§ 6. - Sposób podziału środków finansowych przeznaczonych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, a także na zadania związane z utrzymaniem statków szkolnych i specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr morskich, znajdujących się w dyspozycji ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2019.1157

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2019 r.
§  6. 
Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2019 r. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

SPOSÓB PODZIAŁU CZĘŚCI ZASADNICZEJ ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA UTRZYMANIE I ROZWÓJ POTENCJAŁU DYDAKTYCZNEGO, A TAKŻE NA UTRZYMANIE I ROZWÓJ POTENCJAŁU BADAWCZEGO

1. Część zasadnicza środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego dla uczelni morskich, zwana dalej "częścią zasadniczą", dzielona jest według algorytmu:

gdzie:

Dui - oznacza wysokość subwencji na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, zwanych dalej "subwencją", z części zasadniczej dla i-tej uczelni morskiej w danym roku,

F - oznacza kwotę przyjętą do obliczenia części zasadniczej dla uczelni morskich w danym roku,

Dpi - oznacza wysokość subwencji dla i-tej uczelni morskiej w poprzednim roku, w warunkach porównywalnych,

C - oznacza stałą przeniesienia,

Ws - oznacza wagę składnika studenckiego,

Si. - oznacza składnik studencki i-tej uczelni morskiej,>

Wk - oznacza wagę składnika kadrowego,

Ki - oznacza składnik kadrowy i-tej uczelni morskiej,>

Wb - oznacza wagę składnika badawczego,

Bi - oznacza składnik badawczy i-tej uczelni morskiej,>

Wd - oznacza wagę składnika doktoranckiego,

Di - oznacza składnik doktorancki i-tej uczelni morskiej,>

n - oznacza liczbę uczelni morskich.

2. Składnik studencki i-tej uczelni morskiej oblicza się według wzoru:

gdzie:

x - oznacza liczbę kierunków studiów stacjonarnych prowadzonych na określonym poziomie i profilu w i-tej uczelni morskiej,

ksk - oznacza współczynnik kosztochłonności prowadzenia kształcenia na studiach stacjonarnych na k-tym kierunku, poziomie i profilu, prowadzonych w i-tej uczelni morskiej, ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,

Lsk,i - oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych na i-tym kierunku, poziomie i profilu w i-tej uczelni morskiej, z wyłączeniem cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,

Lbki - oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych nieprzypisanych do kierunku studiów w i-tej uczelni morskiej, z wyłączeniem cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,

di- oznacza wskaźnik dostępności dydaktycznej, obliczany według wzoru:

gdzie:

SSRi - oznacza liczbę studentów przypadających na nauczyciela akademickiego w i-tej uczelni morskiej, obliczaną według wzoru:

gdzie:

Ssi - oznacza liczbę studentów studiów stacjonarnych w i-tej uczelni morskiej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,

Sni - oznacza liczbę studentów studiów niestacjonarnych w i-tej uczelni morskiej, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,

Nai - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych w i-tej uczelni morskiej (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji,

M - oznacza referencyjną liczbę studentów przypadających na nauczyciela akademickiego w grupie uczelni morskich,

n - oznacza liczbę uczelni morskich.

3. Składnik kadrowy i-tej uczelni morskiej oblicza się według wzoru:

gdzie:

Lnai - oznacza sumę kalkulacyjnych liczb nauczycieli akademickich w i-tej uczelni morskiej, obliczaną według wzoru:

Lprofi - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni morskiej,

Lpui - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora uczelni w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni morskiej,

Lai - oznacza przeciętną liczbę nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku adiunkta w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni morskiej,

Lpni - oznacza przeciętną liczbę pozostałych nauczycieli akademickich zatrudnionych w roku poprzedzającym rok przyznania subwencji (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni morskiej,

LZprofi - oznacza liczbę osób niebędących obywatelami polskimi posiadającymi tytuł profesora lub zatrudnionych na stanowisku profesora w innej uczelni, zagranicznej uczelni lub zagranicznej instytucji naukowej lub na stanowisku profesora instytutu w instytucie PAN, instytucie badawczym lub instytucie międzynarodowym, które w poprzednim roku akademickim przeprowadziły co najmniej 60 godzin zajęć dydaktycznych w i-tej uczelni morskiej (z wyłączeniem osób pozostających z i-tą uczelnią w stosunku pracy),

n - oznacza liczbę uczelni morskich.

4. Składnik badawczy i-tej uczelni morskiej oblicza się według wzoru:

gdzie:

y - oznacza liczbę dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia morska prowadzi działalność naukową i w których posiada kategorię naukową wyższą niż C,

kdnj - oznacza współczynnik kosztochłonności prowadzenia działalności naukowej w j-tej dyscyplinie naukowej, określony w przepisach wydanych na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,

Ni,j - oznacza liczbę pracowników (w przeliczeniu na pełne etaty, z jednym miejscem po przecinku) w i-tej uczelni morskiej, prowadzących działalność naukową w j-tych dyscyplinach naukowych (z uwzględnieniem czasu pracy związanego z prowadzeniem działalności naukowej w poszczególnych dyscyplinach), w których i-ta uczelnia morska posiada kategorię naukową wyższą niż C, którzy złożyli oświadczenie, o którym mowa w art. 265 ust. 5 ustawy, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,

Kj - oznacza wartość przypisaną j-tej dyscyplinie naukowej, wynoszącą:

1,25 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia morska posiada kategorię naukową A+,

1,00 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia morska posiada kategorię naukową A,

0,70 - dla dyscyplin naukowych, w których i-ta uczelnia morska posiada kategorię naukową B,

n - oznacza liczbę uczelni morskich.

