Zasady prowadzenia hoteli pracowniczych i stosowania w nich opłat.
M.P.1976.29.129
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA PRACY, PŁAC I SPRAW SOCJALNYCH
z dnia 21 czerwca 1976 r.
w sprawie zasad prowadzenia hoteli pracowniczych i stosowanych w nich opłat.
Kategoria | w pokoju: | ||||
hotelu pracowniczego | 1-osobowym | 2-osobowym | 3-osobowym | 4-5-osobowym | 6- i więcej osobowym |
I | 7-, zł | 4-, zł | 3-, zł | - | - |
II | 5-, zł | 3-, zł | 2,50 zł | - | - |
III | 4-, zł | 2,50 zł | 2-, zł | 1,80 zł | - |
IV | 3-, zł | 2-, zł | 1,80 zł | 1,50 zł | 1-, zł |
ZAŁĄCZNIK
WYTYCZNE
w sprawie kategorii i podstawowych wymagań bytowych i socjalnych, higienicznosanitarnych oraz zasad regulaminów porządkowych hoteli pracowniczych.
WYTYCZNE
w sprawie kategorii i podstawowych wymagań bytowych i socjalnych, higienicznosanitarnych oraz zasad regulaminów porządkowych hoteli pracowniczych.
I.
Podstawowe wymagania bytowe i socjalne w hotelach pracowniczych.
Podstawowe wymagania bytowe i socjalne w hotelach pracowniczych.
Lp. | Kryteria | Kategorie hoteli pracowniczych | |||
I | II | III | IV | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1 | Budownictwo trwałe - hotelowe | O | O | P | N |
2 | Budownictwo trwałe – mieszkalne z przystosowaniem na hotel | O | O | P | N |
3 | Budownictwo przenośne | N | N | O | O |
4 | Instalacje: | ||||
1) wodociągowa | O | O | O | P | |
2) kanalizacyjna | O | O | O | P | |
3) elektryczna | O | O | O | O | |
4) gazowa | P | P | P | P | |
5) centralnego ogrzewania | O | O | P | N | |
6) ciepłej wody | O | O | O | O | |
7) telefoniczna do użytku ogólnego: | |||||
- w recepcji | O | O | P | P | |
- na każdej kondygnacji | P | N | N | N | |
8) dźwigowa w budynku trwałym powyżej pięciu kondygnacji | O | O | O | N | |
5 | Urządzenia sanitarne: | ||||
1) pomieszczenia higienicznosanitarne: | |||||
- w budynku | N | N | N | O | |
- na każdej kondygnacji | N | N | O | N | |
- w pomieszczeniach mieszkalnych, przy zespołach mieszkalnych | O | O | P | N | |
2) umywalki z ciepłą i zimną wodą: | |||||
- na każdej kondygnacji | N | N | N | O | |
- w pomieszczeniach mieszkalnych, przy zespołach mieszkalnych | O | O | O | P | |
3) natryski, ewentualnie wanny: | |||||
- w budynku | N | N | O | O | |
- na każdej kondygnacji | O | O | P | P | |
4) ustępy spłukiwane: | |||||
- w budynku | N | N | N | P | |
- na każdej kondygnacji | N | N | O | P | |
- w pomieszczeniach mieszkalnych, przy zespołach mieszkalnych | O | O | P | N | |
5) ustępy suche | N | N | N | D | |
6 | Pokoje 1-2-osobowe | O | O | P | P |
7 | Pokoje 3-osobowe | P | O | O | P |
8 | Pokoje 4-5-osobowe | N | N | P | O |
9 | Pokoje 6- i więcej osobowe | N | N | N | D |
10 | Wyposażenie podstawowe na 1 osobę w pomieszczeniu mieszkalnym: | ||||
1) miejsce do spania: łóżko z materacem (tapczan, wersalka) | O | O | O | O | |
2) pościel: kołdra lub 2 koce, poduszka | O | O | O | O | |
3) bielizna pościelowa – komplet | O | O | O | O | |
4) krzesło | O | O | O | O | |
5) szafa ubraniowa lub jej odrębny zamknięty segment | O | O | O | O | |
11 | Wyposażenie pomieszczenia mieszkalnego: | ||||
1) stół | O | O | O | O | |
2) fotele | O | P | P | N | |
3) półki, regały | O | O | O | P | |
4) szafki na żywność i naczynia | O | O | O | P | |
5) lustro | O | O | O | O | |
6) zasłony na okna | O | O | O | O | |
7) lampa przenośna | O | P | P | N | |
8) firany na okna | O | O | P | N | |
9) elementy dekoracyjne | O | P | P | P | |
10) chłodziarki | P | P | N | N | |
11) radio (głośniki radiofoniczne) | O | P | P | P | |
12 | Wydzielona recepcja i hall | O | O | P | N |
13 | Świetlica | O | O | O | O |
14 | Pomieszczenie biblioteczne | O | O | O | P |
15 | Aneksy rekreacyjne z możliwością wykorzystania na ciche gry, oglądanie telewizji, przyjmowanie gości, cichą naukę: | ||||
- w budynku | N | N | O | P | |
- na każdej kondygnacji | O | O | P | N | |
16 | Pokoje zainteresowań | O | O | P | N |
17 | Pokój samorządu mieszkańców | O | O | O | P |
