Zm.: Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Monitor Polski

M.P.1993.13.89

Akt jednorazowy
Wersja od: 14 marca 1993 r.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 6 marca 1993 r.
w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

W uchwale Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 26, poz. 185 i Nr 34, poz. 239) wprowadza się następujące zmiany:

1)
skreśla się art. 6 i art. 7;
2)
w art. 11:
a)
w ust. 1:
w zdaniu wstępnym po wyrazach "Marszałek Sejmu" dodaje się dwukropek, a skreśla się wyrazy "kieruje pracami Sejmu, a w szczególności:"
skreśla się pkt 2 i 7,
b)
ust. 2 wyrazy "w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej" zastępuje się wyrazami "w przepisach konstytucyjnych";
3)
w art. 13 w ust. 1:
-
zdanie wstępne otrzymuje brzmienie: "Prezydium Sejmu kieruje pracami Sejmu, a w szczególności:",
-
w pkt 2 po wyrazach "czuwa nad" dodaje się wyrazy "tokiem i",
-
po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

"4a) nadaje bieg inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym oraz wnioskom organów Państwa skierowanym do Sejmu.";

4)
w art. 20 w ust. 2 wyrazy "art. 23 ust. 5 Konstytucji" zastępuje się wyrazami "art. 11 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. o wzajemnych stosunkach między władzą ustawodawczą i wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej oraz o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 84, poz. 426), zwanej dalej «ustawą konstytucyjną z dnia 17 października 1992 r.»";
5)
dotychczasowy art. 22 oznacza się jako art. 27a; w artykule tym skreśla się ust. 2;
6)
skreśla się art. 23 i art. 24;
7)
w art. 29 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W wypadkach i w zakresie określonym w art. 21 i art. 23 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. inicjatywa ustawodawcza przysługuje wyłącznie Radzie Ministrów.";

8)
w art. 31 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Do uzasadnienia wniesionego przez Radę Ministrów projektu ustawy dołącza się projekty podstawowych aktów wykonawczych.";

9)
w art. 33 w ust. 2 wyrazy "rozpoczęcia ostatniego" zastępuje się wyrazami "zakończenia pierwszego";
10)
w art. 34:
a)
w ust. 1 na końcu skreśla się kropkę i dodaje wyrazy "oraz projektów uchwał, których podjęcie wynika z upoważnienia zawartego w przepisach konstytucyjnych.";
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Prezydium Sejmu może skierować do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu również inne niż określone w ust. 1 projekty ustaw i uchwał, jeżeli przemawiają za tym ważne względy.";

11)
w art. 37:
a)
w ust. 1 po wyrazach "właściwych komisji" stawia się kropkę, a pozostałe wyrazy skreśla się,
b)
skreśla się ust. 3, a dotychczasowy ust. 4 oznacza się jako ust. 3;
12)
art. 42 otrzymuje brzmienie:

"Art. 42. Prawo wnoszenia poprawek do projektów ustaw w trakcie ich rozpatrywania przez Sejm przysługuje wnioskodawcy, posłom i Radzie Ministrów najpóźniej do czasu zakończenia drugiego czytania.";

13)
w art. 46 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Marszałek Sejmu może z własnej inicjatywy, a także na wniosek Rady Ministrów, odmówić poddania pod głosowanie poprawki, która uprzednio nie była przedłożona komisji w formie pisemnej.";

14)
art. 51 otrzymuje brzmienie:

"Art. 51. 1. Uchwałę Senatu odrzucającą ustawę lub poprawkę zaproponowaną w uchwale Senatu uważa się za przyjętą, jeżeli Sejm nie odrzuci jej bezwzględną większością głosów.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do rozpatrywania przez Sejm propozycji Senatu dotyczącej ustawy konstytucyjnej lub zmiany przepisów konstytucyjnych.";

15)
art. 54 otrzymuje brzmienie:

"Art. 54. 1. Sejm na zasadach i w trybie określonym w ustawie może podjąć uchwałę o przeprowadzeniu referendum.

