Zarządzanie ruchem na drogach publicznych.

Monitor Polski

M.P.1987.31.240

Akt utracił moc
Wersja od: 1 czerwca 1991 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 5 października 1987 r.
w sprawie zarządzania ruchem na drogach publicznych.

Na podstawie art. 7 ust. 4 i art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) i w związku z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 1985 r. o zmianach w organizacji oraz zakresie działania niektórych naczelnych i centralnych organów administracji państwowej (Dz. U. Nr 50, poz. 262) zarządza się, co następuje: 1
Organy administracji państwowej właściwe do zarządzania ruchem na drogach publicznych podejmują działania, w szczególności o charakterze planistycznym, organizacyjnym i decyzyjnym, mające na celu zapewnienie za pomocą odpowiednich środków, głównie technicznych, właściwej organizacji ruchu pod względem bezpieczeństwa, sprawności, ekonomiczności i wygody, w zgodności z zasadami ruchu ustalonymi w ustawie z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192).
1. 3
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej sprawuje ogólny nadzór w zakresie zarządzania ruchem na drogach publicznych, a ponadto jest organem zarządzającym ruchem na autostradach i innych drogach przeznaczonych wyłącznie dla pojazdów samochodowych.
2.
Organem właściwym do zarządzania ruchem na pozostałych drogach publicznych jest terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw komunikacji stopnia wojewódzkiego.
1.
Działania i czynności w zakresie organizacji ruchu na drogach, dotyczące w szczególności:
1)
określania tras komunikacji publicznej,
2)
ustalania granic obszarów zabudowanych,
3)
ustalania kierunków ruchu na drodze,
4)
wprowadzania zakazów wykonywania niektórych manewrów,
5)
ustalania zakazów i nakazów ruchu określonych rodzajów pojazdów lub uczestników ruchu,
6)
wyznaczania miejsc i warunków postoju lub zatrzymania pojazdów komunikacji publicznej,
7)
wyznaczania miejsc i określania sposobów oraz warunków parkowania pojazdów,
8)
określania przejść dla pieszych i ciągów pieszych,
9)
rozgraniczania rodzajów ruchu na drodze,
10)
ograniczania zatrzymania lub postoju pojazdów,
11)
stosowania urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym sygnalizacji świetlnej

- podejmowane są na podstawie projektu organizacji ruchu lub zmian tej organizacji, zatwierdzonego przez organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach.