18 | Pokój gościnny | P | P | P | P |
19 | Urządzenia gastronomiczne: | ||||
1) stołówka wraz z zapleczem | P | P | P | P | |
2) kiosk - bufet wraz z zapleczem | O | O | P | P | |
3) kuchenki podręczne i zlewozmywaki: | |||||
- w pomieszczeniach mieszkalnych lub zespołach mieszkalnych | O | P | P | N | |
- w wydzielonych pomieszczeniach na każdej kondygnacji | N | O | O | N | |
- w budynku | N | N | N | O | |
20 | Pomieszczenia do czyszczenia ubrania, butów, do prasowania itp. | O | O | P | N |
21 | Pomieszczenia na podręczne pranie i suszenie | O | O | P | P |
- wyposażone w pralki elektryczne | P | P | P | N | |
22 | Gabinety: | ||||
1) lekarsko-zabiegowy | P | P | P | N | |
2) stomatologiczny | P | P | P | N | |
23 | Izolatka | P | P | P | N |
24 | Punkty usługowe: fryzjerski, krawiecki, szewski itp. oraz kiosk "Ruchu" | P | P | N | N |
25 | Pomieszczenia administracyjne - biura | O | O | O | P |
26 | Mieszkania funkcyjne | P | P | N | N |
27 | Pomieszczenia gospodarcze (magazyny, warsztaty naprawcze itp.) | O | O | O | P |
28 | Zagospodarowanie terenu: | ||||
1) mała architektura (alejki, trawniki, klomby, ławeczki, oświetlenie itp.) | O | O | P | N | |
2) boiska sportowe i urządzenia do rekreacji ruchowej | O | O | P | P | |
3) parking | O | P | P | N |
O - obowiązujące kryterium.
P - pożądane kryterium.
N - nie obowiązujące kryterium.
D - dopuszczalne kryterium.
2. Nowo wznoszone hotele pracownicze stałe należy projektować według aktualnie obowiązujących wytycznych programowo-funkcjonalnych, przy modernizacji zaś istniejących należy - w miarę możliwości - uwzględniać wymagania tych wytycznych.
3. Kategorię hotelu pracowniczego ustala komisja powołana przez kierownika zakładu pracy, prowadzącego hotel pracowniczy. W skład komisji powinien wchodzić kierownik hotelu oraz przedstawiciele: zakładu pracy prowadzącego hotel, rady zakładowej i samorządu mieszkańców hotelu.
4. Do zadań komisji należy w szczególności:
1) dokonanie oględzin obiektów hoteli pracowniczych (budynków, urządzeń, wyposażenia),
2) zaliczenie poszczególnych obiektów hotelowych (jeśli hotel składa się z kilku osobnych budynków) do jednej z czterech kategorii,
3) sporządzenie oddzielnego protokołu dla każdego budynku wchodzącego w skład zespołu hotelu pracowniczego.
5. Wnioski komisji dotyczące zaliczenia poszczególnych budynków hoteli pracowniczych do kategorii drugiej, trzeciej i czwartej zatwierdza kierownik zakładu pracy, który prowadzi hotel pracowniczy, wnioski zaś dotyczące zaliczenia hotelu pracowniczego do kategorii pierwszej zatwierdza dyrektor jednostki nadrzędnej nad tym zakładem pracy.
6. W razie przeprowadzenia w budynku hotelu pracowniczego, zaliczonego do określonej kategorii, remontów i modernizacji należy te budynki przeklasyfikować odpowiednio do stanu techniczno-eksploatacyjnego osiągniętego po tym remoncie czy modernizacji.
7. Jeżeli budynek hotelowy nie odpowiada wszystkim kryteriom, od których jest uzależnione zaliczenie go do określonej kategorii, komisja wymienia w protokole dokładnie te warunki, którym hotel nie odpowiada - z równoczesnym podaniem stanu faktycznego w tym zakresie oraz uzasadnieniem propozycji komisji w sprawie zaliczenia hotelu do odpowiedniej kategorii.
II.
Podstawowe wymagania higienicznosanitarne w hotelach pracowniczych.
Podstawowe wymagania higienicznosanitarne w hotelach pracowniczych.
1) urządzenia do gromadzenia nieczystości stałych i płynnych,
2) sanitariaty (ustępy, umywalnie) ogólnie dostępne, oddzielne dla kobiet i mężczyzn.
9. W miejscowościach, w których znajduje się miejska sieć wodociągowa i kanalizacyjna, hotele pracownicze powinny być wyposażone w urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne połączone z tą siecią. W miejscowościach, w których nie ma takiej sieci, hotele pracownicze powinny być wyposażone w lokalne urządzenia wodociągowo-kanalizacyjne, hotele zaś pracownicze przenośne powinny mieć punkt poboru wody do picia i na potrzeby gospodarcze.