2. Uchwałę o przeprowadzeniu referendum Sejm podejmuje na wniosek organów określonych w ustawie albo z inicjatywy Prezydium Sejmu, komisji sejmowej lub co najmniej 15 posłów. Uchwała ta podejmowana jest bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

3. Podejmując uchwałę w sprawie przeprowadzenia referendum, Sejm ustala jednocześnie pytania, jakie należy w nim postawić. Do wniosku w sprawie przeprowadzenia referendum dołącza się uzasadnienie; wniosek składa się na ręce Marszałka Sejmu.";

16)
w art. 55:
a)
w ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyrazy "prawnie wiążące",
b)
w ust. 2 w pkt 1 skreśla się wyrazy "prawnie nie wiążące";
17)
w dziale II po rozdziale 1 dodaje się rozdział 1a w brzmieniu:

"Rozdział 1a

Postępowanie z pilnymi projektami ustaw

Art. 56a. 1. Prezydium Sejmu nadając bieg projektowi ustawy - wniesionemu do Sejmu przez Radę Ministrów w trybie art. 16 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. - zwanemu dalej "pilnym projektem ustawy", ustala jednocześnie orientacyjny kalendarz prac w Sejmie nad projektem.

2. Prezydium Sejmu może zwrócić Radzie Ministrów pilny projekt ustawy w celu uzupełnienia, jeżeli uzasadnienie dołączone do projektu jest niekompletne. Art. 31 stosuje się odpowiednio.

Art. 56b. 1. Marszałek Sejmu zarządza drukowanie pilnych projektów ustaw niezwłocznie po ich otrzymaniu.

2. Doręczenie projektu posłom może być - w uzasadnionych wypadkach - zastąpione podaniem do wiadomości, że druki projektu są wyłożone do odbioru w Kancelarii Sejmu. Art. 32 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Art. 56c. Rozpatrywanie pilnych projektów ustaw odbywa się w dwóch czytaniach.

Art. 56d. 1. Pierwsze czytanie pilnego projektu ustawy przeprowadza się na posiedzeniu Sejmu lub komisji. Prezydium Sejmu może zarządzić przeprowadzenie pierwszego czytania bez zachowania terminu określonego w art. 34 ust. 2.

2. Prezydium Sejmu, kierując pilny projekt ustawy do komisji, ustala im jednocześnie termin przedstawienia sprawozdania, nie dłuższy jednak niż 30 dni.

3. Przepisy art. 35, art. 36 ust. 1 i 2 i art. 37-40 stosuje się odpowiednio.

Art. 56e. Pilny projekt ustawy Prezydium Sejmu wprowadza do porządku dziennego posiedzenia Sejmu, najbliższego po zakończeniu prac komisji.

Art. 56f. Przed rozpoczęciem drugiego czytania Rada Ministrów może wycofać klauzulę pilności.

Art. 56g. 1. Drugie czytanie pilnego projektu ustawy obejmuje:

1) przedstawienie Sejmowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy,

2) przeprowadzenie debaty i zgłaszanie poprawek,

3) głosowanie.

2. Marszałek Sejmu odmawia poddania pod głosowanie poprawki dotyczącej pilnego projektu ustawy, która uprzednio nie była przedstawiona komisji w formie pisemnej.

3. Drugie czytanie może się odbyć nie wcześniej niż trzeciego dnia od doręczenia posłom sprawozdania komisji.

4. Przepisy art. 41 ust. 2 i art. 46 stosuje się odpowiednio.

Art. 56h. Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu trzech dni od dnia uchwalenia przez Sejm ustawy pilnej, Marszałkowi Senatu i Prezydentowi, potwierdzony swoim podpisem, tekst uchwalonej ustawy. Art. 48 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Art. 56i. 1. Uchwałę Senatu zawierającą propozycję dokonania określonych zmian w uchwalonej przez Sejm ustawie pilnej lub jej odrzucenia Sejm rozpatruje na posiedzeniu najbliższym po jej doręczeniu.

