Środki specjalne i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

Monitor Polski

M.P.1952.A-60.914

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1966 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 30 czerwca 1952 r.
w sprawie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych. * *

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. R. P. Nr 22, poz. 188) zarządza się, co następuje:

Środki specjalne.

§  1.
1.
Środkami specjalnymi jednostek budżetowych są administrowane przez nie określone dochody, które przeznaczone są na pokrycie określonych wydatków bez włączenia ich brutto do budżetu.
2.
Wykaz typów środków specjalnych oraz ich przeznaczenie ustala załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§  2. 1
1.
Środki specjalne nie mogą pochodzić z dotacji budżetowych.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy dopłat z budżetu do wyżywienia, finansowanego ze środków specjalnych typu 2 (Zakup żywności).
§  3.
Klasyfikację dochodów i wydatków dla poszczególnych typów środków specjalnych ustala załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§  4. 2
1.
Otwarcie rachunku środków specjalnych i prawo dysponowania nimi powstaje z chwilą złożenia właściwemu bankowi dowodu zatwierdzenia jednostkowego preliminarza środków specjalnych.
2.
Jeżeli jednostkowy preliminarz środków specjalnych nie zostanie zatwierdzony przed rozpoczęciem okresu budżetowego, gospodarka tymi środkami może być do czasu zatwierdzenia preliminarza prowadzona na podstawie preliminarza roku ubiegłego.
§  5.
1.
Preliminarze środków specjalnych są opracowywane na okres roczny i zgłaszane równocześnie z preliminarzami dochodów i wydatków na rok następny.

2 Zgłoszenie preliminarza środków specjalnych po określonym wyżej terminie dopuszczalne jest tylko w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach.

§  6. 3
1.
Tryb zatwierdzania oraz dokonywania zmian preliminarzy środków specjalnych ustalają przepisy w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu państwa.
2.
Jednostkowy preliminarz środków specjalnych może być wstępnie zatwierdzony przez organ bezpośrednio nadrzędny nad jednostką budżetową, administrującą tymi środkami, jeżeli w poprzednim okresie budżetowym jednostka ta nie posiadała środków specjalnych tego typu. Zatwierdzenie wstępne utrzymuje moc do chwili zatwierdzenia preliminarza jednostkowego zgodnie z ust. 1, nie dłużej jednak niż 21 dni od zatwierdzenia przez Ministra Finansów preliminarza zbiorczego lub uchwalenia przez radę narodową zestawienia zbiorczych preliminarzy środków specjalnych.
§  7.
Wypłaty z rachunku środków specjalnych są ograniczone wysokością posiadanych na rachunku sum i nie mogą przekraczać limitów, ustalonych preliminarzem dla poszczególnych paragrafów.
§  8.
Preliminarz środków specjalnych może być na wniosek zainteresowanej jednostki budżetowej zwiększony, jeżeli zajdą okoliczności uzasadniające zwiększenie dochodów ponad sumę pierwotnie ustaloną.
§  9. 4
).
§  10.
1.
Pozostałości środków specjalnych na koniec roku budżetowego zgodnie z ich preliminarzem jednostkowym zostają przelane na dochód budżetu lub pozostają na rachunku bieżącym na rok następny.
2.
W przypadku, gdy faktyczna pozostałość jest niższa od preliminowanej, służy ona w pierwszym rzędzie na przekazanie przewidzianej preliminarzem wpłaty do budżetu.
3.
W przypadku, gdy faktyczna pozostałość jest wyższa od preliminowanej, różnica podlega również przekazaniu na dochód budżetu.
4.
Odstępstwa od zasady, określonej w ust. 3, dopuszczalne są za każdorazową zgodą właściwego organu finansowego.
5. 5
Pozostałości środków specjalnych typu 12 (Akcja robót rozbiórkowych), przewyższające potrzeby danego kwartału, podlegają przelaniu na dochód budżetu do dnia 7 następującego po upływie kwartału poprzedniego.
§  11. 6
1.
Inwestycje i kapitalne remonty nie mogą być objęte preliminarzami środków specjalnych.
2. 7
Preliminarze środków specjalnych typu 1 (Dary społeczne) i typu 16 (Akcja uporządkowania m. st. Warszawy) mogą obejmować wydatki na kapitalne remonty.

Gospodarstwa pomocnicze.

§  12.
Jednostki budżetowe mogą prowadzić ubocznie działalność produkcyjną lub usługową zorganizowaną w formie gospodarstw pomocniczych.
§  13.
1.
Gospodarka finansowa gospodarstw pomocniczych może być prowadzona na zasadach rozrachunku gospodarczego lub na zasadach uproszczonych.
2.
Zasady organizacji i systemu finansowego gospodarstw pomocniczych, prowadzonych przez jednostki budżetowe według zasad rozrachunku gospodarczego, ustala zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 25 kwietnia 1952 r. (Monitor Polski Nr A-37, poz. 545).
3.
Zarządzenie niniejsze dotyczy gospodarstw pomocniczych, prowadzonych na zasadach uproszczonych, zwanych dalej "gospodarstwami pomocniczymi".
§  14.
Wykaz typów gospodarstw pomocniczych ustała załącznik Nr 3 do niniejszego zarządzenia.
§  15.
1.
Wyodrębnienie gospodarstwa pomocniczego przy jednostce budżetu centralnego następuje na podstawie decyzji właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego), a przy jednostce budżetu terenowego - na podstawie decyzji prezydium właściwej rady narodowej.
2.
Właściwy minister (kierownik urzędu centralnego) może upoważnić podległych sobie kierowników urzędów do wydawania decyzji o wyodrębnieniu gospodarstw pomocniczych przy jednostkach budżetowych tym urzędom podporządkowanych.
3.
Decyzja o wyodrębnieniu powinna określać macierzystą jednostkę budżetową i typ gospodarstwa pomocniczego. Stanowi ona podstawę dla właściwego banku do otwarcia rachunku bieżącego gospodarstwa pomocniczego.
4.
Decyzja o zniesieniu gospodarstwa pomocniczego następuje w trybie przewidzianym w ust. 1 i 2 i stanowi dla właściwego banku podstawę do zamknięcia rachunku bieżącego gospodarstwa pomocniczego i przekazania pozostałości na dochód budżetu.
§  16.
1.
Wyodrębnienia środków majątkowych dla celów gospodarstwa pomocniczego, jak również zmian w wyodrębnionych środkach, dokonuje organ właściwy do wyodrębnienia gospodarstwa.
2.
Przekazanie środków majątkowych gospodarstwu pomocniczemu następuje protokolarnie.
§  17.
Wpływy z tytułu zbycia środków podstawowych w przypadkach prawem przewidzianych powinny być natychmiast po ich uzyskaniu odprowadzone na dochód budżetu jako wpływy macierzystej jednostki budżetowej.
§  18.
Umowy związane z działalnością gospodarstwa pomocniczego zawiera w imieniu macierzystej jednostki budżetowej jego kierownik.
§  19.
Gospodarstwa pomocnicze rozliczają się z budżetem Państwa poprzez preliminarze dochodów i wydatków macierzystych jednostek budżetowych na podstawie preliminarzy, sporządzanych według ustalonych wzorów.
§  20.
Gospodarstwa pomocnicze prowadzą rachunkowość na zasadach określonych przepisami o rachunkowości budżetowej.
§  21. 8
Tryb zatwierdzania oraz dokonywania zmian preliminarzy gospodarstw pomocniczych ustalają przepisy w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu państwa.
§  22. 9
(skreślony).
§  23.
1. 10
Nadwyżki, wynikające z preliminarzy gospodarstw pomocniczych przy jednostkach budżetowych, określonych w poz. 5 załącznika Nr 1 do niniejszego zarządzenia, powinny być odprowadzane na dochody środków specjalnych.
2.
Nadwyżki, wynikające z preliminarzy gospodarstw pomocniczych przy innych jednostkach budżetowych, powinny być odprowadzane do budżetu zgodnie z preliminarzami dochodów tych jednostek.
3.
