Zasady prowadzenia hoteli pracowniczych i stosowania w nich opłat.

Monitor Polski

M.P.1976.29.129

Akt utracił moc
Wersja od: 12 lipca 1976 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRACY, PŁAC I SPRAW SOCJALNYCH
z dnia 21 czerwca 1976 r.
w sprawie zasad prowadzenia hoteli pracowniczych i stosowanych w nich opłat.

Na podstawie § 2 ust. 3 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 1972 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych (Dz. U. Nr 28, poz. 201) oraz § 1 uchwały nr 792 Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1956 r. w sprawie opłat za korzystanie z hoteli robotniczych przy zakładach pracy (Monitor Polski z 1957 r. Nr 13, poz. 92) zarządza się, co następuje:
1.
Ustala się cztery kategorie hoteli pracowniczych, zgodnie z którymi powinny być zapewnione odpowiednie warunki bytowe i socjalne.
2.
Podział hoteli na kategorie oraz wymagania bytowe i socjalne w poszczególnych kategoriach hoteli, warunki higienicznosanitarne oraz zasady regulaminów porządkowych określają wytyczne stanowiące załącznik do zarządzenia.
1.
Za zajmowane miejsce w pokoju, pokój lub lokal w hotelu pracowniczym pracownik ponosi opłatę.
2.
Wysokość opłat za jedną dobę za jednego mieszkańca określa poniższa tabela:
Kategoria w pokoju:
hotelu pracowniczego1-osobowym2-osobowym3-osobowym4-5-osobowym6- i więcej osobowym
I7-, zł4-, zł3-, zł--
II5-, zł3-, zł2,50 zł--
III4-, zł2,50 zł2-, zł1,80 zł-
IV3-, zł2-, zł1,80 zł1,50 zł1-, zł
3.
Stawek opłat określonych w ust. 2 nie stosuje się do osób, które utraciły prawo do korzystania z hotelu pracowniczego, a nadal w nim zamieszkują. Do tych osób stosuje się opłaty odpowiadające pełnemu kosztowi zakwaterowania w danym hotelu, ustalonemu zgodnie z wytycznymi ministrów nadzorujących zakłady pracy prowadzące hotele pracownicze.
4.
Od opłat za korzystanie z hotelu pracowniczego są zwolnieni całkowicie pracownicy, którzy mają prawo do bezpłatnego zakwaterowania na podstawie szczególnych przepisów lub układów zbiorowych pracy.
1.
Za zakwaterowanie w hotelu pracowniczym pracowników innego zakładu pracy, na podstawie zawartej umowy, należność opłaca ten zakład pracy według stawek ustalonych zgodnie z § 2 ust. 3.
2.
Przy wynajmie miejsc w hotelu pracowniczym na inne cele niż zakwaterowanie pracowników zamiejscowych stosuje się ceny jak za usługi świadczone w ogólnie dostępnych zakładach hotelarskich.
3.
Zasady rozliczeń z tytułu świadczonych usług wymienionych w ust. 1 i 2 ustala się zgodnie z wytycznymi ministrów, którym podlegają zakłady pracy prowadzące hotele pracownicze.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 7 maja 1951 r. w sprawie norm powierzchni użytkowej i wyposażenia wewnętrznego oraz zasad i warunków użytkowania hoteli robotniczych dla zatrudnionych w przemyśle i budownictwie (Monitor Polski Nr A-52, poz. 688),
2)
zarządzenie Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 4 maja 1957 r. w sprawie opłat za korzystanie z hoteli robotniczych (Monitor Polski Nr 37, poz. 242).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1976 r.

ZAŁĄCZNIK

WYTYCZNE

w sprawie kategorii i podstawowych wymagań bytowych i socjalnych, higienicznosanitarnych oraz zasad regulaminów porządkowych hoteli pracowniczych.

I.

Podstawowe wymagania bytowe i socjalne w hotelach pracowniczych.

