Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin z włókien syntetycznych, pochodzących z Republiki Korei i Tajwanu.

Monitor Polski

M.P.1999.12.171

Akt jednorazowy
Wersja od: 14 kwietnia 1999 r.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 1 kwietnia 1999 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin z włókien syntetycznych, pochodzących z Republiki Korei i Tajwanu.

Na podstawie art. 11 ust. 1 oraz art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), zwanej dalej ustawą, wszczyna się na wniosek Zakładów Przemysłu Jedwabniczego:
- "PIERWSZA", 93-410 Łódź, ul. Pabianicka 152/154,

- "SILWANA", 66-400 Gorzów Wielkopolski, ul. Walczaka 45,

- "WISTIL", 62-800 Kalisz, ul. Majkowska 13,

- "ORTAL", 91-334 Łódź, ul. Hipoteczna 7/9,

- "POLONTEX", 42-200 Częstochowa, ul. T. Rejtana 25/35,

występujących na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem tkanin z włókien syntetycznych, pochodzących z Republiki Korei i Tajwanu, oznaczonych w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego:

Tkaniny z przędzy z włókna syntetycznego, łącznie z tkaninami wykonanymi z materiałów z pozycji nr 5404:

- pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej włókna ciągłego z nylonu lub innych poliamidów, barwione (PCN 5407 42 00 0);

- pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego:

- barwione (PCN 5407 52 00 0),

- z przędzy o różnych barwach (PCN 5407 53 00 0),

- drukowane (PCN 5407 54 00 0).

Wnioskodawcy są producentami tkanin w Polsce. Ich udział w krajowej produkcji tkanin kształtował się w wysokości: 85,1% w 1995 r., 89,2% w 1996 r. i 95,5% w 1997 r.

Republika Korei i Tajwan są największymi dostawcami tkanin objętych wnioskiem na polski obszar celny. W ostatnich trzech latach ich udział w wielkości polskiego importu tkanin (w m2) kształtował się odpowiednio: ca 80% w 1996 r., ca 83% w 1997 r., ca 82% w 1998 r. Był to więc znaczny wzrost w porównaniu z rokiem 1995, w którym wynosił on niespełna 50%.

Ceny importowanych tkanin poliestrowych barwionych (PCN 5407 52 00 0), które stanowiły od ok. 60% do ok. 75% wielkości importu (w m2) tkanin objętych wnioskiem, w latach 1995-1998, były niższe od cen krajowych.

W 1998 r. wolumen produkcji tkanin objętych wnioskiem obniżył się w stosunku do 1995 r. o ponad 17%. Spadek sprzedaży na rynku krajowym był jeszcze większy (o 37,6% w 1998 r. w stosunku do 1997 r. i o 44,0% w stosunku do 1995 r.). Sytuacja ta spowodowała gwałtowny wzrost zapasów. Według szacunkowych danych na koniec 1998 r. zapasy były wyższe niż w końcu 1997 r. o 265% i o 203,3% wyższe niż w końcu 1995 r.

Pogarszająca się sytuacja rynkowa doprowadziła do zmniejszenia liczby zatrudnionych o 15% w stosunku do 1995 r. Spadek zatrudnienia w większym stopniu dotknął pracowników bezpośrednio związanych z produkcją omawianych tkanin niż zatrudnionych ogółem.

Stwierdza się zatem, iż dalsza realizacja znacznie tańszego importu w tak zwiększonych ilościach w stosunku do wielkości produkcji towaru podobnego będzie miała dalej negatywny wpływ na wielkość sprzedaży krajowej i na sytuację ekonomiczno-finansową w przemyśle krajowym objętym wnioskiem.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od daty ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 45 dni od daty ogłoszenia postanowienia.

Postanowienie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

W dniu 11 lutego 1999 r. został złożony wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem tkanin z włókien syntetycznych oznaczonych kodem PCN: 5407 42 00 0, 5407 52 00 0, 5407 53 00 0, 5407 54 00 0, a następnie, stosownie do art. 11 ust. 3 ustawy, uzupełniony w dniu 9 marca br. aneksem do wniosku. Wnioskodawcami postępowania są Zakłady Przemysłu Jedwabniczego: "PIERWSZA", "SILWANA", "WISTIL" oraz "ORTAL" i "POLONTEX". Wnioskodawcy są producentami przedmiotowych tkanin w Polsce. Ich udział w krajowej produkcji tkanin wyniósł 85,1% w 1995 r., 89,2% w 1996 r. i 95,5% w 1997 r.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że Republika Korei i Tajwan są największymi dostawcami tkanin objętych wnioskiem na polski obszar celny. W ostatnich trzech latach ich udział w wielkości polskiego importu omawianych tkanin (w m2) ukształtował się odpowiednio: ca 80% w 1996 r., ca 83% w 1997 r., ca 82% w 1998 r. Był to więc znaczny wzrost w porównaniu z rokiem 1995, w którym wynosił on niespełna 50%.