W uzasadnionych przypadkach nadwyżki te mogą być preliminowane jako zwiększenie środków obrotowych na rok następny.
4.
Sumy podlegające odprowadzeniu na dochody środków specjalnych (ust. 1) oraz na dochody budżetu (ust. 2) powinny być wpłacane co kwartał do dnia 25 miesiąca następującego po upływie kwartału.
§  24.
Kredyty budżetowe na inwestycje i kapitalne remonty gospodarstw pomocniczych powinny być planowane w preliminarzach wydatków macierzystych jednostek budżetowych.
§  25.
1.
Ponadplanowe nadwyżki gospodarstw pomocniczych powinny być przelewane na dochody środków specjalnych lub na dochód budżetu (§ 23 ust. 1 i 2) w terminach przewidzianych w § 23 ust. 4.
2. 11
Za zgodą organu zatwierdzającego jednakże ponadplanowe nadwyżki mogą być przeznaczone częściowo na dodatkowe inwestycje pozalimitowe i kapitalne remonty i wprowadzone do preliminarzy tych gospodarstw, bądź też mogą być przeznaczone na pokrycie zapotrzebowania środków obrotowych na rok następny.
3.
W zbiorczych preliminarzach gospodarstw pomocniczych tego samego typu i powiązanych i tym samym rozdziałem klasyfikacji wydatków budżetowych, a sporządzanych w ramach jednej części budżetu centralnego lub jednostkowego budżetu terenowego, łączna kwota dodatkowych inwestycji pozalimitowych i kapitalnych remontów nie może przekroczyć 25% całej ponadplanowej nadwyżki. Ograniczenie to nie obowiązuje w stosunku do preliminarzy gospodarstw pomocniczych sporządzanych przez jednostki niższych szczebli.
4.
W przypadku gdy w toku analizy zostanie stwierdzone, że ponadplanowa nadwyżka gospodarstwa pomocniczego spowodowana została niewłaściwym planowaniem przy opracowaniu preliminarza, organy zatwierdzające obowiązane są odmówić włączenia do preliminarza dodatkowych inwestycji pozalimitowych i kapitalnych remontów. Nie mogą być również uznane za ponadplanowe takie nadwyżki, które wynikają nie z powiększenia sprawności gospodarstwa pomocniczego (obniżenie kosztów produkcji, ponadplanowa produkcja), lecz są skutkiem okoliczności od gospodarstwa niezależnych, jak np. podwyższenie obowiązujących cen sprzedażnych, przekazanie gospodarstwu pomocniczemu dodatkowych środków podstawowych itp.
5.
Szczegółowe zasady finansowania dodatkowych inwestycji pozalimitowych i kapitalnych remontów określają odrębne przepisy.
§  26.
Ponadnormatywne zapasy środków obrotowych gospodarstwa pomocniczego podlegają przekazaniu na dochód budżetu.
§  27.
Gospodarstwa pomocnicze nie mogą korzystać z kredytu bankowego.
§  28.
Przepisy niniejszego zarządzenia stosuje się odpowiednio do gospodarstw rolnych nie zorganizowanych w formie przedsiębiorstw, a pozostających w bezpośrednim użytkowaniu rad narodowych i włączonych do działu gospodarki narodowej.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  29.
Preliminarze środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych, prowadzonych na zasadach uproszczonych, na rok 1953 zostaną opracowane zgodnie z zasadami niniejszego zarządzenia.
§  30.
Z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia traci moc zarządzenie Ministra Finansów Nr 10/52 z dnia 8 sierpnia 1951 r. o środkach specjalnych oraz o gospodarstwach pomocniczych jednostek budżetowych.
§  31.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1953 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1 12

WYKAZ TYPÓW ŚRODKÓW SPECJALNYCH

Oznaczenie typu środkówNazwaOkreślenie jednostek budżetowychOkreślenie dochodówOkreślenie wydatków
2Zakup żywnościinternaty przy szkołach i kursach ogólnokształcących i zawodowych lub szkoły i ośrodki szkoleniowe, prowadzące internatya) opłaty wychowanków i personelu,zakup żywności
b) wpływy z przyrostu i przychówka trzody chlewnej oraz ze sprzedaży odpadków pokonsumpcyjnych
3Zlecone zamówienia w szkołach i instytutachszkoły średnie ogólnokształcące i zawodowe, szkoły wyższe, instytucje o charakterze naukowo-badawczym, placówki wychowania pozaszkolnegoopłaty za analizy, ekspertyzy i inne zamówienia wykonywane przez nie wyodrębnione w gospodarstwa pomocnicze pracownie, zakłady, warsztaty i stacjea) koszty specjalne tych zamówień,
b) uzupełnienie wyposażenia w sprzęt specjalny
4Zlecone zamówienia w zakładach pomocy społecznej i w zakładach służby zdrowiazakłady pomocy społecznej i zakłady służby zdrowiaopłaty za zamówienia, wykonywane przez pensjonariuszy i pacjentówa) wynagrodzenia za wykonane przez pensjonariuszy i pacjentów prace na zamówienia,
b) koszty specjalne tych zamówień,
c) uzupełnienie wyposażenia w sprzęt specjalny do wykonania zamówień,
d) akcja kulturalno- oświatowa na rzecz pensjonariuszy i pacjentów
5Polepszenie wyżywienia chorych i podopiecznychszpitale, sanatoria i inne zakłady lecznictwa zamkniętego oraz zakłady pomocy społecznejnadwyżki gospodarstw pomocniczychpolepszenie wyżywienia chorych i podopiecznych
6Usługi nieleczniczeszpitale, sanatoria i inne zakłady leczniczeopłaty za usługi nielecznicze od instytucji i osób trzecichkoszty związane z wykonaniem tych usług
7Korzystanie z urządzeń sportowych-a) opłaty za korzystanie z urządzeń sportowych i sprzętu sportowego,a) wydatki związane z użytkowaniem urządzeń i sprzętu sportowego przez instytucje i osoby obce,
b) opłaty za karty wstępu na teren urządzeń sportowych,
c) opłaty za uszkodzenie urządzeń sportowych i sprzętu sportowegob) wynagrodzenie personelu terenowego do obsługi imprez i zawodów sportowych
8Pokoje gościnne i hotele prowadzone przez jednostki budżetowe-opłaty za wyżywienie i zakwaterowanie osób korzystającychwydatki związane z wyżywieniem i zakwaterowaniem
10Poprawa warunków w urządzeniach socjalnychprzedszkola, dziecińce wiejskie, domy wczasów dziecięcych, świetlice dziecięce, ogrody jordanowskie i żłobki lub jednostki wyższego stopnia, prowadzące wymienione urządzeniaa) dobrowolne wpłaty rodziców i opiekunówwydatki bieżące i inwestycyjne związane z poprawą warunków opieki i jakości świadczeń
b) dotacje z funduszu zakładowego
12Akcja robót rozbiórkowychprezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów oraz wydziały gospodarki komunalnej i mieszkaniowej prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiatywpływy za cegłę z rozbiórki i odgruzowania, dostarczoną Pełnomocnikowi Akcji Robót Rozbiórkowycha) wydatki związane z uzyskaniem cegły z rozbiórki i odgruzowania dla Pełnomocnika Akcji Robót Rozbiórkowych,
b) koszty transportu cegły do stacji nadania,
c) koszty załadowania cegły do wagonów,
d) koszty transportu cegły do stacji odbiorczej,
e) wydatki na uporządkowanie terenów, z których wydobyto cegłę
17Nagrody dla wyróżniających się w akcji zbiórki złomuministerstwa objęte planem dostaw surowców wtórnych żeliwa i stali oraz metali nieżelaznych i ich stopów, ustalonym odpowiednią uchwałą Prezydium Rząduwpłaty podległych jednostek pochodzące z części wpływów uzyskanych przez te jednostki za odsprzedane surowce wtórne lub wpłaty Centralnego Zarządu Gospodarki Złomemnagrody dla pracowników wyróżniających się przy organizowaniu zbiórek i dostawach surowców wtórnych
18Imprezy kiermaszowe przy wystawach przemysłu drobnego i rzemiosławydziały przemysłu prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi)wpływy z imprez kiermaszowychwydatki związane z urządzeniem i prowadzeniem imprez kiermaszowych
19Zawody i imprezy sportowestołeczny, łódzki i wojewódzkie komitety kultury fizyczneja) opłaty za karty i bilety wstępu na zawody i imprezy sportowea) wynagrodzenie personelu terenowego do obsługi zawodów i imprez sportowych,
b) opłaty za udział w zawodach i imprezach sportowychb) wydatki związane z organizacją i przeprowadzeniem zawodów i imprez sportowych,
c) opłaty za zagubienie lub uszkodzenie sprzętu sportowego i urządzeń sportowychc) zakup nagród i upominków dla zawodników,
d) zakup sprzętu sportowego,
e) zwrot utraconych zarobków zawodnikom, sędziom i działaczom sportowym
24Totalizator SportowyGłówny Komitet Kultury Fizycznej, wojewódzkie komitety kultury fizycznej (komitety kultury fizycznej miast wyłączonych z województw), powiatowe komitety kultury fizycznej (komitety kultury fizycznej miast stanowiących powiaty), inne jednostki budżetowe, otrzymujące środki pochodzące z zysku p.p. "Totalizator Sportowy" bezpośrednio z Głównego Komitetu Kultury Fizycznej lub za pośrednictwem terenowych komitetów kultury fizycznejprzelewy z innych rachunków środków specjalnych, wpływy z "Totalizatora Sportowegoinwestycje, kapitalne remonty, dotacje, przelewy na inne rachunki środków specjalnych remonty bieżące i konserwacja obiektów sportowych

