Tryb postępowania przy sprzedaży przez Centralę Spółdzielni Transportu pojazdów samochodowych grupy II, pochodzących z akcji upłynnienia remanentów motoryzacyjnych.

Monitor Polski

M.P.1954.A-24.397

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1956 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 15 lutego 1954 r.
w sprawie trybu postępowania przy sprzedaży przez Centralę Spółdzielni Transportu pojazdów samochodowych grupy II, pochodzących z akcji upłynnienia remanentów motoryzacyjnych. *

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 lit. d) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 1951 r. w sprawie zakresu działania władz naczelnych w dziedzinie komunikacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 14, poz. 111, Nr 41, poz. 315 i z 1952 r. Nr 11, poz. 69, Nr 13, poz. 79, Nr 19, poz. 115) oraz w związku z §§ 1 i 3 uchwały nr 85 Prezydium Rządu z dnia 20 lutego 1952 r. w sprawie sprzedaży pojazdów samochodowych, pochodzących z akcji przekazania remanentów motoryzacyjnych (Monitor Polski Nr A-21, poz. 254) zarządza się, co następuje:
Centrala Spółdzielni Transportu - Centralne Biuro Handlu Sprzętem Samochodowym, zwane dalej w skróceniu "C.B.H.S.S.", dokonywa za pośrednictwem rejonowych biur handlu sprzętem samochodowym, zwanych dalej "R.B.H.S.S.", sprzedaży pojazdów samochodowych (samochodów osobowych i ciężarowych, ciągników, przyczep i motocykli) II grupy, pochodzących z akcji upłynnienia remanentów motoryzacyjnych, marek nie wymienionych w załączniku do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 19 marca 1953 r. zmieniającego załącznik do uchwały Prezydium Rządu z dnia 8 listopada 1950 r. w sprawie przekazywania zbędnych i nadmiernych remanentów motoryzacyjnych (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-28, poz. 337 i z 1954 r. Nr A-5, poz. 154).
1.
Prawo nabycia pojazdów samochodowych na warunkach określonych zarządzeniem przysługuje:
1)
jednostkom administracji państwowej i jednostkom gospodarki uspołecznionej;
2)
Polskiemu Związkowi Motorowemu tylko do celów szkoleniowych, co ma być zaznaczone w dowodzie sprzedaży;
3)
osobom fizycznym.
2.
Przy przyznawaniu prawa nabycia pojazdów samochodowych należy przestrzegać kolejności pierwszeństwa ustalonego w ust. 1.
Samochody ciężarowe, ciągniki i przyczepy II grupy mogą być sprzedawane celem ich wyremontowania i dalszego użytkowania wyłącznie jednostkom określonym w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2.
1.
Jednostki określone w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 składają wnioski o sprzedaż pojazdów samochodowych w dowolnych rejonowych biurach handlu sprzętem samochodowym.
2.
Wnioski powinny zawierać oświadczenie stwierdzające niewykorzystanie etatu oraz posiadanie kredytów na zakup pojazdów samochodowych.
3.
Dla województw, w których nie ma R.B.H.S.S., właściwe są:

R.B.H.S.S. w Warszawie dla województwa białostockiego,

R.B.H.S.S. w Radomiu dla województw kieleckiego i lubelskiego,

R.B.H.S.S. w Gdańsku dla województwa olsztyńskiego,

R.B.H.S.S. w Szczecinie dla województwa koszalińskiego,

R.B.H.S.S. w Poznaniu dla województwa zielonogórskiego,

R.B.H.S.S. we Wrocławiu dla województwa opolskiego,

R.B.H.S.S. w Krakowie dla województwa rzeszowskiego.

