Oddział 5 - Transport na powierzchni. - Bezpieczeństwo i higiena pracy oraz bezpieczeństwo pożarowe w podziemnych zakładach górniczych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1969.24.176
Akt utracił moc Wersja od: 27 listopada 1992 r.
5.
Transport na powierzchni.
Transport na powierzchni.
§ 161.
Ruch wewnątrzzakładowego transportu szynowego na powierzchni oraz prace manewrowe należy prowadzić zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez kierownika ruchu zakładu górniczego.§ 162.
Tory przechodzące ponad drogami komunikacyjnymi lub nad miejscami pracy powinny być wyposażone w urządzenia zabezpieczające przed spadaniem na te drogi lub miejsca pracy materiałów lub przedmiotów z taboru kolejowego.§ 163.
1.
Tory powinny być tak ułożone, aby przejścia dla ludzi wzdłuż toru miały szerokość co najmniej 1 m licząc od obrysu taboru do znajdującego się przy torze budynku lub innego obiektu. Odległość ta do pojedynczych słupów może wynosić 0,75 m.2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy ramp wyładowczych, sygnałów stałych, żurawi i torów przesuwanych.3.
Odległość osi toru nowo budowanych kolei normalnotorowych od budynku lub innego obiektu powinna odpowiadać wielkościom określonym w obowiązującej Polskiej Normie.§ 164.
Każde uruchomienie lokomotywy lub przesuwnicy wagonowej powinno być poprzedzone nadaniem ustalonego sygnału akustycznego.§ 165.
1.
Wagony przetaczane wolno hamować tylko przy pomocy hamulców lub płóz hamulcowych. Przy przemieszczeniu wagonów w czasie załadunku wolno stosować kliny hamulcowe.2.
Wagony pozostawione na torze powinny być zabezpieczone przed staczaniem się.§ 166.
1.
Ręczne sprzęganie i rozprzęganie wagonów w czasie ruchu jest zabronione.2.
Sprzęganie lub rozprzęganie wagonów posiadających sprzęgi śrubowe może się odbywać w czasie ruchu wagonów przy jednostajnej szybkości przetaczania nie przekraczającej 3 km/godz.§ 167.
1.
Tory na zwałach, z wyjątkiem torów o ruchu okrężnym, powinny być zakończone kozłami oporowymi oznaczonymi widocznym sygnałem i oświetlonymi w porze nocnej oraz przy słabej widoczności.2.
Najmniejsza dopuszczalna odległość toru od krawędzi zwału powinna być ustalona przez kierownika ruchu zakładu górniczego w zależności od typu urządzeń transportowych i rodzaju zwału.3.
Tor na zwałach, ułożony przy krawędzi skarpy, powinien być odpowiednio pochylony w kierunku przeciwnym do krawędzi skarpy.§ 168.
Miejsce zatrzymania się lokomotywy na zwale lub granica dojazdu innych środków transportu do górnej krawędzi zwału powinny być oznaczone tablicą oświetloną z nastaniem zmroku.§ 169.
Przejazd pierwszego pociągu po przesunięciu torów zwałowych może odbywać się tylko pod nadzorem pracownika odpowiedzialnego za przesuwanie torów.§ 170.
Podczas wyładunku na zwale zabrania się pracownikom przebywania od strony wyładowania wagonów lub pod podniesioną klapą wagonu.§ 171.
1.
Na skrzyżowaniach wiszącej kolejki linowej z liniami kolejowymi, drogami kołowymi lub przejściem dla pieszych i w innych miejscach stanowiących zagrożenie dla ludzi powinny być zbudowane na odpowiedniej wysokości pomosty lub siatki ochronne.2.
Na odcinkach, na których dno wózka przechodzi w odległości mniejszej niż 2,8 m od powierzchni ziemi, powinny być ustawione ogrodzenia uniemożliwiające przejście ludzi.3.
Jazda ludzi w wózkach rewizyjnych wymaga zezwolenia okręgowego urzędu górniczego.