Oddział 1 - Ogólne przepisy o przewozie. - Bezpieczeństwo i higiena pracy oraz bezpieczeństwo pożarowe w podziemnych zakładach górniczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1969.24.176

Akt utracił moc
Wersja od: 27 listopada 1992 r.

1. 

Ogólne przepisy o przewozie.

§ 132.
1.
Wirujące części napędów i zwrotni przenośników powinny być osłonięte.
2.
Uruchomienie przenośnika powinno być poprzedzone sygnałem akustycznym lub optycznym.
3.
Zatrzymanie przenośnika powinno być możliwe z każdego miejsca jego trasy.
§  133.
Zabrania się:
1)
jazdy ludzi na przenośnikach taśmowych bez zezwolenia okręgowego urzędu górniczego,
2)
transportu długich i ciężkich przedmiotów przenośnikiem bez nadzoru osoby dozoru ruchu.
§  134.
1.
Wloty do zsuwni i zsypni powinny posiadać zabezpieczenia chroniące ludzi przed wpadnięciem.
2.
Wzdłuż zsuwni i zsypni powinien być urządzony przedział umożliwiający bezpieczną naprawę przedziału zsypowego i usuwanie zatorów.
3.
Wyloty zsuwni i zsypni powinny być tak urządzone, aby obsługa była zabezpieczona przed spadającym urobkiem.
4.
Zabrania się wchodzenia do przedziału zsypowego dla usuwania zatorów.
5.
Przepisy ust. 1-4 stosuje się również do zsuwni i zsypni o nachyleniu powyżej 45°.
§  135.
1.
Przewóz ręczny wolno stosować przy nachyleniu toru nie większym niż 4°.
2.
Przy ręcznym przewozie odległość między wozami nie powinna być mniejsza niż 10 m, z wyjątkiem przetaczania wozów na stacjach załadowczych i nadawczo-odbiorczych.
3.
W czasie przewozu ręcznego światło lampy wozaka powinno być widoczne z przodu wozu.
4.
Wozów nie wolno puszczać swobodnym biegiem, a na drogach pochyłych należy wozy hamować.
§  136.
1.
Wozy stojące na torach powinny być zabezpieczone przed staczaniem się.
2.
Wozy stanowiące skład pociągu powinny być ze sobą sprzęgnięte.
3.
Urządzenie do sprzęgania wozu powinno umożliwiać bezpieczne sprzęganie i rozprzęganie wozu.
4.
Ręczne sprzęganie i rozprzęganie wozów w czasie ruchu jest zabronione.
§  137.
1.
Odstęp między krawędziami najszerszego środka transportowego a obudową wyrobiska, ociosem lub odrzwiami oraz między dwoma mijającymi się środkami transportowymi powinien wynosić co najmniej 0,25 m.
2.
W istniejących głównych wyrobiskach wykonanych w obudowie murowej lub betonowej, w których warunek określony w ust. 1 nie może być zachowany, kierownik ruchu zakładu górniczego określi zasady bezpiecznego ruchu.
§  138.
Do przewozu wolno stosować tylko takie lokomotywy i inne pojazdy, których typ został dopuszczony do użytku przez Wyższy Urząd Górniczy.
§  139.
Roboty w wyrobiskach przewozowych wolno wykonywać tylko po odpowiednim zabezpieczeniu i oznakowaniu miejsca pracy.