Rozdział 5 - Transport poziomy i w wyrobiskach o nachyleniu do 45°. - Bezpieczeństwo i higiena pracy oraz bezpieczeństwo pożarowe w podziemnych zakładach górniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1969.24.176

Akt utracił moc
Wersja od: 27 listopada 1992 r.

Rozdział  5.

Transport poziomy i w wyrobiskach o nachyleniu do 45°.

Ogólne przepisy o przewozie.

§ 132.
1.
Wirujące części napędów i zwrotni przenośników powinny być osłonięte.
2.
Uruchomienie przenośnika powinno być poprzedzone sygnałem akustycznym lub optycznym.
3.
Zatrzymanie przenośnika powinno być możliwe z każdego miejsca jego trasy.
§  133.
Zabrania się:
1)
jazdy ludzi na przenośnikach taśmowych bez zezwolenia okręgowego urzędu górniczego,
2)
transportu długich i ciężkich przedmiotów przenośnikiem bez nadzoru osoby dozoru ruchu.
§  134.
1.
Wloty do zsuwni i zsypni powinny posiadać zabezpieczenia chroniące ludzi przed wpadnięciem.
2.
Wzdłuż zsuwni i zsypni powinien być urządzony przedział umożliwiający bezpieczną naprawę przedziału zsypowego i usuwanie zatorów.
3.
Wyloty zsuwni i zsypni powinny być tak urządzone, aby obsługa była zabezpieczona przed spadającym urobkiem.
4.
Zabrania się wchodzenia do przedziału zsypowego dla usuwania zatorów.
5.
Przepisy ust. 1-4 stosuje się również do zsuwni i zsypni o nachyleniu powyżej 45°.
§  135.
1.
Przewóz ręczny wolno stosować przy nachyleniu toru nie większym niż 4°.
2.
Przy ręcznym przewozie odległość między wozami nie powinna być mniejsza niż 10 m, z wyjątkiem przetaczania wozów na stacjach załadowczych i nadawczo-odbiorczych.
3.
W czasie przewozu ręcznego światło lampy wozaka powinno być widoczne z przodu wozu.
4.
Wozów nie wolno puszczać swobodnym biegiem, a na drogach pochyłych należy wozy hamować.
§  136.
1.
Wozy stojące na torach powinny być zabezpieczone przed staczaniem się.
2.
Wozy stanowiące skład pociągu powinny być ze sobą sprzęgnięte.
3.
Urządzenie do sprzęgania wozu powinno umożliwiać bezpieczne sprzęganie i rozprzęganie wozu.
4.
Ręczne sprzęganie i rozprzęganie wozów w czasie ruchu jest zabronione.
§  137.
1.
Odstęp między krawędziami najszerszego środka transportowego a obudową wyrobiska, ociosem lub odrzwiami oraz między dwoma mijającymi się środkami transportowymi powinien wynosić co najmniej 0,25 m.
2.
W istniejących głównych wyrobiskach wykonanych w obudowie murowej lub betonowej, w których warunek określony w ust. 1 nie może być zachowany, kierownik ruchu zakładu górniczego określi zasady bezpiecznego ruchu.
§  138.
Do przewozu wolno stosować tylko takie lokomotywy i inne pojazdy, których typ został dopuszczony do użytku przez Wyższy Urząd Górniczy.
§  139.
Roboty w wyrobiskach przewozowych wolno wykonywać tylko po odpowiednim zabezpieczeniu i oznakowaniu miejsca pracy.

Przewóz linowy.

§ 140.
1.
Kołowroty do przewozu linowego powinny być wyposażone w urządzenia hamulcowe oraz urządzenia zabezpieczające przed przejechaniem wozu przez pomosty krańcowe.
2.
Obsługa kołowrotu powinna mieć możność natychmiastowego zatrzymania urządzenia ze swego miejsca pracy.
3.
Przekładnia zębata oraz miejsca wchodzenia liny na bęben kołowrotu i na krążki kierujące powinny być osłonięte.
4.
Przy transporcie linowym w wyrobiskach o nachyleniu ponad 4° powinny być zastosowane urządzenia zabezpieczające przed samoczynnym staczaniem się wozów.
§  141.
1.
Szybkość przewozu linowego przy przewozie liną bez końca nie powinna przekraczać 1 m/sek.
2.
Szybkość przewozu liną otwartą oraz dopuszczalną liczbę wozów określa kierownik ruchu zakładu górniczego dla poszczególnego urządzenia przewozowego.
§  142.
1.
Urządzenia przewozu linowego powinny być wyposażone w sygnalizację umożliwiającą obustronne porozumiewanie się obsługi kołowrotu z obsługą pomostów nadawczych.
2.
Ustalone sygnały porozumiewania się powinny być podane na tablicach umieszczonych na wszystkich pomostach nadawczo-odbiorczych.
§  143.
1.
Na górnych i pośrednich pomostach nadawczych wyrobisk pochyłych powinny być urządzone zapory zabezpieczające przed stoczeniem się wozu z pomostu.
2.
Zapory powinny być tak urządzone, aby mogły być obsługiwane z bezpiecznego miejsca.
3.
Zapory powinny być niezwłocznie zamykane po wciągnięciu wozów na pomost, a otwierane dopiero po sprzęgnięciu wszystkich wozów i doczepieniu ich do liny.
4.
Załoga zatrudniona w przodku upadowej powinna być zabezpieczona przed niespodziewanym stoczeniem się wozów.
5.
Dolny pomost nadawczo-odbiorczy wyrobiska pochyłego powinien być odgrodzony od czynnego wyrobiska w sposób zapewniający bezpieczeństwo dla przechodzących.
§  144.
W wyrobiskach pochyłych przeznaczonych do transportu linowego wolno przebywać ludziom tylko po zatrzymaniu ruchu urządzeń transportowych i po zamknięciu zapór na pomostach.
§  145.
Przy przewozie wozów za pomocą platform:
1)
wszystkie dojścia do pochylni powinny być zaopatrzone w zamknięcia uniemożliwiające zapychanie wozów bez uprzedniego otwarcia tych zamknięć,
2)
wozy na platformie powinny być w sposób niezawodny zabezpieczone przed staczaniem się,
3)
stacje na poziomach nadawczo-odbiorczych powinny być wyposażone w progi i uchwyty albo inne zabezpieczenia chroniące pracowników obsługi przed pośliźnięciem się i wpadnięciem do wyrobiska przewozowego.

Przewóz lokomotywami pod ziemią.

§ 146.
Przewóz lokomotywami powinien odbywać się według regulaminu zatwierdzonego przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
§  147.
1.
Lokomotywa powinna być wyposażona w szczególności w:
1)
sprawnie działające hamulce i piasecznice,
2)
urządzenie do nadawania sygnału akustycznego,
3)
reflektory z możliwością zmiany siły światła,
4)
lampy ze światłem czerwonym.
2.
Na ostatnim wozie pociągu oraz z tyłu lokomotywy jadącej luzem powinna być umieszczona lampa z czerwonym światłem.
§  148.
1.
Wysokość zawieszenia przewodu jezdnego nad główką szyny w razie stosowania napięcia znamionowgo 250 V powinna wynosić co najmniej:
1)
2,0 m w wyrobiskach przewozowych,
2)
2,2 m na stacjach osobowych, podszybiach oraz na przestrzeni od szybu do stacji osobowej przy szybie.
2.
W razie stosowania napięcia znamionowego większego od 250 V odległości określone w ust. 1 powinny być większe co najmniej o 0,2 m.
3.
W istniejących wyrobiskach przy napięciu znamionowym 250 V dopuszcza się stosowanie odległości mniejszych o 0,2 m niż określone w ust. 1.
§  149.
W chodniku drążonym przewód jezdny powinien kończyć się w odległości co najmniej 50 m od jego czoła, a szyny trakcji przewodowej powinny być odizolowane od szyn biegnących do czoła chodnika.
§  150.
Nie wolno ręcznie ładować lub wyładowywać wozu pod nie wyłączonym przewodem jezdnym.
§  151.
W czasie regularnego zjazdu i wyjazdu załogi przewód jezdny powinien być wyłączony spod napięcia na długości co najmniej 50 m od szybu.

Przewóz ludzi w wyrobiskach poziomych i o nachyleniu do 45°.

§ 152.
Przewóz ludzi w wyrobiskach poziomych i o nachyleniu do 45° wymaga zezwolenia okręgowego urzędu górniczego i może odbywać się wyłącznie na warunkach określonych w tym zezwoleniu.
§  153.
1.
Regularny przewóz ludzi powinien się odbywać w obecności i pod nadzorem wyznaczonej osoby dozoru ruchu.
2.
Przed każdorazowym rozpoczęciem przewozu ludzi obsługa przewozu lub osoby do tego wyznaczone powinny sprawdzić stan taboru przewozowego, a w szczególności działanie urządzeń hamulcowych i sygnalizacyjnych.
§  154.
1.
Dla regularnego przewozu ludzi powinny być urządzone stacje osobowe. Stacje powinny być dobrze oświetlone.
2.
W miejscach wsiadania i wysiadania ludzi na stacjach osobowych szerokość przejścia dla ludzi powinna wynosić co najmniej 0,8 m.
3.
Dopuszczalna liczba ludzi mogących jednocześnie korzystać z urządzenia przewozowego oraz obowiązujące sygnały ruchu powinny być uwidocznione na tablicach umieszczonych w miejscach wsiadania i wysiadania ludzi.
§  155.
Wyrobiska, w których odbywa się przewóz ludzi przenośnikami taśmowymi, kołowrotami lub wyciągami krzesełkowymi, powinny być dobrze oświetlone.
§  156.
1.
Szerokość taśmy używanej do przewozu ludzi przenośnikami taśmowymi powinna wynosić co najmniej 0,8 m.
2.
Szybkość jazdy ludzi przenośnikiem nie powinna przekraczać 1,5 m/sek.
3.
Zatrzymanie przenośnika powinno być możliwe z każdego miejsca trasy.
§  157.
1.
Do przewozu linowego ludzi w wozach kołowrotami w wyrobiskach pochyłych należy stosować wyłącznie urządzenia przewozowe z liną otwartą.
2.
Przewóz ludzi powinien odbywać się wyłącznie w specjalnych wozach. W wyrobiskach pochyłych wozy te powinny być dodatkowo zabezpieczone przed rozprzęgnięciem się oraz wyposażone w urządzenia hamujące.
3.
Z każdego miejsca trasy powinna być możliwość nadania sygnału do obsługi kołowrotu.
§  158.
1.
Przewóz ludzi wyciągiem krzesełkowym może być dokonywany za pomocą urządzenia z liną bez końca.
2.
Szybkość przewozu ludzi wyciągiem krzesełkowym nie powinna przekraczać 2 m/sek.
§  159.
1.
Do przewozu ludzi pociągami powinny być stosowane wozy osobowe.
2.
W czasie wsiadania i wysiadania ludzi przewód jezdny na odcinku stacji osobowej powinien być wyłączony spod napięcia.
§  160.
1.
Do pociągu osobowego z ludźmi nie wolno doczepiać innych wozów.
2.
Warunki przewozu środków strzałowych w pociągu z ludźmi regulują odrębne przepisy.

Transport na powierzchni.

§ 161.
Ruch wewnątrzzakładowego transportu szynowego na powierzchni oraz prace manewrowe należy prowadzić zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez kierownika ruchu zakładu górniczego.
§  162.
Tory przechodzące ponad drogami komunikacyjnymi lub nad miejscami pracy powinny być wyposażone w urządzenia zabezpieczające przed spadaniem na te drogi lub miejsca pracy materiałów lub przedmiotów z taboru kolejowego.
§  163.
1.
Tory powinny być tak ułożone, aby przejścia dla ludzi wzdłuż toru miały szerokość co najmniej 1 m licząc od obrysu taboru do znajdującego się przy torze budynku lub innego obiektu. Odległość ta do pojedynczych słupów może wynosić 0,75 m.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy ramp wyładowczych, sygnałów stałych, żurawi i torów przesuwanych.
3.
Odległość osi toru nowo budowanych kolei normalnotorowych od budynku lub innego obiektu powinna odpowiadać wielkościom określonym w obowiązującej Polskiej Normie.
§  164.
Każde uruchomienie lokomotywy lub przesuwnicy wagonowej powinno być poprzedzone nadaniem ustalonego sygnału akustycznego.
§  165.
1.
Wagony przetaczane wolno hamować tylko przy pomocy hamulców lub płóz hamulcowych. Przy przemieszczeniu wagonów w czasie załadunku wolno stosować kliny hamulcowe.
2.
Wagony pozostawione na torze powinny być zabezpieczone przed staczaniem się.
§  166.
1.
Ręczne sprzęganie i rozprzęganie wagonów w czasie ruchu jest zabronione.
2.
Sprzęganie lub rozprzęganie wagonów posiadających sprzęgi śrubowe może się odbywać w czasie ruchu wagonów przy jednostajnej szybkości przetaczania nie przekraczającej 3 km/godz.
§  167.
1.
Tory na zwałach, z wyjątkiem torów o ruchu okrężnym, powinny być zakończone kozłami oporowymi oznaczonymi widocznym sygnałem i oświetlonymi w porze nocnej oraz przy słabej widoczności.
2.
Najmniejsza dopuszczalna odległość toru od krawędzi zwału powinna być ustalona przez kierownika ruchu zakładu górniczego w zależności od typu urządzeń transportowych i rodzaju zwału.
3.
Tor na zwałach, ułożony przy krawędzi skarpy, powinien być odpowiednio pochylony w kierunku przeciwnym do krawędzi skarpy.
§  168.
Miejsce zatrzymania się lokomotywy na zwale lub granica dojazdu innych środków transportu do górnej krawędzi zwału powinny być oznaczone tablicą oświetloną z nastaniem zmroku.
§  169.
Przejazd pierwszego pociągu po przesunięciu torów zwałowych może odbywać się tylko pod nadzorem pracownika odpowiedzialnego za przesuwanie torów.
§  170.
Podczas wyładunku na zwale zabrania się pracownikom przebywania od strony wyładowania wagonów lub pod podniesioną klapą wagonu.
§  171.
1.
Na skrzyżowaniach wiszącej kolejki linowej z liniami kolejowymi, drogami kołowymi lub przejściem dla pieszych i w innych miejscach stanowiących zagrożenie dla ludzi powinny być zbudowane na odpowiedniej wysokości pomosty lub siatki ochronne.
2.
Na odcinkach, na których dno wózka przechodzi w odległości mniejszej niż 2,8 m od powierzchni ziemi, powinny być ustawione ogrodzenia uniemożliwiające przejście ludzi.
3.
Jazda ludzi w wózkach rewizyjnych wymaga zezwolenia okręgowego urzędu górniczego.