Rozdział 1 - PRZEPISY OGÓLNE - Rozporządzenie 1435/2003 w sprawie statutu spółdzielni europejskiej (SCE)

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2003.207.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 18 sierpnia 2006 r.

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Forma SCE

1. 
Spółdzielnia może zostać utworzona na terytorium Wspólnoty w formie spółdzielni europejskiej (SCE), na warunkach i w sposób określony w niniejszym rozporządzeniu.
2. 
Kapitał subskrybowany SCE dzieli się na udziały.

Liczba członków i wysokość kapitału SCE mogą się zmieniać.

Jeżeli w statucie SCE, podczas jej tworzenia, nie postanowiono inaczej, każdy członek spółdzielni odpowiada tylko do wysokości subskrybowanego przez niego kapitału. Jeżeli członkowie SCE ponoszą ograniczoną odpowiedzialność, firma SCE powinna zawierać dodatkowe oznaczenie "z ograniczoną odpowiedzialnością".

3. 
Zasadniczym celem działalności SCE jest zaspokajanie potrzeb jej członków i/lub wspieranie ich działalności gospodarczej i/lub społecznej, w szczególności przez zawieranie z nimi porozumień o dostawę towarów lub o świadczenie usług bądź wykonanie pracy w ramach czynności, których dokonuje, względnie których dokonanie zleca SCE. Ponadto celem działalności SCE może być zaspokajanie potrzeb jej członków przez wspieranie, w sposób określony wyżej, ich udziału w działalności gospodarczej, w jednej lub większej liczbie SCE i/lub spółdzielniach krajowych. SCE może prowadzić działalność przez podmioty zależne.
4. 
Osoby trzecie, niebędące członkami, nie mogą czerpać korzyści z działalności SCE bądź w tej działalności uczestniczyć, chyba że statut SCE stanowi inaczej.
5. 
SCE posiada osobowość prawną.
6. 
Zaangażowanie pracowników w SCE regulowane jest przepisami dyrektywy 2003/72/WE.

Utworzenie

1. 
SCE może zostać utworzona:
przez co najmniej pięć osób fizycznych, zamieszkałych w co najmniej dwóch Państwach Członkowskich,
przez łącznie co najmniej pięć osób fizycznych i spółek w rozumieniu art. 48 akapit drugi Traktatu, względnie innych osób prawnych prawa publicznego lub prywatnego, utworzonych na podstawie przepisów prawa Państwa Członkowskiego, które mają miejsce zamieszkania w co najmniej dwóch różnych Państwach Członkowskich względnie podlegają prawu co najmniej dwóch różnych Państw Członkowskich,
przez spółki, w rozumieniu art. 48 akapit drugi Traktatu, względnie osoby prawne prawa publicznego lub prywatnego, utworzone na podstawie prawa Państwa Członkowskiego, podlegające prawu co najmniej dwóch różnych Państw Członkowskich,
przez połączenie się spółdzielni utworzonych na podstawie prawa Państwa Członkowskiego, posiadających siedziby statutowe i główny zarząd na terenie Wspólnoty, pod warunkiem że co najmniej dwie z nich podlegają prawu różnych Państw Członkowskich,
przez przekształcenie spółdzielni utworzonej na podstawie prawa Państwa Członkowskiego, posiadającej swoją siedzibę statutową i główny zarząd na terenie Wspólnoty, jeżeli co najmniej od dwóch lat posiada ona podmiot zależny lub zakład podlegające prawu innego Państwa Członkowskiego.
2. 
Państwo Członkowskie może postanowić, że osoba prawna, której główny zarząd nie znajduje się we Wspólnocie, może uczestniczyć w tworzeniu SCE, pod warunkiem że została ona utworzona zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego, posiada swoją siedzibę statutową w tym Państwie Członkowskim oraz jest w sposób trwały i rzeczywisty, powiązana z gospodarką jednego z Państw Członkowskich.

