaopatrzeń emerytalnych i rentowych należących do zakresu działania Ministrów: Komunikacji, Obrony Narodowej, Spraw Wewnętrznych oraz Sprawiedliwości,
3)
wydawania wyjaśnień w zakresie stosowania przepisów w sprawach, o których mowa w pkt 1, z wyłączeniem spraw należących do zakresu działania ministrów wymienionych w pkt 2,
4)
współdziałania z właściwymi ministrami w zakresie spraw określonych w pkt 2,
5)
nadzoru nad realizacją przepisów, o których mowa w pkt 2, z wyłączeniem przepisów dotyczących spraw należących do zakresu działania ministrów wymienionych w pkt 2,
6)
analizy orzecznictwa rad nadzorczych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz nadzoru nad działalnością rzecznika interesu publicznego,
7)
programowania rozwoju świadczeń socjalnych i bytowych na rzecz pracowników i innych grup ludności, w szczególności ustalania zasad tworzenia funduszów socjalnych i mieszkaniowych, innych form działalności socjalnej oraz określania normatywów świadczeń socjalnych,
8)
ustalania ogólnych zasad dotyczących przedsięwzięć resortów i administracji terenowej w zakresie ich działalności socjalnej i bytowej na rzecz pracowników i ich rodzin oraz ustalania zasad eksploatacji urządzeń socjalnych i bytowych,
9)
analizy i oceny kształtowania się dochodów poszczególnych grup ludności, z uwzględnieniem zmian zachodzących w dochodach nominalnych, kosztach utrzymania i dochodach realnych,
10)
ustalania generalnych założeń w zakresie zasad odpłatności za korzystanie z urządzeń socjalnych i bytowych,
11)
programowania w porozumieniu z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów, a także analizy w zakresie wykorzystania czasu wolnego od pracy;
4.
w dziedzinie organizacji i warunków pracy:
1)
upowszechniania najnowszych rozwiązań w zakresie naukowej organizacji pracy,
2)
inicjowania i koordynowania prac związanych z normowaniem pracy, normatywami zatrudnienia, normowaniem obsad oraz upowszechnianiem jednolitych norm,
3)
analizy gospodarowania czasem pracy,
4)
koordynacji opracowań resortowych w zakresie nomenklatury zawodów,
5)
opracowywania założeń i kierunków poprawy warunków pracy załóg,
6)
nadzoru i kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz określania kierunków właściwego wykorzystania środków przeznaczonych na bezpieczeństwo i higienę pracy,
7)
ustalania ramowych zasad gospodarowania odzieżą ochronną, roboczą i sprzętem ochrony osobistej,
8)
ustalania zasad przydziału umundurowania pracownikom,
9)
opracowywania zasad i koordynacji w zakresie przyznawania świadczeń profilaktycznych z tytułu uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia warunków pracy (urlopy profilaktyczne, skracanie czasu pracy, posiłki profilaktyczne),
10)
opracowywania programów skracania czasu pracy i koordynowania ich realizacji;
5.
w dziedzinie prawa pracy:
1)
opracowywania projektów ogólnych założeń polityki w zakresie prawa pracy,
2)
opracowywania projektów przepisów oraz wydawania przepisów wykonawczych dotyczących powszechnie obowiązujących norm prawa pracy,
3)
wydawania wyjaśnień i wytycznych w zakresie stosowania powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy,
4)
współdziałania z właściwymi ministrami w zakresie stosowania pragmatyk służbowych i innych odrębnych unormowań z dziedziny prawa pracy,
5)
kontroli stosowania i przestrzegania przepisów ustawodawstwa pracy,
6)
analizy i oceny działania powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy;
6.
w dziedzinie spraw międzynarodowych:
1)
organizowania współpracy z innymi państwami, w szczególności współpracy z organami do spraw pracy krajów członkowskich Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, oraz Międzynarodową Organizacją Pracy,
2)
nadzoru nad wykonywaniem podpisanych z upoważnienia Rady Państwa lub Rady Ministrów przez Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych międzynarodowych umów państwowych i rządowych oraz zawierania i realizacji umów resortowych w zakresie spraw socjalnych, a w szczególności w zakresie ubezpieczenia społecznego,
3)
organizowania zatrudnienia pracowników polskich za granicą, z wyjątkiem pracowników zatrudnionych w organizacjach międzynarodowych i w służbie zagranicznej, oraz koordynowania działalności resortów w zakresie zatrudniania pracowników polskich za granicą w ramach realizacji umów gospodarczych,
4)
organizowania praktyk i kursów zawodowych dla cudzoziemców na zasadach stypendialnych,
5)
współdziałania z Ministrem Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz z innymi zainteresowanymi ministrami w zakresie ustalania zasad polityki dokształcania i doskonalenia specjalistów polskich za granicą.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych sprawuje koordynację i kontrolę w dziedzinach objętych zakresem jego działania.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych:
1)
wydaje w sprawach należących do jego właściwości zarządzenia, wytyczne, wyjaśnienia i instrukcje,
2)
udziela wytycznych w sprawie zawierania układów zbiorowych pracy.
