Część 1 - POSTANOWIENIA OGÓLNE. - Tryb i organizacja pracy organów kontrolno-rewizyjnych w zakresie kontroli i rewizji finansowej.

Monitor Polski

M.P.1952.A-35.524

Akt utracił moc
Wersja od: 7 maja 1952 r.

CZĘŚĆ  I.

POSTANOWIENIA OGÓLNE.

Przepisy wstępne.

§  1.
1.
Ilekroć w niniejszej instrukcji jest mowa o organach kontrolno-rewizyjnych, rozumieć przez to należy podległe Ministrowi Finansów organa kontroli i rewizji finansowej.
2.
Organami finansowymi w rozumieniu niniejszej instrukcji są:
1)
w stosunku do jednostek objętych budżetem centralnym - Ministerstwo Finansów (departamenty budżetowe, finansowania gospodarki narodowej i dochodów państwowych);
2)
w stosunku do jednostek objętych budżetami terenowymi - wydziały (referaty) finansowe prezydiów rad narodowych.

Kontrola finansowa.

§  2.
Kontrola finansowa polega na badaniu:
1)
wykonywania budżetu przez urzędy, zakłady, instytucje i inne jednostki budżetowe, przestrzegania przez nie dyscypliny rachunkowo-budżetowej, prawidłowego i zgodnego z budżetem pobierania i zużywania środków budżetowych, należytego gromadzenia i wykorzystywania pozabudżetowych środków specjalnych oraz przestrzegania etatów, stawek i funduszu płac;
2)
przestrzegania dyscypliny finansowej przez przedsiębiorstwa gospodarki uspołecznionej, a w szczególności prawidłowego i terminowego wykonywania zobowiązań wobec budżetu, wykonywania planów finansowych oraz przestrzegania przepisów dotyczących etatów, stawek i funduszu plac, jak również wydatków zarządu;
3)
kasowego wykonania budżetu Państwa przez organa Narodowego Banku Polskiego;
4)
wykonywania przez głównych (starszych) księgowych uprawnień i obowiązków, nałożonych na nich obowiązującymi przepisami.
§  3.
Kontrola finansowa dokonywana jest na miejscu w jednostce kontrolowanej i obejmuje:
1)
sprawdzenie stanu gotówki, papierów wartościowych, magazynów i innych wartości materialnych;
2)
badanie dokumentów płatniczych i kasowych, zapisów buchalteryjnych, bilansów, planów, zestawień oraz innych dokumentów dotyczących gospodarki finansowej kontrolowanej jednostki.

Organa kontrolno-rewizyjne.

§  4.
Organami kontrolno-rewizyjnymi są:
1)
Departament Kontrolno-Rewizyjny Ministerstwa Finansów, powołany do przeprowadzania:
a)
kontroli i rewizji finansowej ministerstw, urzędów, zakładów, instytucji i przedsiębiorstw objętych budżetem centralnym,
b)
kontroli kasowego wykonania budżetu Państwa przez organa Narodowego Banku Polskiego;
2)
inspektoraty kontrolno-rewizyjne przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych (m. st. Warszawy i m. Łodzi), powołane do przeprowadzania:
a)
kontroli i rewizji finansowej wydziałów prezydium wojewódzkiej rady narodowej (m. st. Warszawy i m. Łodzi) oraz urzędów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw objętych budżetem terenowym tej rady,
b)
kontroli kasowego wykonania budżetu województwa (m. st. Warszawy i m. Łodzi) przez organa Narodowego Banku Polskiego;
3)
inspektoraty kontrolno-rewizyjne przy prezydiach powiatowych rad narodowych (rad narodowych miast stanowiących powiaty), powołane do przeprowadzania:
a)
kontroli i rewizji finansowej:

– wydziałów i referatów prezydium powiatowej rady narodowej (rady narodowej miasta stanowiącego powiat),

– prezydiów gminnych rad narodowych i miast nie stanowiących powiatów jak również referatów tych prezydiów oraz

– urzędów, zakładów i przedsiębiorstw objętych budżetem terenowym tych rad,

b)
kontroli kasowego wykonania budżetu powiatu i miast stanowiących powiaty, miast nie stanowiących powiatów oraz gmin przez organa Narodowego Banku Polskiego.
§  5.
1.
Organa kontrolno-rewizyjne wyższego stopnia mogą kontrolować jednostki objęte właściwością organów kontrolno-rewizyjnych niższego stopnia, zawiadamiając o tym prezydium właściwej rady narodowej.
2.
Organa kontrolno-rewizyjne wyższego stopnia mogą zlecać dokonanie kontroli i rewizji finansowej jednostek objętych ich zakresem działania (§ 4 pkt 1 i 2) organom kontrolno-rewizyjnym niższego stopnia, z wyjątkiem władz naczelnych oraz urzędów, zakładów i instytucji centralnych.
§  6.
Pracownikom organów kontrolno-rewizyjnych nie można powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostce, w skład której wchodzi lub przy której jest powołany organ kontrolno-rewizyjny.

Kierownictwo kontroli.

§  7.
Całokształtem działalności kontroli w zakresie organizacji pracy, szkolenia, planowania i wykonania kontroli oraz sprawozdawczości kieruje dyrektor Departamentu Kontrolno-Rewizyjnego, odpowiedzialny przed Ministrem Finansów.
§  8.
Do obowiązków i uprawnień dyrektora Departamentu Kontrolno-Rewizyjnego należy:
1)
wnioskowanie i opiniowanie w sprawach organizacji kontroli oraz w sprawach obsady stanowisk inspektorów;
2)
współpraca w sprawach kontroli z Najwyższą Izbą Kontroli, a w zakresie kontroli jednostek podległych prezydiom rad narodowych - z Prezydium Rady Ministrów (Zespół II);
3)
wydawanie ogólnych instrukcji, wytycznych itp. w przedmiocie planowania, wykonywania i metody kontroli oraz sprawozdawczości;
4)
sprawowanie ogólnego fachowego nadzoru nad wykonywaniem kontroli przez podległe Ministrowi Finansów organa kontrolno-rewizyjne wszystkich stopni;
5)
prawo żądania od wszystkich organów kontrolno-rewizyjnych podległych Ministrowi Finansów wykonywania określonych czynności kontrolnych;
6)
programowe szkolenie inspektorów kontroli, prowadzenie odpraw i instruktaży.

Współdziałanie organów kontrolno-rewizyjnych z innymi komórkami organizacyjnymi jednostek, w skład których wchodzą lub przy których są powołane.

§  9.
1.
Między Departamentem Kontrolno-Rewizyjnym a innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Finansów powinien istnieć stały wzajemny kontakt, oparty na ścisłym współdziałaniu oraz systematycznej wymianie informacji, wniosków, osiągnięć i zamierzeń.
2.
Na żądanie Departamentu Kontrolno-Rewizyjnego kierownicy innych komórek organizacyjnych Ministerstwa Finansów delegują do pomocy w czynnościach kontrolnych lub w charakterze rzeczoznawców swych pracowników, posiadających specjalne wykształcenie lub wiadomości.
§  10.
Przedstawiciele Departamentu Kontrolno-Rewizyjnego biorą udział w ważniejszych konferencjach, odprawach i zjazdach kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych resortu.
§  11.
1.
W miarę potrzeby przedstawiciele jednostek organizacyjnych resortu biorą udział w zjazdach i konferencjach organizowanych przez Departament Kontrolno-Rewizyjny.
2.
Zadaniem tych zjazdów i konferencji powinno być:
1)
skoordynowanie działalności organów kontrolno-rewizyjnych z innymi jednostkami organizacyjnymi;
2)
omówienie braków i niedociągnięć w gospodarce finansowej jednostek administracji i gospodarki narodowej.
§  12.
Postanowienia §§ 9-11 stosuje się odpowiednio do współdziałania inspektoratów kontrolno-rewizyjnych z wydziałami prezydiów właściwych rad narodowych, a przede wszystkim z wydziałami finansowymi.
§  13.
Organa kontrolno-rewizyjne współdziałają z bankami w celu koordynacji kontroli i wykorzystują materiał uzyskany przez te instytucje w związku z przeprowadzaną przez nie kontrolą finansową przedsiębiorstw.

Współpraca z organami kontroli państwowej i władzami powołanymi do ścigania przestępstw.

§  14.
Organa kontrolno-rewizyjne współpracują z Najwyższą Izbą Kontroli przez nadsyłanie Najwyższej Izbie Kontroli bądź jej delegaturom okresowych planów pracy i sprawozdań z kontroli w sprawach o szczególnym znaczeniu dla interesów Państwa, a na żądanie Najwyższej Izby Kontroli i jej delegatur - materiałów z dokonanej kontroli z równoczesnym zawiadomieniem Departamentu Kontrolno-Rewizyjnego o przesłaniu tych materiałów.
§  15.
Organa kontrolno-rewizyjne przesyłają władzom powołanym do ścigania przestępstw na ich żądanie wszelkie materiały w tych przypadkach, gdy wymienione władze prowadzą dochodzenia w sprawach wykrytych przestępstw w związku z dokonywaną kontrolą. W innych przypadkach wydanie akt kontroli może nastąpić za zgodą organu kontrolno-rewizyjnego wyższego stopnia.