Kapitał minimalny

1. 
Kapitał SCE wyrażony jest w walucie krajowej. Kapitał SCE, której siedziba statutowa znajduje się poza strefą euro może być również wyrażony w euro.
2. 
Kapitał subskrybowany wynosi co najmniej 30.000 EUR.
3. 
Przepisy prawa Państwa Członkowskiego przewidujące wyższy kapitał subskrybowanego dla osób prawnych, prowadzących określone rodzaje działalności, mają zastosowanie również do SCE posiadającej siedzibę statutową w tym Państwie Członkowskim.
4. 
Statut określa kwotę kapitału subskrybowanego, poniżej której jego wartość nie może spaść na skutek wypłaty udziałów członkom występującym z SCE. Kwota ta nie może być niższa od kwoty ustanowionej w ust. 2. Termin ustalony w art. 16, w którym członkom występującym z SCE przysługuje roszczenie o dokonanie wypłaty, zostaje zawieszony na okres, przez który dokonanie wypłaty powodować będzie obniżenie kwoty kapitału subskrybowanego poniżej ustalonej granicy.
5. 
Kapitał może zostać podwyższony przez dokonywanie przez członków sukcesywnych wpłat lub przez przyjęcie nowych członków oraz może zostać obniżony w drodze całkowitej lub częściowej wypłaty udziałów, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zmiany wysokości kapitału zakładowego nie wymagają ani zmian statutu ani ich ogłoszenia.

Kapitał SCE

1. 
Kapitał subskrybowany SCE jest podzielony na udziały, wyrażone w walucie krajowej. Udziały SCE, której siedziba statutowa znajduje się poza obszarem euro mogą być również wyrażone w euro. Dozwolona jest emisja więcej niż jednego rodzaju udziałów.

Statut może przewidywać, że różne rodzaje udziałów przyznają różne uprawnienia w odniesieniu do podziału nadwyżki finansowej. Udziały przyznające takie same uprawnienia tworzą jedną kategorię.

2. 
Kapitał może być tworzony wyłącznie z aktywów posiadających wartość ekonomiczną. Udziały nie mogą być wydawane w zamian za zobowiązanie się członków do wykonania pracy lub świadczenia usług.
3. 
Udziały są imienne. Ich wartość nominalna jest równa w ramach udziałów tej samej kategorii. Wartość nominalną udziału określa statut. Udziały nie mogą być wydawane po cenie niższej niż ich wartość nominalna.
4. 
Udziały obejmowane w zamian za wkłady pieniężne są pokrywane w dniu subskrypcji, w wysokości nie mniejszej niż 25 % ich wartości nominalnej. Pozostała część pokrywana jest w okresie maksymalnie pięciu lat, o ile statut nie przewiduje krótszego okresu.
5. 
Udziały obejmowane w zamian za wkłady niepieniężne są w pełni pokrywane w chwili subskrypcji.
6. 
W kwestii wyznaczania biegłych oraz oceny wkładów niepieniężnych stosuje się odpowiednio do SCE przepisy właściwe dla spółek akcyjnych tego Państwa Członkowskiego, w którym znajduje się siedziba statutowa SCE.
7. 
Statut określa minimalną liczbę udziałów, jaka musi zostać objęta, w celu uzyskania członkostwa. Jeżeli statut przewiduje, że większość głosów na walnym zgromadzeniu posiadają członkowie będący osobami fizycznymi i jeżeli określa wymóg subskrypcji udziałów dla członków pragnących uczestniczyć w działalności SCE, wówczas nie może on uzależniać nabycia członkostwa od objęcia więcej niż jednego udziału.
8. 
W uchwale walnego zgromadzenia, zwoływanego na zakończenie roku obrotowego określana jest wysokość kapitału na zakończenie danego roku obrotowego uwzględniająca różnicę w wysokości kapitału w stosunku do poprzedniego roku obrotowego.

