Zm.: przepisy o rachunkowości budżetowej.

Monitor Polski

M.P.1965.72.414

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 grudnia 1965 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 20 grudnia 1965 r.
w sprawie zmiany przepisów o rachunkowości budżetowej.

Na podstawie art. 51 ustawy z dnia 1 lipca 1958 r. o prawie budżetowym (Dz. U. z 1958 r. Nr 45, poz. 221 i z 1963 r. Nr 28, poz. 164) zarządza się, co następuje:
W przepisach o rachunkowości budżetowej, stanowiących załącznik do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 2 stycznia 1961 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej (Monitor Polski z 1961 r. Nr 17, poz. 87 i z 1962 r. Nr 2, poz. 4), wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 7:
a)
skreśla się wyrazy "organów finansowych oraz",
b)
skreśla się pkt 1 i 2;
2)
w § 11 ust. 2 po zdaniu drugim dodaje się nowe zdanie: "Organ finansowy może wyrazić zgodę na dokonywanie przelewów z rachunków dochodów budżetowych niektórych jednostek jeden raz w miesiącu.";
3)
w § 14 ust. 3 dodaje się nowe zdanie: "Organy finansowe stopnia wojewódzkiego i powiatowego mogą otwierać rachunki sum na zlecenie tylko dla finansowania centralnych zakupów.";
4)
w § 15 ust. 3 pkt 2 po wyrazach "numeru legitymacji" dodaje się wyrazy "lub dowodu osobistego";
5)
w § 16:
a)
skreśla się ust. 1 i 2,
b)
w ust. 4 skreśla się wyrazy "otwartych kredytów i";
6)
w § 18 skreśla się ust. 4;
7)
w § 19 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 oraz dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Kredyty budżetowe otwiera się i przekazuje bez podziału według klasyfikacji wydatków budżetowych.";

8)
w § 20 ust. 1:
a)
zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Kredyty budżetowe otwiera się dwukrotnie: pierwszy raz przed rozpoczęciem roku w wysokości 75% kredytów ustalonych w budżecie i drugi raz przed rozpoczęciem czwartego kwartału pozostałe kredyty w wysokości odpowiadającej potrzebom; przepis ten nie dotyczy kredytów budżetowych na inwestycje, które otwiera się jednorazowo na cały rok.",

b)
dodaje się nowe zdanie w brzmieniu: "W razie stwierdzenia nieprawidłowego lub zbędnego wykorzystania kredytów, jednostka właściwa do otwierania (przekazywania) kredytów może z własnej inicjatywy bądź na wniosek organu kontroli zablokować otwarte kredyty.";
9)
w § 21 skreśla się ust. 2;
10)
§ 26 otrzymuje brzmienie:

"§ 26. 1. Wykonywanie budżetu w zakresie wydatków inwestycyjnych następuje w drodze przelewu środków budżetowych z rachunków wydatków budżetowych (§ 10 ust. 4 i § 11 ust. 4) na rachunki środków na inwestycje, prowadzone przez banki finansujące inwestycje.

2. Przelewy środków budżetowych, o których mowa w ust. 1, powinny być dokonywane stopniowo (miesięcznie, kwartalnie), stosownie do potrzeb, wynikających z przebiegu realizacji inwestycji.

3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w zakresie środków pozabudżetowych.";

11)
skreśla się § 27;
12)
w § 32 ust. 3, 4 i w § 33 ust. 5 kwotę "1.500 zł" zastępuje się kwotą "3.000 zł";
13)
w § 39 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Jeżeli ilość wpłat i wypłat gotówkowych w poszczególnych dniach jest niewielka, raporty kasowe mogą być sporządzane zbiorczo za okresy kilkudniowe, nie dłuższe jednak niż okres 1 tygodnia i nie wykraczające poza dany okres sprawozdawczy. Zapisy w takim raporcie kasowym powinny być dokonywane chronologicznie z zaznaczeniem daty wpłaty lub wypłaty. Łączna ilość wpłat i wypłat objętych zbiorczym raportem kasowym nie powinna przekraczać ilości pozycji zawartych na 2 stronach formularza raportu kasowego.";

14)
§ 46 otrzymuje brzmienie:

"§ 46. 1. Do środków podstawowych zalicza się środki trwałe i przedmioty nietrwałe.

2. Zasady zaliczania środków rzeczowych do środków trwałych i przedmiotów nietrwałych określają odrębne przepisy.";

15)
w § 48:
a)
w ust. 2 w zdaniu pierwszym wyraz "podstawowe" zastępuje się wyrazem "trwałe", kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się wyrazy "natomiast przedmioty nietrwałe w użytkowaniu inicjałami jednostki",
b)
w ust. 3 skreśla się zdanie drugie;
16)
w § 49:
a)
w pkt 5 wyrazy "środki podstawowe" zastępuje się wyrazami "przedmioty nietrwałe",
b)
w pkt 6 skreśla się wyrazy "przedmioty nietrwałe, tj.";
17)
po § 67 dodaje się § 67a w brzmieniu:

"§ 67a. 1. Do poboru należności z tytułu opłat w przedszkolach i żłobkach stosuje się kwitariusz przychodowo-ewidencyjny (wzór Rb3).

