Zakończenie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin syntetycznych pochodzących z Tajwanu z zastosowaniem środka ochronnego.

Monitor Polski

M.P.1999.28.433

Akt utracił moc
Wersja od: 31 sierpnia 1999 r.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 24 sierpnia 1999 r.
w sprawie zakończenia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin syntetycznych pochodzących z Tajwanu z zastosowaniem środka ochronnego.

Na podstawie art. 19 ust. 1-5 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029) w związku z nadmiernym przywozem tkanin z włókien syntetycznych pochodzących z Tajwanu, oznaczonych w ramach pozycji HS 5407 (tkaniny z przędzy z włókna syntetycznego, łącznie z tkaninami wykonanymi z materiałów z pozycji nr 5404), kodami:
-
PCN 5407 42 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej włókna ciągłego z nylonu lub innych poliamidów, barwione,
-
PCN 5407 52 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego, barwione,
-
PCN 5407 53 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego, z przędzy o różnych barwach,
-
PCN 5407 54 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego, drukowane

oraz wyrządzeniem przez ten przywóz poważnej szkody, jak również zagrożeniem wyrządzenia przemysłowi krajowemu takiej szkody w przyszłości ustanawia się środek ochrony w formie kontyngentu ilościowego na okres trzech lat w wysokości:

-
w pierwszym roku obowiązywania - 9,8 mln m2,
-
w drugim roku obowiązywania - 10,4 mln m2,
-
w trzecim roku obowiązywania - 11,0 mln m2,

co oznacza, że wskaźnik liberalizacji w drugim i trzecim roku obowiązywania środka ochronnego wynosi 6% w stosunku rocznym.

Rozdysponowania kontyngentu dokonuje się proporcjonalnie do wartości obrotów z zagranicą towarami objętymi decyzją, zrealizowanych przez osobę wnioskującą o przyznanie kontyngentu.

Pouczenie

Od decyzji nie służy odwołanie, jednakże zgodnie z art. 127 § 3 Kpa strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do organu, który wydał decyzję, z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

W wyniku przeprowadzonego postępowania ochronnego ustalono, iż na skutek wzrostu globalnego importu tkanin objętych wnioskiem o ok. 12,5% w 1998 r. w porównaniu z rokiem 1997 r., w tym wzrostem importu z Tajwanu o ok. 58,0% w 1998 r. w porównaniu z 1997 r., wzrostem udziału tego importu w rynku odpowiednio z 7,5% w 1997 r. do 12,7% w 1998 r., a jednocześnie niższym poziomem cen w imporcie w porównaniu z cenami producentów krajowych (dla towaru oznaczonego kodem PCN 5407 52 00 0, który stanowił w 1998 r. znaczącą pozycję w imporcie, średnia cena była niższa o ok. 4% od średniej ceny producentów krajowych) przemysłowi krajowemu została wyrządzona poważna szkoda, jak również istnieje zagrożenie wyrządzeniem takiej szkody w przyszłości. O wystąpieniu poważnej szkody świadczą następujące okoliczności:

-
produkcja przemysłu krajowego spadła w 1998 r. o ok. 12,7% w porównaniu z rokiem 1997,
-
sprzedaż z produkcji krajowej spadła o 17,6% w 1998 r. w porównaniu z rokiem 1997,
-
wykorzystanie mocy produkcyjnych w I kwartale 1999 r. spadło w stosunku do roku 1998; w 1998 r. wykorzystanie mocy wzrosło w porównaniu z 1997 r., ale wynikało to z szybszego spadku mocy niż produkcji,
-
zatrudnienie spadło (w tym zatrudnienie bezpośrednio związane z produkcją tkanin),
-
nastąpiło pogorszenie wskaźników ekonomiczno-finansowych, w tym stopy zysku netto;

stopa ta w 1997 r. wynosiła 2,7%, a w 1998 r. - 2,0%, wykazując znaczne pogorszenie w I kwartale 1999 r., tj. minus 3,1% (w I kwartale 1998 r. - wskaźnik ten wynosił plus 4%). Natomiast stopa zysku ze sprzedaży tkanin objętych wnioskiem spadła w I kwartale 1999 r. do minus 6,9%, podczas gdy w I kwartale 1998 r. wynosiła 0,5%, a na koniec 1998 r. wyniosła 0,3%,

-
zapasy wzrosły o 14,6% w 1998 r. w porównaniu z 1997 r.,
-
udział w rynku sprzedaży z produkcji krajowej spadł z ok. 68,5% w 1997 r. do 62,0% w 1998 r.

O zagrożeniu natomiast świadczy systematyczny wzrost eksportu tkanin z włókien syntetycznych z Tajwanu od 1995 r. zarówno do Polski, jak i do wielu krajów świata.

W świetle powyższego został ustanowiony na okres trzech lat środek ochronny w formie kontyngentu ilościowego na poziomie wielkości przywozu towaru w okresie 12 miesięcy, kończącym się na 2 miesiące przed miesiącem, w którym zostały przeprowadzone konsultacje z przedstawicielami Tajpejskiego Biura Gospodarczego i Kulturalnego w Warszawie. Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych, kontyngent podlega liberalizacji, co oznacza, że poziom kontyngentu dla każdego następnego roku będzie wyższy o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Rozdysponowanie kontyngentu oparto na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym (Dz. U. Nr 157, poz. 1026 i z 1999 r. Nr 55, poz. 587), mając na uwadze utrzymanie udziałów w polskim rynku firm, które w okresie badanym zajmowały się wprowadzaniem na polski obszar celny tkanin syntetycznych z Tajwanu.