2. Prezydium Sejmu - ze względu na złożoność propozycji Senatu - może uprzednio skierować uchwałę Senatu do rozpatrzenia przez komisje, które pilny projekt ustawy rozpatrywały. Art. 50 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

Art. 56j. Tekst ustawy pilnej, ustalony w wyniku rozpatrzenia propozycji Senatu, Marszałek Sejmu przesyła Prezydentowi niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu trzech dni od dnia jej uchwalenia.

Art. 56k. W postępowaniu w sprawie ustawy pilnej, której podpisania Prezydent odmówił, Prezydium Sejmu tak określa tok prac nad wnioskiem Prezydenta o ponowne rozpatrzenie ustawy pilnej, aby od dnia wpłynięcia wniosku Prezydenta do dnia ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy przez Sejm nie upłynęło więcej niż siedem dni. Art. 53 stosuje się odpowiednio.";

18)
w art. 58:
a)
skreśla się ust. 2,
b)
po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu dotychczasowego art. 61:

"4. Prezydium Sejmu, na wniosek Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, może określić tryb prac w komisjach sejmowych w sprawach projektów oraz sprawozdań, o których mowa w art. 57.";

19)
w art. 59:
a)
w ust. 1 skreśla się wyrazy "stanowiska Senatu i",
b)
w ust. 2 skreśla się wyrazy "Senatu i",
c)
skreśla się ust. 3;
20)
w art. 60 skreśla się wyrazy "lub innych planach finansowych Państwa";
21)
art. 61 otrzymuje brzmienie:

"Art. 61. Uchwałę w przedmiocie absolutorium Sejm podejmuje po wysłuchaniu opinii Najwyższej Izby Kontroli przedstawionej przez jej Prezesa.";

22)
w dziale II po rozdziale 2 dodaje się rozdział 2a w brzmieniu:

"Rozdział 2a

Uchwalanie wotum zaufania i wotum nieufności;

wybór Rady Ministrów

Art. 61a. 1. Prezes Rady Ministrów powołanej w trybie art. 57 ust. 1 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r., najpóźniej w ciągu 14 dni od dnia powołania przez Prezydenta, przedstawia Sejmowi na posiedzeniu program działania Rządu wraz z wnioskiem o udzielenie wotum zaufania.

2. W dyskusji nad przedstawionym programem, po wyczerpaniu listy mówców, może zabrać głos tylko Prezes Rady Ministrów.

3. Prezydium Sejmu kieruje wniosek o wotum zaufania do odpowiednich komisji sejmowych w celu wydania w określonym przez Prezydium terminie opinii oceniającej, czy powołani przez Prezydenta członkowie Rady Ministrów, z wyłączeniem Prezesa Rady Ministrów, zapewniają wykonanie przedstawionego Sejmowi programu działania.

4. Po doręczeniu posłom uchwalonych przez komisje opinii Marszałek Sejmu poddaje pod głosowanie wniosek Prezesa Rady Ministrów o udzielenie Rządowi wotum zaufania. Inne wnioski w tej sprawie są niedopuszczalne.

5. Sejm uchwala wotum zaufania bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

Art. 61b. 1. W razie niepowołania Rady Ministrów przez Prezydenta w terminie określonym w art. 57 ust. 1 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. lub nieudzielenia przez Sejm powołanej Radzie Ministrów wotum zaufania, Sejm w ciągu 21 dni od upływu tego terminu lub od daty głosowania nad wnioskiem o wotum zaufania wybiera Prezesa Rady Ministrów oraz proponowany przez niego skład Rządu.