2. Kwitariusz służy zarówno do poboru wpłat, jak też do prowadzenia ewidencji rozliczeń z poszczególnymi dłużnikami z tytułu odpłatności w przedszkolach i żłobkach, eliminując potrzebę prowadzenia kont osobowych poszczególnych dłużników.";

18)
w § 75:
a)
w ust. 2 po wyrazie "zakończono" dodaje się wyrazy "i finansowo rozliczono", ponadto kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje nowe zdanie: "dotyczy to również wydatków na kapitalne remonty",
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Na zmniejszenie wydatków zalicza się bez względu na datę wpłaty:

1) należności za niedobory środków rzeczowych, z wyjątkiem niedoborów środków trwałych,

2) należności za opakowania zwrotne,

3) należności od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu zwrotu wypłaconych zasiłków z ubezpieczenia,

4) należności z tytułu zwrotu kosztów wyżywienia.";

19)
w § 89:
a)
w ust. 2 pkt 7 po wyrazie "podpisy" dodaje się wyrazy "z tym że czeki rozrachunkowe dla rozliczeń z tytułu zakupów w uspołecznionej sieci handlu detalicznego mogą zawierać jeden podpis",
b)
w ust. 6 dodaje się nowe zdanie: "Wolne miejsce poprzedzające sumę i następujące po sumie czeku lub polecenia przelewu - napisanej cyframi i słownie - powinno być zakreślone.";
20)
w § 114 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Ministerstwa i urzędy centralne mogą za zgodą Ministerstwa Finansów wprowadzać do księgowości zmiany, konieczne ze względu na specyfikę zagadnień resortowych.";

21)
w § 115, ustalającym plan kont dla jednostek i zakładów budżetowych:
a)
skreśla się konta: "03 - Otwarte kredyty budżetowe na inwestycje", "38 - Sumy do odprowadzenia", "42 - Inwentarz żywy", "45 - Wyroby przemysłowe", "52 - Inwentarz", "58 - Środki podstawowe do przekazania", "74 - Kredyty na inwestycje przekazane przedsiębiorstwom" i "94 - Prawa majątkowe"

oraz objaśnienia do tych kont,

b)
wprowadza się nowe konta: "36 - Rozliczenia z budżetem", "38 - Pozostałe rozrachunki", "40 - Rozliczenie zakupu materiałów", "42 - Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów", "44 - Zużycie przedmiotów nietrwałych", "45 - Wyroby i półfabrykaty", "46 - Odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów i półfabrykatów" i "55 - Pozostałe wartości trwałe",
c)
zmienia się nazwę: zespołu 5 na "Środki trwałe", konta 59 na "Środki trwałe przekazane" i konta 81 na "Fundusz środków trwałych";
22)
ustala się objaśnienia do nowych kont:

"Konto 36 - Rozliczenia z budżetem.

1. Na koncie 36 księguje się rozliczenia z budżetem z tytułu zwrotów wydatków z lat ubiegłych, zbędnych zapasów materiałów, likwidacji środków trwałych, amortyzacji środków trwałych w gospodarstwach pomocniczych, nadwyżek i niedoborów zakładów budżetowych, środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych oraz przedawnionych i prekludowanych zobowiązań. Na koncie 36 księguje się również rozliczenia ze scentralizowanymi rachunkami środków specjalnych i funduszów celowych.

2. Na stronie Ma konta 36 księguje się:

1) zobowiązania wobec budżetu z tytułu równowartości:

a) zbędnych zapasów materiałowych (Wn 82, 85),

b) materiałów uzyskanych z likwidacji środków trwałych (Wn 41),

c) roszczeń z tytułu niedoborów środków trwałych (Wn 37),

d) należności podlegających przekazaniu na dochody budżetowe (Wn 82, 85),

e) pozostałości funduszu zlikwidowanych środków pozabudżetowych (Wn 83, 84),

2) materiały i wyroby uzyskane z produkcji, jeżeli podlegają sprzedaży na rzecz dochodów budżetowych (Wn 41, 45),

3) pozostałość nie wykorzystanych funduszów na inwestycje i kapitalne remonty po ostatecznym rozliczeniu zadań inwestycyjnych i remontowych (Wn 85),

4) amortyzację środków trwałych w gospodarstwach pomocniczych (Wn 15, 16, 19),

5) nadwyżki z rozliczenia wynikowego środków pozabudżetowych (Wn 13, 84),

6) przedawnione i prekludowane zobowiązania (Wn 31, 32, 33, 34, 37, 38, 39),

7) pokrycie niedoborów i innych należności z budżetu i scentralizowanych rachunków pozabudżetowych (Wn 02, 04, 05).

3. Na stronie Wn konta 36 księguje się:

1) należności z tytułu refundacji dodatków mieszkaniowych (Ma 31, 63),

2) pokrycie zobowiązań wobec budżetu i scentralizowanych rachunków pozabudżetowych (Ma 01, 02, 04, 05, 07),

4) sprzedaż na rzecz dochodów budżetowych materiałów i wyrobów (Ma 41, 45),

5) odpisy zobowiązań wobec budżetu (Ma 31, 32, 33, 37, 82, 83, 84, 85),

6) niedobory z rozliczenia wynikowego środków pozabudżetowych (Ma 63, 84).

4. Konto 36 ma dwa salda: saldo Wn oznacza stan należności, saldo Ma - stan zobowiązań."

"Konto 38 - Pozostałe rozrachunki.

1. Na koncie 38 księguje się rozrachunki nie objęte pozostałymi kontami zespołu 3, w szczególności rozrachunki z tytułu podatków i opłat, z tytułu zasiłków z ubezpieczenia i składek na ubezpieczenie, błędy i omyłki wyciągów bankowych, rozrachunki z tytułu inkasa należności na rzecz obcych jednostek, rozliczenia z innymi jednostkami z tytułu przekazanych im materiałów.

