Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
M.P.1980.29.164 t.j.
Akt utracił mocUCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 1 marca 1957 r.
Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Posłowie.
Posłowie.
"Ślubuję uroczyście jako poseł na Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej pracować dla dobra Narodu Polskiego i pogłębiać jego jedność, przyczyniać się do umacniania więzi władzy państwowej z ludem pracującym miast i wsi, czynić wszystko dla utrwalenia niepodległości i suwerenności, dla pomyślnego socjalistycznego rozwoju Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej".
Kierownik urzędu lub instytucji powinien możliwie niezwłocznie przyjąć posła, który przybył w celu załatwienia sprawy związanej z wykonywaniem mandatu poselskiego, oraz w miarę możliwości udzielić posłowi informacji i wyjaśnień lub odpowiedzi na pytanie.
Poseł ma prawo czynnego uczestnictwa w sesjach wojewódzkiej rady narodowej i innych rad narodowych właściwych dla okręgu wyborczego, z którego został wybrany. Poseł może również brać czynny udział w posiedzeniach komisji tych rad. Prezydia rad narodowych zapewnią warunki organizacyjne dla realizacji tego uprawnienia.
Poseł ma prawo brania udziału w posiedzeniach Rady Społeczno-Gospodarczej oraz zabierania na nich głosu.
Posłowie otrzymują z urzędu bezpłatnie po jednym egzemplarzu wszystkich druków sejmowych oraz Dziennika Ustaw Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Dziennika Urzędowego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej "Monitor Polski". Ponadto posłowie będący członkami komisji otrzymują bezpłatnie po jednym egzemplarzu dzienników urzędowych odpowiednich ministerstw.
Sejm wyraża zgodę na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karno-sądowej lub aresztowanie - na wniosek Komisji Mandatowo-Regulaminowej, większością co najmniej dwóch trzecich głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.
Prezydium Sejmu, po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów, może wyrazić zgodę na powoływanie kół lub zespołów poselskich na innych zasadach niż określone w art. 13.
Prezydium Sejmu czuwa nad wykonywaniem przez posłów obowiązków poselskich, nałożonych na nich przez Konstytucję Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, a w szczególności nałożonych przez art. 2 ust. 2 i art. 101 Konstytucji, jak również innych obowiązków wynikających ze ślubowania poselskiego i przepisów regulaminu.
Organy Sejmu.
Organy Sejmu.
Prezydium Sejmu może na podstawie regulaminu podejmować uchwały regulujące szczegółowo tryb postępowania w Sejmie w ramach zasad określonych w regulaminie.
Prezydium Sejmu kieruje sprawami wchodzącymi w zakres stosunków Sejmu z parlamentami innych krajów.
Sejm może powoływać na stałe lub czasowo międzykomisyjne zespoły poselskie do rozpatrywania spraw przekraczających zakres działania poszczególnych komisji. Zakres i tryb działania zespołów określa Sejm. Przepisy rozdziału 3 regulaminu stosuje się odpowiednio.
Sejm wybiera dziesięciu sekretarzy. Sekretarze prowadzą listę mówców i protokoły posiedzeń Sejmu, dokonują obliczania wyników głosowania i pełnią inne czynności zlecone przez Marszałka.
Członków działającej przy Sejmie Rady Społeczno-Gospodarczej Sejm powołuje zwykłą większością głosów, w głosowaniu łącznym.
Komisje.
Komisje.
Postanowienia art. 31 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio również do organów samorządu pracowniczego przedsiębiorstw państwowych i innych państwowych jednostek organizacyjnych oraz właściwych organizacji społecznych.
Do zadań Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich należy w szczególności:
Do zadań Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej należy w szczególności badanie zasadności skierowanych do niej wniosków wstępnych o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej, podejmowanie uchwał w tym przedmiocie oraz przedstawianie Sejmowi sprawozdań z przeprowadzonych prac.
Komisje wybierają ze swego grona prezydium komisji w składzie przewodniczącego komisji i zastępców przewodniczącego.
Prezydium komisji zawiadamia o terminie i porządku dziennym posiedzenia komisji członków komisji, Prezydium Sejmu i zainteresowane naczelne organy państwowe.
Uprawnienia i zakres działania komisji nadzwyczajnych powołanych na podstawie art. 26 Konstytucji PRL ustala każdorazowo Sejm przy ich wyborze.
Postępowanie w Sejmie.
Postępowanie w Sejmie.
a) Sesje, posiedzenia.
a) Sesje, posiedzenia.
