Rozdział 12 - Sygnały dawane przy wyprawianiu i przepuszczaniu pociągów - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Rozdział  12

Sygnały dawane przy wyprawianiu i przepuszczaniu pociągów

Sygnały dawane przez drużynę pociągową przy odjeździe pociągów pasażerskich

§  101.
Przy odjeździe pociągów pasażerskich stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał Rp 11 "Wsiadać"

jeden długi ton gwizdkiem

(rys. 98),

sygnał "Wsiadać" podaje drużyna konduktorska przed odjazdem pociągów pasażerskich i mieszanych,

2)
sygnał Rp 12 "Gotów do odjazdu":

- dzienny

podniesienie chorągiewki sygnałowej

(rys. 99),

- nocny

podniesienie latarki z białym światłem

(rys. 100),

sygnał "Gotów do odjazdu" stosuje się przed odjazdem pociągów z drużyną konduktorską; sygnał ten można zastąpić słowami: "Pociąg nr ...... gotów do odjazdu" przekazywanymi za pomocą urządzeń łączności; przy jednoosobowej drużynie konduktorskiej słowa te kierownik pociągu przekazuje maszyniście,

3)
sygnał Rp 14 "Odjazd pociągów pasażerskich":

- dzienny

ręka podniesiona do góry przez kierownika pociągu lub konduktora znajdującego się najbliżej lokomotywy, zwróconego w kierunku maszynisty, oraz wypowiedziane głośno słowo "Odjazd"

(rys. 101),

- nocny

podniesienie do góry latarki z białym światłem zwróconym w kierunku maszynisty przez kierownika pociągu lub konduktora znajdującego się najbliżej maszynisty oraz wypowiedziane głośno słowo "Odjazd"

(rys. 102),

w pociągach, mających urządzenia sygnałowe (sterowane przez kierownika pociągu) do dawania sygnału "Odjazd", sygnał ten podaje się za pomocą tego urządzenia.

Sygnały dawane przez dyżurnego ruchu

§  102.
Stosuje się następujące sygnały podawane przez dyżurnego ruchu:
1)
sygnał Rd 1 "Nakaz jazdy":

- dzienny

okrągła biała tarczka z zieloną obwódką poruszana pionowo

(rys. 103),

- nocny

latarka z zielonym światłem poruszana pionowo

(rys. 104),

sygnał "Nakaz jazdy" przy wyprawianiu pociągów podaje dyżurny ruchu, a przy przepuszczaniu pociągów - dyżurny ruchu lub nastawniczy na każdorazowe polecenie dyżurnego ruchu wtedy, gdy jest to wymagane odpowiednimi przepisami lub instrukcjami (zgodnie z przepisami działu I - Prowadzenie ruchu na liniach kolejowych normalnotorowych i szerokotorowych),

2)
sygnał Rd 2 "Stosować skrócony czas jazdy"

- dzienny i nocny

trójkątna tarczka pomalowana z obu stron na kolor biały z czerwoną obwódką i czarną literą "S", pokazywana w kierunku zbliżającego się pociągu

(rys. 105),

sygnał Rd 2 oznacza, że należy stosować skrócony czas jazdy pociągu do następnego posterunku następczego,

3)
sygnał Rd 3 "Wydłużyć czas jazdy"

- dzienny i nocny

prostokątna tarczka, pomalowana z obu stron na kolor biały z czerwoną obwódką i czarną literą "W", pokazywana w kierunku zbliżającego się pociągu

(rys. 106),

sygnał Rd 3 oznacza, że należy wydłużyć czas jazdy pociągu do następnego posterunku następczego.

