Rozdział 2 - Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - Niektóre zawody medyczne
Dziennik Ustaw
Dz.U.2023.1972
Akt obowiązujący Wersja od: 25 września 2023 r.
Rozdział 2
Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego
Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego
Art. 3. [Zasady prowadzenia Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego]
1.
Centralny Rejestr Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego, zwany dalej "rejestrem", jest rejestrem publicznym w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57, 1123, 1234 i 1703) prowadzonym przez ministra właściwego do spraw zdrowia.2.
Administratorem danych zawartych w rejestrze jest minister właściwy do spraw zdrowia.3.
Rejestr jest prowadzony z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego udostępnionego przez jednostkę podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia właściwą w zakresie systemów informacyjnych ochrony zdrowia.4.
Wojewoda właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby wykonującej zawód medyczny, a w przypadku gdy nie jest możliwe ustalenie właściwego wojewody - Wojewoda Mazowiecki, zwany dalej "organem właściwym", udostępnia dane osób wykonujących zawody medyczne ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.5.
Dane osób wykonujących zawód medyczny zawarte w rejestrze są udostępniane systemowi informacji w ochronie zdrowia, o którym mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2022 r. poz. 1555, 2280 i 2705 oraz z 2023 r. poz. 650, 1234 i 1692).6.
Przy prowadzeniu rejestru korzysta się z informacji zawartych w rejestrach publicznych dostępnych w postaci elektronicznej w zakresie danych objętych wnioskiem o wpis do rejestru w celu weryfikacji danych wpisanych do rejestru.7.
Organ właściwy prostuje z urzędu wpis w rejestrze, jeżeli:1)
zawiera oczywiste błędy lub2)
jest niezgodny z treścią wniosku, lub3)
jest niezgodny ze stanem faktycznym wynikającym z innych rejestrów publicznych.8.
Zmianie z urzędu podlegają również:1)
dane, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a i b, jeżeli zostały zmienione w rejestrze PESEL,2)
dane, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. d oraz pkt 8 w zakresie adresu miejsca wykonywania zawodu medycznego, jeżeli zostały zmienione w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju,3)
dana, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. e w zakresie adresu poczty elektronicznej, jeżeli została zmieniona w ramach krajowego schematu identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w art. 21a ust. 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1797 oraz z 2023 r. poz. 1234)- jeżeli w danym przypadku jest to możliwe.
Art. 4. [Dane gromadzone w Centralnym Rejestrze Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego; jawność Rejestru]
1.
Rejestr obejmuje:1)
numer wpisu;2)
indywidualny identyfikator wpisu;3)
datę wpisu;4)
nazwę wykonywanego zawodu medycznego;5)
dane osobowe dotyczące osoby wykonującej zawód medyczny:a)
imię (imiona) i nazwisko,b)
numer PESEL,c)
obywatelstwo (obywatelstwa),d)
adres miejsca zamieszkania,e)
numer telefonu do kontaktu oraz adres poczty elektronicznej;6)
dane dotyczące wykształcenia lub kwalifikacji:a)
nazwę i adres ukończonej szkoły lub uczelni,b)
numer i datę wydania świadectwa lub dyplomu,c)
poziom wykształcenia,d)
tytuł zawodowy w przypadku ukończenia studiów,e)
informację dotyczącą odbycia praktyki w aptece przez technika farmaceutycznego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 91 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2301 oraz z 2023 r. poz. 605, 650, 1859 i 1938), jeżeli dotyczy;7)
informację o realizacji ustawicznego rozwoju zawodowego w danym okresie rozliczeniowym;8)
nazwę i adres miejsca wykonywania zawodu medycznego oraz:a)
NIP lubb)
REGON, lubc)
numer księgi rejestrowej z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 991 i 1675), lubd)
unikalny identyfikator apteki lub punktu aptecznego, o którym mowa w art. 107 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne- jeżeli dotyczy;
9)
informację o zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego, o którym mowa w art. 68 pkt 4;10)
informację o zaprzestaniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;11)
informację o wznowieniu wykonywania zawodu medycznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;12)
datę utraty uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego wraz z podaniem przyczyny;13)
informację o tymczasowym zawieszeniu uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego albo o ograniczeniu zakresu czynności w jego wykonywaniu, o których mowa w art. 60 ust. 1;14)
datę zgonu lub datę znalezienia zwłok.2.
W rejestrze przechowuje się odwzorowania cyfrowe dokumentów, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 10-13.3.
Rejestr jest jawny w zakresie danych i informacji dotyczących osoby wykonującej zawód medyczny, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, pkt 5 lit. a oraz pkt 8-13.4.
Rejestr zawiera zbiór danych i dokumentów osób:1)
wykonujących zawód medyczny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;2)
niewykonujących zawodu medycznego i zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;3)
które zostały wykreślone z rejestru;4)
którym odmówiono wpisu do rejestru.5.
Dane i dokumenty osób:1)
wykreślonych z rejestru oraz2)
którym odmówiono wpisu do rejestru- przechowuje się w rejestrze jako dane archiwalne.
1.
Osoba ubiegająca się o wpis do rejestru, która spełnia warunki określone w art. 2 ust. 1 pkt 1-5, składa wniosek o wpis do rejestru do organu właściwego za pośrednictwem rejestru odrębnie dla każdego wykonywanego zawodu medycznego.2.