5. Składnik doktorancki i-tej uczelni morskiej oblicza się według wzoru:

gdzie:

y - oznacza liczbę szkół doktorskich prowadzonych przez i-tą uczelnię morską,

Ldi,d - oznacza liczbę doktorantów w d-tej szkole doktorskiej prowadzonej przez i-tą uczelnię morską, z wyłączeniem osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy w i-tej uczelni morskiej w charakterze nauczyciela akademickiego i cudzoziemców, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok przyznania subwencji,

kdnd - oznacza średni współczynnik kosztochłonności prowadzenia działalności naukowej w j-tych dyscyplinach naukowych, w których jest prowadzone kształcenie w d-tej szkole doktorskiej prowadzonej przez i-tą uczelnię morską, zaokrąglony w dół do jednego miejsca po przecinku, obliczany według wzoru:

gdzie:

l - oznacza liczbę dyscyplin naukowych, w których jest prowadzone kształcenie w d-tej szkole doktorskiej,

kj - oznacza współczynnik kosztochłonności prowadzenia działalności naukowej w j-tej dyscyplinie naukowej,

określony w przepisach wydanych na podstawie art. 367 ust. 2 ustawy,

dd - oznacza sumę dyscyplin naukowych w których jest prowadzone kształcenie w d-tej szkole doktorskiej prowadzonej przez i-tą uczelnię morską,

n - oznacza liczbę uczelni morskich.

6. Dla poszczególnych parametrów i składników we wzorach, o których mowa w niniejszym załączniku, określa się następujące wartości:

1) 0,95 - dla stałej przeniesienia C;

2) 13 - dla parametru referencyjnej liczby doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020, i liczby studentów, przypadających na nauczyciela akademickiego M;

3) 0,40 - dla wagi składnika studenckiego Ws;

4) 0,30 - dla wagi składnika kadrowego Wk;

5) 0,25 - dla wagi składnika badawczego Wb;

6) 0,05 - dla wagi składnika doktoranckiego Wd.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

1. Dotacja dla uczelni morskich na zadania związane z utrzymaniem statków szkolnych i specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr morskich, określona w części budżetu państwa, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, na podstawie art. 459 pkt 6 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, stanowiąca nie więcej niż 30% kwoty środków finansowych w obszarze utrzymania i rozwoju potencjału dydaktycznego oraz potencjału badawczego, jest przeznaczona na utrzymanie:

1) statków szkolnych;

2) specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr morskich.

2. Z dotacji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnia się:

1) część nie większą niż 65%, która jest dzielona między poszczególne uczelnie morskie proporcjonalnie do liczby studentów studiów stacjonarnych kształconych z uwzględnieniem poziomów odpowiedzialności - poziomu zarządzania lub poziomu operacyjnego - określonych w postanowieniach Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 201 i 202, z późn. zm. 3 ) lub równoważnego;

2) pozostałą część, która jest dzielona między poszczególne uczelnie morskie proporcjonalnie do liczby nauczycieli akademickich zatrudnionych w uczelni jako podstawowym miejscu pracy w roku poprzedzającym rok przyznania dotacji (w przeliczeniu na pełne etaty), którzy biorą udział w procesie kształcenia i posiadają dyplom na poziomie operacyjnym lub zarządzania, wydany zgodnie z konwencją, o której mowa w pkt 1.

3. Liczby studentów i liczby pracowników uczelni, o których mowa w ust. 2, wynikają z danych przekazanych przez poszczególne uczelnie morskie.

2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone:

1) w zakresie sposobu podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego oraz na zadania związane z utrzymaniem powietrznych statków szkolnych i specjalistycznych ośrodków szkoleniowych kadr morskich - rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 marca 2015 r. w sprawie sposobu podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych i niepublicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2163),

2) w zakresie sposobu podziału środków finansowych na utrzymanie i rozwój potencjału badawczego - rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 11 września 2015 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości dotacji i rozliczania środków finansowych na utrzymanie potencjału badawczego oraz na badania naukowe lub prace rozwojowe oraz zadania z nimi związane, służące rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich (Dz. U. poz. 1443 oraz z 2017 r. poz. 1495),

- które utraciły moc z dniem 1 października 2018 r. na podstawie art. 169 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669 oraz z 2019 r. poz. 39 i 534).,

3 Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. poz. 286, z 2013 r. poz. 1092, z 2018 r. poz. 1866 i 2088 oraz z 2019 r. poz. 103.