Współdziałanie z organami administracji celnej organów innych działów administracji państwowej oraz zakres świadczeń innych działów administracji państwowej i przedsiębiorstw państwowych na rzecz administracji celnej.
Monitor Polski
M.P.1956.6.46
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 1956 r.
UCHWAŁA NR 11
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 stycznia 1956 r.
w sprawie współdziałania z organami administracji celnej organów innych działów administracji państwowej oraz zakresu świadczeń innych działów administracji państwowej i przedsiębiorstw państwowych na rzecz administracji celnej.
Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 14 lutego 1952 r. o ustroju i zakresie działania administracji celnej (Dz. U. Nr 10, poz. 53) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Organy administracji państwowej obowiązane są współdziałać z organami administracji celnej i udzielać im pomocy w zakresie czynności powierzonych organom celnym, a w szczególności: 1)
przy wykonywaniu kontroli celnej obrotu towarowego z zagranicą w ruchu osobowym i towarowym, 2)
przy zwalczaniu przestępczości celnej, 3)
przy wykonywaniu kontroli celnej i dewizowej osób przekraczających granicę Państwa oraz kontroli celnej i dewizowej przesyłek listowych, listów z podaną wartością i paczek nadsyłanych do kraju lub wysyłanych za granicę.2.
Minister Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych ustali zasady współpracy organów celnych z organami ochrony granic przy kontroli celnej i dewizowej osób przekraczających granicę Państwa oraz środków przewozowych przybywających z zagranicy i wychodzących za granicę.1.
Przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe" obowiązane jest: 1)
urządzać i oświetlać miejsca odprawy celnej w sposób odpowiadający potrzebom skutecznej kontroli celnej (stacje, place składowe, tory kolejowe, magazyny, rampy itp.); 2)
wykonywać roboty fizyczne przy kontroli celnej towarów i środków przewozowych przy użyciu własnego personelu; przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe" obowiązane jest do wykonywania robót fizycznych przy kontroli celnej towarów tylko wówczas, jeżeli na jego terenie nie działa przedsiębiorstwo posiadające magazyny i składy celne, do którego obowiązków należy wykonywanie tych robót; 3)
dostarczać i utrzymywać w odpowiednim stanie:a)
lokale na biura urzędów celnych, jeżeli zachodzi potrzeba pomieszczenia biur urzędów celnych na terenie przedsiębiorstwa,b)
sale odpowiednie do odprawy celnej bagaży osób przekraczających granicę Państwa,c)
w razie potrzeby odpowiednie pomieszczenia na towary zatrzymane w postępowaniu celnym lub zajęte w postępowaniu karnym; 4)
na wniosek administracji celnej oświetlać, opalać i utrzymywać w porządku pomieszczenia wymienione w pkt 3.2.
Zarządy portów morskich, rzecznych i lotniczych obowiązane są do świadczeń wymienionych w ust. 1 pkt 3 i 4, a ponadto: 1)
do urządzania i oświetlania miejsc odprawy celnej w sposób odpowiadający potrzebom skutecznej kontroli celnej (cały obszar portowy, place składowe, magazyny, rampy itp.); 2)
do wykonywania robót fizycznych przy kontroli celnej towarów i środków przewozowych przy użyciu własnego personelu.3.
Przedsiębiorstwa przewozowe inne niż wymienione w ust. 1, trudniące się przewozem osób i towarów przez granicę Państwa, obowiązane są do świadczeń wymienionych w ust. 1.4.
Przedsiębiorstwa posiadające magazyny i składy celne obowiązane są: 1)
oświetlać pomieszczenia magazynowe i składowe w sposób odpowiadający potrzebom skutecznej kontroli celnej; 2)
wykonywać roboty fizyczne przy kontroli celnej towarów własnym personelem; 3)
w razie potrzeby dostarczać i utrzymywać w odpowiednim stanie:a)
pomieszczenia biurowe dla pracowników celnych,b)
odpowiednie pomieszczenia na towary zatrzymane w postępowaniu celnym lub zajęte w postępowaniu karnym; 4)
na wniosek administracji celnej oświetlać, opalać i utrzymywać w porządku pomieszczenia wymienione w pkt 3.1.
W razie braku odpowiednich pomieszczeń dla jednostek administracji celnej przedsiębiorstwa wymienione w § 2 powinny umieszczać w planach inwestycyjnych odpowiedni tytuł inwestycyjny oraz limit na budowę tych pomieszczeń, jeżeli budowa ich przez administrację celną byłaby gospodarczo nie uzasadniona dla jednostki administracji celnej.2.
Wnioski o umieszczenie w planach inwestycyjnych tytułów inwestycyjnych oraz limitów na budowę pomieszczeń wymienionych w ust. 1 zgłasza Minister Handlu Zagranicznego właściwemu ministrowi, któremu podlega przedsiębiorstwo zobowiązane do świadczenia, w terminach ustalonych przepisami w zakresie opracowywania planów inwestycyjnych.1.
Dla ustalenia rozmiarów świadczeń wymienionych w § 2 powinny być zawarte umowy między poszczególnymi przedsiębiorstwami i urzędami celnymi na zasadzie odpłatności we wszystkich przypadkach, gdy obowiązek wykonania świadczeń ze strony przedsiębiorstwa łączy się z wydatkami, których przedsiębiorstwo nie musiałoby ponosić, gdyby do świadczeń tych nie zostało zobowiązane na podstawie niniejszej uchwały.2.
W razie sporu rozmiar świadczeń ustala komisja arbitrażowa po zasięgnięciu opinii Ministerstwa Handlu Zagranicznego i ministerstwa właściwego dla drugiej strony.1.
Państwowe przedsiębiorstwo "Polska Poczta, Telegraf i Telefon" obowiązane jest niezależnie od świadczeń wymienionych w § 2 pobierać od nadawców lub odbiorców przesyłek na rachunek administracji celnej należności celne, wymierzone przez organy celne od przesyłek pocztowych przewożonych przez granicę Państwa i wpłacać te należności na dochody budżetowe w terminach ustalonych przez Ministra Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Łączności.2.
Z tytułu kosztów wiążących się z odprawą celną przesyłek pocztowych, inkasem i kontrolą należności wymienionych w ust. 1 przedsiębiorstwo państwowe "Polska Poczta, Telegraf i Telefon" potrąca z ogólnej sumy opłat należność ustaloną przez Ministra Łączności w porozumieniu z Ministrem Handlu Zagranicznego i Ministrem Finansów.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »