Rozdział 2 - Organizacja służby cywilnej - Służba cywilna.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1996.89.402

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1999 r.

Rozdział  2

Organizacja służby cywilnej

1.
Tworzy się Radę Służby Cywilnej.
2.
Rada Służby Cywilnej wykonuje zadania związane z tworzeniem służby cywilnej oraz jej funkcjonowaniem zgodnie z zasadami określonymi w ustawie.
3.
Rada Służby Cywilnej w szczególności:
1)
wyraża opinie w sprawach służby cywilnej przedstawianych jej przez Prezesa Rady Ministrów lub Szefa Służby Cywilnej oraz z własnej inicjatywy,
2)
opiniuje projekty aktów normatywnych dotyczących służby cywilnej,
3)
opiniuje zakres postępowania kwalifikacyjnego do kategorii urzędniczych,
4)
opiniuje kryteria ocen urzędników służby cywilnej i sposób przeprowadzania tych ocen,
5)
opiniuje zasady awansowania urzędników służby cywilnej,
6)
opiniuje centralne programy szkolenia urzędników służby cywilnej,
7)
wypowiada się w sprawach zasad etyki zawodowej urzędników służby cywilnej,
8)
wyraża opinię o kandydatach na stanowisko Szefa Służby Cywilnej, przedstawionych jej przez Prezesa Rady Ministrów,
9)
może składać wniosek o odwołanie członka komisji służby cywilnej,
10)
opiniuje propozycje utworzenia sekcji do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego dla niektórych grup urzędników służby cywilnej,
11)
opiniuje projekty regulaminów określających tryb pracy komisji służby cywilnej,
12)
opiniuje coroczne sprawozdania komisji służby cywilnej oraz Szefa Służby Cywilnej.
1.
Prezes Rady Ministrów powołuje członków Rady Służby Cywilnej spośród osób odpowiadających warunkom określonym w art. 4 pkt 1-3 i 5, których wiedza, doświadczenie i autorytet dają rękojmię prawidłowej realizacji zadań Rady. W skład Rady Służby Cywilnej wchodzą również przewodniczący komisji służby cywilnej.
2.
Urzędnicy służby cywilnej stanowią nie więcej niż 1/3 składu Rady.
3.
Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady.
1.
Kadencja członków Rady Służby Cywilnej trwa 6 lat, licząc od dnia powołania, przy czym co 3 lata kończy się kadencja połowy liczby członków.
2.
Członkowie Rady pełnią swoje funkcje do czasu powołania ich następców.
3.
Członek Rady nie może być powołany na więcej niż dwie kolejne kadencje.
1.
Członkostwo w Radzie Służy Cywilnej wygasa:
1)
w razie śmierci,
2)
jeżeli członek Rady przestał odpowiadać jednemu z warunków określonych w art. 4 pkt 1-3.
2.
Prezes Rady Ministrów odwołuje członka Rady Służby Cywilnej, na wniosek Rady, w razie:
1)
niewykonywania obowiązków członka Rady,
2)
choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji członka Rady,
3)
rażącego naruszenia przepisów ustawy.
3.
Prezes Rady Ministrów odwołuje członka Rady również w razie złożenia przez członka Rady rezygnacji.
4.
W przypadku wygaśnięcia członkostwa w Radzie lub odwołania członka Rady przed upływem kadencji, na okres do końca tej kadencji Prezes Rady Ministrów powołuje nowego członka Rady.

Na czas wykonywania zadań w Radzie Służby Cywilnej jej członkom przysługuje zwolnienie od pracy zawodowej.

1.
Tryb pracy Rady Służby Cywilnej określa regulamin ustalany przez Radę.
2.
Obsługę prac Rady zapewnia Szef Służby Cywilnej.

Tworzy się następujące komisje służby cywilnej:

1)
Komisję Kwalifikacyjną do Służby Cywilnej, zwaną dalej "Komisją Kwalifikacyjną", do której należy przeprowadzanie postępowania kwalifikacyjnego do kategorii urzędniczych,
2)
Komisję Odwoławczą Służby Cywilnej, zwaną dalej "Komisją Odwoławczą", do której należy rozpatrywanie odwołań urzędników służby cywilnej w sprawach określonych w ustawie,
3)
Wyższą Komisję Dyscyplinarną Służby Cywilnej, zwaną dalej "Wyższą Komisją Dyscyplinarną", do której należy rozpatrywanie odwołań od orzeczeń komisji dyscyplinarnych urzędów.
1.
W skład komisji służby cywilnej, o których mowa w art. 13, wchodzą urzędnicy służby cywilnej wszystkich kategorii urzędniczych, powoływani przez Prezesa Rady Ministrów spośród kandydatów przedstawionych przez Szefa Służby Cywilnej po porozumieniu z dyrektorami generalnymi urzędów.
2.
Do Komisji Kwalifikacyjnej Prezes Rady Ministrów powołuje także inne osoby, nie będące urzędnikami służby cywilnej, w tym spośród przedstawicieli jednostek, o których mowa w art. 67 ust. 3, w liczbie nie mniejszej niż połowa składu Komisji. Osoby te powinny spełniać warunki określone w art. 4 pkt 1-3 i 5, a ich wiedza, doświadczenie oraz autorytet powinny gwarantować realizację zadań Komisji.

Przewodniczących komisji służby cywilnej i ich zastępców powołuje, z grona członków komisji, i odwołuje Prezes Rady Ministrów.