Uzgodnienia z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych wymagają projekty:
1)
branżowych zasad wynagradzania, obejmujących:
a)
siatki taryfowe i tabele płac zasadniczych,
b)
generalne założenia stosowania branżowych systemów wynagradzania,
c)
formy rekompensat za pracę w trudnych, uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia warunkach pracy,
d)
ramowe zasady tworzenia i podziału premii i nagród wypłacanych poza planowym funduszem płac,
e)
dodatki, dopłaty i świadczenia z tytułu pracy,
2)
branżowych taryfikatorów kwalifikacyjnych oraz zasad ich zmian i uzupełnień,
3)
ogólnobranżowych normatywów wyposażenia zakładów w urządzenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w urządzenia socjalne i bytowe,
4)
układów zbiorowych pracy, a także protokołów dodatkowych wprowadzających istotne zmiany w zakresie praw i obowiązków pracowników,
5)
odrębnych unormowań z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz spraw socjalnych dla niektórych grup pracowników.
Opinii Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych wymagają:
1)
projekty ogólnokrajowych bilansów zasobów ludzkich, planów wzrostu zatrudnienia w przekroju gałęziowo-branżowym, działowym, terytorialnym i kwalifikacyjnym,
2)
rozmiary rekrutacji uczniów i studentów do poszczególnych typów szkół zawodowych i wyższych, sieć i profil tych szkół,
3)
założenia i kierunki polityki lokalizacji inwestycji oraz lokalizacja zakładów o swobodnych warunkach lokalizacji - objętych planem centralnym - wpływających na zmiany liczby miejsc pracy,
4)
ogólnokrajowe i branżowe plany zatrudnienia i przyrostu funduszu płac, w szczególności z punktu widzenia środków przeznaczonych na opłacanie przyrostu wydajności pracy, przeszeregowania, awanse,
5)
projekty taryfikatorów kwalifikacyjnych dla zawodów występujących wyłącznie w jednym resorcie.
1.
Zadania wymienione w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz ust. 3 pkt 7 Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych wykonuje w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów.
2.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych przy wykonywaniu zadań współdziała:
1)
z właściwymi ministrami, a w szczególności:
a)
z Ministrem Finansów - przy ustalaniu zasad tworzenia funduszów socjalnych i mieszkaniowych, określaniu normatywów świadczeń socjalnych i bytowych oraz programowaniu ogólnych systemów zachęt materialnych,
b)
z Ministrem Spraw Wewnętrznych - przy programowaniu prac nad perspektywicznym, kompleksowym, centralnym i terenowym systemem ewidencji ludności,
2)
z Centralną Radą Związków Zawodowych:
a)
przy opracowywaniu i wydawaniu przepisów i wyjaśnień o istotnym znaczeniu w sprawach zatrudnienia, płac, świadczeń, organizacji i normowania pracy, prawa pracy, warunków pracy i warunków socjalnych załóg, ubezpieczeń społecznych oraz zaopatrzeń emerytalnych i rentowych,
b)
przy udzielaniu wytycznych w sprawie zawierania układów zbiorowych pracy,
3)
z organizacjami społecznymi, których statutowa działalność wiąże się z jego zakresem działania, oraz udziela tym organizacjom pomocy dla realizacji ich zadań.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych opracowuje w porozumieniu z Przewodniczącym Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego i Ministrem Finansów system ewidencji pracowników i dochodów z tytułu pracy oraz świadczeń, jak również współdziała w ustalaniu klasyfikacji i nomenklatur w tym zakresie.
Minister Pracy, Płac i Spraw Socjalnych sprawuje nadzór nad działalnością organów prezydiów rad narodowych do spraw zatrudnienia w zakresie ustalonym ustawą o radach narodowych.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.