1. Kategorie hoteli pracowniczych i kryteria ich zaliczania określa poniższa tabela:
Lp.KryteriaKategorie hoteli pracowniczych
IIIIIIIV
123456
1Budownictwo trwałe - hoteloweOOPN
2Budownictwo trwałe – mieszkalne z przystosowaniem na hotelOOPN
3Budownictwo przenośneNNOO
4Instalacje:
1) wodociągowaOOOP
2) kanalizacyjnaOOOP
3) elektrycznaOOOO
4) gazowaPPPP
5) centralnego ogrzewaniaOOPN
6) ciepłej wodyOOOO
7) telefoniczna do użytku ogólnego:
- w recepcjiOOPP
- na każdej kondygnacjiPNNN
8) dźwigowa w budynku trwałym powyżej

pięciu kondygnacji

OOON
5Urządzenia sanitarne:
1) pomieszczenia

higienicznosanitarne:

- w budynkuNNNO
- na każdej kondygnacjiNNON
- w pomieszczeniach mieszkalnych,

przy zespołach mieszkalnych

OOPN
2) umywalki z ciepłą i zimną wodą:
- na każdej kondygnacjiNNNO
- w pomieszczeniach mieszkalnych,

przy zespołach mieszkalnych

OOOP
3) natryski, ewentualnie wanny:
- w budynkuNNOO
- na każdej kondygnacjiOOPP
4) ustępy spłukiwane:
- w budynkuNNNP
- na każdej kondygnacjiNNOP
- w pomieszczeniach mieszkalnych,

przy zespołach mieszkalnych

OOPN
5) ustępy sucheNNND
6Pokoje 1-2-osoboweOOPP
7Pokoje 3-osobowePOOP
8Pokoje 4-5-osoboweNNPO
9Pokoje 6- i więcej osoboweNNND
10Wyposażenie podstawowe na 1 osobę w pomieszczeniu mieszkalnym:
1) miejsce do spania: łóżko z

materacem (tapczan, wersalka)

OOOO
2) pościel: kołdra lub 2 koce,

poduszka

OOOO
3) bielizna pościelowa – kompletOOOO
4) krzesłoOOOO
5) szafa ubraniowa lub jej odrębny

zamknięty segment

OOOO
11Wyposażenie pomieszczenia mieszkalnego:
1) stółOOOO
2) foteleOPPN
3) półki, regałyOOOP
4) szafki na żywność i naczyniaOOOP
5) lustroOOOO
6) zasłony na oknaOOOO
7) lampa przenośnaOPPN
8) firany na oknaOOPN
9) elementy dekoracyjneOPPP
10) chłodziarkiPPNN
11) radio (głośniki radiofoniczne)OPPP
12Wydzielona recepcja i hallOOPN
13ŚwietlicaOOOO
14Pomieszczenie biblioteczneOOOP
15Aneksy rekreacyjne z możliwością wykorzystania na ciche gry, oglądanie telewizji, przyjmowanie gości, cichą naukę:
- w budynkuNNOP
- na każdej kondygnacjiOOPN
16Pokoje zainteresowańOOPN
17Pokój samorządu mieszkańcówOOOP
18Pokój gościnnyPPPP
19Urządzenia gastronomiczne:
1) stołówka wraz z zapleczemPPPP
2) kiosk - bufet wraz z zapleczemOOPP
3) kuchenki podręczne i zlewozmywaki:
- w pomieszczeniach mieszkalnych

lub zespołach mieszkalnych

OPPN
- w wydzielonych pomieszczeniach

na każdej kondygnacji

NOON
- w budynkuNNNO
20Pomieszczenia do czyszczenia ubrania, butów, do prasowania itp.OOPN
21Pomieszczenia na podręczne pranie i suszenieOOPP
- wyposażone w pralki elektrycznePPPN
22Gabinety:
1) lekarsko-zabiegowyPPPN
2) stomatologicznyPPPN
23IzolatkaPPPN
24Punkty usługowe: fryzjerski, krawiecki, szewski itp. oraz kiosk "Ruchu"PPNN
25Pomieszczenia administracyjne - biuraOOOP
26Mieszkania funkcyjnePPNN
27Pomieszczenia gospodarcze (magazyny, warsztaty naprawcze itp.)OOOP
28Zagospodarowanie terenu:
1) mała architektura (alejki, trawniki, klomby, ławeczki, oświetlenie itp.)OOPN
2) boiska sportowe i urządzenia do rekreacji ruchowejOOPP
3) parkingOPPN

O - obowiązujące kryterium.

P - pożądane kryterium.

N - nie obowiązujące kryterium.

D - dopuszczalne kryterium.

2. Nowo wznoszone hotele pracownicze stałe należy projektować według aktualnie obowiązujących wytycznych programowo-funkcjonalnych, przy modernizacji zaś istniejących należy - w miarę możliwości - uwzględniać wymagania tych wytycznych.

3. Kategorię hotelu pracowniczego ustala komisja powołana przez kierownika zakładu pracy, prowadzącego hotel pracowniczy. W skład komisji powinien wchodzić kierownik hotelu oraz przedstawiciele: zakładu pracy prowadzącego hotel, rady zakładowej i samorządu mieszkańców hotelu.

4. Do zadań komisji należy w szczególności:

1) dokonanie oględzin obiektów hoteli pracowniczych (budynków, urządzeń, wyposażenia),

2) zaliczenie poszczególnych obiektów hotelowych (jeśli hotel składa się z kilku osobnych budynków) do jednej z czterech kategorii,

3) sporządzenie oddzielnego protokołu dla każdego budynku wchodzącego w skład zespołu hotelu pracowniczego.

5. Wnioski komisji dotyczące zaliczenia poszczególnych budynków hoteli pracowniczych do kategorii drugiej, trzeciej i czwartej zatwierdza kierownik zakładu pracy, który prowadzi hotel pracowniczy, wnioski zaś dotyczące zaliczenia hotelu pracowniczego do kategorii pierwszej zatwierdza dyrektor jednostki nadrzędnej nad tym zakładem pracy.

6. W razie przeprowadzenia w budynku hotelu pracowniczego, zaliczonego do określonej kategorii, remontów i modernizacji należy te budynki przeklasyfikować odpowiednio do stanu techniczno-eksploatacyjnego osiągniętego po tym remoncie czy modernizacji.

7. Jeżeli budynek hotelowy nie odpowiada wszystkim kryteriom, od których jest uzależnione zaliczenie go do określonej kategorii, komisja wymienia w protokole dokładnie te warunki, którym hotel nie odpowiada - z równoczesnym podaniem stanu faktycznego w tym zakresie oraz uzasadnieniem propozycji komisji w sprawie zaliczenia hotelu do odpowiedniej kategorii.

II.

Podstawowe wymagania higienicznosanitarne w hotelach pracowniczych.

8. Hotel pracowniczy powinien być zaopatrywany w wodę zdatną do picia i na potrzeby gospodarcze oraz mieć:

1) urządzenia do gromadzenia nieczystości stałych i płynnych,

2) sanitariaty (ustępy, umywalnie) ogólnie dostępne, oddzielne dla kobiet i mężczyzn.

9. W miejscowościach, w których znajduje się miejska sieć wodociągowa i kanalizacyjna, hotele pracownicze powinny być wyposażone w urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne połączone z tą siecią. W miejscowościach, w których nie ma takiej sieci, hotele pracownicze powinny być wyposażone w lokalne urządzenia wodociągowo-kanalizacyjne, hotele zaś pracownicze przenośne powinny mieć punkt poboru wody do picia i na potrzeby gospodarcze.

10. W pomieszczeniach mieszkalnych należy zapewnić wymianę powietrza zgodnie z Polską Normą.

11. Pokoje i inne pomieszczenia hotelu powinny być suche i oświetlone zgodnie z zasadami ustalonymi w odrębnych przepisach.

12. Pomieszczenia hotelu pracowniczego oraz przyległy teren powinny być utrzymane stale w czystości i codziennie dokładnie sprzątane.

13. W hotelu pracowniczym powinna być co najmniej raz w roku przeprowadzona dezynfekcja, deratyzacja i dezynsekcja.

14. W hotelu pracowniczym powinny się znajdować:

1) odrębne pomieszczenia na czystą i brudną bieliznę,

2) odpowiednia liczba apteczek pierwszej pomocy, zaopatrzonych w podstawowe leki i środki opatrunkowe, obsługiwanych przez pracowników przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku.