Wniosek o wpis do rejestru zawiera:1)
nazwę zawodu medycznego, którego wniosek dotyczy;2)
imię (imiona) i nazwisko;3)
numer PESEL;4)
obywatelstwo (obywatelstwa);5)
adres miejsca zamieszkania;6)
numer telefonu do kontaktu i adres poczty elektronicznej;7)
nazwę i adres miejsca wykonywania zawodu medycznego oraz:a)
NIP lubb)
REGON, lubc)
numer księgi rejestrowej z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, lubd)
unikalny identyfikator apteki lub punktu aptecznego, o którym mowa w art. 107 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne- jeżeli dotyczy;
8)
nazwę i adres ukończonej szkoły lub uczelni;9)
datę rozpoczęcia kształcenia zakończonego wydaniem dokumentu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 lit. a;10)
odwzorowanie cyfrowe dokumentów potwierdzających wykształcenie lub kwalifikacje, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 lit. a lub c, lub dokumentu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 lit. e;11)
odwzorowanie cyfrowe zaświadczenia o odbyciu przez technika farmaceutycznego praktyki w aptece, jeżeli dotyczy;12)
odwzorowanie cyfrowe decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego wydanej na podstawie ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej - w przypadku osoby posiadającej kwalifikacje do wykonywania zawodu medycznego nabyte w państwach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 5 lit. b oraz d, której uznano te kwalifikacje;13)
odwzorowanie cyfrowe dokumentu potwierdzającego uznanie praktyki zawodowej - w przypadku technika farmaceutycznego, któremu uznano tę praktykę odbytą w państwie innym niż Rzeczpospolita Polska;14)
poziom wykształcenia;15)
tytuł zawodowy w przypadku ukończenia studiów;16)
oświadczenie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4, jeżeli dotyczy.3.
Osoba, o której mowa w ust. 1, jest obowiązana do zawarcia we wniosku o wpis do rejestru klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.4.
Osoba, o której mowa w ust. 1, opatruje wniosek o wpis do rejestru kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.5.
Minister właściwy do spraw zdrowia udostępnia organowi właściwemu dane, o których mowa w ust. 2, w celu weryfikacji wniosku o wpis do rejestru.1.
Złożenie wniosku o wpis do rejestru podlega opłacie w wysokości 100 zł.2.
Zmiana danych objętych rejestrem oraz wykreślenie z rejestru nie podlegają opłacie.3.
Opłata, o której mowa w ust. 1, stanowi dochód budżetu państwa.4.
Opłatę, o której mowa w ust. 1, wnosi się na rachunek bankowy wskazany przez organ właściwy.1.
W przypadku stwierdzenia braków formalnych we wniosku o wpis do rejestru organ właściwy wzywa osobę, o której mowa w art. 5 ust. 1, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia przekazania w rejestrze informacji o konieczności uzupełnienia braków, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.2.
W przypadku niewniesienia opłaty, o której mowa w art. 6 ust. 1, organ właściwy wzywa osobę, o której mowa w art. 5 ust. 1, do wniesienia opłaty w terminie 21 dni od dnia przekazania w rejestrze informacji o konieczności jej wniesienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.Art. 8. [Dokonanie wpisu do Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego]
Organ właściwy dokonuje wpisu do rejestru przez potwierdzenie danych zawartych we wniosku o wpis do rejestru i nadanie indywidualnego identyfikatora wpisu.
1.
Zmian danych w rejestrze dokonuje się z urzędu na podstawie udostępnionych przez podmioty publiczne danych gromadzonych w rejestrze publicznym lub w systemie teleinformatycznym z innych rejestrów publicznych w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne albo na wniosek osoby wpisanej do rejestru.2.
Osoba wpisana do rejestru składa wniosek o zmianę danych w rejestrze, nie później niż w terminie 30 dni od dnia powstania zmiany danych w nim zawartych.3.
Wniosek o zmianę danych w rejestrze opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym składa się za pośrednictwem rejestru.4.
Osoba składająca wniosek o zmianę danych w rejestrze jest obowiązana do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.1.
Osoba wykonująca zawód medyczny traci uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego w przypadku:1)
utraty albo ograniczenia zdolności do czynności prawnych;2)
pozbawienia praw publicznych;3)
prawomocnego skazania za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;4)
pozbawienia uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego, o którym mowa w art. 68 pkt 5.2.
W przypadku zaistnienia okoliczności wskazanych w ust. 1, śmierci osoby wpisanej do rejestru albo dokonania niezgodnego ze stanem faktycznym wpisu do rejestru organ właściwy dokonuje wykreślenia tej osoby z rejestru.Art. 11. [Odmowa wpisu, zmiany danych oraz wykreślenie z Centralnego Rejestru Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego - wydanie decyzji]
Odmowa wpisu do rejestru, zmiany danych w rejestrze oraz wykreślenie z rejestru w przypadkach, o których mowa w art. 10 ust. 1, następuje w drodze decyzji.
1.
Zaświadczenie o wpisie do rejestru zawiera dane, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1-4 i pkt 5 lit. a. Zaświadczenie ma postać wydruku z systemu teleinformatycznego i może je uzyskać jedynie osoba wpisana do rejestru w zakresie danych dotyczących wyłącznie tej osoby.2.
Wydanie zaświadczenia o wpisie do rejestru nie podlega opłacie skarbowej.3.
Do zaświadczeń o wpisie do rejestru nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 i 803).