Oddział 2 - Zamknięcie toru - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Oddział  2

Zamknięcie toru

§  144.
1.
Tor szlakowy jest wykorzystywany (otwarty) dla przejazdu pociągów pomiędzy stacjami metra. W razie konieczności wykorzystywania toru w inny sposób, tor szlakowy należy zamknąć (na odcinku pomiędzy kolejnymi semaforami).
2.
Tor szlakowy należy zamknąć, jeżeli:
1)
zamierza się prowadzić na nim manewry,
2)
zaistniała potrzeba cofnięcia pociągu znajdującego się na nim,
3)
zamierza się wykorzystać go jako tor postojowy,
4)
nastąpiła awaria techniczna zmuszająca do:
a)
dojazdu do innego pojazdu stojącego na torze,
b)
wprowadzenia na tor pociągu roboczego lub pogotowia,
c)
rezygnacji z wykorzystywania toru (usterka rozjazdu, pęknięcie szyny itp.),
5)
nastąpił wypadek z ludźmi,
6)
prowadzone będą roboty z wykorzystaniem pojazdów (pociągów) służbowych na tym torze,
7)
prowadzone będą roboty uniemożliwiające prowadzenie ruchu pojazdów (pociągów) na tym torze.
§  145.
1.
Tor stacyjny (dodatkowy, manewrowy, postojowy) jest wykorzystywany (otwarty) dla pracy ruchowej zgodnie z regulaminem technicznym. W razie niemożliwości wykorzystywania toru w ten sposób, należy tor stacyjny zamknąć.
2.
Tor stacyjny należy zamknąć, jeżeli:
1)
nastąpiła awaria techniczna zmuszająca do rezygnacji z wykorzystywania toru (usterka rozjazdu, pęknięcie szyny lub inna przeszkoda w prowadzeniu ruchu),
2)
nastąpił wypadek z ludźmi,
3)
prowadzone będą roboty z wykorzystaniem pojazdów (pociągów) służbowych na tym torze,
4)
prowadzone będą roboty uniemożliwiające prowadzenie ruchu pojazdów (pociągów) na tym torze.
§  146.
1.
W przypadku robót planowych żądanie zamknięcia toru zgłasza dyspozytorowi ruchu lub dyżurnemu ruchu STP kierownik robót, a w przypadku robót planowych - osoba zlecająca wykonanie robót.
2.
Zamknięcie toru szlakowego granicznego wprowadza dyspozytor ruchu lub dyżurny ruchu STP na podstawie zgłoszenia maszynisty, dyspozytora technicznego, energetycznego, dyżurnego automatyka lub pracownika jednostki torowej lub uznania konieczności awaryjnego zamknięcia.
3.
Żądanie zamknięcia toru przekazywane jest pisemnie, ustnie lub za pomocą środków łączności, a następnie odnotowane we właściwych dokumentach.
4.
Tor szlakowy na linii metra lub szlaku granicznego może być planowo zamknięty w porze ruchu pasażerskiego tylko za zgodą zarządu metra.
5.
O konieczności awaryjnego zamknięcia toru szlakowego na linii metra lub na szlaku granicznym oraz o zamknięciu toru stacyjnego w porze ruchu pasażerskiego należy zawiadomić kierownika jednostki zarządzającej metrem.
6.
Urządzenia sterowania umożliwiające wjazd na tor zamknięty muszą być zabezpieczone środkami pomocniczymi.
7.
Pomocniczym środkiem zabezpieczającym, o którym mowa w ust. 6, jest:
1)
założenie kapturka ochronnego na przycisk semafora lub zwrotnicy kierującej ruch na tor zamknięty,
2)
zastopowanie układów automatyki przekaźnikowej, tak aby było niemożliwe wydanie zwykłego (standardowego) polecenia nastawienia drogi przebiegu na tor zamknięty,
3)
zapisanie w urządzeniach komputerowych informacji powodującej ignorowanie zwykłych poleceń nastawienia drogi przebiegu na tor zamknięty,
4)
zawieszenie na elemencie (urządzeniu) sterowniczym lub urządzeniu łączności tabliczki z napisem ostrzegawczym.
8.
Na zamkniętym torze szlakowym nie obowiązuje żaden kierunek ruchu.
9.
Na torze zamkniętym mogą poruszać się pociągi robocze.
10.
W razie awaryjnego zamknięcia toru szlakowego znajdujący się na nim pociąg pasażerski może zjechać po torze zamkniętym na tor dodatkowy, na stację postojową lub STP.
11.
Wjazd pociągu (pojazdu) na tor zamknięty szlaku granicznego może odbyć się tylko po uzyskaniu pozwolenia od pracownika sterującego ruchem w sąsiednim okręgu.
12.
Po ustaniu przyczyny, która spowodowała zamknięcie toru, należy je niezwłocznie odwołać.
13.
Odwołania zamknięcia toru szlakowego granicznego dokonuje pracownik tego samego okręgu sterowania, który dokonał jego zamknięcia.
14.
Po przywróceniu transmisji po awarii komputer automatycznie porównuje zapisy dotyczące zamknięcia toru i wprowadzonego zapowiadania. W przypadku niezgodności automatycznie zostaje wprowadzone zamknięcie toru i zapowiadanie tak, jakby było ono zgłoszone przez oba posterunki sąsiadujących okręgów.