2. Na stronie Wn konta 38 księguje się:

1) obliczone zasiłki z ubezpieczenia (Ma 31),

2) przelew podatków, opłat, potrąceń z wynagrodzeń (Ma 01, 02, 05),

3) przelew różnicy składek na ubezpieczenie i zasiłków z ubezpieczenia (Ma 01, 02, 05),

4) mylne zarachowania w wyciągach bankowych (Ma 00, 01, 02, 04, 05, 07),

5) kwoty przekazane na rachunek dochodów budżetowych i obcym jednostkom (Ma 08),

6) materiały przekazane nieodpłatnie innym jednostkom (Ma 41).

3. Na stronie Ma konta 38 księguje się:

1) obliczone podatki, opłaty, składki na ubezpieczenie (Wn konta kosztów),

2) potrącenia z wynagrodzeń (Wn 31, 33),

3) otrzymaną różnicę zasiłków z ubezpieczenia i składek na ubezpieczenie (Wn 01, 02, 05),

4) mylne zarachowania w wyciągach bankowych (Wn 00, 01, 02, 04, 05, 07),

5) kwoty pobrane do kasy na rzecz dochodów budżetowych i obcych jednostek (Wn 08),

6) potwierdzenia otrzymania materiałów nieodpłatnie przekazanych innym jednostkom (Wn 82, 83).

4. Konto 38 ma dwa salda: saldo Wn oznacza stan należności, saldo Ma - stan zobowiązań."

"Konto 40 - Rozliczenie zakupu materiałów.

1. Konto 40 służy do rozliczenia zakupu materiałów.

2. Na stronie Wn konta 40 księguje się:

1) akceptowane faktury dostawców i reklamacje podwyższające pierwotną sumę faktur (Ma 33),

2) odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów w wypadkach, gdy ceny te są wyższe od cen rzeczywistych (Ma konta kosztów lub 42).

3. Na stronie Ma konta 40 księguje się:

1) przychód materiałów, wyceniony według cen ewidencyjnych (Wn 41),

2) przychód materiałów księgowanych bezpośrednio na koszty (Wn konta kosztów),

3) reklamacje obniżające pierwotną kwotę faktur (Wn 33),

4) niedobory stwierdzone przy odbiorze materiałów (Wn 37),

5) odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów w wypadkach, gdy ceny te są niższe od cen rzeczywistych (Wn konta kosztów lub 42),

6) przeniesienie kosztów zakupu, fakturowanych łącznie z dostawą materiałów (Wn konta kosztów).

4. Konto 40 ma dwa salda. Saldo Wn konta obejmuje wartość dostaw w drodze, a saldo Ma - wartość dostaw nie fakturowanych."

"Konto 42 - Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów.

1. Na koncie 42 prowadzi się ewidencję odchyleń od cen ewidencyjnych materiałów.

2. Na stronie Wn konta 42 księguje się:

1) odchylenia debetowe od cen ewidencyjnych materiałów zakupionych (Ma 40) i przyjętych z przerobu (Ma 49),

2) korekty zmniejszające stałe ceny ewidencyjne (Ma 41),

3) odchylenia kredytowe przypadające z okresowych rozliczeń na materiały zużyte (Ma konta kosztów) i materiały sprzedane (Ma 82, 63, 66).

3. Na stronie Ma konta 42 księguje się:

1) odchylenia kredytowe od cen ewidencyjnych materiałów zakupionych (Wn 40) i przyjętych z przerobu (Wn 49),

2) korekty zwiększające stałe ceny ewidencyjne (Wn 41),

3) odchylenia debetowe przypadające z okresowych rozliczeń na materiały zużyte (Wn konta kosztów) i materiały sprzedane (Wn 82, 63, 66).

4. Saldo konta 42 obejmuje wartość odchyleń dotyczących materiałów objętych kontem 41."

"Konto 44 - Zużycie przedmiotów nietrwałych.

1. Na koncie 44 księguje się odpisy z tytułu zużycia przedmiotów nietrwałych ewidencjonowanych na koncie 43. Zużycie księguje się w momencie wydania przedmiotów nietrwałych do użytkowania w pełnej wartości początkowej (100%) przedmiotów nietrwałych.

2. Na stronie Ma konta 44 księguje się:

1) odpis 100% wartości przedmiotów oddanych do użytkowania (Wn konta kosztów),

2) przedmioty przekwalifikowane ze środków trwałych (Wn 43),

3) wartość przedmiotów przyjętych do użytkowania jako pierwsze wyposażenie nowych obiektów (Wn 43),

4) odpis 100% wartości nadwyżek (Wn 37).

3. Na stronie Wn konta 44 księguje się:

1) likwidację przedmiotów nietrwałych (Ma 43),

2) przedmioty przekwalifikowane do środków trwałych (Ma 43),

3) odpisy z tytułu zużycia dotyczącego niedoborów (Ma 37).

4. Saldo konta 44 wyraża wysokość ewidencyjnego zużycia przedmiotów nietrwałych. Saldo to powinno się równać saldu konta 43."

"Konto 45 - Wyroby i półfabrykaty.

1. Na koncie 45 księguje się pobrane do magazynu wyroby gotowe przeznaczone do sprzedaży i półfabrykaty własne przeznaczone do dalszej produkcji.

2. Na stronie Wn konta 45 księguje się finansowane:

1) ze środków budżetowych - wyroby (Ma 36),

2) ze środków gospodarstw pomocniczych - wyroby (Ma 65), półfabrykaty (Ma 15),

3) z pozostałych środków pozabudżetowych - wyroby i półfabrykaty (Ma 63),

4) nadwyżki magazynowe (Ma 37).

3. Na stronie Ma konta 45 księguje się wyroby sprzedane oraz półfabrykaty pobrane do produkcji, finansowane:

1) ze środków budżetowych - wyroby (Wn 36),

2) ze środków gospodarstw pomocniczych - wyroby (Wn 66), półfabrykaty (Wn 15),

3) z pozostałych środków pozabudżetowych - wyroby (Wn 63), półfabrykaty (Wn 13),

4) niedobory magazynowe (Wn 37).

4. Saldo konta 45 oznacza stan wyrobów i półfabrykatów w cenach ewidencyjnych."

"Konto 46 - Odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów i półfabrykatów.

1. Na koncie 46 księguje się odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów i półfabrykatów objętych kontem 45, wynikające z ustalenia rzeczywistych kosztów wytworzenia w porównaniu z cenami ewidencyjnymi.

2. Na stronie Wn konta 46 księguje się:

1) odchylenia debetowe od cen ewidencyjnych otrzymanych z produkcji wyrobów (Ma 65, 63), półfabrykatów (Ma 15, 13),

2) odchylenia kredytowe dotyczące wyrobów sprzedanych (Ma 65, 63), półfabrykatów pobranych do produkcji (Ma 15, 13).

3. Na stronie Ma konta 46 księguje się:

1) odchylenia kredytowe od cen ewidencyjnych otrzymanych z produkcji wyrobów (Wn 66, 63), półfabrykatów (Wn 15, 13),

2) odchylenia debetowe dotyczące wyrobów sprzedanych (Wn 66, 63), półfabrykatów pobranych do produkcji (Wn 15, 13).

4. Konto 46 może mieć dwa salda, określające odchylenia dotyczące wyrobów i półfabrykatów objętych saldem konta 45."

"Konto 55 - Pozostałe wartości trwałe.

1. Na koncie 55 ewidencjonuje się pozostałe wartości trwałe, mianowicie: wartości niematerialne i prawne uzyskane w wyniku działalności inwestycyjnej, udziały w spółkach prawa handlowego, papiery wartościowe.

2. Na stronie Wn konta 55 księguje się zwiększenie, a po stronie Ma zmniejszenie stanu pozostałych wartości trwałych. Zapisy przeciwstawne przeprowadza się tylko na koncie 81 "Fundusz środków trwałych".

3. Saldo konta 55 wyraża stan pozostałych wartości trwałych.";

23)
w objaśnieniu konta 00 "Rachunek kredytów (środków) budżetowych" skreśla się ust. 4;
24)
w objaśnieniu konta 01 "Rachunek wydatków budżetowych":
a)
w ust. 2 pkt 2 skreśla się liczbę "17",
b)
w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie: "5) zakup przedmiotów nietrwałych (Wn 41, 43)",
c)
w ust. 2 pkt 6 otrzymuje brzmienie: "6) dotacje i przelewy na rachunki środków na inwestycje (Wn 11)",
d)
w ust. 5 pkt 2 skreśla się wyrazy "zakupów inwestycyjnych i";
25)
w objaśnieniu konta 02 "Rachunki środków pozabudżetowych":
a)
w ust. 3 pkt 2 skreśla się liczbę "17",
b)
w ust. 3 pkt 5 otrzymuje brzmienie: "5) zakup przedmiotów nietrwałych (Wn 41, 43)",
c)
w ust. 3 pkt 6 otrzymuje brzmienie: "6) dotacje i przelewy na rachunki środków na inwestycje (Wn 13)",
d)
w ust. 3 pkt 7 po wyrazie "przelewy" dodaje się wyrazy "gospodarstw pomocniczych",
e)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Konto 02 może mieć saldo Wn lub Ma. Saldo Wn oznacza stan środków pieniężnych na rachunku bankowym, saldo Ma - stan zadłużenia na rachunku wobec banku z tytułu kredytu bankowego.";

