Art. 1. - [Cele systemu oświaty] - Prawo oświatowe.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.900 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 27 września 2023 r. do: 31 sierpnia 2024 r.
Art. 1. [Cele systemu oświaty]
System oświaty zapewnia w szczególności:
1)
realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;2)
wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;3)
wychowanie rozumiane jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży;4)
możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty;5)
dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;6)
możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;7)
opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;8)
opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie;9)
upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach wyższych;10)
możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych;11)
zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi;12)
kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym;13)
upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy i umiejętności niezbędnych do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej;14)
utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach;15)
upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;15a)
upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach racjonalnego odżywiania oraz przeciwdziałaniu marnowaniu żywności;16)
opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;17)
dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy;18)
kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych;19)
przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;20)
warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;21)
upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń, w tym związanych z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych, i sytuacji nadzwyczajnych;22)
kształtowanie u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;23)
wspomaganie nauczania języka polskiego i w języku polskim wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (77)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (77)
- Czy do klasy III liceum ogólnokształcącego można przyjąć osobę pełnoletnią, która posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie społeczne?
- Czy uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nie może zostać przyjęty do liceum ogólnokształcącego, jeżeli w statucie szkoły jest zapis, że do liceum przyjmowane są osoby tylko w normie intelektualnej?
- Czy uczniowie z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim mogą uczyć się tylko w szkole branżowej I stopnia?
Procedury liczba obiektów na liście: (1)
Procedury liczba obiektów na liście: (1)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (73)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (41)
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (7)
- 14070/2017, Wykreślenie tzw. edukacji antydyskryminacyjnej z zapisów o zadaniach szkół - Pismo wydane przez: Ministerstwo Edukacji Narodowej
- 11203/2017, Wypracowanie uczniom optymalnych warunków technicznych do nauki - Pismo wydane przez: Ministerstwo Edukacji Narodowej
- 11202/2017, Zwiększenie środków finansowych na wyposażenia szkół, remonty oraz modernizacje - Pismo wydane przez: Ministerstwo Edukacji Narodowej