ZAŁĄCZNIK  Nr 2 13

KLASYFIKACJA ŚRODKÓW SPECJALNYCH

W zakresie kwalifikowania wydatków do poszczególnych paragrafów i pozycji obowiązują objaśnienia do jednolitej klasyfikacji, zawarte w załączniku nr 6 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 10 lipca 1954 r. w sprawie klasyfikacji dochodów i wydatków budżetu Państwa (Monitor Polski Nr A-71, poz. 882), z tym że w § 3 poz. a) (Honoraria i wynagrodzenia za prace doraźne) mogą mieścić się również wypłaty dla pracowników płatnych z § 1 preliminarza wydatków macierzystej jednostki budżetowej bez ograniczeń określonych w tych objaśnieniach.

Typ 2 (Zakup żywności).

Dochody

§ 12. Opłaty za wyżywienie.

§ 29. Dopłata z budżetu.

§ 30. Różne dochody.

Wydatki

§ 12. Wyżywienie.

§ 51. Wpłata do budżetu.

Typ 3 (Zlecone zamówienia w szkołach i instytutach).

Dochody

§ 16. Opłaty za usługi.

Wydatki

§ 3. Bezosobowy fundusz płac

poz. a) Honoraria i wynagrodzenia za prace doraźne.

§ 5. Podróże służbowe i przeniesienia.

§ 6. Wydatki biurowe i gospodarcze

poz. c) Czynsze i utrzymanie pomieszczeń

poz. f) Bieżący remont inwentarza

poz. g) Wydatki transportowe.

§ 9. Prace naukowo-badawcze1)

poz. a) Pomoce naukowe, materiały i przybory laboratoryjne

poz. b) Ekspedycje terenowe.

§ 10. Specjalne wydatki szkolne2)

poz. a) Materiały do nauczania.

§ 13. Wydatki na leczenie3)

wszystkie pozycje jednolitej klasyfikacji.

§ 14. Inwentarz

poz. b) Zakup sprzętu specjalnego.

§ 51. Wpłata do budżetu.

Typ 4 (Zlecone zamówienia w zakładach pomocy społecznej i w zakładach służby zdrowia).

Dochody

§ 16. Opłaty za usługi.

Wydatki

§ 3. Bezosobowy fundusz płac

poz. a) Honoraria i wynagrodzenia za prace doraźne.

§ 4. Nagrody

poz. c) Inne nagrody.

§ 6. Wydatki biurowe i gospodarcze

poz. b) Opłaty pocztowe i telekomunikacyjne4)

poz. c) Czynsze i utrzymanie pomieszczeń

poz. f) Bieżący remont inwentarza

poz. g) Wydatki transportowe

poz. h) Inne.

§ 8. Biblioteki

§ 14. Inwentarz

poz. b) Zakup sprzętu specjalnego.

§ 51. Wpłata do budżetu.

Uwagi:

1) Dotyczy tylko instytucji o charakterze naukowo-badawczym i szkół wyższych.

2) Dotyczy tylko instytucji szkoleniowych.

3) Dotyczy tylko instytucji leczniczo-badawczych.

4) Dotyczy jedynie opłat radiofonicznych.

Typ 5 (Polepszenie wyżywienia chorych i podopiecznych).

Dochody

§ 15. Nadwyżki gospodarstw pomocniczych.

Wydatki

§ 12. Wyżywienie.

§ 51. Wpłata do budżetu.

Typ 6 (Usługi nielecznicze).