Udział procentowy importu tkanin objętych wnioskiem z Republiki Korei w stosunku do importu ogółem tych tkanin (w m2) wynosił odpowiednio 45,7% w 1995 r., 70,5% w 1996 r., 60,7% w 1997 r. i ca 50% w 1998 r. Republika Korei jest największym dostawcą do Polski tkanin objętych wnioskiem. Wielkość importu (w m2) z tego kraju była szczególnie wysoka w 1996 r. (wzrost w stosunku do 1995 r. o ponad 36%). W latach 1997 i 1998 nastąpił spadek wielkości importu w ślad za ogólnym spadkiem popytu na objęte wnioskiem towary.

Wielkość importu z Tajwanu (w m2) w latach 1995-1998 systematycznie wzrastała (wzrost o 157% w 1996 r., o 23% w 1997 r., o 57,3% w 1998 r. w stosunku do lat poprzednich). Jednocześnie zwiększył się udział importu z Tajwanu w całym polskim imporcie tkanin objętych wnioskiem z niespełna 4% w 1995 r. do 33% w 1998 r.

Ceny importowanych tkanin poliestrowych barwionych (PCN 5407 52 00 0), które stanowiły od ok. 60% do ok. 75% wielkości importu (w m2) tkanin objętych wnioskiem w latach 1995-1998, były niższe od cen krajowych.

Wolumen produkcji tkanin objętych wnioskiem w 1998 r. obniżył się w stosunku do 1995 r. o ponad 17% (w stosunku do 1997 r. o 12,8%). Spadkowi produkcji krajowej towarzyszył jednocześnie wysoki poziom niewykorzystania mocy produkcyjnych, którego wskaźnik obniżył się z 103% w 1995 r. do 77,5% w I półroczu 1998 r. Spadek sprzedaży na rynku krajowym był jeszcze większy (o 37,6% w 1998 r. w stosunku do 1997 r. i o 44,0% w stosunku do 1995 r.). Sytuacja ta spowodowała gwałtowny wzrost zapasów. Według szacunkowych danych na koniec 1998 r. zapasy były wyższe niż w końcu 1997 r. o 265% i o 203,3% wyższe niż w końcu 1995 r.

Na przełomie roku 1997 i 1998 nastąpiło wyraźne załamanie produkcji na skutek nadal znaczącego udziału importu w stosunku do produkcji wnioskodawców. Wstępne obliczenia wskaźnika udziału importu w produkcji wnioskodawców i penetracji rynku wskazują, że udział importu w stosunku do produkcji w 1997 r. stanowił 47,2%, podczas gdy w 1998 r. - 59,6%, w tym udział importu z Republiki Korei w stosunku do produkcji wnioskodawców był, w omawianym okresie, nadal wysoki i wynosił odpowiednio 28,7% oraz 29,7% produkcji krajowej. W przypadku udziału importu z Tajwanu udział ten zwiększył się z ca 11% w 1997 r. do 20% w 1998 r. Równocześnie spadkowi produkcji, w omawianym okresie, towarzyszył znaczny spadek sprzedaży krajowej. Spadek ten był wynikiem drastycznego wzrostu udziału importu w konsumpcji. Wskaźnik penetracji rynku w roku 1997 i 1998 był wysoki i wynosił odpowiednio 32,4% oraz 42,5%.

Pogarszająca się sytuacja rynkowa doprowadziła do zmniejszenia liczby zatrudnionych o 15% w stosunku do 1995 r. Spadek zatrudnienia w większym stopniu dotknął pracowników bezpośrednio związanych z produkcją omawianych tkanin niż zatrudnionych ogółem.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, iż dane zawarte we wniosku, wskazujące na pogarszające się wskaźniki, takie jak: wielkość przywozu ogółem w ilościach bezwzględnych, w tym z krajów, z których nastąpił nadmierny przywóz, stosunek wielkości tego przywozu do wielkości krajowej produkcji lub konsumpcji, wpływ przywozu na sytuację producentów krajowych towaru bezpośrednio konkurencyjnego, wyrażający się w zmianach: wielkości produkcji, stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych, stanu zapasów, udziału w rynku, stanu zatrudnienia - uzasadniają domniemanie znaczącego i ogólnego pogorszenia sytuacji przemysłu krajowego, czyli wyrządzenia poważnej szkody przemysłowi krajowemu.