1.
Osoby fizyczne składają podania o sprzedaż pojazdów samochodowych we właściwych terenowo R.B.H.S.S. (§ 4 ust. 3).
2.
Podania osób fizycznych powinny być zaopiniowane przez kierownictwo zakładu pracy i radę zakładową co do podanych przez petenta motywów, a w przypadku nabywania dorożki lub taksówki samochodowej - potwierdzone odpowiednio przez wydział komunikacji drogowej prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej.
3.
R.B.H.S.S. przesyłają podania osób fizycznych raz w miesiącu do prezydiów właściwych wojewódzkich rad narodowych - wydziałów komunikacji drogowej - w celu rozpatrzenia wraz z wykazami posiadanych w dniu przesłania podań pojazdów samochodowych, o których zakup jednostki określone w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 nie wystąpiły do R.B.H.S.S. w ciągu 10 dni od daty przyjęcia pojazdu do upłynnienia, oraz odpowiednią ilość zleceń sprzedaży wypełnionych danymi określającymi markę, rodzaj, numer podwozia, numer silnika i grupę pojazdu.
4.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych - wydziały komunikacji drogowej - przy udziale przedstawicieli związków zawodowych i w miarę potrzeby Okręgu Polskiego Związku Motorowego rozpatrują nadesłane podania z punktu widzenia usług, jakie petent wykonuje dla gospodarki narodowej, ustalają, komu i jaki samochód w danej chwili może być sprzedany i przedstawiają odpowiednią listę do zatwierdzenia członkowi prezydium wojewódzkiej rady narodowej sprawującemu nadzór nad wydziałem komunikacji drogowej.
5.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych - wydziały komunikacji drogowej - przy rozpatrywaniu podań powinny brać pod uwagę następującą kolejność osób, którym mogą być sprzedawane pojazdy samochodowe:
1)
przodownicy pracy i racjonalizatorzy produkcji;
2)
fachowcy, których charakter pracy uzasadnia potrzebę posiadania pojazdu samochodowego, a mianowicie: pracownicy państwowi i jednostek gospodarki uspołecznionej, jeżeli wymaga tego ich stanowisko i charakter pracy lub warunki bytowe, w szczególności zaś konieczność stałego dojazdu do miejsca pracy wskutek braku odpowiednich publicznych środków lokomocji, lekarze, literaci, publicyści, dziennikarze, artyści i inne osoby wykonujące wolne zawody, jeżeli posiadają pozwolenie na prowadzenie pojazdu samochodowego, oraz czynni sportowcy motorowi;
3)
osoby dokonujące publicznych przewozów samochodowymi dorożkami i taksówkami osobowymi oraz inne osoby.
6.
Po zatwierdzeniu listy (ust. 4) prezydia wojewódzkich rad narodowych - wydziały komunikacji drogowej - przesyłają do R.B.H.S.S. wypełnione imienne zlecenia sprzedaży celem dokonania sprzedaży pojazdów samochodowych osobom wskazanym w zleceniach.
7.
Zlecenie sprzedaży traci ważność po upływie 20 dni od daty zawiadomienia przez R.B.H.S.S. osoby o przyznaniu jej prawa nabycia pojazdu samochodowego.
8.
Podania załatwione odmownie i pozostałe nie wypełnione imiennie zlecenia sprzedaży należy zwrócić R.B.H.S.S. w celu zawiadomienia petentów o odmowie przyznania im prawa nabycia pojazdu samochodowego.
1.
Bezpośredni nadzór nad sprzedażą pojazdów określonych w § 1 sprawuje C.B.H.S.S.
2.
R.B.H.S.S. nadsyłać będą do C.B.H.S.S. do dnia 30 czerwca i 31 grudnia każdego roku wykazy pojazdów samochodowych, które nie mogą być upłynnione.
1.
Pojazd samochodowy nie może być odsprzedany osobie trzeciej bez zgody prezydium właściwej wojewódzkiej rady narodowej - wydział komunikacji drogowej; pojazd odsprzedany bez wspomnianej zgody nie może być zarejestrowany i dopuszczony do ruchu.
2.
Przy sprzedaży pojazdów samochodowych R.B.H.S.S. zamieszczać będą w akcie przekazania pojazdu nabywcy klauzulę treści odpowiadającej przepisowi ust. 1.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą jednostek określonych w § 2 ust. 1 pkt 1.
Traci moc zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 13 maja 1952 r. w sprawie trybu postępowania przy sprzedaży przez Centralę Spółdzielni Transportu pojazdów samochodowych grupy II, pochodzących z akcji upłynnienia remanentów motoryzacyjnych (Monitor Polski Nr A-45, poz. 638).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 31 grudnia 1956 r. tracą moc przepisy nin. zarządzenia wydane w zakresie samochodów osobowych, zgodnie z § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 15 grudnia 1956 r. (M.P.56.106.1244).