Wspólne eksploatowanie obiektów zaplecza technicznego uczestników porozumienia w transporcie samochodowym i rozwój kooperacji w zakresie wykorzystania tego zaplecza.

Monitor Polski

M.P.1965.69.401

Akt utracił moc
Wersja od: 16 grudnia 1965 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 6 grudnia 1965 r.
w sprawie wspólnego eksploatowania obiektów zaplecza technicznego uczestników porozumienia w transporcie samochodowym i rozwoju kooperacji w zakresie wykorzystania tego zaplecza.

Na podstawie § 7 uchwały nr 287 Rady Ministrów z dnia 16 września 1964 r. w sprawie koncentracji i usprawnienia towarowego transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 71, poz. 334) zarządza się, co następuje:

Wspólne eksploatowanie obiektów zaplecza technicznego uczestników porozumienia w transporcie samochodowym.

§  1.
1.
Uczestnicy porozumienia branżowego w transporcie samochodowym, zwani dalej uczestnikami porozumienia, mogą podejmować wspólne eksploatowanie takich obiektów własnego zaplecza technicznego tego transportu, które:
1)
nie są objęte planem ogólnokrajowego rozwoju publicznego zaplecza technicznego motoryzacji w zakresie napraw głównych pojazdów samochodowych i ich zespołów,
2)
nie mogą być, ze względu na wielkość, w pełni wykorzystane przez jednego uczestnika porozumienia,
3)
dają się wydzielić organizacyjnie jako zakłady, wydziały lub oddziały prowadzone według zasad rozrachunku gospodarczego.
2.
Uczestnicy porozumienia mogą wspólnie eksploatować zarówno obiekty specjalnie w tym celu wybudowane lub przejęte spoza porozumienia, jak też obiekty eksploatowane już przez poszczególnych uczestników porozumienia.
§  2.
W ramach porozumienia branżowego w transporcie samochodowym wspólnym eksploatowaniem powinny być objęte w szczególności takie obiekty, jak:
1)
stacje obsługi lub ich poszczególne wydziały i oddziały,
2)
warsztaty naprawcze lub ich poszczególne wydziały, oddziały,
3)
ruchome stacje obsługi i pogotowia techniczne,
4)
magazyny części, akcesoriów i materiałów do naprawy pojazdów samochodowych,
5)
składnice zaopatrzenia,
6)
stacje paliw,
7)
place postojowe dla pojazdów samochodowych,
8)
urządzenia łączności branży samochodowej.
§  3.
1.
Inicjatorem podjęcia wspólnego eksploatowania obiektu zaplecza technicznego w ramach porozumienia branżowego w transporcie samochodowym może być każdy z uczestników porozumienia terenowo-branżowego tego transportu lub organ administracji państwowej właściwy w tym zakresie.
2.
W razie gdy właściwa komisja porozumienia terenowo-branżowego transportu samochodowego uzna, że na terenie objętym jej zasięgiem działania istnieją warunki uzasadniające wspólne eksploatowanie obiektu zaplecza technicznego, a uczestnicy porozumienia, którzy mogliby być tym zainteresowani, nie przejawiają niezbędnej inicjatywy w danym zakresie - może podjąć uchwałę zobowiązującą określonych uczestników porozumienia do podjęcia wspólnego eksploatowania obiektu wskazanego w uchwale.
§  4.
1.
Szczegółowe zasady wspólnego eksploatowania obiektu zaplecza technicznego określa umowa zawarta w tym przedmiocie przez zainteresowanych uczestników porozumienia.
2.
Umowa powinna w szczególności określać:
1)
przedmiot wspólnego eksploatowania,
2)
przeznaczenie obiektu objętego wspólnym eksploatowaniem,
3)
szczegółowe zasady i warunki wykorzystania obiektu,
4)
sposób okresowego ustalania zakresu wykorzystania wspólnie eksploatowanego obiektu przez poszczególnych użytkowników,
5)
jednostkę organizacyjną wyznaczoną do bezpośredniego prowadzenia obiektu wspólnie eksploatowanego.
3.
Ogólnobranżowa Komisja Transportu Samochodowego opracuje wytyczne określające ramowe zasady rozliczeń z tytułu wspólnego eksploatowania obiektów zaplecza technicznego przez uczestników porozumienia.
§  5.
1.
Podjęcie przez uczestników porozumienia nie przewidzianego w planie gospodarczym na dany rok wspólnego eksploatowania obiektu zaplecza technicznego wymaga uprzedniej zgody właściwej jednostki nadrzędnej, w razie gdy podjęcie to wpłynęłoby na pogorszenie dyrektywnych wskaźników tego planu na dany rok dla jednostek współdziałających.
2.
Zawarcie przez uczestników porozumienia umowy o wspólne eksploatowanie obiektu zaplecza technicznego w transporcie samochodowym, nie przewidziane w planie gospodarczym na dany rok, stanowi podstawę do odpowiedniej zmiany w planie operatywnym jednostki organizacyjnej wyznaczonej do bezpośredniego prowadzenia obiektu wspólnie eksploatowanego.
3.
W razie pogorszenia wyników pracy obiektu zaplecza technicznego, spowodowanego przez zawarcie umowy wymienionej w ust. 2, wyniki te mogą podlegać korekcie dla celów funduszu zakładowego i premiowego na zasadach określonych w przepisach o tych funduszach.
4.
Zadania wynikające z umowy w latach następnych powinny być uwzględnione w planach gospodarczych uczestników porozumienia.

Zasady kooperacji uczestników porozumienia w transporcie samochodowym w zakresie wykorzystania zaplecza technicznego.

§  6.
Kooperacja uczestników porozumienia w transporcie samochodowym w zakresie wykorzystania zaplecza technicznego transportu samochodowego polega na:
1)
planowym świadczeniu usług w zakresie obsługi technicznej i napraw pojazdów samochodowych,
2)
świadczeniu wzajemnej pomocy technicznej.
§  7.
1.
Kooperacja określona w § 6 pkt 1 może obejmować w szczególności następujące usługi techniczne w odniesieniu do pojazdów samochodowych uczestników porozumienia:
1)
obsługę techniczną wymagającą specjalnych narzędzi i urządzeń,
2)
naprawę zespołów, podzespołów lub części zamiennych,
3)
kontrolę i regulację podzespołów,
4)
obróbkę mechaniczną i inną,
5)
regenerację części zamiennych,
6)
diagnostykę samochodową,
7)
naprawę i ładowanie akumulatorów,
8)
naprawę ogumienia,
9)
mycie i smarowanie.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy napraw głównych pojazdów samochodowych, ich silników oraz regeneracji części zamiennych w zakresie stanowiącym przedmiot działania jednostek organizacyjnych publicznego zaplecza technicznego motoryzacji.
3.
Usługi określone w ust. 1 świadczy się na podstawie umów zawartych przez zainteresowanych kooperacją uczestników porozumienia.
4.
Świadczenie usług objętych umową określoną w ust. 3 odbywa się przy zachowaniu odpowiednich przepisów w sprawie kooperacji przemysłowej.
5.
Podstawą rozliczeń pomiędzy uczestnikami porozumienia za usługi określone w ust. 1 jest faktura sporządzona według cen objętych obowiązującymi cennikami, a w razie braku cenników, według cen ustalonych w trybie kooperacji przemysłowej.
6.
Fundusz płac przeznaczony na wykonanie usług objętych planem i świadczonych przez uczestnika porozumienia w ramach kooperacji powinien być uwzględniony w planie funduszu płac tego uczestnika.
7.
W razie wykonywania w ramach kooperacji usług nie mieszczących się w planie, powstałe z tego tytułu przekroczenia osobowego funduszu płac:
1)
w przedsiębiorstwach objętych przepisami uchwały nr 106 Rady Ministrów z dnia 27 marca 1962 r. w sprawie zasad i trybu kontroli funduszu płac przedsiębiorstw uspołecznionych wykonywanej przez banki (Monitor Polski z 1962 r. Nr 29, poz. 123, z 1963 r. Nr 33, poz. 168 i z 1964 r. Nr 58, poz. 275) - mogą być uznane za nie podlegające obowiązkowi likwidacji w trybie określonym w § 26 tej uchwały,
2)
w przedsiębiorstwach objętych przepisami uchwały nr 417 Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 1963 r. w sprawie zasad obowiązujących przy wypłatach funduszu płac i ich kontroli w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych powiązanych z budżetem centralnym (Monitor Polski z 1964 r. Nr 4, poz. 15, Nr 7, poz. 35 i Nr 45, poz. 214 oraz z 1965 r. Nr 30, poz. 160) - mogą być zlikwidowane przez przydzielenie odpowiedniej sumy z rezerwy funduszu płac danego resortu.
§  8.
1.
Wzajemna pomoc techniczna uczestników porozumienia w ramach kooperacji (§ 6 pkt 2) może dotyczyć w szczególności:
1)
doraźnego i sporadycznego wykonywania usług w zakresie usuwania powstałych w drodze uszkodzeń pojazdów samochodowych,
2)
odstępowania części zamiennych, akcesoriów, materiałów technicznych i ogumienia,
3)
zaopatrywania pojazdów samochodowych w paliwo i oleje smarne.
2.
Wzajemną pomoc techniczną uczestnicy porozumienia świadczą na podstawie uchwały właściwej komisji porozumienia terenowo-branżowego transportu samochodowego lub komisji porozumienia ogólnobranżowego tego transportu, określającej szczegółowo jej zakres.
3.
Podstawą rozliczeń pomiędzy uczestnikami porozumienia za świadczenia określone w ust. 1 pkt 1 jest faktura sporządzona według cen objętych obowiązującymi cennikami, a w razie braku cenników - na podstawie kalkulacji wynikowej, obejmującej koszty rzeczywiste i 5% zysku.

Przepis końcowy.

§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.