Przedmiot obrad Sejmu stanowią:
Marszałek Sejmu może przedstawiać Prezesowi Rady Ministrów sprawy podnoszone na posiedzeniach Sejmu z wnioskiem o zajęcie stanowiska.
Marszałek Sejmu zarządza drukowanie projektów ustaw i uchwał Sejmu, sprawozdań komisji sejmowych oraz sprawozdań stenograficznych z posiedzeń Sejmu.
b) Wybór Rady Państwa i Trybunału Stanu, powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli i Rządu. 15
b) Wybór Rady Państwa i Trybunału Stanu, powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli i Rządu. 15
Przewodniczący Rady Państwa,
czterej zastępcy Przewodniczącego,
Sekretarz Rady Państwa,
jedenastu członków.
Sejm powołuje i odwołuje Prezesa Najwyższej Izby Kontroli bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.
c) Uchwalanie ustaw i uchwał.
c) Uchwalanie ustaw i uchwał.
Na wniosek komisji, do których rządowy projekt ustawy został skierowany, Prezydium Sejmu może zwrócić się do Rządu o ponowne opracowanie projektu ustawy zgodnie z postulowanymi przez komisję zmianami. Prezydium Sejmu kieruje przedłożenie rządowe wprost do komisji.
Sejm może skrócić postępowanie przy uchwalaniu ustawy przez:
d) Zatwierdzanie dekretów.
d) Zatwierdzanie dekretów.
d1) Rozpatrywanie sprawozdań i wniosków Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. 17
d1) Rozpatrywanie sprawozdań i wniosków Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. 17
e) Obrady.
e) Obrady.
Obradami Sejmu kieruje Marszałek lub w jego zastępstwie wicemarszałek Sejmu przy pomocy dwóch sekretarzy.
f) Głosowanie.
f) Głosowanie.
Sejm może postanowić poddanie głosowaniu projektu ustawy w całości łącznie z poprawkami, jeżeli co do tego nie zgłoszono sprzeciwu.
Marszałek przesyła niezwłocznie Przewodniczącemu Rady Państwa uchwalone przez Sejm ustawy w celu ogłoszenia. O powziętych uchwałach Marszałek zawiadamia Przewodniczącego Rady Państwa i Prezesa Rady Ministrów.
g) Interpelacje i zapytania poselskie.
g) Interpelacje i zapytania poselskie.
Marszałek informuje Sejm o treści złożonych interpelacji nie później niż na najbliższym posiedzeniu Sejmu, po wyczerpaniu porządku dziennego. Tekst interpelacji nie odczytanej na posiedzeniu Sejmu ogłasza się w załączniku do sprawozdania stenograficznego z posiedzenia Sejmu.
Tryb realizacji zadań Najwyższej Izby Kontroli.
Tryb realizacji zadań Najwyższej Izby Kontroli.
Zadania Najwyższej Izby Kontroli wobec Sejmu realizowane są w trybie określonym w dalszych przepisach niniejszego rozdziału.
- Prezes Najwyższej Izby Kontroli przedstawia Prezydium Sejmu.
Przeprowadzanie przez Najwyższą Izbę Kontroli określonych kontroli mogą zlecać: Sejm, Prezydium Sejmu oraz właściwe komisje; wystąpienia komisji w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli kierowane są do Najwyższej Izby Kontroli za pośrednictwem Prezydium Sejmu.
W razie podjęcia przez właściwą komisję badania działalności określonych organów lub jednostek organizacyjnych, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, na wniosek komisji, deleguje swoich przedstawicieli do udziału w tych badaniach; wnioski komisji w tej sprawie kierowane są do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli za pośrednictwem Prezydium Sejmu.
Uczestniczący w posiedzeniach komisji Prezes Najwyższej Izby Kontroli lub upoważnieni przez niego przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli referują przedkładane Sejmowi wyniki kontroli i informacje; mogą także zgłaszać uwagi do sprawozdań i informacji przedkładanych komisjom przez organy administracji państwowej i inne jednostki organizacyjne, a na żądanie komisji udzielają wyjaśnień w sprawach kontroli przeprowadzanych przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Przepisy końcowe.
Przepisy końcowe.
- dodany przez art. 1 pkt 2 uchwały z dnia 25 września 1981 r. (M.P.81.26.224) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 25 września 1981 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 uchwały z dnia 12 listopada 1985 r. (M.P.85.33.220) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 listopada 1985 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »