Rozdział 2 - POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE - Statut Organizacyjny Urzędów Likwidacyjnych.

Monitor Polski

M.P.1946.51.90

Akt utracił moc
Wersja od: 5 maja 1948 r.

II.

POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE

Główny Urząd Likwidacyjny.

§  5.
1)
Na czele Głównego Urzędu Likwidacyjnego stoi Prezes, mianowany przez Prezesa Rady Ministrów.
2)
Wiceprezesów G.U.L. mianuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa G.U.L.
3)
Do Prezesa G.U.L. należy ogólne kierownictwo i nadzór nad działalnością G.U.L. i podległych O.U.L. (§ 2). Prezes G.U.L. mianuje i zwalnia wszystkich funkcjonariuszów rzeczonych urzędów - z wyjątkiem wiceprezesów G.U.L. oraz dyrektorów O.U.L.
4)
Uprawnienia swoje, wynikające z postanowień punktu (3) niniejszego paragrafu. Prezes G.U.L. może przekazywać podległym sobie urzędnikom.
§  6.
Wiceprezesi G.U.L. kierują zleconymi- im przez Prezesa działami służby, a jeden z nich wyznaczony przez Prezesa zastępuje go w czasie jego nieobecności.
§  7.
1) 1
Główny Urząd Likwidacyjny dzieli się na 5 biur: ogólne, nadzorcze, ewidencyjno-szacunkowe, powiernicze i prawne oraz na niepodlegający żadnemu z tych biur - wydział egzekucyjny.
2)
Biura dzielą się na wydziały,
3)
Na czele biur stoją dyrektorzy, na czele wydziałów naczelnicy.
§  8.
BIURO OGÓLNE - dzieli się na 3 wydziały: osobowo- administracyjny, gospodarczy i finansowy.
§  9.
Wydział I - Osobowo-Administracyjny załatwia:
a)
sprawy osobowe funkcjonariusze w tak G.U.L. jak również O.U.L., "centralnych" i "mieszanych", wynikające z odnośnych ustaw i rozporządzeń wykonawczych, a w szczególności: o państwowej służbie cywilnej i postępowaniu dyscyplinarnym, o uposażeniu, dietach i kosztach podróży, ubezpieczeniach społecznych, orderach i odznaczeniach;
b)
sprawy szkolenia i doboru personelu oraz ewidencji i statystyki osobowej, układania preliminarza wydatków osobowych w porozumieniu z Wydziałem Finansowym oraz prowadzi i przechowuje akta osobowe funkcjonariuszów G.U.L. i O.U.L.;
c)
współdziała z Wydziałem Koordynacji w sprawach osobowych okręgów mieszanych;
d)
sprawy społeczne funkcjonariuszów G.U.L oraz sprawy nienależąco do zakresu działania innych wydziałów. W skład Wydziału wchodzi kancelaria ogólna i sekretariaty Prezesa i Wiceprezesów.
§  10.
Wydział 2 - Gospodarczy załatwia:
a)
sprawy budowy i administracji budynków urzędów likwidacyjnych, przetargów, dostaw, zaopatrzenia materiałowego, lokomocji i magazynów;
b)
prowadzi rachunkowość wydatków rzeczowych G.U.L. i czuwa nad celowym i prawidłowym administrowaniem kredytami rzeczowymi przez O.U.L. ("centralne" i "mieszane");
c)
prowadzi składnicę druków I zaopatruje w druki O.U.L. "centralne" i "mieszane", prowadzi ewidencję pieczęci z godłem państwowym i współdziała z Wydziałem Finansowym w układaniu preliminarza wydatków rzeczowych dla G.U.L. i O.U.L. "centralnych" i "mieszanych";
d)
sprawy aprowizacji funkcjonariuszów G.U.L.
§  11.
Wydział 3 - Finansowy załatwia:
a)
