Rozdział 12 - Sygnały dawane przy wyprawianiu i przepuszczaniu pociągów - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.
Dz.U.2000.34.400
Akt utracił mocRozdział 12
Sygnały dawane przy wyprawianiu i przepuszczaniu pociągów
Sygnały dawane przy wyprawianiu i przepuszczaniu pociągów
Sygnały dawane przez drużynę pociągową przy odjeździe pociągów pasażerskich
Sygnały dawane przez drużynę pociągową przy odjeździe pociągów pasażerskich
jeden długi ton gwizdkiem
(rys. 98),
sygnał "Wsiadać" podaje drużyna konduktorska przed odjazdem pociągów pasażerskich i mieszanych,
- dzienny
podniesienie chorągiewki sygnałowej
(rys. 99),
- nocny
podniesienie latarki z białym światłem
(rys. 100),
sygnał "Gotów do odjazdu" stosuje się przed odjazdem pociągów z drużyną konduktorską; sygnał ten można zastąpić słowami: "Pociąg nr ...... gotów do odjazdu" przekazywanymi za pomocą urządzeń łączności; przy jednoosobowej drużynie konduktorskiej słowa te kierownik pociągu przekazuje maszyniście,
- dzienny
ręka podniesiona do góry przez kierownika pociągu lub konduktora znajdującego się najbliżej lokomotywy, zwróconego w kierunku maszynisty, oraz wypowiedziane głośno słowo "Odjazd"
(rys. 101),
- nocny
podniesienie do góry latarki z białym światłem zwróconym w kierunku maszynisty przez kierownika pociągu lub konduktora znajdującego się najbliżej maszynisty oraz wypowiedziane głośno słowo "Odjazd"
(rys. 102),
w pociągach, mających urządzenia sygnałowe (sterowane przez kierownika pociągu) do dawania sygnału "Odjazd", sygnał ten podaje się za pomocą tego urządzenia.
Sygnały dawane przez dyżurnego ruchu
Sygnały dawane przez dyżurnego ruchu
- dzienny
okrągła biała tarczka z zieloną obwódką poruszana pionowo
(rys. 103),
- nocny
latarka z zielonym światłem poruszana pionowo
(rys. 104),
sygnał "Nakaz jazdy" przy wyprawianiu pociągów podaje dyżurny ruchu, a przy przepuszczaniu pociągów - dyżurny ruchu lub nastawniczy na każdorazowe polecenie dyżurnego ruchu wtedy, gdy jest to wymagane odpowiednimi przepisami lub instrukcjami (zgodnie z przepisami działu I - Prowadzenie ruchu na liniach kolejowych normalnotorowych i szerokotorowych),
- dzienny i nocny
trójkątna tarczka pomalowana z obu stron na kolor biały z czerwoną obwódką i czarną literą "S", pokazywana w kierunku zbliżającego się pociągu
(rys. 105),
sygnał Rd 2 oznacza, że należy stosować skrócony czas jazdy pociągu do następnego posterunku następczego,
- dzienny i nocny
prostokątna tarczka, pomalowana z obu stron na kolor biały z czerwoną obwódką i czarną literą "W", pokazywana w kierunku zbliżającego się pociągu
(rys. 106),
sygnał Rd 3 oznacza, że należy wydłużyć czas jazdy pociągu do następnego posterunku następczego.
Sygnały dawane przy próbie hamulców zespolonych
Sygnały dawane przy próbie hamulców zespolonych
- dzienny (Rh 1)
wyciągnięte ręce składane nad głową z zakreśleniem półkola
(rys. 107),
- nocny (Rh 1)
latarka ręczna z białym światłem poruszana od dołu łukiem do góry i następnie opuszczona pionowo w dół
(rys. 108),
- dzienny i nocny (Rhs 1)
jedno światło matowobiałe
(rys. 109),
- dzienny (Rh 2)
wyciągnięta ręka, poruszana po łuku nad głową
(rys. 110),
- nocny (Rh 2)
latarka ręczna z białym światłem poruszana po tuku nad głową
(rys. 111),
- dzienny i nocny (Rhs 2)
dwa światła matowobiałe
(rys. 112),
- dzienny (Rh 3)
ręka wyciągnięta nad głową, trzymana pionowo
(rys. 113),
- nocny (Rh 3)
latarka ręczna z białym światłem, trzymana pionowo nad głową
(rys. 114),
- dzienny i nocny (Rhs 3)
trzy światła matowobiałe
(rys. 115).
Sygnały dawane w razie rozerwania pociągu
Sygnały dawane w razie rozerwania pociągu
sygnał Rr "Uwaga - nastąpiło rozerwanie pociągu":
jeden krótki, jeden długi i jeden krótki ton gwizdkiem, gwizdawką lub syreną lokomotywy lub trąbką
(rys. 116),
i jednocześnie
- dzienny
pokazywanie i chowanie na przemian w krótkich odstępach czasu żółtej chorągiewki lub czapki
(rys. 117),
- nocny
białe światło latarki przerywane w krótkich odstępach czasu, skierowane w stronę maszynisty
(rys. 118).
Sygnały dawane przez dróżnika przejazdowego
Sygnały dawane przez dróżnika przejazdowego
- dzienny
ręka podniesiona do góry w kierunku nadjeżdżającego pojazdu
(rys. 119),
- nocny
podniesienie i poruszanie powoli pionowo latarki ręcznej z czerwonym światłem, zwróconym w kierunku nadjeżdżającego pojazdu
(rys. 120),
- dzienny
dróżnik stoi na przejeździe w miejscu wyznaczonym regulaminem obsługi przejazdu, trzymając w ręce pionowo do góry chorągiewkę sygnałową koloru żółtego w ten sposób, aby był on widoczny dla maszynisty zbliżającego się pociągu lub kierownika pojazdu szynowego
(rys. 121),
- nocny
dróżnik przejazdowy porusza powoli pionowo latarką ręczną z białym światłem, tak aby sygnał był widoczny dla maszynisty zbliżającego się pociągu lub kierownika pojazdu szynowego
(rys. 122).