10. W pomieszczeniach mieszkalnych należy zapewnić wymianę powietrza zgodnie z Polską Normą.
11. Pokoje i inne pomieszczenia hotelu powinny być suche i oświetlone zgodnie z zasadami ustalonymi w odrębnych przepisach.
12. Pomieszczenia hotelu pracowniczego oraz przyległy teren powinny być utrzymane stale w czystości i codziennie dokładnie sprzątane.
13. W hotelu pracowniczym powinna być co najmniej raz w roku przeprowadzona dezynfekcja, deratyzacja i dezynsekcja.
14. W hotelu pracowniczym powinny się znajdować:
1) odrębne pomieszczenia na czystą i brudną bieliznę,
2) odpowiednia liczba apteczek pierwszej pomocy, zaopatrzonych w podstawowe leki i środki opatrunkowe, obsługiwanych przez pracowników przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku.
15. Pracownik przybywający do hotelu pracowniczego powinien otrzymać czystą bieliznę pościelową, zmienianą następnie co 14 dni.
16. Zakłady gastronomiczne oraz inne placówki żywienia zbiorowego hotelu pracowniczego powinny być utrzymywane w stanie odpowiadającym wymaganiom higienicznosanitarnym określonym odrębnymi przepisami.
III.
Regulamin porządkowy w hotelu pracowniczym.
Regulamin porządkowy w hotelu pracowniczym.
1) prawo do korzystania z pomieszczeń socjalno-bytowych oraz sanitarnohigienicznych zgodnie z ich przeznaczeniem,
2) prawo do korzystania z urządzeń i uczestniczenia w imprezach oświatowych, kulturalnych i sportowych według zasad ustalonych przy ich organizowaniu,
3) obowiązek przestrzegania ustalonych zasad współżycia mieszkańców hotelu pracowniczego oraz zachowania porządku i dyscypliny,
4) obowiązek przestrzegania przepisów w sprawie bezpieczeństwa, czystości i higieny oraz przepisów przeciwpożarowych,
5) obowiązek przejawiania koleżeńskiego stosunku do współmieszkańców hotelu pracowniczego,
6) obowiązek poszanowania mienia hotelu i jego mieszkańców,
7) zasady odpłatności za pobyt w hotelu pracowniczym oraz terminy i sposób regulowania należności,
8) sposób zachowania się w razie choroby mieszkańca lub współmieszkańca, pożaru czy kradzieży.
18. Regulamin porządkowy powinien także zawierać informację o sankcjach stosowanych za nieprzestrzeganie ustalonego porządku, przepisów w sprawie bezpieczeństwa, czystości i higieny oraz przepisów przeciwpożarowych, zasad współżycia, obowiązku poszanowania mienia hotelu i jego mieszkańców oraz innych postanowień określonych w regulaminie porządkowym.
19. W razie rażącego i uporczywego naruszania obowiązujących w hotelu pracowniczym zasad porządku i współżycia kierownik zakładu pracy może podjąć decyzję o cofnięciu pracownikowi uprawnienia do zakwaterowania w hotelu pracowniczym.
IV.
Regulamin działania samorządu mieszkańców hotelu pracowniczego.
Regulamin działania samorządu mieszkańców hotelu pracowniczego.
21. Do samorządu mieszkańców hotelu należy w szczególności:
1) reprezentowanie mieszkańców hotelu i uczestniczenie w rozstrzyganiu ważnych spraw ich dotyczących,
2) inicjowanie i organizowanie wykorzystania przez mieszkańców hotelu wolnego czasu po pracy,
3) sprawowanie pieczy nad przestrzeganiem regulaminu hotelu przez mieszkańców,
4) współdziałanie ze służbą pracowniczą, radą zakładową, organizacją partyjną, młodzieżową i innymi zakładowymi komórkami i organizacjami w działalności społeczno-wychowawczej,
5) społeczna troska o czystość, estetykę i wyposażenie pomieszczeń hotelu i jego otoczenia,
6) opracowywanie, w porozumieniu z zakładowymi i terenowymi placówkami kulturalno-oświatowymi i turystyczno-sportowymi, rocznych planów pracy samorządu.
22. Jeżeli administrację hotelu (zespołu hoteli) prowadzi jednostka specjalistyczna (np. przedsiębiorstwo usług socjalnych i bytowych), powołuje się radę samorządów hoteli pracowniczych, działającą na podstawie odrębnego regulaminu, który powinien zawierać analogiczne postanowienia jak regulamin działania samorządu mieszkańców oraz wskazywać cel powołania rady samorządów z uwzględnieniem koordynacji i oceny działalności poszczególnych samorządów hotelowych oraz reprezentowania interesów wszystkich mieszkańców zespołu hoteli, jak też główne kierunki i metody pracy rady.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »