Rozdział 2 - Klasyfikacja procesów certyfikacji - Certyfikacja działalności w lotnictwie cywilnym.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.421

Akt utracił moc
Wersja od: 3 kwietnia 2013 r.

Rozdział  2

Klasyfikacja procesów certyfikacji

§  3.
1.
Certyfikacja działalności w lotnictwie cywilnym, o której mowa w art. 160 ust. 3 ustawy, obejmuje czynności urzędowe przeprowadzane według następującej kolejności:
1)
zbadanie zdolności podmiotu do trwałego spełniania wymagań ustalonych dla danego certyfikatu (zasadniczy proces certyfikacji);
2)
wydawanie dodatkowych uprawnień wpisywanych lub dołączanych do certyfikatu, dotyczących szczególnych rodzajów lub form działalności w lotnictwie cywilnym, wymagających od podmiotu wykazania się kwalifikacjami innymi niż badane w zasadniczym procesie certyfikacji (uzupełniający proces certyfikacji), w szczególności wymagającymi:
a)
dostosowania podmiotu lub przedmiotu certyfikacji do spełnienia szczególnych wymagań organizacyjnych, sprzętowych albo technologicznych w celu uzyskania takiej zmiany ich cech, która zapewni bezpieczną realizację szczególnej formy lub rodzaju działalności w lotnictwie cywilnym,
b)
posiadania przez personel kierujący, nadzorujący lub wykonawczy, który uczestniczy w szczególnych formach lub rodzajach działalności w lotnictwie cywilnym, specjalistycznych kwalifikacji zawodowych lub lotniczych,
c)
zastosowania specjalistycznych procedur lub technik wykonawczych,
d)
dostosowania podmiotu do prowadzenia działalności w nowej lokalizacji;
3)
okresowe i doraźne sprawdzenie, czy podmiot nadal spełnia wymagania ustalone dla tego certyfikatu na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w którego zakres wchodzą czynności kontroli, o których mowa w art. 27-30 i art. 162 ust. 1, oraz nadzoru, o którym mowa w art. 157 ust. 1 ustawy.
2.
Certyfikacja, o której mowa w ust. 1, może polegać na:
1)
wydaniu certyfikatu po raz pierwszy albo wznowieniu ważności certyfikatu, który był nieważny albo zawieszony dłużej niż przez 12 miesięcy;
2)
wznowieniu ważności certyfikatu, który był nieważny albo zawieszony nie dłużej niż przez 12 miesięcy;
3)
przedłużeniu ważności certyfikatu;
4)
rozszerzeniu, ograniczeniu lub innej zmianie zakresu uprawnień nadanych w certyfikacie;
5)
zawieszeniu ważności certyfikatu lub ważności uprawnień;
6)
cofnięciu certyfikatu.
§  4.
Ustala się następujące rodzaje certyfikatów:
1)
certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate) - potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania operacji w zakresie przewozu lotniczego z wykorzystaniem:
a)
samolotów,
b)
śmigłowców,
c)
szybowców,
d)
balonów;
2)
certyfikat usług lotniczych (AWC - Aerial Works Certificate) - potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia usług lotniczych innych niż przewóz lotniczy, z wykorzystaniem statków powietrznych, dla których wymagane jest świadectwo zdatności do lotu;
3)
certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia (ATO - Approved Training Organization) - potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia personelu lotniczego, z wyjątkiem specjalności, o których mowa w pkt 6 lit. a;
4)
certyfikat kwalifikacji (FSTD - Flight Simulation Training Device) - potwierdzający zdolność podmiotu do korzystania ze szkoleniowego urządzenia symulacji lotu;
5)
certyfikat podmiotu prowadzącego działalność szkoleniową w zakresie obsługi technicznej (MTO Part-147 - Maintenance Training and Examination Organization) - potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia i egzaminowania w celu wydania licencji na obsługę techniczną statku powietrznego oraz wpisywanych do niej uprawnień;
6)
certyfikat organizacji lub ośrodka szkolenia lotniczego - potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia szkolenia członków personelu lotniczego w następujących specjalnościach:
a)
personelu wchodzącego w skład załóg statków powietrznych, wymienionego w art. 94 ust. 6 pkt 1 lit. h i i oraz q i r ustawy, oraz personelu lotniczego, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 5 ustawy - w zakresie wymaganym do uzyskania licencji lotniczej oraz uprawnień wpisywanych do posiadanej licencji (CTO - Certified Training Organization),
b)
mechaników lotniczych obsługi technicznej, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 3 ustawy - w zakresie wymaganym do uzyskania licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej (AMTO - Approved Maintenance Training and Examination Organization),
c)
personelu służb ruchu lotniczego, o którym mowa w art. 94 ust. 6 pkt 4 i 4a oraz art. 95 ust. 2 pkt 8 i 9 ustawy (CAPTO - Certified ATS Personnel Training Organization), obejmującego praktykantów - kontrolerów ruchu lotniczego, kontrolerów ruchu lotniczego, informatorów służby informacji powietrznej oraz informatorów lotniskowej służby informacji powietrznej w zakresie szkolenia;
7)
certyfikat lotniska (AC - Aerodrome Certificate) - potwierdzający spełnienie wymagań związanych z eksploatacją lotniska i zarządzaniem lotniskiem użytku publicznego, o którym mowa w:
8)
certyfikat agenta obsługi naziemnej (AHAC - Airport Handling Agent Certificate) - potwierdzający zdolność podmiotu do prowadzenia obsługi naziemnej statków powietrznych wykonywanej na rzecz przewoźników lotniczych w zakresie:
a)
obsługi materiałów niebezpiecznych,
b)
zaopatrywania statków powietrznych w materiały napędowe;
9)
certyfikat jednostki obsługi technicznej i napraw (AMO - Approved Maintenance Organization) - potwierdzający zdolność podmiotu do wykonywania obsługi technicznej wyrobów lotniczych, części i akcesoriów;
10)
certyfikat projektowania, produkcji oraz obsługi - potwierdzający zdolność podmiotu do projektowania, produkcji, obsługi statków powietrznych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy;
11)
certyfikat podmiotu produkującego wyroby, części i akcesoria (POA - Production Organization Approval) - potwierdzający zdolność podmiotu do produkowania wyrobów lotniczych, części i akcesoriów;
12)
certyfikat zarządzania ciągłą zdatnością do lotu (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation) - potwierdzający zdolność podmiotu do zarządzania ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych;
13)
certyfikat instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej (ANSP – Air Navigation Service Provider) - potwierdzający zdolność podmiotu do świadczenia usług w zakresie:
a)
służb ruchu lotniczego (ATS - Air Traffic Services) obejmujących:
-
służby kontroli obszaru (ACC - Area Control Service),
-
służby kontroli zbliżania (APP - Approach Control Service),
-
służby kontroli lotniska (TWR - Aerodrome Control Service),
-
służby informacji powietrznej (FIS - Flight Information Service),
-
służby lotniskowej informacji powietrznej (AFIS - Aerodrome Flight Information Service),
b)
służb łączności, nawigacji i dozorowania (CNS - Communication, Navigation and Surveillance Services) obejmujących:
-
służby łączności (COM - Communication Service),
-
służby nawigacji (NAV - Navigation Service),
-
służby dozorowania (SUR - Surveillance Service),
c)
służb meteorologicznych (MET - Meteorological Services),
d)
służby informacji lotniczej (AIS - Aeronautical Information Service).
§  5.
1.
Certyfikat zawiera informacje, o których mowa w art. 161 ust. 2 ustawy.
2.
Nieodłączną część certyfikatu mogą stanowić specyfikacje albo zakresy zatwierdzenia, w których określa się szczególne uprawnienia albo warunki lub ograniczenia nałożone na posiadacza certyfikatu w związku z korzystaniem z udzielonych w nim uprawnień.
3.
Ogólny wzór certyfikatu określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  6.
Certyfikaty, specyfikacje oraz zakresy zatwierdzenia, o których mowa w § 5, są sporządzane w językach polskim i angielskim.
§  7.
1.
Certyfikat stanowi załącznik do decyzji Prezesa Urzędu.
2.
Certyfikat jest wydawany w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje podmiot, a drugi pozostaje w Urzędzie.
3.
Wydane certyfikaty są wpisywane do ewidencji certyfikatów prowadzonej przez Prezesa Urzędu.