Na wniosek organu administrującego lub zarządzającego kapitał subskrybowany może zostać podwyższony poprzez kapitalizację całości lub części rezerw dostępnych do podziału, w drodze uchwały walnego zgromadzenia, podjętej zgodnie z wymogami odnośnie do kworum i większości potrzebnymi do zmiany statutu. Nowe udziały przysługują członkom proporcjonalnie do wielkości ich udziałów w dotychczasowym kapitale.

9. 
Wartość nominalna udziału może zostać podwyższona przez konsolidację wyemitowanych udziałów. W przypadku gdy takie podwyższenie powoduje, zgodnie z postanowieniami statutu, konieczność dokonania dodatkowych wpłat przez członków, uchwałę w tej sprawie podejmuje walne zgromadzenie, przy zachowaniu wymogów odnośnie do kworum i większości potrzebnych do zmiany statutu.
10. 
Wartość nominalna udziału może być obniżona przez podział wydanych udziałów.
11. 
Zgodnie z warunkami przewidzianymi w statucie oraz za zgodą walnego zgromadzenia lub organu zarządzającego bądź organu administrującego, udziały mogą być odstępowane lub zbywane członkowi bądź każdej innej osobie nabywającej członkostwo.
12. 
SCE nie może obejmować własnych udziałów bądź też nabywać ich lub przyjmować ich jako zabezpieczenie ani bezpośrednio, ani też za pośrednictwem osoby działającej we własnym imieniu, lecz na rzecz SCE.

Udziały SCE mogą jednakże zostać przyjęte jako zabezpieczenie w typowych transakcjach zawieranych z instytucjami kredytowymi SCE.

Statut

1. 
Dla celów niniejszego rozporządzenia określenie "statut SCE" oznacza zarówno akt założycielski, jak i statut SCE w ścisłym znaczeniu, w przypadku gdy stanowi on odrębny dokument.
2. 
Członkowie założyciele opracowują statut SCE zgodnie z przepisami dotyczącymi zakładania spółdzielni, które podlegają prawu Państwa Członkowskiego siedziby statutowej SCE. Statut sporządzany jest w formie pisemnej i jest podpisywany przez członków założycieli.
3. 
Przepisy prawa dotyczące kontroli uprzedniej, stosowane do spółek akcyjnych, na etapie ich tworzenia w Państwie Członkowskim siedziby statutowej SCE, stosuje się odpowiednio do kontroli tworzenia SCE.
4. 
Statut SCE zawiera co najmniej:
firmę spółdzielni, która zawiera dodatkowe oznaczenie "SCE" na początku lub na końcu oraz, gdzie sytuacja tego wymaga, zwrot "z ograniczoną odpowiedzialnością",
określenie przedmiotu działalności spółdzielni,
imiona i nazwiska osób fizycznych oraz firmy spółek będących członkami założycielami SCE, a w przypadku tych ostatnich, przedmiot ich działalności oraz siedzibę statutową,
siedzibę statutową SCE,
warunki i procedury przyjmowania i wykluczania członków oraz wypowiedzenia członkostwa,
prawa i obowiązki członków oraz kategorie członków, jak również prawa i obowiązki członków danej kategorii,
wartość nominalną udziałów, wysokość kapitału subskrybowanego oraz wskazanie, że wysokość kapitału jest zmienna,
szczególne przepisy dotyczące kwot ewentualnie umieszczanych w ustawowej rezerwie, pochodzących z uszczuplenia nadwyżek finansowych,
kompetencje członków każdego z organów,
przepisy dotyczące wyboru i odwoływania członków organów,
wymogi dotyczące większości i kworum,
czas trwania spółdzielni, jeżeli jest on ograniczony.

Siedziba statutowa

Siedziba statutowa SCE musi znajdować się na terytorium Wspólnoty, w tym samym Państwie Członkowskim, co jej główny zarząd. Ponadto Państwo Członkowskie może nakładać na SCE zarejestrowaną na jego terytorium, obowiązek umiejscowienia głównego zarządu i siedziby statutowej w tej samej miejscowości.

Przeniesienie siedziby statutowej

1. 
Siedziba statutowa SCE może zostać przeniesiona do innego Państwa Członkowskiego zgodnie z ust. 2-16. Przeniesienie to nie wiąże się z likwidacją SCE ani z powstaniem nowej osoby prawnej.
2. 
Organ zarządzający lub organ administrujący sporządza plan przeniesienia i ogłasza go zgodnie z art. 12, z zachowaniem dodatkowych form ogłoszenia, wymaganych przez Państwo Członkowskie, w którym znajduje się siedziba statutowa. Plan ten powinien zawierać aktualne dane dotyczące firmy, siedziby statutowej i numeru wpisu do rejestru SCE oraz:
a)
proponowaną siedzibę statutową SCE;
b)
proponowany statut SCE, w tym ewentualnie jej nową firmę;
c)
proponowany harmonogram przeniesienia;
d)
wszelkie skutki, jakie może powodować przeniesienie w odniesieniu do zaangażowania pracowników;
e)
wszelkie prawa przewidziane dla ochrony członków, wierzycieli i posiadaczy innych praw.
3. 
Organ zarządzający lub organ administrujący sporządza sprawozdanie wyjaśniające i uzasadniające aspekty prawne i ekonomiczne przeniesienia, jak również jego wpływ na zatrudnienie oraz wyjaśniające skutki przeniesienia dla członków, wierzycieli, pracowników oraz posiadaczy innych praw.
4. 
Członkowie SCE, jej wierzyciele, posiadacze innych praw oraz każdy inny podmiot, któremu zgodnie z prawem krajowym takie uprawnienie przysługuje, mają prawo, przynajmniej na jeden miesiąc przed walnym zgromadzeniem, zwołanym w celu podjęcia uchwały o przeniesieniu, przeglądać w siedzibie statutowej SCE plan przeniesienia oraz sprawozdanie sporządzone zgodnie z ust. 3 oraz mogą żądać wydania im bezpłatnych kopii tych dokumentów.
5.  1
 Każdy członek głosujący przeciwko uchwale o przeniesieniu podjętej podczas walnego zgromadzenia, zgromadzenia sektorowego lub zgromadzenia sekcji może wypowiedzieć swoje członkostwo w terminie dwóch miesięcy od podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie. Członkostwo ustaje z końcem roku obrotowego, w którym zostało złożone wypowiedzenie. Przeniesienie nie wywołuje skutków w stosunku do takiego członka. Ustanie członkostwa powoduje powstanie roszczenia o wypłatę udziału na warunkach przewidzianych w art. 3 ust. 4 i art. 16.
6.  2
 Uchwala w sprawie przeniesienia może być podjęta najwcześniej po upływie dwóch miesięcy następujących po ogłoszeniu planu przeniesienia. Uchwała ta powinna zostać podjęta na zasadach określonych w art. 61 ust. 4.
7. 
Przed wydaniem przez właściwy organ zaświadczenia, określonego w ust. 8, SCE musi wykazać, że w odniesieniu do wszystkich zobowiązań powstałych przed ogłoszeniem planu przeniesienia, interesy wierzycieli oraz posiadaczy innych praw w stosunku do SCE (w tym podmiotów prawa publicznego) są należycie chronione, zgodnie z wymogami prawa Państwa Członkowskiego, w którym znajduje się dotychczasowa siedziba statutowa SCE.

Państwo Członkowskie może rozszerzyć stosowanie akapitu pierwszego na zobowiązania, które powstały lub mogą powstać przed dokonaniem przeniesienia.

Akapity pierwszy i drugi nie naruszają stosowania wobec SCE ustawodawstwa krajowego Państw Członkowskich dotyczącego zaspokojenia roszczeń lub zabezpieczenia płatności na rzecz podmiotów prawa publicznego.