2. Kandydata na Prezesa Rady Ministrów może zgłosić co najmniej 46 posłów.

3. Prezydium Sejmu, po wysłuchaniu Konwentu Seniorów, wyznacza termin zgłaszania kandydatur na Prezesa Rady Ministrów, umożliwiający dotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 1.

4. Wybór Prezesa Rady Ministrów, któremu Sejm powierza misję utworzenia Rządu, następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

5. Prezes Rady Ministrów przedstawia Sejmowi na posiedzeniu program działania Rządu oraz proponowany przez niego skład Rady Ministrów. Wniosek dotyczący powołania Ministrów: Spraw Zagranicznych, Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych Prezes Rady Ministrów przedstawia po zasięgnięciu opinii Prezydenta. Art. 61a ust. 2 stosuje się odpowiednio.

6. Prezydium Sejmu kieruje wniosek o wybór Rady Ministrów do odpowiednich komisji sejmowych w celu wydania w określonym przez Prezydium terminie opinii oceniającej, czy kandydaci na członków Rady Ministrów, z wyłączeniem Prezesa Rady Ministrów, zapewniają wykonanie przedstawionego Sejmowi programu działania.

7. Po doręczeniu posłom uchwalonych przez komisje opinii Marszałek Sejmu poddaje pod głosowanie wniosek o wybór Rady Ministrów. Inne wnioski w tej sprawie są niedopuszczalne.

8. Wniosek Prezesa Rady Ministrów w sprawie wyboru Rady Ministrów jest głosowany łącznie, z wyłączeniem tych kandydatów, którzy nie otrzymali pozytywnych opinii w komisjach. Głosowanie nad tymi kandydatami odbywa się odrębnie.

9. Wybór Rady Ministrów następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

10. Uchwałę o wyborze Rady Ministrów Marszałek Sejmu przekazuje niezwłocznie Prezydentowi.

Art. 61c. W wypadku powołania Rady Ministrów przez Prezydenta w trybie art. 59 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. mają zastosowanie przepisy art. 61a, z tym że Sejm uchwala wotum zaufania większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

Art. 61d. Do wyboru Rady Ministrów przez Sejm w trybie art. 60 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. stosuje się odpowiednio przepisy art. 61b, z tym że Sejm wybiera Prezesa Rady Ministrów oraz proponowany przez niego skład Rady Ministrów większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

Art. 61e. 1. Prezes Rady Ministrów powołanej w trybie art. 62 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r. może w okresie 6 miesięcy od jej powołania w każdym czasie przedstawić Sejmowi program działania Rządu wraz z wnioskiem o udzielenie mu wotum zaufania.

2. Do rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy art. 61a ust. 2 i 3. Sejm uchwala wotum zaufania większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

Art. 61f. 1. Wniosek o uchwalenie wotum nieufności dla Rady Ministrów składa się w formie pisemnej na ręce Marszałka Sejmu.

2. Wniosek powinien być podpisany przez co najmniej 46 posłów. Po złożeniu wniosku podpisy nie mogą być wycofane oraz nie można składać pod nim dalszych podpisów.

3. O zgłoszeniu wniosku Marszałek Sejmu zawiadamia niezwłocznie Prezydenta i Prezesa Rady Ministrów.

4. Rozpatrzenie wniosku o wotum nieufności przez Sejm i poddanie go pod głosowanie następuje na najbliższym posiedzeniu Sejmu przypadającym po upływie 7 dni od jego zgłoszenia i nie później niż na następnym posiedzeniu.

5. Jeżeli zgłoszono więcej niż jeden wniosek o uchwalenie wotum nieufności, są one rozpatrywane łącznie; jednak poddanie ich pod głosowanie następuje oddzielnie według kolejności zgłoszenia. W wypadku uchwalenia jednego wniosku o wotum nieufności pozostałe wnioski nie podlegają głosowaniu.

6. Uchwalenie wniosku o wotum nieufności dla Rządu następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

7. Uchwałę o wyrażeniu wotum nieufności Rządowi Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie Prezydentowi i Prezesowi Rady Ministrów.

