Postępowanie z nadetatowymi samochodami osobowymi.

Monitor Polski

M.P.1956.106.1244

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1956 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 15 grudnia 1956 r.
w sprawie postępowania z nadetatowymi samochodami osobowymi.

Na podstawie art. 3 ust. 2 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. Nr 44, poz. 301) oraz w związku z § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 105, poz. 1209) zarządza się, co następuje:
1.
Jednostki administracji państwowej (urzędy i instytucje państwowe) oraz gospodarki uspołecznionej, zwane dalej w skróceniu zakładami pracy, mogą we własnym zakresie zbywać używane nadetatowe samochody osobowe wszystkich marek i typów z wyjątkiem samochodów, wymienionych w ust. 2.
2.
Nadetatowe samochody marki FSO M-20 Warszawa i nadetatowe samochody osobowe importowane, rejestrowane od 1 stycznia 1953 r., o pojemności cylindrów powyżej 1000 cm3 o ile ich przebieg nie przekroczył 150000 km, należy zgłaszać jednostce nadrzędnej, która zadysponuje przekazanie samochodu innej jednostce posiadającej wolne etaty.
1.
Samochód przeznaczony do sprzedaży należy poddać oględzinom technicznym w celu określenia stopnia jego zużycia.
2.
Oględzin technicznych dokonuje uprawniony rzeczoznawca samochodowy oraz przedstawiciele zakładu pracy. Z dokonanych oględzin technicznych należy sporządzić "Protokół stanu technicznego pojazdu samochodowego" według wzoru podanego w załączniku do zarządzenia.
3.
Koszty czynności rzeczoznawcy pokrywa nabywca.
1.
Zakład pracy obowiązany jest dokonać obwieszczenia o zamierzonej sprzedaży samochodu.
2.
Pierwszeństwo nabycia samochodu przysługuje osobie, której warunki lub charakter pracy najbardziej uzasadniają korzystanie przez nią z samochodu.
1.
Jako cenę sprzedaży należy przyjąć detaliczną cenę cennikową nowego samochodu pomniejszoną o kwotę odpowiadającą stopniowi zużycia zbywanego samochodu.
2.
W przypadku braku ceny cennikowej należy stosować ustalone przez właściwe organy podstawowe ceny detaliczne, pomniejszone o kwotę odpowiadającą stopniowi zużycia samochodu.
Tracą moc przepisy wydane w zakresie samochodów osobowych w sprawie:
1)
trybu przekazywania i sposobu wyceny nadmiernych remanentów motoryzacyjnych (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-11, poz. 163 i z 1952 r Nr A-25, poz. 319),
2)
sprzedaży pojazdów samochodowych pochodzących z akcji przekazywania remanentów motoryzacyjnych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-21, poz. 254),
3)
trybu postępowania przy sprzedaży przez Centralę Spółdzielni Transportu pojazdów samochodowych grupy II pochodzących z akcji upłynnienia remanentów motoryzacyjnych (Monitor Polski z 1954 r. Nr A-24, poz. 397).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

PROTOKÓŁ STANU TECHNICZNEGO POJAZDU SAMOCHODOWEGO PRZEZNACZONEGO DO SPRZEDAŻY ZGODNIE Z ZARZĄDZENIEM MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO Z DNIA 15 GRUDNIA 1956 R. W SPRAWIE POSTĘPOWANIA Z NADETATOWYMI SAMOCHODAMI OSOBOWYMI (MONITOR POLSKI Nr 106, poz. 1244)

sporządzony dnia ..........195 .. r. w ..........

przez

1) ..........

2) ..........

3) ..........

Samochód osobowy: Marka .......... Typ (model) ..........

Rok produkcji .......... Nr silnika .......... Pojemność cylindrów ..........

Nr podwozia .......... Nr rejestru .......... Nr inwentarza ..........

Na podstawie dokumentów stwierdzono: ilość przebytych kilometrów od początku eksploatacji .......... od ostatniej naprawy głównej ..........

Na podstawie dokonanych oględzin, próbnej jazdy, częściowej rozbiórki zespołów-mechanizmów (wymienić których) itp. stwierdzono stan techniczny:

Silnika ..........

Podwozia ..........

Nadwozia ..........

Ogumienia ..........

Stopień zużycia pojazdu wynosi .....%.

Przedstawiciele zakładu pracy

Uprawniony rzeczoznawca samochodowy