Rozdział 1 - Wspólne eksploatowanie obiektów zaplecza technicznego uczestników porozumienia w transporcie samochodowym. - Wspólne eksploatowanie obiektów zaplecza technicznego uczestników porozumienia w transporcie samochodowym i rozwój kooperacji w zakresie wykorzystania tego zaplecza.

Monitor Polski

M.P.1965.69.401

Akt utracił moc
Wersja od: 16 grudnia 1965 r.

Rozdział  1.

Wspólne eksploatowanie obiektów zaplecza technicznego uczestników porozumienia w transporcie samochodowym.

§  1.
1.
Uczestnicy porozumienia branżowego w transporcie samochodowym, zwani dalej uczestnikami porozumienia, mogą podejmować wspólne eksploatowanie takich obiektów własnego zaplecza technicznego tego transportu, które:
1)
nie są objęte planem ogólnokrajowego rozwoju publicznego zaplecza technicznego motoryzacji w zakresie napraw głównych pojazdów samochodowych i ich zespołów,
2)
nie mogą być, ze względu na wielkość, w pełni wykorzystane przez jednego uczestnika porozumienia,
3)
dają się wydzielić organizacyjnie jako zakłady, wydziały lub oddziały prowadzone według zasad rozrachunku gospodarczego.
2.
Uczestnicy porozumienia mogą wspólnie eksploatować zarówno obiekty specjalnie w tym celu wybudowane lub przejęte spoza porozumienia, jak też obiekty eksploatowane już przez poszczególnych uczestników porozumienia.
§  2.
W ramach porozumienia branżowego w transporcie samochodowym wspólnym eksploatowaniem powinny być objęte w szczególności takie obiekty, jak:
1)
stacje obsługi lub ich poszczególne wydziały i oddziały,
2)
warsztaty naprawcze lub ich poszczególne wydziały, oddziały,
3)
ruchome stacje obsługi i pogotowia techniczne,
4)
magazyny części, akcesoriów i materiałów do naprawy pojazdów samochodowych,
5)
składnice zaopatrzenia,
6)
stacje paliw,
7)
place postojowe dla pojazdów samochodowych,
8)
urządzenia łączności branży samochodowej.
§  3.
1.
Inicjatorem podjęcia wspólnego eksploatowania obiektu zaplecza technicznego w ramach porozumienia branżowego w transporcie samochodowym może być każdy z uczestników porozumienia terenowo-branżowego tego transportu lub organ administracji państwowej właściwy w tym zakresie.
2.
W razie gdy właściwa komisja porozumienia terenowo-branżowego transportu samochodowego uzna, że na terenie objętym jej zasięgiem działania istnieją warunki uzasadniające wspólne eksploatowanie obiektu zaplecza technicznego, a uczestnicy porozumienia, którzy mogliby być tym zainteresowani, nie przejawiają niezbędnej inicjatywy w danym zakresie - może podjąć uchwałę zobowiązującą określonych uczestników porozumienia do podjęcia wspólnego eksploatowania obiektu wskazanego w uchwale.
§  4.
1.
Szczegółowe zasady wspólnego eksploatowania obiektu zaplecza technicznego określa umowa zawarta w tym przedmiocie przez zainteresowanych uczestników porozumienia.
2.
Umowa powinna w szczególności określać:
1)
przedmiot wspólnego eksploatowania,
2)
przeznaczenie obiektu objętego wspólnym eksploatowaniem,
3)
szczegółowe zasady i warunki wykorzystania obiektu,
4)
sposób okresowego ustalania zakresu wykorzystania wspólnie eksploatowanego obiektu przez poszczególnych użytkowników,
5)
jednostkę organizacyjną wyznaczoną do bezpośredniego prowadzenia obiektu wspólnie eksploatowanego.
3.
Ogólnobranżowa Komisja Transportu Samochodowego opracuje wytyczne określające ramowe zasady rozliczeń z tytułu wspólnego eksploatowania obiektów zaplecza technicznego przez uczestników porozumienia.
§  5.
1.
Podjęcie przez uczestników porozumienia nie przewidzianego w planie gospodarczym na dany rok wspólnego eksploatowania obiektu zaplecza technicznego wymaga uprzedniej zgody właściwej jednostki nadrzędnej, w razie gdy podjęcie to wpłynęłoby na pogorszenie dyrektywnych wskaźników tego planu na dany rok dla jednostek współdziałających.
2.
Zawarcie przez uczestników porozumienia umowy o wspólne eksploatowanie obiektu zaplecza technicznego w transporcie samochodowym, nie przewidziane w planie gospodarczym na dany rok, stanowi podstawę do odpowiedniej zmiany w planie operatywnym jednostki organizacyjnej wyznaczonej do bezpośredniego prowadzenia obiektu wspólnie eksploatowanego.
3.
W razie pogorszenia wyników pracy obiektu zaplecza technicznego, spowodowanego przez zawarcie umowy wymienionej w ust. 2, wyniki te mogą podlegać korekcie dla celów funduszu zakładowego i premiowego na zasadach określonych w przepisach o tych funduszach.
4.
Zadania wynikające z umowy w latach następnych powinny być uwzględnione w planach gospodarczych uczestników porozumienia.