Oddział 4 - Zdalne sterowanie ruchem - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Oddział  4

Zdalne sterowanie ruchem

§  141.
1.
Podstawowym sposobem prowadzenia ruchu pojazdów na linii metra jest zdalne sterowanie ruchem, przy stosowaniu którego nastawianiem przebiegów na linii metra zajmuje się dyspozytor ruchu.
2.
W razie potrzeby stacja może być obsadzona dyżurnym ruchu, który na polecenie dyspozytora ruchu nastawia przebiegi. Do nastawiania przebiegów wykorzystuje się urządzenia nastawcze przełączone na sterowanie miejscowe.
3.
Przełączanie urządzeń nastawczych na sterowanie miejscowe może nastąpić wyłącznie na polecenie dyspozytora ruchu, które przekazywane jest za pomocą środków łączności i dodatkowo poprzez obsłużenie urządzeń zdalnego sterowania.
4.
Gdy przyczyna powodująca konieczność miejscowej obsługi urządzeń srp (zrp i aop) ustanie, należy urządzenia te przełączyć na sterowanie zdalne. Przełączenia dokonuje dyżurny ruchu na polecenie dyspozytora ruchu. Po przełączeniu urządzeń na stacji należy natychmiast przyłączyć je do zdalnego sterowania.
5.
Obsługa urządzeń zdalnego sterowania i postępowanie przy ich usterkach odbywa się zgodnie z instrukcją obsługi.
6.
Urządzenia zdalnego sterowania umożliwiają automatyczne nastawianie przebiegów dla zawracania pociągów na stacji oraz dla przejazdów przez stacje metra.
7.
Urządzenia zdalnego sterowania umożliwiają:
1)
przestawianie zwrotnic,
2)
włączanie i wyłączanie semaforów,
3)
ustawianie indywidualne przebiegów,
4)
nastawianie przebiegowe.
8.
Urządzenia zdalnego sterowania umożliwiają także wydawanie poleceń specjalnych:
1)
przestawianie zwrotnicy wykazującej zajętość,
2)
kasowanie sygnalizacji rozprucia zwrotnicy,
3)
doraźne zwalnianie utwierdzenia przebiegów.
9.
Obowiązkiem dyspozytora ruchu jest nadzorowanie procesów zautomatyzowanych (zwłaszcza realizowania przebiegów przy zawracaniu pociągów) i właściwe reagowanie w razie zakłóceń.