Zm.: regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
M.P.1976.13.61
Akt jednorazowyUCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 25 marca 1976 r.
zmieniająca regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
W uchwale Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 1 marca 1957 r. - Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Monitor Polski z 1972 r. Nr 24, poz. 136) wprowadza się następujące zmiany:
"Art. 30. Powołuje się następujące komisje stałe:
1) Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,
2) Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,
3) Gospodarki Morskiej i Żeglugi,
4) Górnictwa, Energetyki i Chemii,
5) Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług,
6) Handlu Zagranicznego,
7) Komunikacji i Łączności,
8) Kultury i Sztuki,
9) Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego,
10) Mandatowo-Regulaminową,
11) Nauki i Postępu Technicznego,
12) Obrony Narodowej,
13) Oświaty i Wychowania,
14) Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów,
15) Prac Ustawodawczych,
16) Pracy i Spraw Socjalnych,
17) Przemysłu Ciężkiego, Maszynowego i Hutnictwa,
18) Przemysłu Lekkiego,
19) Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego,
20) Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości,
21) Spraw Zagranicznych,
22) Zdrowia i Kultury Fizycznej.";
"Art. 32. Do zadań Komisji Mandatowo-Regulaminowej należy w szczególności:
a) przedkładanie Sejmowi wniosków w sprawie ważności wyborów oraz w sprawie unieważnienia mandatu posła (art. 79 ust. 2 Ordynacji wyborczej),
b) przedkładanie Sejmowi wniosków w sprawie wygaśnięcia mandatu posła (art. 81 pkt 1-3 Ordynacji wyborczej) oraz odwołania posła przez wyborców (art. 81 pkt 4 i art. 82 Ordynacji wyborczej),
c) przedkładanie wniosków w sprawie wyrażenia zgody przez Sejm na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karno-sądowej,
d) rozpatrywanie wniosków w sprawie zmiany regulaminu Sejmu,
e) udzielanie Prezydium Sejmu opinii w sprawie wykładni i stosowania regulaminu,
f) rozpatrywanie spraw związanych z wykonywaniem przez posłów mandatu poselskiego,
g) rozpatrywanie spraw związanych z działalnością wojewódzkich zespołów poselskich,
h) rozpatrywanie spraw związanych z załatwianiem interwencji poselskich oraz skarg i wniosków obywateli.";
"Art. 39. 1. Projekty budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego rozpatruje Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, z tym że poszczególne części tych projektów rozpatrują także właściwe stałe komisje. Wnioski komisje przekazują Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, która rozpatruje całość projektów i przedstawia je wraz ze swoimi wnioskami na plenum Sejmu.
2. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów może uchwalić szczegółowy regulamin, określający tryb prac w komisjach nad projektami budżetu i narodowego planu; regulamin ten podlega zatwierdzeniu przez Prezydium Sejmu.
3. W trybie określonym w ust. 1 i 2 rozpatrywane są także sprawozdania Rządu z wykonania budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego.
4. Wniosek o udzielenie Rządowi absolutorium przedstawia Sejmowi Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.";
"Art. 41a. 1. Komisje mogą przedstawiać Radzie Państwa, Rządowi, Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, poszczególnym ministrom oraz Prokuratorowi Generalnemu PRL swoje stanowisko w określonej sprawie w formie opinii, kierowanych do tych organów w trybie art. 41 ust. 2 i 3.
2. Komisja może zwrócić się do organu będącego adresatem opinii o przedstawienie stanowiska w sprawach podniesionych w opinii.";
"Art. 46. Przedmiot obrad Sejmu stanowią:
a) projekty ustaw oraz uchwał Sejmu,
b) dekrety przedstawione przez Radę Państwa do zatwierdzenia,
c) wybór Marszałka Sejmu, wicemarszałków, sekretarzy i komisji,
d) wybór Rady Państwa, powoływanie i odwoływanie Rady Ministrów lub poszczególnych jej członków,
e) uchwały Rady Państwa w sprawie powołania i odwołania członków Rady Ministrów, przedstawione przez nią do zatwierdzenia,
f) powoływanie i odwoływanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,
g) wnioski i informacje Rady Państwa,
h) sprawozdania Rządu z wykonania budżetu oraz narodowego planu społeczno-gospodarczego,
i) wnioski w przedmiocie absolutorium dla Rządu,
j) sprawozdania, informacje i expose Rządu lub poszczególnych członków Rady Ministrów,
k) interpelacje i zapytania poselskie,
l) sprawy przekazane przez obowiązujące ustawy lub przewidziane w regulaminie,
ł) inne sprawy wniesione lub przekazane przez Prezydium Sejmu lub Radę Państwa.";
"b) Wybór Rady Państwa, powołanie Rządu i Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.";
"Art. 51a. 1. Prezesa Najwyższej Izby Kontroli Sejm powołuje na wniosek Prezesa Rady Ministrów, przedstawiony w porozumieniu z Przewodniczącym Rady Państwa.
2. Powołanie następuje zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.";
"Art. 54. 1. Rozpatrywanie projektów ustaw odbywa się w dwóch czytaniach, a uchwał Sejmu - w jednym. Prezydium Sejmu może postanowić o rozpatrzeniu projektu uchwały w dwóch czytaniach.
2. Pierwsze czytanie projektu może być przeprowadzone na posiedzeniu Sejmu lub właściwej komisji oraz Komisji Prac Ustawodawczych.
3. O skierowaniu projektu do pierwszego czytania na posiedzenie Sejmu lub komisji decyduje Prezydium Sejmu.";
"Art. 55. 1. Pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały Sejmu) obejmuje:
a) uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę oraz dyskusję nad jego ogólnymi zasadami,
b) odesłanie przez Sejm projektu do właściwej komisji bądź odrzucenie go w całości,
c) podanie do wiadomości wszystkich posłów treści przedstawionego przez wnioskodawcę uzasadnienia projektu, w wypadku przeprowadzenia pierwszego czytania na posiedzeniu komisji.
2. Pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały Sejmu) na posiedzeniu Sejmu może się odbyć najwcześniej następnego dnia po otrzymaniu przez posłów druku projektu.";
"2. Interpolowany składa odpowiedź ustną na posiedzeniu Sejmu lub pisemną na ręce Marszałka, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania interpelacji."
Przepisy art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 44 ust. 3, art. 45 ust. 2 i art. 65 ust. 1 regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej stosuje się do Najwyższej Izby Kontroli i Prezesa Najwyższej Izby Kontroli z uwzględnieniem zmian wynikających z art. 1 pkt 14 i 16 ustawy z dnia 10 lutego 1976 r. o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 5, poz. 29).
Marszałek Sejmu ogłosi w Monitorze Polskim jednolity tekst regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, z uwzględnieniem zmian ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu, z zastosowaniem ciągłej numeracji artykułów, ustępów i punktów.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »