Ulgi podatkowe z tytułu inwestycji dokonanych w nieuspołecznionych przedsiębiorstwach młynarskich.

Monitor Polski

M.P.1966.70.330

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1971 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 7 grudnia 1966 r.
w sprawie ulg podatkowych z tytułu inwestycji dokonanych w nieuspołecznionych przedsiębiorstwach młynarskich.

Na podstawie art. 3 ust. 1 dekretu z dnia 26 października 1950 r. o zobowiązaniach podatkowych (Dz. U. z 1950 r. Nr 49, poz. 452, z 1959 r. Nr 11, poz. 61, z 1960 r. Nr 51, poz. 300, z 1961 r. Nr 33, poz. 166 i z 1966 r. Nr 24, poz. 151) zarządza się, co następuje:
1. 1
Osobom fizycznym prowadzącym przedsiębiorstwa młynarskie (młyny, kaszarnie, samodzielne śrutowniki, wiatraki), które w okresie do dnia 31 grudnia 1975 r.:
1)
nabędą i zainstalują w tych przedsiębiorstwach maszyny bądź urządzenia, wybudują studnie bądź podjazdy do młynów,
2)
przeprowadzą remonty budynków, studni, podjazdów do młynów, maszyn bądź urządzeń tych przedsiębiorstw,

przyznaje się na zasadach określonych w zarządzeniu ulgę podatkową w postaci częściowego zaniechania ustalania zobowiązania podatkowego w zakresie podatku obrotowego ustalanego na zasadach ogólnych bądź podatków obrotowego i dochodowego, o ile są one pobierane w formie ryczałtu.