8. W razie nieprzyjęcia przez Sejm wniosku o wotum nieufności dla Rady Ministrów, ponowny wniosek w tej sprawie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od daty głosowania nad wnioskiem, chyba że z wnioskiem takim wystąpi co najmniej 115 posłów.

Art. 61g. 1. Wraz z wnioskiem o uchwalenie wotum nieufności dla Rządu można zgłosić kandydata na nowego Prezesa Rady Ministrów. Co najmniej 46 posłów może zgłosić kandydata również bezpośrednio po uchwaleniu przez Sejm wotum nieufności.

2. W razie zgłoszenia kandydata lub kandydatów Sejm dokonuje niezwłocznie, na tym samym posiedzeniu, na którym podjął uchwałę o wotum nieufności dla Rządu, wyboru nowego Prezesa Rady Ministrów, któremu powierza misję utworzenia Rządu.

3. Wybór Prezesa Rady Ministrów następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

4. Uchwałę o wyborze nowego Prezesa Rady Ministrów Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie Prezydentowi.

5. Do wyboru składu Rady Ministrów stosuje się przepisy art. 61b ust. 4-7. Termin 21 dni dla wybrania Rady Ministrów przez Sejm liczy się od dnia przyjęcia przez Prezydenta dymisji Rządu, któremu Sejm wyraził wotum nieufności.

Art. 61h. 1. Wnioski o uchwalenie wotum nieufności dla poszczególnych ministrów Prezydium Sejmu kieruje do odpowiednich komisji sejmowych w celu wydania opinii.

2. Do wniosków o uchwalenie wotum nieufności dla poszczególnych ministrów stosuje się odpowiednio przepisy art. 61f z wyłączeniem ust. 5.";

23)
w art. 62 wyrazy "ustawy z Konstytucją" zastępuje się wyrazami "aktu ustawodawczego z przepisami konstytucyjnymi";
24)
w art. 63 i art. 64 wyrazy "z Konstytucją" zastępuje się wyrazami "z przepisami konstytucyjnymi";
25)
w art. 68:
a)
w ust. 1 wyrazy "w ustawie z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu (Dz. U. Nr 11, poz. 84)" zastępuje się wyrazem "ustawą",
b)
w ust. 2 wyrazy "w ustawie, o której mowa w ust. 1" zastępuje się wyrazem "ustawą";
26)
w dziale II w tytule rozdziału 5 dodaje się na końcu wyrazy "bądź zatrzymanie";
27)
w art. 73 w ust. 1 i 7 po wyrazie "aresztowanie" dodaje się wyrazy "bądź zatrzymanie";
28)
w art. 77 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) rozpatrują przekazane im uchwały Senatu o wniesieniu poprawek do tekstu ustawy uchwalonej przez Sejm lub jej odrzuceniu oraz wnioski Prezydenta o ponowne rozpatrzenie ustawy przez Sejm";

29)
w art. 80 w ust. 2 wyrazy "art. 23 ust. 5 Konstytucji" zastępuje się wyrazami "art. 11 ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r.";
30)
w art. 92 w ust. 2 w zdaniu pierwszym po wyrazach "a także" dodaje się wyrazy "zestawienie poprawek zgłoszonych w formie pisemnej do projektu ustawy i uchwały,";
31)
w art. 95 w ust. 2:
a)
w pkt 2 skreśla się wyrazy "Rady Ministrów lub poszczególnych jej członków,",
b)
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) orędzia Prezydenta",

c)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) uchwały Senatu o wprowadzeniu poprawek do ustawy uchwalonej przez Sejm lub jej odrzuceniu",

d)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) exposé Prezesa Rady Ministrów wraz z wnioskiem o udzielenie Rządowi wotum zaufania",

e)
po pkt 8 dodaje się pkt 8a i pkt 8b w brzmieniu:

"8a) wybór Rady Ministrów w wypadkach określonych w przepisach konstytucyjnych,

8b) wnioski o wyrażenie wotum nieufności Radzie Ministrów lub poszczególnym ministrom";

32)
w art. 98:
a)
w ust. 2 wyraz "posiedzenia" zastępuje się wyrazem "obrad",
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Sejm rozstrzyga o tajności obrad bez udziału publiczności i przedstawicieli prasy, radia i telewizji, po wysłuchaniu uzasadnienia wniosku - bez debaty. Uchwała o tajności obrad podejmowana jest bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.";

33)
w art. 109 w ust. 6 wyrazy "zmiany Konstytucji" zastępuje się wyrazami "ustawy konstytucyjnej lub zmiany przepisów konstytucyjnych";
34)
w art. 111:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Marszałek Sejmu udziela głosu Prezydentowi na jego życzenie poza porządkiem dziennym dla wygłoszenia orędzia. Nad orędziem nie przeprowadza się dyskusji.";

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Marszałek udziela głosu Prezesowi Rady Ministrów, członkom Rady Ministrów oraz ministrom stanu poza kolejnością mówców zapisanych do głosu, ilekroć tego zażądają.",

c)
w ust. 2 skreśla się wyrazy "członkom Rady Ministrów" oraz "i ministrom stanu";
35)
w art. 112 na początku zdania dodaje się wyrazy "Z zastrzeżeniem wynikającym z art. 111";
36)
w art. 113:
a)
w ust. 2 skreśla się pkt 2,
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W razie niemożności przeprowadzenia głosowania przy pomocy urządzenia do liczenia głosów, Marszałek Sejmu może zarządzić głosowanie przez podniesienie ręki i obliczenie głosów przez sekretarzy.",

c)
skreśla się ust. 4;
37)
art. 115 otrzymuje brzmienie:

"Art. 115. Sejm uchwala ustawy większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów, chyba że przepisy konstytucyjne stanowią inaczej. W tym samym trybie Sejm podejmuje uchwały i inne rozstrzygnięcia, jeżeli przepisy ustaw i Regulaminu Sejmu nie stanowią inaczej.";

38)
w art. 116:
a)
w ust. 1 wyrazy "Konstytucji oraz uchwalenie ustawy konstytucyjnej" zastępuje się wyrazami "ustawy konstytucyjnej lub zmiany przepisów konstytucyjnych",
b)
w ust. 2 i ust. 3 wyrazy "zmiany Konstytucji lub ustawy konstytucyjnej" zastępuje się wyrazami "ustawy konstytucyjnej lub projektu zmiany przepisów konstytucyjnych";
39)
art. 117 otrzymuje brzmienie:

"Art. 117. 1. Wnoszone przez posłów interpelacje i zapytania mogą być skierowane do Prezesa Rady Ministrów, innych członków Rządu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli oraz Prezesa Narodowego Banku Polskiego.

2. Prezydium Sejmu wprowadza do każdego posiedzenia Sejmu punkt "interpelacje i zapytania", przy czym czas przeznaczony na interpelacje nie może być krótszy niż jedna godzina, a czas przeznaczony na zapytania - nie krótszy niż dwie godziny.

3. Podczas rozpatrywania punktu "interpelacje i zapytania" obowiązani są być obecni na sali obrad: Prezes Rady Ministrów, członkowie Rady Ministrów, Prezes Najwyższej Izby Kontroli oraz Prezes Narodowego Banku Polskiego lub osoby przez nich upoważnione.

4. W imieniu Prezesa Rady Ministrów odpowiedzi na interpelację lub zapytanie udzielić może upoważniony przez niego członek Rady Ministrów lub kierownik urzędu centralnego.

5. Odpowiedź na interpelację jest wiążącym stanowiskiem Prezesa Rady Ministrów, ministra, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli lub Prezesa Narodowego Banku Polskiego.