8. 
W Państwie Członkowskim, w którym SCE ma swoją siedzibę statutową, sąd, notariusz lub inny właściwy organ wydaje zaświadczenie, z którego wynika w sposób niebudzący wątpliwości, że dopełniono czynności i formalności wymaganych przed przeniesieniem.
9. 
Nowa rejestracja może nastąpić dopiero po przedłożeniu zaświadczenia, określonego w ust. 8 i udowodnieniu dokonania czynności wymaganych do rejestracji w państwie, w którym znajduje się nowa siedziba statutowa SCE.
10. 
Przeniesienie siedziby statutowej SCE oraz wynikające z tego zmiany w jej statucie są skuteczne od dnia rejestracji SCE, zgodnie z art. 11 ust. 1, w rejestrze jej nowej siedziby statutowej.
11. 
Po dokonaniu rejestracji nowej siedziby SCE, rejestr, który dokonał nowej rejestracji, zawiadamia rejestr poprzedniej statutowej siedziby. Wykreślenie SCE z dotychczasowego rejestru zostanie dokonane nie wcześniej niż z chwilą otrzymania zawiadomienia.
12. 
Nowa rejestracja i wykreślenie z dotychczasowego rejestru muszą zostać ogłoszone zgodnie z art. 12 w Państwach Członkowskich, których to dotyczy.
13. 
Wraz z ogłoszeniem rejestracji nowej statutowej siedziby, siedziba ta staje się skuteczna wobec osób trzecich. Jednakże jeżeli informacja o wykreśleniu z rejestru dotychczasowej siedziby nie została ogłoszona, osoby trzecie mogą nadal powoływać się na tę okoliczność, chyba że SCE udowodni, że osoby trzecie wiedziały o zmianie siedziby statutowej.
14. 
Prawo Państwa Członkowskiego może stanowić, że przeniesienie statutowej siedziby SCE, której skutkiem byłaby zmiana właściwego prawa, nie staje się skuteczne w przypadku spółki zarejestrowanej w tym Państwie Członkowskim, jeżeli właściwy organ tego Państwa Członkowskiego wyrazi sprzeciw w terminie dwóch miesięcy, określonym w ust. 6. Sprzeciw ten może być uzasadniony wyłącznie interesem publicznym.

W przypadku gdy SCE podlega nadzorowi krajowego organu nadzoru finansowego, zgodnie z dyrektywami Wspólnoty, to prawo wniesienia sprzeciwu przeciwko przeniesieniu statutowej siedziby przysługuje również temu organowi.

Na sprzeciw ten powinna przysługiwać możliwość wniesienia środka odwoławczego do sądu.

15. 
SCE nie może dokonać przeniesienia statutowej siedziby, jeżeli wszczęto wobec niej postępowanie w sprawie o rozwiązanie, w tym o rozwiązanie na wniosek, likwidację, niewypłacalność lub tymczasowe wstrzymanie płatności, lub inne podobne postępowanie.
16. 
W odniesieniu do dowolnej wierzytelności powstałej przed przeniesieniem statutowej siedziby do innego Państwa Członkowskiego zgodnie z ust. 10, SCE będzie traktowana jak SCE mająca statutową siedzibę w tym Państwie Członkowskim, w którym ta siedziba SCE została zarejestrowana przed przeniesieniem, nawet jeżeli postępowanie przeciwko SCE w sprawie tej wierzytelności zostało wszczęte po dokonaniu przeniesienia.

Prawo właściwe

1. 
SCE podlega:
a)
przepisom niniejszego rozporządzenia;
b)
w przypadku gdy jest to wyraźnie przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, postanowieniom swojego statutu;
c)
w sprawach nieuregulowanych niniejszym rozporządzeniem lub, w przypadku gdy są one uregulowane jedynie częściowo, w zakresie nieobjętym niniejszym rozporządzeniem:
i)
przepisom prawa wydanym przez Państwa Członkowskie na podstawie aktów wspólnotowych dotyczących konkretnie SCE;
ii)
przepisom prawa Państw Członkowskich, które miałyby zastosowanie do spółdzielni, utworzonych zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego, w którym SCE ma swoją statutową siedzibę;
iii)
postanowieniom swojego statutu, na takich samych zasadach jak spółdzielnie utworzone zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego, w którym SCE ma swoją statutową siedzibę.
2. 
Jeżeli charakter działalności prowadzonej przez SCE i/lub formy kontroli sprawowanej przez organ nadzoru, oraz dotyczące ich ograniczenia, są regulowane przepisami szczególnymi prawa krajowego, to przepisy te stosuje się w całości do SCE.

Zasada niedyskryminacji

Z zastrzeżeniem przepisów niniejszego rozporządzenia SCE traktuje się w każdym Państwie Członkowskim tak, jak spółdzielnię utworzoną zgodnie z prawem Państwa Członkowskiego, w którym ma ona swoją statutową siedzibę.

Informacje umieszczane na dokumentach firmowych

1. 
Przepisy prawa Państwa Członkowskiego, w którym SCE posiada swoją siedzibę statutową, stosowane do spółek akcyjnych, odnośnie do informacji zamieszczanych na listach firmowych i innych pismach przeznaczonych dla osób trzecich, stosuje się odpowiednio do SCE. Firma SCE zawiera dodatkowe oznaczenie "SCE" na początku lub na końcu, a w odpowiednich przypadkach również oznaczenie "z ograniczoną odpowiedzialnością".
2. 
Wyłącznie SCE może dodać do swojej firmy skrót "SCE" w celu oznaczenia swojej formy prawnej.
3. 
Jednakże spółki oraz inne osoby prawne, zarejestrowane w Państwie Członkowskim przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, których firmy zawierają skrót "SE", nie są zobowiązane do uaktualnienia swoich nazw.

Wymagania dotyczące rejestracji i ogłaszania informacji

1. 
Każda SCE podlega wpisowi w rejestrze Państwa Członkowskiego, w którym ma swoją statutową siedzibę, określonym przez prawo tego Państwa Członkowskiego zgodnie z przepisami właściwymi dla spółek akcyjnych.
2. 
SCE może zostać zarejestrowana dopiero wtedy, gdy zostało zawarte porozumienie w sprawie zaangażowania pracowników, zgodnie z art. 4 dyrektywy 2003/72/WE, albo gdy została podjęta uchwała, przewidziana w art. 3 ust. 6 tej dyrektywy, albo jeżeli zgodnie z art. 5 dyrektywy okres przeznaczony na negocjacje dobiegł końca, a porozumienie to nie zostało zawarte.
3. 
Warunkiem zarejestrowania SCE utworzonej w drodze połączenia w Państwie Członkowskim, które skorzystało z możliwości określonej w art. 7 ust. 3 dyrektywy 2003/72/WE, jest uprzednie zawarcie porozumienia, zgodnie z art. 4 dyrektywy, w sprawie zaangażowania pracowników, obejmującego ich uczestnictwo, lub stwierdzenie, że do chwili rejestracji w żadnej ze spółdzielni nie obowiązywały przepisy o uczestnictwie pracowników.
4. 
Statut SCE nie może być sprzeczny z uzgodnieniami dotyczącymi zaangażowania pracowników, określonymi w ten sposób. W przypadku gdy nowe uzgodnienia, ustalone na podstawie dyrektywy 2003/72/WE są sprzeczne z istniejącym statutem, musi on zostać w odpowiednim zakresie zmieniony.

W takim przypadku Państwo Członkowskie może przewidzieć, że organ zarządzający lub administrujący SCE będzie uprawniony do wprowadzenia zmian w statucie bez podejmowania dodatkowej uchwały walnego zgromadzenia.

5. 
Przepisy prawa Państwa Członkowskiego, w którym SCE posiada swoją statutową siedzibę, dotyczące ogłaszania dokumentów i informacji, właściwe dla spółek akcyjnych, stosuje się odpowiednio do SCE.