2.
Za maszyny i urządzenia, o których mowa w ust. 1, uważa się:
1)
nowe i używane maszyny i urządzenia młyńskie nabyte od jednostek gospodarki uspołecznionej,
2)
nowe maszyny i urządzenia młyńskie nabyte od przedsiębiorstw nie uspołecznionych, trudniących się na obszarze Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej produkcją, montażem lub sprzedażą nowych maszyn i urządzeń,
3)
nowe i używane maszyny i urządzenia młyńskie nabyte z innych źródeł niż określone w pkt 1 i 2 pod warunkiem, że zostały one zarejestrowane w "Rejestrze maszyn i urządzeń młyńskich zakupionych przez prywatne przedsiębiorstwa młynarskie", prowadzonym przez Ogólnopolskie Zrzeszenie Prywatnego Przemysłu Młynarskiego.
3.
Nabycie maszyn bądź urządzeń albo ich części w przedsiębiorstwie sprzedaży komisowej nie uprawnia do korzystania z ulg podatkowych.
4.
Ulgi nie przysługują w razie stwierdzenia przez organ finansowy, że nabyte maszyny lub urządzenia nie zostały zainstalowane w zakładzie i nie biorą udziału w procesie produkcyjnym.
5.
Ulgę stosuje się w wypadkach, gdy sumy wydatkowane na remonty i inwestycje, o których mowa w ust. 1, przekroczą 5.000 zł.
6.
Jeżeli podatnik dokonał remontów lub inwestycji częściowo z kredytów bankowych albo instytucji kredytowych (spółdzielni oszczędnościowo-pożyczkowych), wówczas ulgi z tytułu nakładów pochodzących z kredytów bankowych lub instytucji kredytowych stosuje się w miarę spłaty tych kredytów, nie dłużej jednak niż przez czas określony w § 2 ust. 3.
1.
Wysokość ulgi wynosi 100% kwoty wydatkowanej na cele określone w § 1 ust. 1, z tym że w poszczególnym roku podatkowym ulga nie może przekroczyć 19% obrotu przyjętego za podstawę opodatkowania w ostatecznej decyzji ustalającej wysokość podatku obrotowego, a jeśli podatnik opłaca podatki obrotowy i dochodowy w formie ryczałtu, nie może przekroczyć 19% obrotu przyjętego przy wydawaniu ostatecznej decyzji ustalającej wysokość ryczałtu.
2.
Ulgę podatkową przyznaje się po zakończeniu remontu bądź inwestycji.
3.
Kwotę przyznanej ulgi podatkowej potrąca się od podatku obrotowego bądź ryczałtu ustalonego za rok podatkowy, w którym został ukończony remont bądź inwestycja. W razie niewyczerpania w tym roku całej kwoty przyznanej ulgi, potrącenia reszty ulgi dokonuje się w następnych latach podatkowych, nie dłużej jednak niż przez 10 lat, licząc od roku podatkowego, w którym został ukończony remont lub inwestycja.
4.
Jeżeli podatnik skorzystał z uprawnień przysługujących mu na podstawie § 4 i płatność części podatku obrotowego bądź ryczałtu została mu odroczona, potrącanie kwoty przyznanej ulgi rozpoczyna się od pierwszego roku podatkowego objętego decyzją o odroczeniu podatku, z tym że w okresie lat objętych decyzją o odroczeniu podatku wysokość potrąceń - przy zachowaniu ograniczenia zawartego w ust. 1 - nie może przekroczyć kwot odroczonego podatku, a okres dziesięcioletni, o którym mowa w ust. 3, liczy się od pierwszego roku objętego decyzją o odroczeniu.
5. 2
W razie dokonania inwestycji w postaci budowy studni bądź remontu budynków przedsiębiorstwa młynarskiego za podstawę obliczenia ulgi przyjmuje się wartość nakładów, ustaloną na podstawie oryginalnych dowodów (rachunków) zakupu materiałów budowlanych zużytych przy inwestycji z doliczeniem kosztów robocizny w wysokości ustalonej na zasadach przewidzianych w przepisach o ulgach podatkowych z tytułu nakładów inwestycyjnych poniesionych przez rzemieślników i inne grupy podatników; na wniosek podatnika o ustalenie kosztów robocizny na podstawie oryginalnych dowodów (rachunków) koszty te powinny być ustalane w sposób podany we wniosku podatnika.
1.
W celu uzyskania ulgi podatkowej osoby objęte przepisami zarządzenia są obowiązane:
1)
w terminie 14 dni od daty rozpoczęcia budowy bądź remontu zawiadomić o tym organ finansowy właściwy dla wymiaru podatku obrotowego,
2)
w terminie miesięcznym po ukończeniu budowy bądź remontu lub nabyciu i zainstalowaniu maszyn bądź urządzeń złożyć odpowiedni wniosek do organu finansowego wymienionego w pkt 1 o przyznanie ulg podatkowych.
2.
Do wniosku o przyznanie ulg podatkowych z tytułu budowy podjazdu do młyna należy dołączyć zestawienie wszystkich wydatków poniesionych w związku z inwestycją oraz oryginalne dowody (rachunki) stwierdzające ich wysokość, a jeśli chodzi o remonty budynków bądź budowę lub remont studni - zestawienie wydatków na zakup materiałów wraz z oryginalnymi dowodami (rachunkami) stwierdzającymi ich wysokość; jeżeli remont budynku wymagał zezwolenia - należy dołączyć również zaświadczenie właściwego do spraw budownictwa organu prezydium powiatowej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej stwierdzające, że został dokonany remont.
3.
Do wniosku o przyznanie ulg podatkowych z tytułu remontu maszyn bądź urządzeń należy dołączyć zestawienie wydatków poniesionych w związku z remontem oraz oryginalne dowody (rachunki) stwierdzające wysokość poniesionych wydatków, a do wniosku o przyznanie ulg podatkowych z tytułu nabycia i zainstalowania maszyn bądź urządzeń należy również dołączyć dowód nabycia maszyny lub urządzenia, zawierający imię, nazwisko (firmę) oraz adres sprzedawcy i nabywcy maszyny bądź urządzenia, datę sprzedaży, cenę sprzedaży i datę całkowitego jej uiszczenia. Ponadto, jeżeli transakcja dotyczyła maszyn bądź urządzeń, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, należy dołączyć oświadczenie sprzedawcy, że sprzedany przedmiot jest nowy, a jeżeli transakcja dotyczyła maszyn bądź urządzeń, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, należy dołączyć zaświadczenie oddziału (delegatury) Ogólnopolskiego Zrzeszenia Prywatnego Przemysłu Młynarskiego, stwierdzające, że nabyta maszyna bądź urządzenie zostały zarejestrowane w Zrzeszeniu i zainstalowane w przedsiębiorstwie młynarskim nabywcy.
4.
We wniosku o przyznanie ulgi podatkowej z tytułu remontu lub inwestycji podatnik powinien oświadczyć, czy sam lub wspólnie z nim gospodarujący członek rodziny, którego dochody podlegają łącznemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym, korzystał z kredytu bankowego lub instytucji kredytowej na sfinansowanie tych inwestycji. W razie otrzymania kredytu, do wniosku należy dołączyć zaświadczenie właściwego banku lub instytucji kredytowej stwierdzające jego wysokość.
5.
Oryginalne dowody (rachunki), o których mowa w ust. 2 i 3, zwraca się podatnikowi po wydaniu decyzji przyznającej ulgę z adnotacją na nich, że zostały wykorzystane przy rozpatrzeniu wniosku o ulgę.
6.
Gdy organ finansowy uzna dołączone do wniosku dowody za niewystarczające, wezwie podatnika do przedstawienia dodatkowych dowodów w terminie wyznaczonym.
7.
Gdy organ finansowy ma wątpliwości, czy wysokość objętych rachunkami nakładów materiałowych na budowę lub remont odpowiada zużyciu materiałów w danym rodzaju robót albo czy cena fachowej robocizny obcej odpowiada warunkom miejscowym, zasięga opinii organu do spraw budownictwa prezydium właściwej rady narodowej.
Jeżeli podatnik rozpoczął objętą ulgami inwestycję lub remont albo co najmniej zgromadził niezbędne w tym celu materiały i poniósł wydatki przekraczające 5.000 zł, może on, przed ukończeniem inwestycji, złożyć wniosek do organu finansowego o odroczenie płatności tej części podatku obrotowego (ryczałtu), jaka nie będzie się od niego należała po przyznaniu mu ulgi. Podatnik powinien poprzeć wniosek odpowiednimi dowodami. W takich wypadkach organ finansowy odroczy płatność odpowiedniej kwoty podatku.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1967 r. i stosuje się do inwestycji bądź remontów zakończonych po tym dniu.
1 § 1 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 14 grudnia 1970 r. (M.P.70.43.347) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1971 r.
2 § 2 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 14 grudnia 1970 r. (M.P.70.43.347) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1971 r.