6. Prezydium Sejmu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów, rozstrzyga, które interpelacje zostają włączone do porządku obrad.

7. Prezydium Sejmu może zwołać specjalne posiedzenie dla rozpatrzenia spraw interpelacji lub zapytań poselskich.";

40)
w art. 120 w ust. 3 wyrazy "Prezydium Sejmu" zastępuje się wyrazem "Marszałka", a wyraz "albo" - wyrazami "a także";
41)
w art. 121 w ust. 3 wyraz "Prezydium" zastępuje się wyrazem "Marszałek";
42)
art. 122 otrzymuje brzmienie:

"Art. 122. 1. Zapytania składa się w celu uzyskania informacji o aktualnych problemach polityki Państwa.

2. Zapytania formułowane są ustnie na każdym posiedzeniu Sejmu i wymagają bezpośredniej odpowiedzi.

3. Poseł informuje Prezydium Sejmu na 12 godzin przed rozpoczęciem posiedzenia o ogólnej tematyce zapytania i jego adresacie.

4. Prezydium Sejmu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów, ustala dla każdego posiedzenia porządek formułowania zapytań, kierując się aktualnością i szczególnym znaczeniem zapytania, kolejnością zgłoszenia gotowości sformułowania zapytania oraz tworzeniem szansy formułowania zapytań przez członków klubów, kół poselskich i posłów nie zrzeszonych, stosownie do wielkości tych grup.

5. Marszałek Sejmu informuje o gotowości złożenia zapytań i ustalonym porządku ich formułowania.

6. Zapytania formułowane są do momentu wyczerpania czasu przewidzianego w porządku obrad na ten punkt.

7. Jeżeli po zadaniu wszystkich zapytań, sygnalizowanych w trybie ust. 3, czas przeznaczony w porządku obrad na zapytania nie został wykorzystany, Marszałek Sejmu dopuszcza sformułowanie innych zapytań poselskich, stosownie do kolejności zgłoszenia takiej gotowości w sekretariacie obrad.

8. Rozpatrzenie przez Sejm sprawy zapytania obejmuje przedstawienie treści zapytania oraz udzielenie krótkiej ustnej odpowiedzi przez osobę, do której zapytanie zostało skierowane; postawienie zapytania może trwać nie dłużej niż 1 minutę, udzielenie zaś odpowiedzi - nie dłużej niż 5 minut.

9. Nad zapytaniem i udzieloną odpowiedzią nie przeprowadza się dyskusji. Marszałek Sejmu dopuszcza jednak do postawienia zapytań dodatkowych, przy czym w pierwszej kolejności uprawnienie takie przysługuje składającemu zapytanie. Dodatkowe zapytania nie mogą trwać dłużej niż 30 sekund, a łączna uzupełniająca odpowiedź nie może trwać dłużej niż 5 minut. Marszałek Sejmu może wyrazić zgodę na wydłużenie czasu łącznej odpowiedzi na zapytanie dodatkowe.

10. Odpowiedź na zapytanie jest wiążącym stanowiskiem Prezesa Rady Ministrów, ministra, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli lub Prezesa Narodowego Banku Polskiego.";

43)
art. 123 otrzymuje brzmienie:

"Art. 123. Prezydium Sejmu informuje posłów, które ze zgłoszonych interpelacji i zapytań zostają włączone do porządku dziennego określonego posiedzenia Sejmu.";

44)
skreśla się art. 124;
45)
w załączniku do Regulaminu Sejmu - Przedmiotowy zakres działania komisji sejmowych:
a)
w pkt 16 skreśla się wyrazy "ze stwierdzeniem ważności wyboru posłów," a po wyrazie "aresztowanie" dodaje się wyrazy "bądź zatrzymanie",
b)
w pkt 23 skreśla się wyrazy "rozpatrywania projektów ustaw i uchwał".

Uchwała wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia uchwalenia.