Oddział 2 - Zależności w przebiegu - Szczegółowe zasady i warunki prowadzenia ruchu na liniach kolejowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.34.400

Akt utracił moc
Wersja od: 27 kwietnia 2000 r.

Oddział  2

Zależności w przebiegu

§  139.
1.
Podanie sygnału zezwalającego na jazdę na sygnalizatorze (przytorowym, kabinowym) jest uzależnione od spełnienia warunków określonych dla danego przebiegu.
2.
Warunkiem podania sygnału zezwalającego dla jazdy pociągowej jest:
1)
niezajętość drogi jazdy,
2)
niezajętość odcinków wchodzących w ukres zwrotnicy znajdującej się w drodze jazdy,
3)
właściwe położenie zwrotnic i wykolejnic w drodze jazdy,
4)
właściwe położenie zwrotnic i wykolejnic pełniących funkcje ochrony bocznej dla drogi jazdy,
5)
właściwe położenie zwrotnicy w drodze zbliżania przejeżdżanej na ostrze, znajdującej się bezpośrednio przed sygnalizatorem przytorowym początkującym drogę jazdy,
6)
wykluczenie przebiegów sprzecznych,
7)
utwierdzenie zwrotnic i wykolejnic,
8)
właściwy stan urządzeń Obrony Cywilnej.
3.
Dodatkowym warunkiem podawania sygnału zezwalającego w postaci zielonego lub pomarańczowego światła na semaforze (dla jazdy pociągowej) jest:
1)
włączenie semafora,
2)
wyświetlenie dowolnego sygnału przez następny semafor (dla światła zielonego).
4.
Warunkiem podawania sygnału zezwalającego dla jazdy manewrowej jest:
1)
niezajętość zwrotnic w drodze jazdy,
2)
niezajętość odcinków wchodzących w ukres zwrotnicy znajdującej się w drodze jazdy,
3)
właściwe położenie zwrotnic i wykolejnic w drodze jazdy,
4)
właściwe położenie zwrotnic i wykolejnic pełniących funkcję ochrony bocznej dla drogi jazdy,
5)
właściwe położenie zwrotnicy znajdującej się bezpośrednio przed sygnalizatorem przytorowym początkującym drogę jazdy, jeżeli warunki lokalne tego wymagają,
6)
wykluczenie przebiegów sprzecznych,
7)
zamknięcie zwrotnic i wykolejnic (dla przebiegów manewrowych zamykanych),
8)
utwierdzenie zwrotnic i wykolejnic (dla przebiegów manewrowych utwierdzanych).
5.
Zwrotnice i wykolejnice powinny być utwierdzone (dla przebiegów utwierdzonych) lub zamknięte (dla przebiegów zamykanych) do czasu zwolnienia utwierdzenia lub zamknięcia przebiegu. Zwolnienie zamknięcia przebiegów manewrowych może następować samoczynnie w wyniku przejazdu taboru manewrującego lub może być dokonywane ręcznie. Zwolnienie utwierdzenia lub zamknięcia przebiegu może nastąpić po zaprzestaniu podawania sygnału zezwalającego na jazdę.
6.
Zależności, o których mowa w ust. 1-5, realizowane są automatycznie w urządzeniach sterowania ruchem pojazdów. W razie wyłączenia tych zależności obowiązek skontrolowania wymienionych warunków spoczywa na dyżurnym ruchu STP (w obszarze STP), a na linii metra - na dyspozytorze ruchu w przypadku sterowania zdalnego lub na dyżurnym ruchu w przypadku sterowania miejscowego.
7.
Zależności należy uważać za wyłączone, gdy uprawniony pracownik jednostki automatyki stwierdzi to na piśmie lub gdy dyżurny ruchu STP (na STP) a dyspozytor ruchu lub dyżurny ruchu (na linii) zauważy, że istniejąca nieprawidłowość w działaniu urządzeń pozwala na podanie sygnału zezwalającego pomimo niespełnienia warunków wymienionych w ust. 1-4.
8.
Po wyłączeniu zależności wskazanych w ust. 1-4 pozwolenie na jazdę pociągu może być dane przez:
1)
podanie sygnału zastępczego (tylko w obrębie STP),
2)
przekazanie sygnału ręcznego (dla jazd manewrowych),
3)
przekazanie polecenia w formie rozkazu szczególnego za pomocą środków łączności.
9.
Jeżeli wyjątkowo zachodzi potrzeba wykorzystania drogi przebiegu, dla której nie jest możliwe lub nie jest przewidziane podanie sygnału zezwalającego na sygnalizatorze, a nie występują inne przeszkody, możliwe jest przekazanie zezwolenia na jazdę w sposób określony w ust. 8.
10.
Podanie sygnału zastępczego (STP), przekazanie rozkazu szczególnego, przekazanie sygnału ręcznego oraz przekazanie za pomocą środków łączności polecenia zezwalającego na jazdę może nastąpić dopiero wówczas, gdy dla wybranego przebiegu spełnione są wszystkie warunki, o których mowa w ust. 1-4, i nie ma przeszkód dla jazdy pojazdu.
11.
Zezwolenie na jazdę pojazdu pomimo sygnału zabraniającego jazdy może wydać tylko dyspozytor ruchu na linii i dyżurny ruchu STP na jazdę na STP.