Oddział A - Główny Urząd Likwidacyjny. - Statut Organizacyjny Urzędów Likwidacyjnych.

Monitor Polski

M.P.1946.51.90

Akt utracił moc
Wersja od: 5 maja 1948 r.

A.

Główny Urząd Likwidacyjny.

§  5.
1)
Na czele Głównego Urzędu Likwidacyjnego stoi Prezes, mianowany przez Prezesa Rady Ministrów.
2)
Wiceprezesów G.U.L. mianuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa G.U.L.
3)
Do Prezesa G.U.L. należy ogólne kierownictwo i nadzór nad działalnością G.U.L. i podległych O.U.L. (§ 2). Prezes G.U.L. mianuje i zwalnia wszystkich funkcjonariuszów rzeczonych urzędów - z wyjątkiem wiceprezesów G.U.L. oraz dyrektorów O.U.L.
4)
Uprawnienia swoje, wynikające z postanowień punktu (3) niniejszego paragrafu. Prezes G.U.L. może przekazywać podległym sobie urzędnikom.
§  6.
Wiceprezesi G.U.L. kierują zleconymi- im przez Prezesa działami służby, a jeden z nich wyznaczony przez Prezesa zastępuje go w czasie jego nieobecności.
§  7.
1) 1
Główny Urząd Likwidacyjny dzieli się na 5 biur: ogólne, nadzorcze, ewidencyjno-szacunkowe, powiernicze i prawne oraz na niepodlegający żadnemu z tych biur - wydział egzekucyjny.
2)
Biura dzielą się na wydziały,
3)
Na czele biur stoją dyrektorzy, na czele wydziałów naczelnicy.
§  8.
BIURO OGÓLNE - dzieli się na 3 wydziały: osobowo- administracyjny, gospodarczy i finansowy.
§  9.
Wydział I - Osobowo-Administracyjny załatwia:
a)
sprawy osobowe funkcjonariusze w tak G.U.L. jak również O.U.L., "centralnych" i "mieszanych", wynikające z odnośnych ustaw i rozporządzeń wykonawczych, a w szczególności: o państwowej służbie cywilnej i postępowaniu dyscyplinarnym, o uposażeniu, dietach i kosztach podróży, ubezpieczeniach społecznych, orderach i odznaczeniach;
b)
sprawy szkolenia i doboru personelu oraz ewidencji i statystyki osobowej, układania preliminarza wydatków osobowych w porozumieniu z Wydziałem Finansowym oraz prowadzi i przechowuje akta osobowe funkcjonariuszów G.U.L. i O.U.L.;
c)
współdziała z Wydziałem Koordynacji w sprawach osobowych okręgów mieszanych;
d)
sprawy społeczne funkcjonariuszów G.U.L oraz sprawy nienależąco do zakresu działania innych wydziałów. W skład Wydziału wchodzi kancelaria ogólna i sekretariaty Prezesa i Wiceprezesów.
§  10.
Wydział 2 - Gospodarczy załatwia:
a)
sprawy budowy i administracji budynków urzędów likwidacyjnych, przetargów, dostaw, zaopatrzenia materiałowego, lokomocji i magazynów;
b)
prowadzi rachunkowość wydatków rzeczowych G.U.L. i czuwa nad celowym i prawidłowym administrowaniem kredytami rzeczowymi przez O.U.L. ("centralne" i "mieszane");
c)
prowadzi składnicę druków I zaopatruje w druki O.U.L. "centralne" i "mieszane", prowadzi ewidencję pieczęci z godłem państwowym i współdziała z Wydziałem Finansowym w układaniu preliminarza wydatków rzeczowych dla G.U.L. i O.U.L. "centralnych" i "mieszanych";
d)
sprawy aprowizacji funkcjonariuszów G.U.L.
§  11.
Wydział 3 - Finansowy załatwia:
a)
sprawy układania, wykonywania I kontroli budżetów oraz sprawozdawczości budżetowej G.U.L. i O.U.L. "centralnych" i "mieszanych";
b)
sprawy dotyczące dokonywania wpłat 1 wypłat oraz sprawdzania pod względem formalnym I cyfrowym rachunków i innych dowodów kasowych w zakresie czynności finansowych G.U.L.;
c)
prowadzi kasę i przechowuje wszelkiego rodzaju do wody rachunkowo-kasowe G.U.L.;
d)
sprawuje nadzór w sprawach rachunkowo-kuso wy cli nad O.U.L, "centralnymi" i "mieszanymi";
e)
prowadzi księgowość centralną G.U.L., obejmującą wpływy GUL, sumy obrotowe, różne fundusze, lokaty wpływów oraz dokonuje przelewu nadwyżek wpływów nad wydatkami administracyjnymi G.U.L. na ogólny dochód budżetowy Państwa;
f)
sprawuje nadzór nad O.U.L. "centralnymi" 1 "mieszanymi" w zakresie rozrachunków z władzami 1 instytucjami oraz osobami prawnymi i fizycznymi odnośnie: gotowizny zgłaszanej w myśl art. II dekretu: majątków przekazanych, zarządzanych oddanych w użytkowanie, wydzierżawionych lub sprzedanych; kosztów nadzoru zabezpieczającego i zarządu majątków określonych w art. 13 dekretu; przekazywanie nadwyżek finansowych określonych w art. 14 dekretu oraz sum uzyskanych ze spieniężenia majątków poniemieckich.
§  12.
BIURO NADZORU - dzieli się na 3 Wydziały: prezydialny, inspekcyjny i koordynacji.
§  13.
Wydział 1 - Prezydialny załatwia:
a)
sprawy wynikające z zależności urzędów likwidacyjnych od Prezesa Rady Ministrów (art. 8 dekretu), a w szczególności Opracowuje sprawozdania okresowe, przygotowuje odpowiedzi i wyjaśnienia na specjalne zarządzenia Prezesa Rady Ministrów i na interpelacje poselskie;
b)
sprawy ustrojowe i koordynacji pracy urzędów likwidacyjnych oraz sprawy dotyczące stosunków do K.R.N. poszczególnych ministrów, naczelnych władz, organizacyj gospodarczych, społecznych i politycznych;
c)
sprawy prasowe, wydawnicze oraz organizowanie 1 zwoływanie zjazdów i konferencyj.
§  14.
Wydział 2 - Inspekcyjny.
a)
ustala plany inspekcji O.U.L., przeprowadza wszechstronną kontrolę administracyjną i finansową tych urzędów oraz wykonuje zlecone czynności w zakresie kontroli doraźnej na skutek skarg i zażaleń, tak na organa G.U.L. jak i na O.U.L. i przeprowadza dochodzenia w sprawie nadużyć. Uzyskany materiał ze wszechstronnej kontroli zużytkowuje do wydawania zarządzeń poinspekcyjnych w porozumieniu Z zainteresowanymi biurami G.U.L.;
b)
ocenia znaczenie materiałów dowodowych odnośnie uchybień ujawnionych przez O.U.L. i inne państwowe organa kontrolne i nadaje im właściwy bieg;
c)
załatwia sprawy dochodzeń w przedmiocie ujawniania majątków poniemieckich i opuszczonych,
§  15.
Wydział 3 - koordynacji:
a)
uzgadnia zarządzenia Ministra Ziem Odzyskanych i Prezesa G.U.L. w sprawach majątków opuszczonych i poniemieckich:
b)
poddaje analizie okresowe sprawozdania O.U.L. "mieszanych" i "odzyskanych" i opracowuje na ich podstawie wnioski koordynacyjne dla G.U.L. i Ministerstwa Ziem Odzyskanych.
§  16.
BIURO EWIDENCYJNO-SZACUNKOWE dzieli się na L wydziały: ewidencyjno-statystyczny i szacunkowo-rewizyjny.
§  17.
Wydział 1 - Ewidencyjno-Statystyczny:

