Część 3 - PROWADZENIE RUCHU I SYGNALIZACJA NA LINIACH METRA - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.
Dz.U.2000.34.400
Akt utracił mocCZĘŚĆ III
PROWADZENIE RUCHU I SYGNALIZACJA NA LINIACH METRA
PROWADZENIE RUCHU I SYGNALIZACJA NA LINIACH METRA
PROWADZENIE RUCHU NA LINIACH METRA
PROWADZENIE RUCHU NA LINIACH METRA
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Organizacja ruchu
Organizacja ruchu
Prowadzenie ruchu pociągów
Prowadzenie ruchu pociągów
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
Ruch pociągów na szlaku granicznym
Ruch pociągów na szlaku granicznym
Ruch pociągów roboczych
Ruch pociągów roboczych
Ruch manewrowy na STP
Ruch manewrowy na STP
Praca manewrowa na torze łączącym STP z PKP
Praca manewrowa na torze łączącym STP z PKP
Ruch pojazdów pomocniczych
Ruch pojazdów pomocniczych
Wymagania te dotyczą odpowiednio również przyczep.
Drogi przebiegu
Drogi przebiegu
Realizacja przebiegu
Realizacja przebiegu
Zależności w przebiegu
Zależności w przebiegu
Nieprawidłowości w realizacji przebiegu
Nieprawidłowości w realizacji przebiegu
Sposób stosowania zabezpieczeń pomocniczych należy dostosować do konstrukcji urządzeń zgodnie z instrukcją obsługi.
Zdalne sterowanie ruchem
Zdalne sterowanie ruchem
Kontrola dyspozytorska i kierowanie ruchem
Kontrola dyspozytorska i kierowanie ruchem
Postępowanie przy ograniczonych możliwościach prowadzenia ruchu
Postępowanie przy ograniczonych możliwościach prowadzenia ruchu
Zapowiadanie pociągów
Zapowiadanie pociągów
Zamknięcie toru
Zamknięcie toru
Przejazd bez zatrzymania przez stację metra
Przejazd bez zatrzymania przez stację metra
Sytuacje awaryjne
Sytuacje awaryjne
Roboty prowadzone przy urządzeniach srp (zrp i aop) i łączności
Roboty prowadzone przy urządzeniach srp (zrp i aop) i łączności
Postępowanie w sytuacjach szczególnych
Postępowanie w sytuacjach szczególnych
Uszkodzenie składu, usterki pociągu
Uszkodzenie składu, usterki pociągu
Cofanie pociągu, dzielenie pociągu na szlaku
Cofanie pociągu, dzielenie pociągu na szlaku
Postępowanie w przypadku pożaru
Postępowanie w przypadku pożaru
Ruch podczas niekorzystnych zjawisk atmosferycznych lub pogorszenia widoczności
Ruch podczas niekorzystnych zjawisk atmosferycznych lub pogorszenia widoczności
Uszkodzenie toru, przeszkoda na torze
Uszkodzenie toru, przeszkoda na torze
Uszkodzenie urządzeń zasilających
Uszkodzenie urządzeń zasilających
Zderzenie pociągów, wykolejenie pojazdu
Zderzenie pociągów, wykolejenie pojazdu
Wypadek z ludźmi
Wypadek z ludźmi
Niekontrolowany ruch pojazdu
Niekontrolowany ruch pojazdu
Zatrzymanie pociągu pasażerskiego poza wyznaczonym miejscem
Zatrzymanie pociągu pasażerskiego poza wyznaczonym miejscem
Usterka urządzeń łączności
Usterka urządzeń łączności
Usterka innych urządzeń technicznych
Usterka innych urządzeń technicznych
Ruch w warunkach specjalnych
Ruch w warunkach specjalnych
Ruch pociągów doświadczalnych
Ruch pociągów doświadczalnych
Ruch pociągów pogotowia
Ruch pociągów pogotowia
Ruch pojazdów szynowych na nowo budowanych odcinkach
Ruch pojazdów szynowych na nowo budowanych odcinkach
Ruch dwukierunkowy
Ruch dwukierunkowy
Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia w poziomie szyn
Przejazdy kolejowo-drogowe i przejścia w poziomie szyn
Ruch pojazdów drogowych
Ruch pojazdów drogowych
Ruch pieszy
Ruch pieszy
SYGNALIZACJA NA LINIACH METRA
SYGNALIZACJA NA LINIACH METRA
Przepisy ogólne. Określenia
Przepisy ogólne. Określenia
Sygnały
Sygnały
Semafory i tarcze zaporowe
Semafory i tarcze zaporowe
jedno lub dwa światła czerwone:
(rys. 1),
jeżeli pozwolenie na minięcie sygnału S 1 "Stój" zostanie przekazane przez pracownika obsługującego ten semafor za pomocą sygnału Rm 1 "Do mnie" lub Rm 2 "Ode mnie" albo przez radiotelefon,
jedno światło zielone
(rys. 2),
jedno światło pomarańczowe
(rys. 3),
semafor nieoświetlony (ciemny)
(rys. 4),
białe światło migające
(rys. 5),
jedno światło białe