26)
w objaśnieniu konta 04 "Rachunki środków na inwestycje":
a)
w ust. 2 pkt 1 wyrazy "środków pozabudżetowych" zastępuje się wyrazami "gospodarstw pomocniczych",
b)
w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie: "2) dotacje i przelewy na rachunki środków na inwestycje (Ma 85)";
27)
w objaśnieniu konta 06 "Rachunek dochodów budżetowych" wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 pkt 1 skreśla się wyraz "przypisanych" oraz wyrazy "i nie przypisanych (Ma 61)" oraz skreśla się pkt 2,
b)
w ust. 3 pkt 1 skreśla się wyraz "przypisanych" oraz wyrazy "i nie przypisanych (Wn 61)";
28)
w objaśnieniu konta 08 "Kasa" w ust. 2 pkt 3 skreśla się wyrazy "pobranych z końcem kwartału, których zaliczenie na rachunek dochodów budżetowych nastąpi w następnym kwartale";
29)
w objaśnieniu konta 11 "Koszty budżetowe" w ust. 2 pkt 2 skreśla się liczbę "43", a pkt 3 otrzymuje brzmienie: "3) odpisy wartości przedmiotów nietrwałych oddanych do użytkowania (Ma 44)";
30)
w objaśnieniu konta 13 "Koszty pozabudżetowe" w ust. 2 pkt 2 skreśla się liczbę "43", pkt 3 otrzymuje brzmienie: "3) odpisy wartości przedmiotów nietrwałych oddanych do użytkowania (Ma 44)", a w pkt 8 liczbę "38" zastępuje się liczbą "36";
31)
w objaśnieniu konta 17 "Inwestycje" w ust. 8 pkt 1 skreśla się liczby "01, 02";
32)
w objaśnieniu konta 18 "Kapitalne remonty" w ust. 3 skreśla się pkt 2;
33)
w objaśnieniu konta 19 "Koszty do rozliczenia" w ust. 2 pkt 2 skreśla się liczbę "43", zaś pkt 4 otrzymuje brzmienie: "4) koszty zużycia przedmiotów nietrwałych w użytkowaniu (Ma 44)";
34)
w objaśnieniu konta 32 "Sumy do rozliczenia" w ust. 2 pkt 1 i w ust. 3 pkt 2 skreśla się liczbę "04", zaś w ust. 2 pkt 3 i w ust. 3 pkt 3 liczbę "38" zastępuje się liczbą "36";
35)
w objaśnieniu konta 33 "Wierzyciele (dostawcy)" w ust. 3 pkt 3 i 4 liczbę "38" zastępuje się liczbą "36";
36)
w objaśnieniu konta 34 "Dłużnicy (odbiorcy)" w ust. 2 liczbę "38" zastępuje się liczbą "36", zaś liczbę "84" zastępuje się liczbą "89";
37)
w objaśnieniu konta 35 "Należności dochodów budżetowych" w ust. 3 skreśla się liczbę "08";
38)
w objaśnieniu konta 37 "Rozrachunki z tytułu niedoborów i nadwyżek" w ust. 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie: "4) niedobory przedmiotów nietrwałych w użytkowaniu (Ma 43)", a w pkt 3 i 8 oraz w ust. 3 pkt 2, 5 i 8 liczbę "38" zastępuje się liczbą "36";
39)
w objaśnieniu konta 41 "Materiały":
a)
w ust. 1 w zdaniu pierwszym dodaje się wyrazy "oraz inwentarz żywy ubojowy" oraz skreśla się zdanie drugie,
b)
w ust. 2 skreśla się pkt 2 oraz dodaje się pkt 4 w brzmieniu: "4) stałych cen ewidencyjnych.",
c)
w ust. 3 w zdaniu pierwszym skreśla się wyrazy "oraz koszty zakupu", w zdaniu drugim skreśla się wyrazy "i kosztów zakupu", wyrazy "lub koszty zakupu" oraz wyrazy "w ramach konta 41",
d)
dodaje się nowy ust. 9a w brzmieniu:

"9a. Przychód zwierząt z zakupu wycenia się według rzeczywistych cen zakupu. Przychówek i przyrost wartości zwierząt z własnej hodowli wycenia się według cen obowiązujących w obrotach żywcem między jednostkami gospodarki uspołecznionej. Przychówek i przyrost wartości zwierząt z własnej hodowli powinien być rozliczany i wyceniany, jak następuje:

1) przychówek prosiąt - po 2 miesiącach po urodzeniu,

2) przychówek pozostałych zwierząt - bezpośrednio po urodzeniu,

3) przyrost wartości - co najmniej na koniec każdego kwartału oraz bezpośrednio przed oddaniem sztuki do uboju lub sprzedaży.

Rozchód zwierząt wycenia się według cen ewidencyjnych.",

e)
w ust. 10 pkt 1 po liczbie "33" dodaje się liczbę "40", w pkt 7 skreśla się wyrazy "i likwidacji inwentarza (Ma 82, 83, 84)", w pkt 8 skreśla się liczbę "18", w pkt 10 liczbę "38" zastępuje się liczbą "36" oraz skreśla się pkt 11,
f)
w ust. 11 w pkt 8 liczbę "38" zastępuje się liczbą "36" oraz skreśla się pkt 9;
40)
w objaśnieniu konta 43 "Przedmioty nietrwałe w użytkowaniu" ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Na stronie Wn konta 43 księguje się:

1) przedmioty pobrane do użytkowania z magazynu lub z przerobu (Ma 41, 49),

2) przedmioty pobrane do użytkowania bezpośrednio z zakupu (Ma 01, 02, 08, 32, 33, 40),

3) przedmioty przekwalifikowane ze środków trwałych (Ma 44),

4) przedmioty przejęte do użytkowania z inwestycji jako pierwsze wyposażenie nowych obiektów (Ma 44),

5) nadwyżki (Ma 37).

3. Na stronie Ma konta 43 księguje się:

1) przedmioty zlikwidowane (Wn 44),

2) przedmioty przekwalifikowane do środków trwałych (Wn 44),

3) niedobory (Wn 37).";

41)
w objaśnieniu konta 49 "Przerób materiałów":
a)
w ust. 3 pkt 3 liczbę "42" zastępuje się liczbą "41",
b)
w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie: "2) przedmioty nietrwałe otrzymane z przerobu (Wn 41, 43)",
c)
w ust. 4 pkt 4 liczbę "42" zastępuje się liczbą "41";
42)
w objaśnieniu zespołu 5 "Środki trwałe" wyrazy "podstawowe", "podstawowych" zastępuje się odpowiednio wyrazami "trwałe", "trwałych";
43)
w objaśnieniu konta 59 "Środki trwałe przekazane" wyrazy "podstawowe", "podstawowych" zastępuje się odpowiednio wyrazami "trwałe", "trwałych" oraz skreśla się liczbę "58";
44)
w objaśnieniu konta 61 "Dochody budżetowe" wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Na stronie Ma księguje się dochody zarachowane (Wn 35)",
b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie: "3. Na stronie Wn księguje się zmniejszenie dochodów zarachowanych (Ma 35)";
45)
w objaśnieniu konta 65 "Rozliczenie produkcji gospodarstw pomocniczych" wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 2 dodaje się wyrazy "oraz koszt wytworzenia sprzedanych usług (Wn 66)",
b)
w ust. 3 po wyrazach "wyrobów gotowych" dodaje się wyrazy "i usług";
46)
w objaśnieniu konta 66 "Sprzedaż produkcji gospodarstw pomocniczych" w ust. 3 pkt 3 liczbę "15" zastępuje się liczbą "65";
47)
w objaśnieniu konta 73 "Kredyty przekazane dysponentom niższego stopnia" w ust. 4 skreśla się wyrazy "przeniesione między podziałkami klasyfikacji budżetowej na rachunkach jednostek podległych i";
48)
w objaśnieniu konta 81 "Fundusz środków trwałych" wyraz "podstawowych" zastępuje się wyrazem "trwałych";
49)
w objaśnieniu konta 82 "Fundusz budżetowy":
a)
w ust. 2 pkt 3 skreśla się wyrazy "i likwidacji inwentarza" oraz liczby "42" i "43",
b)
w ust. 2 skreśla się pkt 4,
c)
w ust. 3 pkt 1 i 5 skreśla się liczbę "43",
d)
w ust. 3 skreśla się pkt 6,
e)
w ust. 3 dodaje się pkt 8 w brzmieniu: "8) równowartość sum do rozliczenia i innych należności z tytułu wydatków budżetowych, podlegających w roku następnym wpłaceniu na dochody budżetowe (Ma 36)",
f)
ust. 4 otrzymuje brzmienie: "4. W zamknięciu rocznym przenosi się na konto 82 wydatki i koszty stosownie do wskazówek podanych do kont 01 i 11";
50)
w objaśnieniu konta 83 "Fundusze pozabudżetowe" w ust. 3 pkt 4 liczbę "38" zastępuje się liczbą "36" oraz skreśla się pkt 5;
51)
w objaśnieniu konta 84 "Fundusz obrotowy gospodarstw pomocniczych":
a)
w ust. 2 skreśla się pkt 3, a w pkt 4 skreśla się liczbę "43",
b)
w ust. 3 pkt 3 liczbę "38" zastępuje się liczbą "36", a w pkt 6 skreśla się liczbę "43";
52)
w objaśnieniu konta 85 "Fundusze na inwestycje i kapitalne remonty":
a)
w ust. 8 dodaje się pkt 8 w brzmieniu: "8) pozostałości nie wykorzystanych funduszów, dotyczących zadań zakończonych i finansowo rozliczonych (Ma 36)",
b)
w ust. 9 pkt 2 skreśla się wyrazy "pozostałością funduszów ........" do końca zdania;
53)
§ 116 otrzymuje nowe brzmienie:

"§ 116. Analityczną księgowość dochodów budżetowych prowadzi się w formie rejestrów dochodów budżetowych (wzór Rb 48) w sposób określony w § 151. W wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych charakterem i ilością rozliczeń, mogą być prowadzone konta indywidualne na kartach kontowych uniwersalnych lub w księdze kontowej dochodów (wzór Rb 36).";

54)
w § 117:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Ewidencji analitycznej kredytów budżetowych według klasyfikacji budżetowej nie prowadzi się.",

b)
w ust. 2 w zdaniu pierwszym skreśla się wyrazy "i według klasyfikacji budżetowej w takiej szczegółowości, w jakiej kredyty przekazują";
55)
w § 118 skreśla się ust. 4, zaś ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Analityczną ewidencję kosztów prowadzi się według paragrafów lub pozycji klasyfikacji budżetowej stosownie do potrzeb jednostki i wymagań sprawozdawczości. W razie potrzeby analityczna ewidencja kosztów może być prowadzona również w układzie kalkulacyjnym.";

56)
w § 119 w ust. 3 skreśla się ostatnie zdanie, zaś w ust. 4 dodaje się nowe zdanie, jako zdanie pierwsze, w brzmieniu:

"Analityczną ewidencję kosztów prowadzi się według paragrafów lub pozycji klasyfikacji budżetowej stosownie do potrzeb jednostki i wymagań sprawozdawczości";

57)
w § 124 skreśla się ust. 3;
58)
po § 125 dodaje się § 125a i § 125b w brzmieniu:

"§ 125a. 1. Jednostki są obowiązane prowadzić kontrolę materiałów w magazynach i na składach przy pomocy kartoteki ilościowo-wartościowej (§ 124) lub saldowej metody ewidencji materiałów (§ 125). Jednakże kierownicy jednostek, które nie rozliczają zużycia materiałów na koszty poszczególnych zadań szczegółowych (np. według zleceń), mogą, jeśli charakter gospodarki materiałowej i warunki organizacyjne na to zezwalają, zarządzić prowadzenie kontroli materiałów metodą operatywnej ewidencji materiałów.

2. W operatywnej ewidencji materiałów mają zastosowanie następujące urządzenia ewidencyjne:

1) karty magazynowe ilościowe (wzór Gm 28),

2) księga remanentów materiałów (wzór Krh 36).

3. Na wszystkich kartach magazynowych główny księgowy lub upoważniony przez niego pracownik zamieszcza obok numeru swój podpis i datę założenia karty. Karty zapisane przechowuje się w archiwum księgowym. Nowe karty magazynier otrzymuje od głównego księgowego (upoważnionego pracownika). Główny księgowy (upoważniony pracownik) nie może podpisać ani wydać magazynierowi karty dla danego materiału bez zwrotu karty zapisanej i przeniesienia z niej salda na nową kartę.

4. Wszystkie konta materiałowe prowadzone w magazynie powinny być ujęte w księdze remanentów materiałów prowadzonej przez komórkę księgowości. Dla każdego magazynu może być prowadzona osobna księga remanentów. Konta w księdze remanentów powinny być grupowane według rodzaju materiałów stosownie do rodzajowej klasyfikacji kosztów.

5. Konta materiałowe ilościowe prowadzi się w magazynie. Zapisów na kontach dokonuje się na podstawie dowodów przychodowych i rozchodowych materiałów. Na każdej karcie materiałowej powinna być podana aktualna cennikowa cena jednostkowa zakupu materiału. Jeżeli cena ulega zmianie, wówczas skreśla się cenę poprzednią i wpisuje nową.

6. Główny księgowy lub upoważniony przez niego pracownik komórki księgowości sprawdza bieżąco prawidłowość ewidencji magazynowej. Sprawdzenia można dokonywać codziennie lub rzadziej w zależności od ilości dowodów obrotu materiałowego. W toku sprawdzenia bada się:

1) zgodność zapisów na kartach z dowodami,

2) prawidłowość sumowań,

3) prawidłowość przeniesień kwot ze strony na stronę i z karty na kartę,

4) prawidłowość ustalenia pozostałości materiałów,

5) czy na koncie prawidłowo podano cenę jednostkową zakupu,

6) czy wszystkie zapisy i wszystkie dowody zostały objęte sprawdzeniem.

7. Sprawdzone dowody obrotu materiałowego oraz pozycje na kontach materiałowych sprawdzający oznacza na dowód sprawdzenia skrótem swego podpisu. Dowody obrotu materiałowego po ich porównaniu z ewidencją magazynową powinny być przechowywane w archiwum księgowym.

8. Na podstawie kont materiałowych, po uprzednim sprawdzeniu zapisów na tych kontach przeprowadzonym w sposób określony w ust. 6, wpisuje się do księgi remanentów stan ilościowy materiałów na koniec półrocza oraz roku, dokonując wyceny remanentu materiałów według cen jednostkowych podanych na kontach materiałowych.

9. Wartość remanentu materiałów zgodnie z wynikami wyceny stanu ilościowego, przeprowadzonej w sposób określony w ust. 8, podlega przeksięgowaniu pod datą ostatniego dnia każdego półrocza w ciężar konta 41 "Materiały" i na dobro właściwego konta kosztów. Zmniejszenia kosztów w układzie analitycznym należy dokonać w tych pozycjach, które odpowiadają przeznaczeniu materiałów pozostałych w magazynie.

10. Na początku każdego półrocza wartość materiałów, o której mowa w ust. 9, podlega przeksięgowaniu w ciężar właściwych kont kosztów i na dobro konta 41 "Materiały". Zwiększenia kosztów w układzie analitycznym należy dokonać w tych pozycjach, w których księgowano zmniejszenie kosztów zgodnie z ust. 9.

11. Przychód materiałów z tytułu zakupu i z innych tytułów bez względu na to czy materiały są wydawane bezpośrednio do zużycia, czy są przekazywane do magazynu, księguje się w ciężar właściwych kont kosztów w tych podziałkach analitycznych, które odpowiadają przeznaczeniu materiałów.

12. Wartość materiałów przekazanych lub sprzedanych księguje się na dobro kont kosztów.

13. Ilościowe różnice między faktycznym stanem zapasów materiałowych a stanem wynikającym z kont materiałowych, stwierdzone w wyniku inwentaryzacji, kontroli i rewizji, wpisuje się do kart materiałowych na podstawie odpowiednich dowodów magazynowych. Wartość niedoborów i nadwyżek księguje się na koncie 37 "Rozrachunki z tytułu niedoborów i nadwyżek" w korespondencji z właściwymi kontami kosztów.

14. Jeżeli jednostka wykonuje więcej niż jeden plan finansowy, wówczas stosuje następujący tryb postępowania:

1) zakup materiałów opłaca tylko ze środków planu podstawowego,

2) operacje, o których mowa w ust. 9-13, księguje tylko na kontach kosztów dotyczących planu podstawowego,

3) magazynowe dowody rozchodowe dotyczące materiałów pobranych dla zadań nie objętych planem podstawowym wycenia i księguje w ciężar właściwych kont kosztów planów dodatkowych w korespondencji z kontami kosztów planu podstawowego,

4) do wysokości rzeczywistych kosztów materiałowych planów dodatkowych dokonuje refundacji finansowej ze środków planów dodatkowych na rachunek planu podstawowego.

§ 125b. 1. Kontrola leków i produktów żywnościowych w magazynach może być prowadzona metodą kontroli wartościowej z zastosowaniem stałych cen ewidencyjnych.

2. Stałe ceny ewidencyjne ustala się w indeksie materiałów w dniu 2 stycznia każdego roku według obowiązujących w tym dniu cen cennikowych. Ceny te nie mogą być zmieniane bez uprzedniej inwentaryzacji całego zapasu magazynowego.

3. Wszystkie przychody materiałów do magazynu i rozchody materiałów z magazynu wycenia się według stałych cen ewidencyjnych.

4. Ogólna wartość przychodu i rozchodu materiałów podlega księgowaniu na koncie 41 "Materiały" tylko według stałych cen ewidencyjnych. Ewidencji ilościowo-wartościowej nie prowadzi się.

5. Odchylenia od stałych cen ewidencyjnych ustalone na podstawie obrotów konta 40 "Rozliczenie zakupu materiałów" podlegają przeksięgowaniu na właściwe konta kosztów lub na konto 42 "Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów".