sprawy układania, wykonywania I kontroli budżetów oraz sprawozdawczości budżetowej G.U.L. i O.U.L. "centralnych" i "mieszanych";
b)
sprawy dotyczące dokonywania wpłat 1 wypłat oraz sprawdzania pod względem formalnym I cyfrowym rachunków i innych dowodów kasowych w zakresie czynności finansowych G.U.L.;
c)
prowadzi kasę i przechowuje wszelkiego rodzaju do wody rachunkowo-kasowe G.U.L.;
d)
sprawuje nadzór w sprawach rachunkowo-kuso wy cli nad O.U.L, "centralnymi" i "mieszanymi";
e)
prowadzi księgowość centralną G.U.L., obejmującą wpływy GUL, sumy obrotowe, różne fundusze, lokaty wpływów oraz dokonuje przelewu nadwyżek wpływów nad wydatkami administracyjnymi G.U.L. na ogólny dochód budżetowy Państwa;
f)
sprawuje nadzór nad O.U.L. "centralnymi" 1 "mieszanymi" w zakresie rozrachunków z władzami 1 instytucjami oraz osobami prawnymi i fizycznymi odnośnie: gotowizny zgłaszanej w myśl art. II dekretu: majątków przekazanych, zarządzanych oddanych w użytkowanie, wydzierżawionych lub sprzedanych; kosztów nadzoru zabezpieczającego i zarządu majątków określonych w art. 13 dekretu; przekazywanie nadwyżek finansowych określonych w art. 14 dekretu oraz sum uzyskanych ze spieniężenia majątków poniemieckich.
§  12.
BIURO NADZORU - dzieli się na 3 Wydziały: prezydialny, inspekcyjny i koordynacji.
§  13.
Wydział 1 - Prezydialny załatwia:
a)
sprawy wynikające z zależności urzędów likwidacyjnych od Prezesa Rady Ministrów (art. 8 dekretu), a w szczególności Opracowuje sprawozdania okresowe, przygotowuje odpowiedzi i wyjaśnienia na specjalne zarządzenia Prezesa Rady Ministrów i na interpelacje poselskie;
b)
sprawy ustrojowe i koordynacji pracy urzędów likwidacyjnych oraz sprawy dotyczące stosunków do K.R.N. poszczególnych ministrów, naczelnych władz, organizacyj gospodarczych, społecznych i politycznych;
c)
sprawy prasowe, wydawnicze oraz organizowanie 1 zwoływanie zjazdów i konferencyj.
§  14.
Wydział 2 - Inspekcyjny.
a)
ustala plany inspekcji O.U.L., przeprowadza wszechstronną kontrolę administracyjną i finansową tych urzędów oraz wykonuje zlecone czynności w zakresie kontroli doraźnej na skutek skarg i zażaleń, tak na organa G.U.L. jak i na O.U.L. i przeprowadza dochodzenia w sprawie nadużyć. Uzyskany materiał ze wszechstronnej kontroli zużytkowuje do wydawania zarządzeń poinspekcyjnych w porozumieniu Z zainteresowanymi biurami G.U.L.;
b)
ocenia znaczenie materiałów dowodowych odnośnie uchybień ujawnionych przez O.U.L. i inne państwowe organa kontrolne i nadaje im właściwy bieg;
c)
załatwia sprawy dochodzeń w przedmiocie ujawniania majątków poniemieckich i opuszczonych,
§  15.
Wydział 3 - koordynacji:
a)
uzgadnia zarządzenia Ministra Ziem Odzyskanych i Prezesa G.U.L. w sprawach majątków opuszczonych i poniemieckich:
b)
poddaje analizie okresowe sprawozdania O.U.L. "mieszanych" i "odzyskanych" i opracowuje na ich podstawie wnioski koordynacyjne dla G.U.L. i Ministerstwa Ziem Odzyskanych.
§  16.
BIURO EWIDENCYJNO-SZACUNKOWE dzieli się na L wydziały: ewidencyjno-statystyczny i szacunkowo-rewizyjny.
§  17.
Wydział 1 - Ewidencyjno-Statystyczny:

opracowuje instrukcje ewidencyjne i statystyczne i czuwa nad ich wykonaniem oraz zestawia ogólne wyniki ewidencji majątków opuszczonych i poniemieckich w cyfrach statystycznych w skali ogólno-państwowej.

§  18.
Wydział 2 - Szacunkowo-Rewizyjny załatwia:

sprawy kontroli bilansów majątków opuszczonych 1 po niemieckich i działalności finansowej zarządów tychże majątków oraz sprawy kontroli szacunków, opisu, inwentaryzacji i ewidencji majątków opuszczonych i poniemieckich.

§  19.
BIURO POWIERNICZE - dzieli się na 3 wydziały: nieruchomości, przemysłowo-handlowy i ruchomości.
§  20.
Wydział 1 - nieruchomości załatwia w toku instancji: sprawy nieruchomości odnośnie: oddawania w zarząd, na jem i dzierżawę, przekazywania majątków nieruchomych właściwym władzom i instytucjom; współdziała z właściwymi biurami w zakresie przywracania posiadania, załatwia sprawy nakładów w majątkach opuszczonych,
§  21.
Wydział 2 - przemysłowo-handlowy załatwia w toku instancji:

sprawy przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych od nośnie: oddawania w zarząd, najem i dzierżawę, przekazywania majątków właściwym władzom 1 instytucjom; współdziała z właściwymi biurami i zakresie przywracania posiadania, załatwia sprawy nakładów w majątkach opuszczonych.

§  22.
Wydział 3 - ruchomości i załatwia w toku instancji: sprawy dotyczące ruchomości odnośnie: sprzedaży, oddawania pod dozór, dzierżawę, przekazywania właściwym władzom i instytucjom oraz współdziała z właściwymi biurami W zakresie przywracania posiadania.
§  23.
BIURO PRAWNE:
a)
opracowuje projekty rozporządzeń i zarządzeń dotyczących mienia opuszczonego i poniemieckiego na podstawie tez zgłoszonych przez właściwe biuru, opiniuje projekty przepisów nadesłano przez inne władze i udziela opinii prawnych na żądanie innych Jednostek organizacyjnych G.U.L. oraz ustala zasadnicze schematy umów najmu i dzierżawy;
b)
ustala wytyczne i nadzoruje czynności O.U.L, w przedmiocie przywracania posiadania w trybie administracyjnym w porozumieniu z właściwymi biurami; wykonywa nadzór nad działalnością O.U.L. w sprawach o przywrócenie posła dania w drodze sądowej, ustala wytyczne 1 nadzoruje wykonanie czynności w sprawach dotyczących wniosków hipotecznych i zabezpieczenia praw odnośnie majątków 1 wierzytelności przejętych na rzecz Państwa i osób prawa publicznego,
§  23a. 2
Wydział Egzekucyjny w Głównym Urzędzie Likwidacyjnym załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru w zakresie wykonania przez wydziały egzekucyjne w okręgowych urzędach likwidacyjnych orzeczeń o przepadku majątku i o zabezpieczeniu przepadku.

OKRĘGOWE URZĘDY LIKWIDACYJNE.

§  24.
1)
Na czele Okręgowego Urzędu Likwidacyjnego stoi dyrektor.
2)
Dyrektorów O.U.L. "centralnych" i "mieszanych" mianuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa G.U.L.
3)
Dyrektorów O.U.L. "odzyskanych" mianuje Minister Ziem Odzyskanych.
§  25.
W okręgach, w których względy celowości będą wymagały powołania wicedyrektorów, mianuje ich Prezes G.U.L. (okręgi centralne i mieszane) względnie Minister Ziem Odzyskanych (okręgi odzyskane).
§  26.
1)
Do dyrektora O.U.L. należy ogólne kierownictwo I nadzór nad działalnością podległego mu urzędu.
2)
Dyrektorzy O.U.L., "centralnych" 1 "mieszanych" odpowiedzialni za działalność sobie podległych urzędów wobec Prezesa G.U.L., dyrektorzy zaś O.U.L. "odzyskanych" - wobec Ministra Ziem Odzyskanych.
§  27.
1) 3
Okręgowy Urząd Likwidacyjny dzieli się na 6 wydziałów: ogólny, finansowy, ewidencyjno-szacunkowy, powierniczy, prawny i egzekucyjny.
2)
Wydziały dzielą Się na oddziały.
3)
Na czele wydziałów Stoją naczelnicy, na czele oddziałów - kierownicy.
§  28.
Wydział I - Ogólny dzieli się na 2 oddziały: osobowo-administracyjny i gospodarczy.
§  29.
Oddział 1 Osobowo-Administracyjny załatwia:
a)
sprawy osobowe funkcjonariuszów O.U.L., wynikające z odnośnych ustaw I rozporządzeń, w szczególności: o państwowej służbie cywilnej i postępowaniu dyscyplinarnym, o uposażeniu, dictach, kosztach podróży, ubezpieczeniach społecznych, orderach i odznaczeniach;
b)
sprawy doboru, szkolenia personelu oraz ewidencji i statystyki osobowej;
c)
sprawy układania preliminarza wydatków osobowych w porozumieniu z wydziałom finansowym;
d)
sprawy społeczne funkcjonariuszów O.U.L. oraz sprawy nie należące do zakresu działania innych wydziałów. W skład oddziału wchodzi kancelaria ogólna i sekretariat dyrektora,
§  30.
Oddział 2 - Gospodarczy załatwia:
a)
sprawy gospodarcze OUL, a w szczególności: budowy, remontu i administracji budynków urzędowych, przetargów, dostaw, zaopatrzenia materiałowego i lokomocji;
b)
prowadzi rachunkowość wydatków rzeczowych O.U.L., czuwa nad Celowym rozchodowaniem zaliczek na wydatki rzeczowo i Współdziała z Wydziałem Finansowym przy układaniu preliminarza wydatków rzeczowych;
c)
prowadzi sprawy aprowizacji funkcjonariuszów O.U.L
§  31.
Wydział II - Finansowy dzieli się na 3 oddziały: budżetowy, rachunkowo-kasowy i księgowości.
§  32.
Oddział 1 - Budżetowy załatwia:

sprawy układania i wykonywania budżetu oraz sprawozdawczości budżetowej O.U.L; poza tym w porozumieniu z oddziałami rachunkowo-kasowym i księgowości dokonywa rozliczeń z osobami, którym przywrócono posiadanie majątków opuszczonych.

§  33.
Oddział 2 - Rachunkowo-Kasowy:

załatwia sprawy dotyczące przyjmowania wpłat 1 dokonywania wypłat, prowadzi kasę O.U.L., sprawdza pod względem formalnym i cyfrowym rachunki i inne dowody na wydatki O.U.L., wystawia asygnaty i zlecenia wypłat, przechowuje wszelkiego rodzaju dowody rachunkowo-kasowe. Ponadto prowadzi księgę kredytów i wydatków budżetowych, księgę zaliczek O.U.L. i czuwa nad wyliczeniem się z zaliczek.

§  34.
Oddział 3 Księgowości prowadzi:
a)
księgowość O.U.L obejmującą wpływy z tytułu spieniężenia, przekazywania, dzierżawy i najmu majątków opuszczonych i poniemieckich i z tytułu nakładów określonych w art. 5 i 6 oraz nadwyżek określonych w art. 14 dekretu;
b)
rachunki wpływów na poczet sum obrotowych depozytowych i różnych funduszów;
c)
rozrachunki z władzami i Instytucjami i osobami prawnymi i fizycznymi odnośnie gotowizny zgłaszanej w myśl art. 11 dekretu;
d)
rachunki kosztów nadzoru zabezpieczającego i zarządu majątków określonych w art. 13 dekretu;
e)
rozrachunki odnośnie nadwyżek podlegających przelaniu na dochód budżetowy oraz kosztów administracji O.U.L.;
f)
rachunek lokaty wpływów i sporządzą właściwe sprawozdania i zestawienia cyfrowe.
§  35.
Wydział III - Ewidencyjno-Statystyczny dzieli się na 2 oddziały: ewidencyjno-statystyczny i szacunkowo-rewizyjny.
§  36.
Oddział 1 - Ewidencyjno-Statystyczny

ustala, opisuje, inwentaryzuje, określa wartość i zabezpiecza majątki opuszczone i poniemieckie za pomocą organów własnych oraz przy pomocy czynników do tego powołanych (art. 10 i 11 dekretu) i prowadzi ewidencję tych majątków zgodnie z instrukcją ewidencyjno-szacunkową. Na podstawie zgromadzonego w powyższy sposób materiału ewidencyjnego, oddział ten rozprowadza dane ewidencyjne na tablice statystyczne okręgu i sporządza okresowe sprawozdania statystyczne we właściwym sobie zakresie.

§  37.
Oddział 2 Szacunkowo-Rewizyjny:
a)
przeprowadza szacunek mienia opuszczonego i poniemieckiego dla celów dzierżawy, najmu lub sprzedaży, a także dla innych celów;
b)
załatwia sprawy kontroli bilansów otwarcia majątków opuszczonych i poniemieckich i działalności finansowej zarządów tychże majątków;
c)
współdziała z właściwymi władzami przy oszacowaniu nakładów w majątkach opuszczonych.

Oddział 2 - Szacunkowo-Rewizyjny:

§  38.
Wydział IV - Powiernicy dzieli się na 3 oddziały: nieruchomości, przemysłowo-handlowy i ruchomości.
§  39.
Oddział 1 - Nieruchomości:

załatwia sprawy nieruchomości odnośnie: oddawania W zarząd, najem i dzierżawę, przekazywania majątków nieruchomych właściwym władzom i instytucjom; współdziała właściwymi wydziałami O.U.L. w zakresie wprowadzania w posiadanie nieruchomości i ustalania nakładów w nieruchomościach opuszczonych.

§  40.
Oddział 2 - Przemysłowo-Handlowy:

załatwia spławy przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych odnośnie: oddawania w zarząd, najem i dzierżawę waz likwidacji przekazywania majątków właściwym władzom i instytucjom, współdziała z właściwymi wydziałami w zakresie przywracania posiadania i ustalania nakładów W majątkach opuszczonych.

§  41.
Oddział 3 - Rachunkowości.

załatwia sprawy dotyczące ruchomości opuszczonych 1 poniemieckich odnośnie: oddawania pod dozór, w dzierżawę, przekazywania właściwym władzom 1 instytucjom oraz sprzedaży I współdziała z właściwymi wydziałami pracy wprowadzaniu w posiadanie ruchomości opuszczonych.

§  42.
Wydział V - Prawny dzieli się na 2 oddziały: administracyjno-prawny i sądowy.
§  43.
Oddział 1 Administracyjno-Prawny:

sporządza wnioski w przedmiocie ujawnienia W księgach hipotecznych i innych rejestrach publicznych przejścia na rzecz Skarbu Państwa i innych osób prawa publicznego praw majątkowych hipotekowanych (art. 2 ust. 6 dekretu); przygotowuje wnioski celem stwierdzenia zajęcia wierzytelności pieniężnych i innych praw majątkowych osób i spółek, których majątek przechodzi na własność Skarbu Państwa lub innych osób prawa publicznego (art. 2 ust. 7 dekretu); sporządza wnioski w przedmiocie zabezpieczenia kosztów nadzoru i zarządu majątków opuszczonych, obciążających te majątki, przygotowuje projekty przepisów na zlecenie dyrektora, opiniuje i ustala ostateczną formę umów najmu dzierżawy i udziela opinii prawnych dla innych wydziałów oraz dokonuje wszelkich czynności prawnych zleconych przez dyrektora.

§  44.
Oddział 2 - Sądowy:

załatwia sprawy w przedmiocie przywracania posiadania w trybie administracyjnym w porozumieniu z właściwymi władzami, przygotowuje materiały w sprawach sądowych Z wniosków o przywrócenie posiadania majątków opuszczonych w porozumieniu z właściwymi władzami (art. 19-25 dekretu).

§  441. 4
Wydział egzekucyjny wykonuje orzeczenie o przepadku majątku i o zabezpieczeniu przepadku.
1 Załącznik § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w porozumieniu z Ministrem Ziem Odzyskanych z dnia 8 kwietnia 1948 r. (M.P.48.45.231) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1948 r.
2 Załącznik § 23a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w porozumieniu z Ministrem Ziem Odzyskanych z dnia 8 kwietnia 1948 r. (M.P.48.45.231) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1948 r.
3 Załącznik § 27 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w porozumieniu z Ministrem Ziem Odzyskanych z dnia 8 kwietnia 1948 r. (M.P.48.45.231) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1948 r.
4 Załącznik § 44(1) dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w porozumieniu z Ministrem Ziem Odzyskanych z dnia 8 kwietnia 1948 r. (M.P.48.45.231) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1948 r.