§ 2. - Odliczenia od dochodu wydatków inwestycyjnych oraz obniżki podatku dochodowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1996.39.171 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1997 r.
§  2. 
1. 
Od dochodu do opodatkowania można odliczyć, z zastrzeżeniem ust. 3, całość lub część wydatków inwestycyjnych, jeżeli:
1)
w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym dokonywane są odliczenia, podatnik:
a)
podlegał opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym albo
b)
osiągnął wskaźnik udziału dochodu w przychodach w wysokości nie niższej niż:
-
4% z działalności wymienionej w § 1 ust. 4 pkt 8-12 albo w zakresie produkcji i sprzedaży towarów objętych urzędowymi cenami lub marżami,
-
8% z pozostałych rodzajów działalności,
2)
przed dokonaniem każdorazowego odliczenia u podatnika nie występują zaległe oraz wymagalne zobowiązania z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa, składek na ubezpieczenie społeczne oraz składek na Fundusz Pracy, określonych w odrębnych przepisach oraz ,
3)
wydatki inwestycyjne zostały udokumentowane:
a)
fakturą (rachunkiem uproszczonym) wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia na podstawie art. 14 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599 oraz z 1994 r. Nr 132, poz. 670), lub dowodem odprawy celnej - w przypadku wydatków określonych w § 1 ust. 4 pkt 5 lit. a), c) i g), z wyjątkiem wydatków z tytułu spłaty wartości składników majątku, o których mowa w § 1 ust. 4 pkt 5 lit. d) i e), albo
b)
dowodami wymienionymi pod lit. a) w razie zakupu towarów i usług służących do wytworzenia, we własnym zakresie lub na zamówienie (zlecenie), środków trwałych określonych w § 1 ust. 4 pkt 5 lit. h), albo
c)
dowodem przekazania należności i aktem notarialnym - w przypadku wydatków na zakup budynków, budowli albo przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, określonych w § 1 ust. 4 pkt 5 lit. b), d) i e), albo
d)
dowodem przekazania należności - w pozostałych przypadkach.
2. 
Zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem ust. 3, można obniżyć o całość lub część wydatków inwestycyjnych, jeżeli:
1)
w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym dokonywana jest obniżka podatku, podatnik:
a)
był opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym,
b)
nie był opodatkowany tym podatkiem i osiągnął wskaźnik udziału dochodu w przychodach w wysokości nie niższej niż:
-
4% z działalności wymienionej w § 1 ust. 4 pkt 8-12 albo w zakresie produkcji i sprzedaży towarów objętych urzędowymi cenami lub marżami,
-
8% z pozostałych rodzajów działalności,
2)
spełnione są warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3.
3. 
Jeżeli podatnik rozpoczął działalność w roku podatkowym, z zastrzeżeniem § 5 ust. 4, może:
1)
obniżyć kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego o całość lub część wydatków inwestycyjnych poniesionych w tym roku albo
2)
odliczyć całość lub część wydatków inwestycyjnych poniesionych w tym roku od dochodu do opodatkowania za ten rok podatkowy i rok po nim następujący, jeżeli w każdym z tych lat osiągnął wskaźnik udziału dochodu w przychodach w wysokości nie niższej niż:

- 4% z działalności wymienionej w § 1 ust. 4 pkt 8-12 albo w zakresie produkcji i sprzedaży towarów objętych urzędowymi cenami lub marżami,

- 8% z pozostałych rodzajów działalności.

Do podatników wymienionych w pkt 1 i 2 stosuje się odpowiednio ust. 1 pkt 2 i 3.

4. 
Jeżeli podatnik prowadzi działalność wymienioną w § 1 ust. 4 pkt 8-12 albo działalność w zakresie produkcji i sprzedaży towarów objętych urzędowymi cenami lub marżami, a udział przychodów z tych rodzajów działalności wynosi:
1)
w roku poprzedzającym rok podatkowy u podatników wymienionych w ust. 1 i 2 albo
2)
w każdym z lat podatkowych u podatników wymienionych w ust. 3

- co najmniej 60% przychodów ogółem, udział dochodu w przychodzie, uprawniający do odliczeń nie może być niższy niż 4%.

5. 
Za dzień rozpoczęcia działalności, w rozumieniu rozporządzenia, uważa się datę wystawienia pierwszej faktury (rachunku) po dokonaniu, zgodnie z odrębnymi przepisami, wpisu do właściwego rejestru podmiotów gospodarczych lub ewidencji działalności gospodarczej.
6. 
Odliczenia wydatków, o których mowa w § 1 ust. 4 pkt 5 lit. a)-h), dokonane w roku podatkowym traktuje się w tym roku na równi z odpisami z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisami amortyzacyjnymi); odliczenia te nie zmniejszają podstawy do ustalania odpisów amortyzacyjnych według zasad określonych w odrębnych przepisach.
7. 
Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w § 1 ust. 4 pkt 5 lit. a)-f) i h), dokonuje się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu oddania ich do używania, nie wcześniej jednak niż od pierwszego dnia miesiąca następującego po roku podatkowym, w którym dokonano odliczenia. Odpisów tych dokonuje się do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie wysokości sumy odpisów amortyzacyjnych oraz kwoty dokonanych odliczeń z ich wartością początkową w rozumieniu odrębnych przepisów.
8. 
Suma odpisów amortyzacyjnych oraz kwoty dokonanych odliczeń nie może przekraczać wartości początkowej nabytych lub wytworzonych we własnym zakresie (na zlecenie) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.