opracowuje instrukcje ewidencyjne i statystyczne i czuwa nad ich wykonaniem oraz zestawia ogólne wyniki ewidencji majątków opuszczonych i poniemieckich w cyfrach statystycznych w skali ogólno-państwowej.

§  18.
Wydział 2 - Szacunkowo-Rewizyjny załatwia:

sprawy kontroli bilansów majątków opuszczonych 1 po niemieckich i działalności finansowej zarządów tychże majątków oraz sprawy kontroli szacunków, opisu, inwentaryzacji i ewidencji majątków opuszczonych i poniemieckich.

§  19.
BIURO POWIERNICZE - dzieli się na 3 wydziały: nieruchomości, przemysłowo-handlowy i ruchomości.
§  20.
Wydział 1 - nieruchomości załatwia w toku instancji: sprawy nieruchomości odnośnie: oddawania w zarząd, na jem i dzierżawę, przekazywania majątków nieruchomych właściwym władzom i instytucjom; współdziała z właściwymi biurami w zakresie przywracania posiadania, załatwia sprawy nakładów w majątkach opuszczonych,
§  21.
Wydział 2 - przemysłowo-handlowy załatwia w toku instancji:

sprawy przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych od nośnie: oddawania w zarząd, najem i dzierżawę, przekazywania majątków właściwym władzom 1 instytucjom; współdziała z właściwymi biurami i zakresie przywracania posiadania, załatwia sprawy nakładów w majątkach opuszczonych.

§  22.
Wydział 3 - ruchomości i załatwia w toku instancji: sprawy dotyczące ruchomości odnośnie: sprzedaży, oddawania pod dozór, dzierżawę, przekazywania właściwym władzom i instytucjom oraz współdziała z właściwymi biurami W zakresie przywracania posiadania.
§  23.
BIURO PRAWNE:
a)
opracowuje projekty rozporządzeń i zarządzeń dotyczących mienia opuszczonego i poniemieckiego na podstawie tez zgłoszonych przez właściwe biuru, opiniuje projekty przepisów nadesłano przez inne władze i udziela opinii prawnych na żądanie innych Jednostek organizacyjnych G.U.L. oraz ustala zasadnicze schematy umów najmu i dzierżawy;
b)
ustala wytyczne i nadzoruje czynności O.U.L, w przedmiocie przywracania posiadania w trybie administracyjnym w porozumieniu z właściwymi biurami; wykonywa nadzór nad działalnością O.U.L. w sprawach o przywrócenie posła dania w drodze sądowej, ustala wytyczne 1 nadzoruje wykonanie czynności w sprawach dotyczących wniosków hipotecznych i zabezpieczenia praw odnośnie majątków 1 wierzytelności przejętych na rzecz Państwa i osób prawa publicznego,
§  23a. 2
Wydział Egzekucyjny w Głównym Urzędzie Likwidacyjnym załatwia sprawy orzecznictwa i nadzoru w zakresie wykonania przez wydziały egzekucyjne w okręgowych urzędach likwidacyjnych orzeczeń o przepadku majątku i o zabezpieczeniu przepadku.
1 Załącznik § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w porozumieniu z Ministrem Ziem Odzyskanych z dnia 8 kwietnia 1948 r. (M.P.48.45.231) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1948 r.
2 Załącznik § 23a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w porozumieniu z Ministrem Ziem Odzyskanych z dnia 8 kwietnia 1948 r. (M.P.48.45.231) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1948 r.