Oddział B - OKRĘGOWE URZĘDY LIKWIDACYJNE. - Statut Organizacyjny Urzędów Likwidacyjnych.

Monitor Polski

M.P.1946.51.90

Akt utracił moc
Wersja od: 5 maja 1948 r.

B.

OKRĘGOWE URZĘDY LIKWIDACYJNE.

§  24.
1)
Na czele Okręgowego Urzędu Likwidacyjnego stoi dyrektor.
2)
Dyrektorów O.U.L. "centralnych" i "mieszanych" mianuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa G.U.L.
3)
Dyrektorów O.U.L. "odzyskanych" mianuje Minister Ziem Odzyskanych.
§  25.
W okręgach, w których względy celowości będą wymagały powołania wicedyrektorów, mianuje ich Prezes G.U.L. (okręgi centralne i mieszane) względnie Minister Ziem Odzyskanych (okręgi odzyskane).
§  26.
1)
Do dyrektora O.U.L. należy ogólne kierownictwo I nadzór nad działalnością podległego mu urzędu.
2)
Dyrektorzy O.U.L., "centralnych" 1 "mieszanych" odpowiedzialni za działalność sobie podległych urzędów wobec Prezesa G.U.L., dyrektorzy zaś O.U.L. "odzyskanych" - wobec Ministra Ziem Odzyskanych.
§  27.
1) 3
Okręgowy Urząd Likwidacyjny dzieli się na 6 wydziałów: ogólny, finansowy, ewidencyjno-szacunkowy, powierniczy, prawny i egzekucyjny.
2)
Wydziały dzielą Się na oddziały.
3)
Na czele wydziałów Stoją naczelnicy, na czele oddziałów - kierownicy.
§  28.
Wydział I - Ogólny dzieli się na 2 oddziały: osobowo-administracyjny i gospodarczy.
§  29.
Oddział 1 Osobowo-Administracyjny załatwia:
a)
sprawy osobowe funkcjonariuszów O.U.L., wynikające z odnośnych ustaw I rozporządzeń, w szczególności: o państwowej służbie cywilnej i postępowaniu dyscyplinarnym, o uposażeniu, dictach, kosztach podróży, ubezpieczeniach społecznych, orderach i odznaczeniach;
b)
sprawy doboru, szkolenia personelu oraz ewidencji i statystyki osobowej;
c)
sprawy układania preliminarza wydatków osobowych w porozumieniu z wydziałom finansowym;
d)
sprawy społeczne funkcjonariuszów O.U.L. oraz sprawy nie należące do zakresu działania innych wydziałów. W skład oddziału wchodzi kancelaria ogólna i sekretariat dyrektora,
§  30.
Oddział 2 - Gospodarczy załatwia:
a)
sprawy gospodarcze OUL, a w szczególności: budowy, remontu i administracji budynków urzędowych, przetargów, dostaw, zaopatrzenia materiałowego i lokomocji;
b)
prowadzi rachunkowość wydatków rzeczowych O.U.L., czuwa nad Celowym rozchodowaniem zaliczek na wydatki rzeczowo i Współdziała z Wydziałem Finansowym przy układaniu preliminarza wydatków rzeczowych;
c)
prowadzi sprawy aprowizacji funkcjonariuszów O.U.L
§  31.
Wydział II - Finansowy dzieli się na 3 oddziały: budżetowy, rachunkowo-kasowy i księgowości.
§  32.
Oddział 1 - Budżetowy załatwia:

sprawy układania i wykonywania budżetu oraz sprawozdawczości budżetowej O.U.L; poza tym w porozumieniu z oddziałami rachunkowo-kasowym i księgowości dokonywa rozliczeń z osobami, którym przywrócono posiadanie majątków opuszczonych.

§  33.
Oddział 2 - Rachunkowo-Kasowy:

załatwia sprawy dotyczące przyjmowania wpłat 1 dokonywania wypłat, prowadzi kasę O.U.L., sprawdza pod względem formalnym i cyfrowym rachunki i inne dowody na wydatki O.U.L., wystawia asygnaty i zlecenia wypłat, przechowuje wszelkiego rodzaju dowody rachunkowo-kasowe. Ponadto prowadzi księgę kredytów i wydatków budżetowych, księgę zaliczek O.U.L. i czuwa nad wyliczeniem się z zaliczek.

§  34.
Oddział 3 Księgowości prowadzi:
a)
księgowość O.U.L obejmującą wpływy z tytułu spieniężenia, przekazywania, dzierżawy i najmu majątków opuszczonych i poniemieckich i z tytułu nakładów określonych w art. 5 i 6 oraz nadwyżek określonych w art. 14 dekretu;
b)
rachunki wpływów na poczet sum obrotowych depozytowych i różnych funduszów;
c)
rozrachunki z władzami i Instytucjami i osobami prawnymi i fizycznymi odnośnie gotowizny zgłaszanej w myśl art. 11 dekretu;
d)
rachunki kosztów nadzoru zabezpieczającego i zarządu majątków określonych w art. 13 dekretu;
e)
rozrachunki odnośnie nadwyżek podlegających przelaniu na dochód budżetowy oraz kosztów administracji O.U.L.;
f)
rachunek lokaty wpływów i sporządzą właściwe sprawozdania i zestawienia cyfrowe.
§  35.
Wydział III - Ewidencyjno-Statystyczny dzieli się na 2 oddziały: ewidencyjno-statystyczny i szacunkowo-rewizyjny.
§  36.
Oddział 1 - Ewidencyjno-Statystyczny

ustala, opisuje, inwentaryzuje, określa wartość i zabezpiecza majątki opuszczone i poniemieckie za pomocą organów własnych oraz przy pomocy czynników do tego powołanych (art. 10 i 11 dekretu) i prowadzi ewidencję tych majątków zgodnie z instrukcją ewidencyjno-szacunkową. Na podstawie zgromadzonego w powyższy sposób materiału ewidencyjnego, oddział ten rozprowadza dane ewidencyjne na tablice statystyczne okręgu i sporządza okresowe sprawozdania statystyczne we właściwym sobie zakresie.

§  37.
Oddział 2 Szacunkowo-Rewizyjny:
a)
przeprowadza szacunek mienia opuszczonego i poniemieckiego dla celów dzierżawy, najmu lub sprzedaży, a także dla innych celów;
b)
załatwia sprawy kontroli bilansów otwarcia majątków opuszczonych i poniemieckich i działalności finansowej zarządów tychże majątków;
c)
współdziała z właściwymi władzami przy oszacowaniu nakładów w majątkach opuszczonych.

Oddział 2 - Szacunkowo-Rewizyjny:

§  38.
Wydział IV - Powiernicy dzieli się na 3 oddziały: nieruchomości, przemysłowo-handlowy i ruchomości.
§  39.
Oddział 1 - Nieruchomości:

załatwia sprawy nieruchomości odnośnie: oddawania W zarząd, najem i dzierżawę, przekazywania majątków nieruchomych właściwym władzom i instytucjom; współdziała właściwymi wydziałami O.U.L. w zakresie wprowadzania w posiadanie nieruchomości i ustalania nakładów w nieruchomościach opuszczonych.

§  40.
Oddział 2 - Przemysłowo-Handlowy:

załatwia spławy przedsiębiorstw przemysłowych i handlowych odnośnie: oddawania w zarząd, najem i dzierżawę waz likwidacji przekazywania majątków właściwym władzom i instytucjom, współdziała z właściwymi wydziałami w zakresie przywracania posiadania i ustalania nakładów W majątkach opuszczonych.

§  41.
Oddział 3 - Rachunkowości.

załatwia sprawy dotyczące ruchomości opuszczonych 1 poniemieckich odnośnie: oddawania pod dozór, w dzierżawę, przekazywania właściwym władzom 1 instytucjom oraz sprzedaży I współdziała z właściwymi wydziałami pracy wprowadzaniu w posiadanie ruchomości opuszczonych.

§  42.
Wydział V - Prawny dzieli się na 2 oddziały: administracyjno-prawny i sądowy.
§  43.
Oddział 1 Administracyjno-Prawny:

sporządza wnioski w przedmiocie ujawnienia W księgach hipotecznych i innych rejestrach publicznych przejścia na rzecz Skarbu Państwa i innych osób prawa publicznego praw majątkowych hipotekowanych (art. 2 ust. 6 dekretu); przygotowuje wnioski celem stwierdzenia zajęcia wierzytelności pieniężnych i innych praw majątkowych osób i spółek, których majątek przechodzi na własność Skarbu Państwa lub innych osób prawa publicznego (art. 2 ust. 7 dekretu); sporządza wnioski w przedmiocie zabezpieczenia kosztów nadzoru i zarządu majątków opuszczonych, obciążających te majątki, przygotowuje projekty przepisów na zlecenie dyrektora, opiniuje i ustala ostateczną formę umów najmu dzierżawy i udziela opinii prawnych dla innych wydziałów oraz dokonuje wszelkich czynności prawnych zleconych przez dyrektora.

§  44.
Oddział 2 - Sądowy:

załatwia sprawy w przedmiocie przywracania posiadania w trybie administracyjnym w porozumieniu z właściwymi władzami, przygotowuje materiały w sprawach sądowych Z wniosków o przywrócenie posiadania majątków opuszczonych w porozumieniu z właściwymi władzami (art. 19-25 dekretu).

§  441. 4
Wydział egzekucyjny wykonuje orzeczenie o przepadku majątku i o zabezpieczeniu przepadku.
3 Załącznik § 27 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w porozumieniu z Ministrem Ziem Odzyskanych z dnia 8 kwietnia 1948 r. (M.P.48.45.231) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1948 r.
4 Załącznik § 44(1) dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Skarbu wydanego w porozumieniu z Ministrem Ziem Odzyskanych z dnia 8 kwietnia 1948 r. (M.P.48.45.231) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 maja 1948 r.