15. Pracownik przybywający do hotelu pracowniczego powinien otrzymać czystą bieliznę pościelową, zmienianą następnie co 14 dni.

16. Zakłady gastronomiczne oraz inne placówki żywienia zbiorowego hotelu pracowniczego powinny być utrzymywane w stanie odpowiadającym wymaganiom higienicznosanitarnym określonym odrębnymi przepisami.

III.

Regulamin porządkowy w hotelu pracowniczym.

17. Regulamin porządkowy powinien określać uprawnienia i obowiązki mieszkańców hotelu, a w szczególności:

1) prawo do korzystania z pomieszczeń socjalno-bytowych oraz sanitarnohigienicznych zgodnie z ich przeznaczeniem,

2) prawo do korzystania z urządzeń i uczestniczenia w imprezach oświatowych, kulturalnych i sportowych według zasad ustalonych przy ich organizowaniu,

3) obowiązek przestrzegania ustalonych zasad współżycia mieszkańców hotelu pracowniczego oraz zachowania porządku i dyscypliny,

4) obowiązek przestrzegania przepisów w sprawie bezpieczeństwa, czystości i higieny oraz przepisów przeciwpożarowych,

5) obowiązek przejawiania koleżeńskiego stosunku do współmieszkańców hotelu pracowniczego,

6) obowiązek poszanowania mienia hotelu i jego mieszkańców,

7) zasady odpłatności za pobyt w hotelu pracowniczym oraz terminy i sposób regulowania należności,

8) sposób zachowania się w razie choroby mieszkańca lub współmieszkańca, pożaru czy kradzieży.

18. Regulamin porządkowy powinien także zawierać informację o sankcjach stosowanych za nieprzestrzeganie ustalonego porządku, przepisów w sprawie bezpieczeństwa, czystości i higieny oraz przepisów przeciwpożarowych, zasad współżycia, obowiązku poszanowania mienia hotelu i jego mieszkańców oraz innych postanowień określonych w regulaminie porządkowym.

19. W razie rażącego i uporczywego naruszania obowiązujących w hotelu pracowniczym zasad porządku i współżycia kierownik zakładu pracy może podjąć decyzję o cofnięciu pracownikowi uprawnienia do zakwaterowania w hotelu pracowniczym.

IV.

Regulamin działania samorządu mieszkańców hotelu pracowniczego.

20. Regulamin działania samorządu mieszkańców hotelu pracowniczego powinien określać zasady wyborów do samorządu mieszkańców, jak kadencję samorządu, prawo do głosowania i wyboru, postępowanie przy wyborach uzupełniających.

21. Do samorządu mieszkańców hotelu należy w szczególności:

1) reprezentowanie mieszkańców hotelu i uczestniczenie w rozstrzyganiu ważnych spraw ich dotyczących,

2) inicjowanie i organizowanie wykorzystania przez mieszkańców hotelu wolnego czasu po pracy,

3) sprawowanie pieczy nad przestrzeganiem regulaminu hotelu przez mieszkańców,

4) współdziałanie ze służbą pracowniczą, radą zakładową, organizacją partyjną, młodzieżową i innymi zakładowymi komórkami i organizacjami w działalności społeczno-wychowawczej,

5) społeczna troska o czystość, estetykę i wyposażenie pomieszczeń hotelu i jego otoczenia,

6) opracowywanie, w porozumieniu z zakładowymi i terenowymi placówkami kulturalno-oświatowymi i turystyczno-sportowymi, rocznych planów pracy samorządu.

22. Jeżeli administrację hotelu (zespołu hoteli) prowadzi jednostka specjalistyczna (np. przedsiębiorstwo usług socjalnych i bytowych), powołuje się radę samorządów hoteli pracowniczych, działającą na podstawie odrębnego regulaminu, który powinien zawierać analogiczne postanowienia jak regulamin działania samorządu mieszkańców oraz wskazywać cel powołania rady samorządów z uwzględnieniem koordynacji i oceny działalności poszczególnych samorządów hotelowych oraz reprezentowania interesów wszystkich mieszkańców zespołu hoteli, jak też główne kierunki i metody pracy rady.