6. Objęte kontem 42 odchylenia od cen ewidencyjnych rozlicza się proporcjonalnie do materiałów pozostających w magazynie i materiałów zużytych. Odchylenia dotyczące materiałów zużytych podlegają przeksięgowaniu na konta kosztów.

7. Materiały objęte okresowym spisem z natury wycenia się według stałych cen ewidencyjnych. Różnica między ogólną wartością materiałów, ustalona na podstawie wycenionego spisu z natury, a saldem konta 41 stanowi niedobór lub nadwyżkę inwentaryzacyjną, podlegającą rozliczeniu według zasad ogólnych.";

59)
w § 152:
a)
skreśla się konta: "02 - Środki budżetu w bankach finansujących inwestycje", "22 - Wydatki budżetu na inwestycje", "63 - Planowane wydatki budżetu na inwestycje", "72 - Otwarte kredyty na inwestycje" oraz objaśnienia do tych kont,
b)
w objaśnieniu konta 01 "Rachunek podstawowy budżetu (środki budżetu w Narodowym Banku Polskim)" w ust. 3 skreśla się pkt 2,
c)
w objaśnieniu konta 21 "Wydatki budżetu" w ust. 1 skreśla się wyrazy "22 i",
d)
w objaśnieniu konta 47 - "Rozliczenia międzyokresowe" w ust. 2 i 3 skreśla się pkt 5;
60)
w § 153 w ust. 1 skreśla się pkt 3;
61)
w § 154 w objaśnieniu konta 104 "Różne rozliczenia" w ust. 2 i 3 skreśla się pkt 1;
62)
w § 155 pkt 1 skreśla się lit. "a";
63)
w § 158 ust. 1:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) środków trwałych i przedmiotów nietrwałych w użytkowaniu oraz materiałów i wyrobów - przynajmniej raz w roku",
b)
pkt 2 skreśla się;
64)
w § 159 ust. 3 w zdaniu pierwszym po wyrazie "ponumerowane" dodaje się wyrazy "oraz podpisane przez przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej";
65)
w § 174 ust. 3 wyraz "kwartalnych" zastępuje się wyrazem "półrocznych";
66)
w § 175 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Jednostki przyjmujące sprawozdania powinny pisemnie potwierdzać ich przyjęcie";

67)
w § 178:
a)
w ust. 1 dodaje się nowe zdanie: "Sprawozdania te sporządza się po upływie następujących miesięcy: luty, marzec, maj, czerwiec, sierpień, wrzesień, październik i grudzień",
b)
w ust. 2 wyrazy "w rozdziałach budżetowych" zastępuje się wyrazami "w szczegółowości ustalonej przez organy finansowe";
68)
w tytule umieszczonym przed § 179 wyraz "kwartalne" zastępuje się wyrazem "półroczne";
69)
w § 179 ust. 1 wyraz "kwartalne" zastępuje się wyrazem "półroczne";
70)
w § 180:
a)
w ust. 1 skreśla się wyrazy "za I, II i III kwartał",
b)
w ust. 2 skreśla się wyrazy "za II i III kwartał",
c)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Ministerstwa i centralne urzędy mogą w zakresie budżetu centralnego wprowadzić obowiązek sporządzenia sprawozdań za III kwartał";

71)
w § 181 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 skreśla się pkt 6,
b)
skreśla się ust. 2;
72)
w § 183:
a)
w ust. 1 pkt 1 skreśla się wyrazy "i inwestorów", wyrazy "31 stycznia" zastępuje się wyrazami "28 stycznia", wyrazy "28 lutego" zastępuje się wyrazami "10 lutego", wyrazy "31 marca" zastępuje się wyrazami "28 lutego";
b)
w ust. 1 pkt 2 lit. a) skreśla się wyrazy "i inwestorów",
73)
w § 184 ust. 1:
a)
wyraz "kwartalne" zastępuje się wyrazem "półroczne",
b)
w pkt 3 wyrazy "oraz kredytów budżetowych według klasyfikacji budżetowej ewidencjonowanej w księgowości bankowej" zastępuje się wyrazami "w zakresie odrębnie ustalonym",
c)
skreśla się pkt 4,
d)
w ust. 2 skreśla się zdanie drugie;
74)
w § 185:
a)
w ust. 1 wyrazy "kwartalnych" i "kwartału" zastępuje się odpowiednio wyrazami "półrocznych" i "półrocza",
b)
w ust. 2 pkt 1 lit. a) wyrazy "31 stycznia" zastępuje się wyrazami "26 stycznia",
c)
w ust. 2 pkt 1 lit. b) wyrazy "od 10 do 28 lutego" zastępuje się wyrazami "od 1 do 9 lutego",
d)
w ust. 2 pkt 1 lit. c) wyrazy "od 11 do 25 marca" zastępuje się wyrazami "od 18 do 23 lutego";
75)
skreśla się §§ 186, 188 i 189;
76)
w wykazie wzorów umieszczonym po § 193:
a)
skreśla się wyrazy:

"26 Rozliczenie środków budżetowych na finansowanie inwestycji - Rb 26,

116 Karta dochodów budżetowych - Rb 16,

116 Karta należności budżetowych - Rb 17,

124 Rejestr przedmiotów nietrwałych w użytkowaniu - Rb 43,

181 Sprawozdanie o wydatkach na inwestycje - Rb 55",

b)
dodaje się wyrazy:

"67a Kwitariusz przychodowo-ewidencyjny - Rb 3".

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1966 r.