Oddział 1 - Ogólne przepisy o przewozie. - Bezpieczeństwo i higiena pracy oraz bezpieczeństwo pożarowe w podziemnych zakładach górniczych.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1969.24.176
Akt utracił moc Wersja od: 27 listopada 1992 r.
1.
Ogólne przepisy o przewozie.
Ogólne przepisy o przewozie.
§ 132.
1.
Wirujące części napędów i zwrotni przenośników powinny być osłonięte.2.
Uruchomienie przenośnika powinno być poprzedzone sygnałem akustycznym lub optycznym.3.
Zatrzymanie przenośnika powinno być możliwe z każdego miejsca jego trasy.§ 133.
Zabrania się: 1)
jazdy ludzi na przenośnikach taśmowych bez zezwolenia okręgowego urzędu górniczego, 2)
transportu długich i ciężkich przedmiotów przenośnikiem bez nadzoru osoby dozoru ruchu.§ 134.
1.
Wloty do zsuwni i zsypni powinny posiadać zabezpieczenia chroniące ludzi przed wpadnięciem.2.
Wzdłuż zsuwni i zsypni powinien być urządzony przedział umożliwiający bezpieczną naprawę przedziału zsypowego i usuwanie zatorów.3.
Wyloty zsuwni i zsypni powinny być tak urządzone, aby obsługa była zabezpieczona przed spadającym urobkiem.4.
Zabrania się wchodzenia do przedziału zsypowego dla usuwania zatorów.5.
Przepisy ust. 1-4 stosuje się również do zsuwni i zsypni o nachyleniu powyżej 45°.§ 135.
1.
Przewóz ręczny wolno stosować przy nachyleniu toru nie większym niż 4°.2.
Przy ręcznym przewozie odległość między wozami nie powinna być mniejsza niż 10 m, z wyjątkiem przetaczania wozów na stacjach załadowczych i nadawczo-odbiorczych.3.
W czasie przewozu ręcznego światło lampy wozaka powinno być widoczne z przodu wozu.4.
Wozów nie wolno puszczać swobodnym biegiem, a na drogach pochyłych należy wozy hamować.§ 136.
1.
Wozy stojące na torach powinny być zabezpieczone przed staczaniem się.2.
Wozy stanowiące skład pociągu powinny być ze sobą sprzęgnięte.3.
Urządzenie do sprzęgania wozu powinno umożliwiać bezpieczne sprzęganie i rozprzęganie wozu.4.
Ręczne sprzęganie i rozprzęganie wozów w czasie ruchu jest zabronione.§ 137.
1.
Odstęp między krawędziami najszerszego środka transportowego a obudową wyrobiska, ociosem lub odrzwiami oraz między dwoma mijającymi się środkami transportowymi powinien wynosić co najmniej 0,25 m.2.
W istniejących głównych wyrobiskach wykonanych w obudowie murowej lub betonowej, w których warunek określony w ust. 1 nie może być zachowany, kierownik ruchu zakładu górniczego określi zasady bezpiecznego ruchu.§ 138.
Do przewozu wolno stosować tylko takie lokomotywy i inne pojazdy, których typ został dopuszczony do użytku przez Wyższy Urząd Górniczy.§ 139.
Roboty w wyrobiskach przewozowych wolno wykonywać tylko po odpowiednim zabezpieczeniu i oznakowaniu miejsca pracy.