1.
Przewodniczący komisji służby cywilnej kierują pracami komisji, a w szczególności wyznaczają składy orzekające do rozpatrywania indywidualnych spraw oraz przewodniczących tych składów.
2.
Co najmniej połowę składów orzekających komisji dyscyplinarnych stanowią urzędnicy służby cywilnej tej samej lub wyższej kategorii co urzędnik, którego sprawa dotyczy.
3.
Przewodniczący komisji służby cywilnej przedstawiają Prezesowi Rady Ministrów, po zaopiniowaniu przez Radę Służby Cywilnej, coroczne sprawozdania z działalności komisji, której pracami kierują. Sprawozdania te przekazują również, do wiadomości, Szefowi Służby Cywilnej.
1.
Decyzje Komisji Odwoławczej są ostateczne.
2.
Na decyzję Komisji Odwoławczej przysługuje skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego, jeżeli ustawa tak stanowi.
3.
Do postępowania przed Komisją Odwoławczą stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Członkowie komisji służby cywilnej kierują się wyłącznie przepisami prawa, zasadami bezstronności i neutralności politycznej. Przepis art. 49 ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Przepisy art. 10 i 11 stosuje się odpowiednio do członków komisji służby cywilnej.

Prezes Rady Ministrów może utworzyć w ramach Komisji Kwalifikacyjnej sekcje do przeprowadzenia postępowania kwalifikacyjnego do kategorii urzędniczych dla niektórych grup urzędników urzędów nadzorowanych przez naczelny organ administracji rządowej oraz niektórych grup urzędników tego organu, jeżeli jest to uzasadnione wymaganiami kwalifikacyjnymi wobec tych urzędników.

1.
Tryb pracy komisji służby cywilnej określają regulaminy ustalone przez te komisje.
2.
Obsługę prac komisji służby cywilnej zapewnia Szef Służby Cywilnej.

Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia:

1)
liczbę członków Rady Służby Cywilnej,
2)
liczbę członków komisji służby cywilnej i kadencje tych komisji,
3)
zasady tworzenia sekcji, o których mowa w art. 20, i uzupełniania ich składu,
4)
wynagrodzenia przewodniczącego, wiceprzewodniczących i pozostałych członków Rady Służby Cywilnej,
5)
wynagrodzenia członków komisji służby cywilnej oraz sekcji, o których mowa w art. 20.
1.
Szef Służby Cywilnej jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach służby cywilnej w zakresie określonym ustawą.
2.
Prezes Rady Ministrów wyznacza na stanowisko Szefa Służby Cywilnej oraz jego zastępców urzędników służby cywilnej spośród urzędników zakwalifikowanych do kategorii urzędniczej A.
3.
Szef Służby Cywilnej podlega Prezesowi Rady Ministrów.
1.
Do zadań Szefa Służby Cywilnej należy realizacja polityki państwa wobec służby cywilnej oraz koordynacja działań w zakresie planowania i wykorzystania środków, o których mowa w art. 6, a ponadto w szczególności:
1)
wydawanie Biuletynu Służby Cywilnej,
2)
gromadzenie danych o korpusie służby cywilnej oraz przekazywanie informacji i wniosków w tym zakresie organom uprawnionym do mianowania,
3)
klasyfikowania stanowisk pracy w służbie cywilnej w ramach kategorii urzędniczych,
4)
przygotowywanie projektów aktów normatywnych w przypadkach przewidzianych w ustawie,
5)
upowszechnianie informacji o służbie cywilnej,
6)
współdziałanie w sprawach pracowniczych z ogólnokrajowymi organizacjami związków zawodowych, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 55, poz. 234, z 1994 r. Nr 43, poz. 163 oraz z 1996 r. Nr 1, poz. 2, Nr 24, poz. 110, Nr 61, poz. 283 i Nr 75, poz. 355), na zasadach określonych w tej ustawie,
7)
organizowanie współpracy z zagranicą w zakresie służby cywilnej.
2.
Szef Służby Cywilnej przedstawia Prezesowi Rady Ministrów coroczne sprawozdanie o stanie służby cywilnej i o realizacji zadań tej służby, wraz z opinią Rady Służby Cywilnej.
3.
Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa tryb wydawania Biuletynu Służby Cywilnej oraz jego rozpowszechniania.
1.
Szef Służby Cywilnej wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Służby Cywilnej.
2.
Organizację Urzędu Służby Cywilnej i tryb jego pracy określa statut nadany, w drodze rozporządzenia, przez Prezesa Rady Ministrów.
1.
W urzędach tworzy się, z zastrzeżeniem ust. 3, stanowisko dyrektora generalnego urzędu.
2.
Dyrektor generalny urzędu:
1)
zapewnia funkcjonowanie urzędu, warunki jego działania, a także organizację pracy,
2)
realizuje politykę personalną w służbie cywilnej,
3)
wykonuje zadania służby cywilnej w urzędzie,
4)
dokonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec urzędników służby cywilnej, chyba że ustawa stanowi inaczej.
3.
Zadania przewidziane w ustawie dla dyrektora generalnego urzędu wykonują w urzędach rejonowych i urzędach terenowych administracji specjalnej kierownicy tych urzędów.
4.
Szef Służby Cywilnej może zobowiązać dyrektora generalnego urzędu do przekazania informacji, danych i wyjaśnień związanych z wypełnianiem zadań z zakresu służby cywilnej.
5.
Prezes Rady Ministrów może, w drodze rozporządzenia, określać szczegółowy zakres działania dyrektora generalnego urzędu.