Sygnały dawane przy próbie hamulców zespolonych

§  103.
1.
Przy próbie hamulców zespolonych stosuje się sygnały ręczne lub świetlne, dawane za pomocą umieszczonego obok torów lub zawieszonego nad torami urządzenia z trzema latarniami w jednym pionie. Sygnały ręczne dawane są w stronę biorącego udział w próbie hamulców zespolonych maszynisty lokomotywy lub pracownika obsługującego urządzenia stałe.
2.
Przy próbie hamulców zespolonych stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał Rh 1, Rhs 1 "Zahamować":

- dzienny (Rh 1)

wyciągnięte ręce składane nad głową z zakreśleniem półkola

(rys. 107),

- nocny (Rh 1)

latarka ręczna z białym światłem poruszana od dołu łukiem do góry i następnie opuszczona pionowo w dół

(rys. 108),

- dzienny i nocny (Rhs 1)

jedno światło matowobiałe

(rys. 109),

2)
sygnał Rh 2, Rhs 2 "Odhamować":

- dzienny (Rh 2)

wyciągnięta ręka, poruszana po łuku nad głową

(rys. 110),

- nocny (Rh 2)

latarka ręczna z białym światłem poruszana po tuku nad głową

(rys. 111),

- dzienny i nocny (Rhs 2)

dwa światła matowobiałe

(rys. 112),

3)
sygnał Rh 3, Rhs 3 "Hamulce w porządku":

- dzienny (Rh 3)

ręka wyciągnięta nad głową, trzymana pionowo

(rys. 113),

- nocny (Rh 3)

latarka ręczna z białym światłem, trzymana pionowo nad głową

(rys. 114),

- dzienny i nocny (Rhs 3)

trzy światła matowobiałe

(rys. 115).

Sygnały dawane w razie rozerwania pociągu

§  104.
1.
Przy rozerwaniu pociągu podaje się następujący sygnał:

sygnał Rr "Uwaga - nastąpiło rozerwanie pociągu":

jeden krótki, jeden długi i jeden krótki ton gwizdkiem, gwizdawką lub syreną lokomotywy lub trąbką

(rys. 116),

i jednocześnie

- dzienny

pokazywanie i chowanie na przemian w krótkich odstępach czasu żółtej chorągiewki lub czapki

(rys. 117),

- nocny

białe światło latarki przerywane w krótkich odstępach czasu, skierowane w stronę maszynisty

(rys. 118).

2.
Dla zwrócenia uwagi maszynisty, że nastąpiło rozerwanie pociągu, drużyna konduktorska, pracownicy na szlaku i na stacji powinni dawać sygnały Rr.
3.
Sygnał Rr należy dawać dopóty, dopóki maszynista rozerwanego pociągu nie odpowie tym samym sygnałem akustycznym, na znak, że sygnał został przez niego zrozumiany.
4.
W razie rozerwania pociągu zabrania się dawania sygnałów "Stój", jeżeli oderwana tylna część pociągu porusza się w kierunku przedniej części tego pociągu.
5.
Gdy oderwana część pociągu zostanie zatrzymana, należy dawać w kierunku przedniej części pociągu sygnały "Stój" w celu jej zatrzymania.

Sygnały dawane przez dróżnika przejazdowego

§  105.
1.
Stosuje się następujące sygnały podawane przez dróżnika przejazdowego:
1)
sygnał D 7 "Stój" dawany przez dróżnika przejazdowego w celu zatrzymania pojazdów drogowych zbliżających się do przejazdu:

- dzienny

ręka podniesiona do góry w kierunku nadjeżdżającego pojazdu

(rys. 119),

- nocny

podniesienie i poruszanie powoli pionowo latarki ręcznej z czerwonym światłem, zwróconym w kierunku nadjeżdżającego pojazdu

(rys. 120),

2)
sygnał D 8 "Dróżnik obecny na przejeździe":

- dzienny

dróżnik stoi na przejeździe w miejscu wyznaczonym regulaminem obsługi przejazdu, trzymając w ręce pionowo do góry chorągiewkę sygnałową koloru żółtego w ten sposób, aby był on widoczny dla maszynisty zbliżającego się pociągu lub kierownika pojazdu szynowego

(rys. 121),

- nocny

dróżnik przejazdowy porusza powoli pionowo latarką ręczną z białym światłem, tak aby sygnał był widoczny dla maszynisty zbliżającego się pociągu lub kierownika pojazdu szynowego

(rys. 122).