Publikacja dokumentów w Państwach Członkowskich

1. 
Dokumenty i informacje dotyczące SCE, podlegające ogłoszeniu na podstawie niniejszego rozporządzenia, ogłasza się w sposób określony przez przepisy prawa Państwa Członkowskiego, w którym SCE ma swoją siedzibę statutową, właściwe dla spółek akcyjnych.
2. 
Przepisy prawa wydane w celu implementacji dyrektywy 89/666/EWG mają zastosowanie do oddziałów SCE utworzonych w innym Państwie Członkowskim niż Państwo, w którym ma ona swoją siedzibę statutową. Jednakże dla implementacji wspomnianej dyrektywy Państwa Członkowskie mogą przewidzieć odstępstwa od przepisów krajowych w celu uwzględnienia szczególnego charakteru spółdzielni.

Ogłoszenie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej

1. 
Rejestrację SCE i jej wykreślenie z rejestru ogłasza się w celach informacyjnych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, po ogłoszeniu zgodnie z art. 12. Ogłoszenie to powinno zawierać firmę SCE, numer, datę i miejsce wpisu SCE do rejestru, datę i miejsce ogłoszenia oraz tytuł publikatora, jak również statutową siedzibę SCE i rodzaj jej działalności.

2. W przypadku gdy statutowa siedziba SCE zostanie przeniesiona, zgodnie z art. 7, ogłoszenie powinno zawierać informacje, określone w ust. 1, wraz z tymi, które dotyczą nowej rejestracji.

3. 
Informacje określone w ust. 1 muszą zostać przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich w ciągu miesiąca od ogłoszenia, określonego w art. 12 ust. 1.

Uzyskanie członkostwa

1. 
Bez uszczerbku dla przepisów art. 33 ust. 1 lit. b) uzyskanie członkostwa w SCE wymaga zgody organu zarządzającego lub organu administrującego. Osoby, którym odmówiono przyjęcia w poczet członków, mogą się odwołać od tej decyzji do walnego zgromadzenia, zwołanego po złożeniu wniosku o uzyskanie członkostwa.

W zakresie, w jakim zezwala na to prawo Państwa Członkowskiego siedziby statutowej SCE, statut może przewidywać, że osoby, które nie zamierzają ani wytwarzać lub korzystać z towarów, ani świadczyć lub korzystać z usług SCE, mogą zostać dopuszczone jako członkowie-inwestorzy (osoby niebędące użytkownikami). Uzyskanie takiego członkostwa wymaga zgody udzielonej przez walne zgromadzenie lub też inny organ, któremu kompetencja taka została przyznana przez walne zgromadzenie lub przez statut.

Członków będących osobami prawnymi uważa się za użytkowników ze względu na fakt reprezentowania przez nich swoich własnych członków, pod warunkiem że ci członkowie, będący osobami fizycznymi, są użytkownikami.

Członkostwo w SCE mogą uzyskiwać zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne, chyba że statut stanowi inaczej.

2. 
Statut może uzależniać uzyskanie członkostwa od spełnienia innych jeszcze warunków, w szczególności od:
pokrycia minimalnego udziału w kapitale,
spełnienia warunków związanych z przedmiotem działalności SCE.
3. 
Jeżeli statut tak przewiduje, można zwracać się do członków z wnioskiem o dodatkowe udziały w kapitale.
4. 
W siedzibie statutowej SCE prowadzi się alfabetyczną listę wszystkich członków, podającą ich adres oraz liczbę i, gdy jest to właściwe, kategorię posiadanych przez nich udziałów. Każda osoba mająca w tym bezpośredni uzasadniony interes może, na żądanie, przeglądać listę oraz uzyskać kopię całości lub części tej listy za pobraniem opłaty nieprzekraczającej kosztów administracyjnych.
5. 
Wszystkie zdarzenia mające wpływ na członkostwo lub prowadzące do odmiennego podzielenia, podwyższenia czy obniżenia kapitału, są wpisywane na liście członków, określonej w ust. 4, nie później niż w ciągu miesiąca po wystąpieniu zmiany.
6. 
Zdarzenia, określone w ust. 5, stają się skuteczne w stosunku do SCE lub osób trzecich, mających bezpośredni uzasadniony interes, dopiero w momencie wpisania ich na listę określoną w ust. 4.
7. 
Na żądanie wydaje się członkom pisemne potwierdzenie wpisu.

Utrata członkostwa

1. 
Utrata członkostwa następuje:
na skutek wypowiedzenia,
na skutek wykluczenia, z powodu dopuszczenia się przez członka poważnego naruszenia jego obowiązków lub działania na szkodę SCE,
jeżeli statut na to zezwala, wskutek przeniesieniu wszystkich posiadanych udziałów na innego członka lub osobę fizyczną lub osobę prawną, która uzyskuje członkostwo,
na skutek likwidacji, w przypadku członka niebędącego osobą fizyczną,
na skutek ogłoszenia upadłości,
z chwilą śmierci,
w każdym innym przypadku przewidzianym przez statut lub przepisy prawa Państwa Członkowskiego odnoszące się do spółdzielni, w którym SCE posiada swoją siedzibę statutową.
2. 
Członkowie, stanowiący mniejszość, która na walnym zgromadzeniu głosowała przeciwko zmianie statutu, w wyniku której:
i)
wprowadzono nowe zobowiązania w zakresie płatności lub innych świadczeń; lub
ii)
znacząco rozszerzono istniejące obowiązki członków; lub
iii)
wydłużono okres wypowiedzenia członkostwa w SCE do ponad 5 lat

mogą złożyć swoje wypowiedzenie w terminie dwóch miesięcy od podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie.

W przypadkach określonych w akapicie pierwszym ppkt i) oraz ii) członkostwo ustaje z końcem bieżącego roku obrotowego, a w przypadku określonym w akapicie trzecim ppkt iii) - z upływem okresu wypowiedzenia, przewidzianego przed zmianą statutu. Zmiana statutu nie jest skuteczna w stosunku do takich członków. Na skutek wystąpienia powstaje po stronie członka roszczenie o wypłatę wniesionego wkładu, na zasadach określonych w art. 3 ust. 4 i art. 16.

3. 
Decyzja o wykluczeniu członka podejmowana jest przez organ administrujący lub organ zarządzający, po uprzednim wysłuchaniu członka. Członkowi przysługuje prawo odwołania się od takiej decyzji do walnego zgromadzenia.

Roszczenia finansowe członków w przypadku wypowiedzenia członkostwa lub wykluczenia

1. 
Z wyjątkiem przypadku przeniesienia udziałów, do którego stosuje się art. 3, utrata członkostwa powoduje powstanie roszczenia członka o wypłatę jego udziału, pomniejszonego proporcjonalnie o wszelkie straty w kapitale subskrybowanym SCE.
2. 
Kwoty, odliczane na podstawie ust. 1, obliczane są na podstawie bilansu rocznego sporządzonego za rok obrotowy, w którym powstało roszczenie o wypłatę.
3. 
Statut reguluje warunki i procedurę wypowiedzenia członkostwa oraz określa okres, maksymalnie trzyletni, w którym należy dokonać wypłaty udziału. Jednak w żadnym wypadku SCE nie może być zobowiązana do dokonania wypłaty udziału z powodu utraty członkostwa przed upływem sześciu miesięcy od zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.
4. 
Ustępy 1, 2 i 3 mają również zastosowanie w przypadku wypłaty jedynie części udziałów posiadanych przez członka.
1 Art. 7 ust. 5 zmieniony przez sprostowanie z dnia 17 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.49.35).
2 Art. 7 ust. 6 zmieniony przez sprostowanie z dnia 17 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.49.35).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.