2.
Projekt organizacji ruchu lub zmian tej organizacji zatwierdza:
1)
terenowy organ administracji państwowej o właściwości szczególnej do spraw komunikacji stopnia wojewódzkiego, po zasięgnięciu opinii szefa wojewódzkiego urzędu spraw wewnętrznych, szefa przewozów wojskowych i zarządu drogi,
2) 4
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, po zasięgnięciu opinii Ministra Spraw Wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej.
1.
Organizacja ruchu w okresie budowy, modernizacji lub prowadzenia robót związanych z utrzymaniem drogi wprowadzana jest na podstawie projektu organizacji ruchu, opracowanego przez zarząd drogi i zatwierdzonego w trybie określonym w § 3 ust. 2.
1a. 5
Zatwierdzenie projektu organizacji ruchu określonego w ust. 1 nie jest wymagane, jeżeli organizacja ruchu zostaje wprowadzona na podstawie typowego projektu zatwierdzonego przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Dotyczy to również wszelkich robót wykonywanych przez inne niż zarządy drogi jednostki organizacyjne.
2.
Zarząd drogi zawiadamia organ właściwy do zarządzania ruchem o terminie rozpoczęcia robót w zakresie budowy i modernizacji dróg co najmniej na 40 dni przed terminem ich rozpoczęcia. Organ właściwy do zarządzania ruchem zawiadamia o tym terminie organy opiniujące projekt organizacji ruchu.
Ograniczenie ruchu na drodze lub zamknięcie drogi dla ruchu w przypadkach, gdy wymaga tego stan techniczny drogi, a odbywający się ruch może wywołać zagrożenie bezpieczeństwa jego uczestników lub spowodować zniszczenie nawierzchni albo innego elementu drogi, wprowadza zarząd drogi, zawiadamiając niezwłocznie o tym oraz o zastosowanych środkach organ właściwy do zarządzania ruchem na drodze oraz szefa wojewódzkiego urzędu spraw wewnętrznych i szefa przewozów wojskowych.
Zadania techniczne związane z organizacją ruchu na drogach, polegające w szczególności na umieszczaniu i utrzymywaniu znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających, wykonuje zarząd drogi na podstawie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu. Nie dotyczy to następujących znaków i sygnałów określonych w rozporządzeniu Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 9 sierpnia 1983 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 50, poz. 224) oraz urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających:
1)
znaków: "krzyż św Andrzeja", "sieć pod napięciem; "stój", a także urządzeń zabezpieczających i urządzeń kolejowej sygnalizacji świetlnej, które umieszczają i utrzymują kolejowe jednostki organizacyjne,
2)
znaków oznaczających przystanki autobusowe, trolejbusowe i tramwajowe, które umieszczają i utrzymują właściwe przedsiębiorstwa komunikacyjne,
3)
wyizolowanych funkcjonalnie od ruchu kołowego urządzeń tramwajowej sygnalizacji świetlnej, które umieszczają i utrzymują właściwe przedsiębiorstwa komunikacyjne,
4)
znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej oraz urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających stosowanych w związku z robotami na drodze (przy drodze) prowadzonymi przez inne niż zarządy dróg jednostki organizacyjne, które wymienione znaki i urządzenia umieszczają i utrzymują.
1. 6
Organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach, po zasięgnięciu opinii zarządu drogi i szefa wojewódzkiego urzędu spraw wewnętrznych, wprowadza ograniczenie lub zwiększenie dopuszczalnej prędkości pojazdów na drogach na obszarze zabudowanym.
2.
Wprowadzenie innej niż 60 km/h dopuszczalnej prędkości pojazdów na drogach na obszarze zabudowanym powinno być poprzedzone zbadaniem warunków bezpieczeństwa, w tym zwłaszcza ruchu pieszych. Ustalenie dopuszczalnej prędkości na tym obszarze równej 90 km/h może nastąpić na drodze (odcinku drogi) o ograniczonej dostępności i dostatecznej izolacji ruchu pieszego.
Ustala się następujące przepisy szczegółowe zawarte w instrukcjach stanowiących załączniki do zarządzenia:
1)
oznakowania robót prowadzonych w pasie drogowym - załącznik nr 1,
2)
o drogowej sygnalizacji świetlnej - załącznik nr 2.
3) 8
oznakowania autostrad i dróg ekspresowych - załącznik nr 3,
4) 9
o znakach drogowych poziomych - załącznik nr 4.
Organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach sprawuje na obszarze swego działania nadzór w zakresie prawidłowości zastosowania, wykonania, funkcjonowania i utrzymania wszystkich znaków drogowych, urządzeń sygnalizacji świetlnej i urządzeń ostrzegawczo-zabezpieczających umieszczonych na drodze.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  10 (skreślony).

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  11 (pominięty).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  12 (pominięty).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  13 (pominięty).

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  14 (pominięty).

1 Podstawa prawna zmieniona przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
2 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
3 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
4 § 3 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
5 § 4 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
6 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
7 § 7a dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1991 r.
8 § 7a pkt 3 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1991 r. (M.P.91.8.61) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1991 r.
9 § 7a pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1991 r. (M.P.91.8.61) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1991 r.
10 Załącznik skreślony przez § 1 pkt 6 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
11 Załącznik nr 1 dodany przez § 1 pkt 7 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
12 Załącznik nr 2 dodany przez § 1 pkt 7 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 6 czerwca 1990 r. (M.P.90.24.184) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 3 lipca 1990 r.
13 Załącznik nr 3 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1991 r. (M.P.91.8.61) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1991 r.
14 Załącznik nr 4 dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministrów Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych z dnia 14 lutego 1991 r. (M.P.91.8.61) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1991 r.