(rys. 6),
Sygnały zamknięcia toru
Sygnały zamknięcia toru
prostokątna czerwona tarcza z białym obramowaniem, w warunkach ograniczonej widoczności zaś czerwone światło
(rys. 7),
okrągła pomarańczowa tarcza z czarnym pierścieniem i białym obramowaniem, w warunkach ograniczonej widoczności zaś pomarańczowe światło:
(rys. 8),
czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy, w warunkach ograniczonej widoczności białe tło tarczy podświetlone
(rys. 9),
jedno lub dwa światła czerwone
(rys. 10),
czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy, w warunkach ograniczonej widoczności białe tło podświetlone
(rys. 11),
sygnał Z 1wk "Stój - wykolejnica na torze" oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone tylko do wykolejnicy,
czarna pionowa linia na tle białej okrągłej tarczy, w warunkach ograniczonej widoczności białe tło podświetlone
(rys. 12),
sygnał Z 2wk "Wykolejnica zdjęta z toru" oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone.
Tarcze manewrowe
Tarcze manewrowe
jedno światło niebieskie
(rys. 13),
1) sygnał Ms 1 "Jazda manewrowa zabroniona" oznacza zakaz jazdy poza tarczę manewrową wskazującą ten sygnał,
2) manewrujący tabor może przejechać poza tarczę manewrową wskazującą sygnał Ms 1 "Jazda manewrowa zabroniona", jeżeli pozwolenie na minięcie sygnału Ms 1 "Jazda manewrowa zabroniona" zostanie przekazane przez pracownika obsługującego tę tarczę za pomocą sygnału Rm 1 "Do mnie" lub Rm 2 "Ode mnie" albo przez radiotelefon,
jedno światło białe
(rys. 14),
sygnał Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona" zezwala na jazdę poza tarczę manewrową wskazującą ten sygnał.
Sygnały na taborze
Sygnały na taborze
dwa lub trzy białe światła na przodzie pociągu, w warunkach dobrej widoczności nie stosuje się żadnego szczególnego znaku
(rys. 15),
dwa światła czerwone na ostatnim wagonie lub na tylnej ścianie lokomotywy jadącej luzem albo dwie tarcze sygnału końca pociągu, umieszczone na ostatnim wagonie lub na tylnej ścianie lokomotywy jadącej luzem.
(rys. 16),
dwa światła, z których prawe w kierunku jazdy jest światłem czerwonym, lewe zaś białym
(rys. 17),
z przodu i z tyłu lokomotywy jedno białe światło po stronie stanowiska maszynisty; w warunkach dobrej widoczności nie stosuje się żadnego szczególnego znaku
(rys. 18).
Sygnały nadawane przez sygnalistę
Sygnały nadawane przez sygnalistę
zataczanie okręgów dostępnym przyborem sygnalizacyjnym
(rys. 19),
trzy krótkie, szybko następujące po sobie tony, kilkakrotnie powtórzone
(rys. 20),
dwa długie tony
(rys. 21),
i jednocześnie chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka, a w warunkach ograniczonej widoczności - latarka z białym światłem, poruszane poziomo
(rys. 22),
sygnał Rm1 "Do mnie" oznacza, że należy jechać do dającego sygnał,
jeden długi ton
(rys. 23),
i jednocześnie chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka, a w warunkach ograniczonej widoczności - latarka z białym światłem, poruszane pionowo
(rys. 24),
sygnał Rm 2 "Ode mnie" oznacza, że należy jechać w kierunku od dającego sygnał,
kilka przeciągłych tonów
(rys. 25),
i jednocześnie chorągiewka sygnałowa lub ręka, a w warunkach ograniczonej widoczności latarka z białym światłem poruszana po łuku powoli do góry i do dołu
(rys. 26),
sygnał Rm 3 "Zwolnić" oznacza, że należy zmniejszyć prędkość jazdy taboru manewrującego,
trzy krótkie, szybko następujące po sobie tony, kilkakrotnie powtórzone
(rys. 27),
i jednocześnie zataczanie okręgów chorągiewką sygnałową koloru żółtego lub ręką, a w warunkach ograniczonej widoczności latarką z białym światłem:
(rys. 28),
dwa krótkie tony
(rys. 29),
i jednocześnie kilkakrotne zbliżenie do siebie wyciągniętych poziomo przed siebie rąk, a w warunkach ograniczonej widoczności przerywane białe światło latarki
(rys. 30),
sygnał Rm 6 "Docisnąć" oznacza, że należy docisnąć manewrujący tabor w celu sprzęgnięcia lub rozprzęgnięcia.
sygnał Rp 1 "Baczność":
jeden długi ton
(rys. 31),
sygnał Rp 1 "Baczność" podawany jest przez maszynistę za pomocą sygnału dźwiękowego pojazdu trakcyjnego w następujących przypadkach:
wyciągnięte ręce, składane nad głową z zakreśleniem półkola, a w warunkach ograniczonej widoczności latarka z białym światłem, poruszana od dołu łukiem do góry i następnie opuszczana pionowo w dół
(rys. 32),
sygnał Rh 1 "Zahamować" podaje się do maszynisty przy próbie hamulców zespolonych,
wyciągnięta ręka, a w przypadku ograniczonej widoczności latarka z białym światłem poruszana po łuku nad głową sygnalisty
(rys. 33),
sygnał Rh 2 "Odhamować" podaje się do maszynisty przy próbie hamulców zespolonych,
ręka, a w warunkach ograniczonej widoczności latarka z białym światłem trzymana pionowo nad głową
(rys. 34),
sygnał Rh 3 podaje się do maszynisty przy próbie hamulców zespolonych.
Sygnały alarmowe
Sygnały alarmowe
jeden długi i trzy krótkie tony powtarzane kilkakrotnie
(rys. 35),
i jednocześnie dwa białe światła migające na czole pojazdu trakcyjnego:
(rys. 36),
jeden długi i dwa krótkie tony powtarzane kilkakrotnie:
(rys. 37),
Formę i treść komunikatu przekazywaną przez urządzenia nagłaśniające ustalają organy Inspekcji Sanitarnej oraz administracji rządowej i samorządowej.
Sygnalizator kabinowy
Sygnalizator kabinowy
(rys. 38).
wyświetlacz prędkości kontrolowanej wyświetla liczbę 0
(rys. 39),
maszynista jest zobowiązany bezzwłocznie zatrzymać pociąg,
wyświetlacz prędkości kontrolowanej wyświetla liczbę VK równą 85, 76, 58, 35 lub 20
(rys. 40),
(rys. 41).
Maszynista jest zobowiązany prowadzić pociąg z zachowaniem ostrożności i tak regulować prędkość jazdy, aby mógł zatrzymać pociąg w razie dostrzeżenia przeszkody.
Rodzaje wskaźników
Rodzaje wskaźników
pozioma belka, biała z czterema ukośnymi pasami, umieszczona pomiędzy tokami szyn toru, do którego wskaźnik się odnosi:
(rys. 42),
prostokątna pomarańczowa tablica otoczona czarną i białą obwódką (wskaźnik nieoświetlany wykonany z materiałów odblaskowych)
(rys. 43),
tablica prostokątna, biała z czarną literą "H":
(rys. 44),
biało-czerwona belka ułożona pomiędzy wewnętrznymi szynami w miejscu zbiegających się torów:
(rys. 45),
biała prostokątna tablica z czerwonym obramowaniem i czerwonym napisem "AOP"
(rys. 46),
wskaźnik Wm 30 oznacza miejsce, od którego ruch pociągów może odbywać się pod kontrolą systemu automatycznego ograniczania prędkości, według wskazań sygnalizatora kabinowego,
prostokątna biała tablica z czerwonym obramowaniem i napisem "WJAZD TABORU PKP WZBRONIONY"
(rys. 47),
wskaźnik Wm 31 oznacza, że w miejscu jego ustawienia rozpoczyna się tor metra, po którym jeździć może tylko tabor metra,
czarna kwadratowa tablica z białym trójkątem, skierowanym w lewo lub w prawo
(rys. 48),
strzałkami wskaźnikowymi Wm 32 uzupełnia się wskaźniki, umieszczone w pobliżu miejsca rozgałęzienia torów, w celu jednoznacznego określenia toru, do którego wskaźnik wyposażony w tę strzałkę wskaźnikową się odnosi; wskaźnik, na którym umieszczono strzałkę wskaźnikową Wm 32 dotyczy toru, na który skierowany jest wierzchołek białego trójkąta tej strzałki,
tablica w kształcie półkola zwróconego łukiem w górę, biała z czarnym obramowaniem
(rys. 49),
wskaźnik W 5 stosuje się na stacji, dla oznaczenia miejsca na torze, poza które jazda manewrowa jest niedozwolona bez odrębnego polecenia dyżurnego ruchu,
tablica w kształcie trójkąta równobocznego, skierowanego wierzchołkiem ku górze, biała z czarnym obramowaniem i rysunkiem sylwetki samochodu
(rys. 50),
wskaźnik W 6a ustawia się przed każdym skrzyżowaniem toru z drogą publiczną w miejscu, w którym należy dać sygnał Rp 1 "Baczność" dla ostrzeżenia użytkowników drogi,
tablica w kształcie trójkąta równobocznego, skierowanego wierzchołkiem ku górze, biała z czarnym obramowaniem i czarną literą "R"
(rys. 51),
wskaźnik W 7 ustawia się przed miejscem prowadzenia robót na torze w miejscu, w którym należy dać sygnał Rp 1 "Baczność" dla ostrzeżenia pracujących na torze,
tablica trójkątna, biała z czarnym obramowaniem i czarną cyfrą, wskazującą dopuszczalną prędkość, lub bez tej cyfry
(rys. 52),
dwustronna, prostokątna biała tablica z czarnym obramowaniem, na jednej stronie tablicy trójkąt skierowany wierzchołkiem w dół, na drugiej stronie tablicy zaś trójkąt skierowany wierzchołkiem w górę
(rys. 53),
krata czarno-biała, pojedyncza lub podwójna:
(rys. 54),
kwadratowa tablica, biała z czarnym trójkątem o wierzchołku zwróconym w lewo, w kierunku semafora
(rys. 55),
wskaźnik W 15 oznacza, że semafor, który powinien znajdować się w miejscu umieszczenia wskaźnika W 15, znajduje się po lewej stronie toru,
słupek biało-czerwony:
(rys. 56),
żółty słupek
(rys. 57),
wskaźnik W 23 umieszcza się obok toru w miejscu, w którym rozpoczyna się odcinek izolowany - zajęcie tego odcinka izolowanego taborem uniemożliwia przestawienie zwrotnicy położonej za wskaźnikiem W 23,
biała, ukośna linia wyświetlona na czarnym tle prostokątnej latarni:
(rys. 58),
czarna kwadratowa tablica, a na niej biała liczba wskazująca największą prędkość dozwoloną:
(rys. 59),
kwadratowa tablica, ustawiona pionowo po przekątnej, z białym kwadratem otoczonym obwódkami, kolejno: niebieską, białą, niebieską, czarną i białą
(rys. 60),
wskaźnik We 4 oznacza miejsca, poza które jazda z wykorzystaniem trakcji elektrycznej jest zabroniona,
kwadratowa niebieska tablica, z obwódkami białą i czarną, ustawiona pionowo po przekątnej, a na niej dwa białe paski pionowe i jeden poziomy
(rys. 61),
wskaźnik We 8 oznacza początek odcinka, który należy przejeżdżać z wyłączonymi silnikami trakcyjnymi,
kwadratowa niebieska tablica, z obwódkami białą i czarną, ustawiona pionowo po przekątnej, a na niej dwa białe paski pionowe i jeden poziomy połączone w kształt litery "U"
(rys. 62),
wskaźnik We 9 oznacza miejsce, od którego można jechać z załączonymi silnikami trakcji elektrycznej,
trójkątna biała tablica z czarną obwódką i czarną literą "E":
(rys. 63),
biały prostokąt na czarnym tle, widoczny zarówno od strony ostrza iglicy, jak i od krzyżownicy
(rys. 64),
biała strzała na czarnym tle, zwrócona ku górze, wskazująca kierunek jazdy po zwrotnicy
(rys. 65),
biała okrągła tarcza na czarnym tle
(rys. 66),
dwie białe strzały na czarnym tle, zwrócone ostrzem ku sobie, w jednej linii wznoszącej się ukośnie w prawo
(rys. 67),
dwie białe strzały na czarnym tle, zwrócone ostrzem ku sobie, w jednej linii, wznoszącej się ukośnie w lewo
(rys. 68),
dwie białe strzały na czarnym tle, zwrócone ostrzem ku sobie, tworzące kąt prosty, otwarty w lewo
(rys. 69),
dwie białe strzały na czarnym tle, zwrócone ostrzem ku sobie, tworzące kąt prosty, otwarty w prawo
(rys. 70).
- Wd 2 "Znak hektometrowy"
biały prostokąt, a na nim czarny napis, składający się z liczby umieszczonej nad pojedynczą cyfrą
(rys. 71).
Wskaźniki Wd 2 umieszcza się co 100 m, przy każdym torze głównym zasadniczym osobno, w celu oznaczenia kilometrażu linii metra z dokładnością do 1 hektometra.