Dochody

§ 16. Opłaty za usługi.

Wydatki

§ 1. Płace

poz. b) Płace pracowników nie objętych etatami.

§ 2. Ubezpieczenia i świadczenia

poz. a) Ubezpieczenia społeczne.

§ 3. Bezosobowy fundusz płac

poz. a) Honoraria i wynagrodzenia za prace doraźne.

§ 6. Wydatki biurowe i gospodarcze

poz. c) Czynsze i utrzymanie pomieszczeń

poz. d) Opał

poz. f) Bieżący remont inwentarza.

§ 14. Inwentarz

poz. a) Zakup inwentarza biurowego i gospodarczego.

§ 51. Wpłata do budżetu.

Typ 7 (Korzystanie z urządzeń sportowych).

Dochody

§ 17. Opłaty za korzystanie z urządzeń.

§ 18. Opłaty za karty wstępu.

§ 30. Różne dochody.

Wydatki

§ 1. Płace

wszystkie pozycje jednolitej klasyfikacji.

§ 2. Ubezpieczenia i świadczenia

poz. a) Ubezpieczenia społeczne.

§ 3. Bezosobowy fundusz płac

poz. a) Honoraria i wynagrodzenia za prace doraźne

poz. b) Prace zlecone i komisje.

§ 4. Nagrody

poz. a) Nagrody indywidualne.

§ 6. Wydatki biurowe i gospodarcze

poz. c) Czynsze i utrzymanie pomieszczeń

poz. d) Opał

poz. e) Bieżący remont pomieszczeń

poz. f) Bieżący remont inwentarza.

§ 14. Inwentarz

poz. b) Zakup sprzętu specjalnego.

§ 51. Wpłata do budżetu.

Typ 8 (Pokoje gościnne i hotele prowadzone przez jednostki budżetowe).

Dochody

§ 12. Opłaty za wyżywienie.

§ 19. Opłaty za zakwaterowanie.

§ 30. Różne dochody.

Wydatki

§ 1. Płace

wszystkie pozycje jednolitej klasyfikacji.

§ 2. Ubezpieczenia i świadczenia

poz. a) Ubezpieczenia społeczne.

§ 3. Bezosobowy fundusz płac

poz. a) Honoraria i wynagrodzenia za prace doraźne

poz. b) Prace zlecone i komisje.

§ 4. Nagrody

poz. a) Nagrody indywidualne.

§ 6. Wydatki biurowe i gospodarcze

poz. c) Czynsze i utrzymanie pomieszczeń

poz. d) Opał

poz. e) Bieżący remont pomieszczeń

poz. f) Bieżący remont inwentarza

poz. g) Wydatki transportowe.

§ 12. Wyżywienie.

§ 14. Inwentarz

poz. a) Zakup inwentarza biurowego i gospodarczego.

§ 51. Wpłata do budżetu.

Typ 10 (Poprawa warunków w urządzeniach socjalnych).

Dochody

§ 1. Dobrowolne wpłaty rodziców i opiekunów

§ 2. Dotacje z funduszu zakładowego

Wydatki

W wydatkach środków specjalnych typu 10 stosuje się paragrafy i pozycje obowiązującej klasyfikacji budżetowej

Typ 12 (Akcja robót rozbiórkowych).

Dochody

§ 24. Wpływy z akcji robót rozbiórkowych.

Wydatki

§ 1. Płace

wszystkie pozycje jednolitej klasyfikacji.

§ 2. Ubezpieczenia i świadczenia

wszystkie pozycje jednolitej klasyfikacji.

§ 3. Bezosobowy fundusz płac

poz. a) Honoraria i wynagrodzenia za prace doraźne

poz. b) Prace zlecone i komisje.

§ 4. Nagrody

poz. a) Nagrody indywidualne.

§ 5. Podróże służbowe i przeniesienia.

§ 6. Wydatki biurowe i gospodarcze

poz. a) Materiały kancelaryjne i druki

poz. b) Opłaty pocztowe i telekomunikacyjne

poz. c) Czynsze i utrzymanie pomieszczeń

poz. d) Opał

poz. e) Bieżący remont pomieszczeń

poz. f) Bieżący remont inwentarza

poz. g) Wydatki transportowe.

§ 14. Inwentarz

poz. a) Zakup inwentarza biurowego i gospodarczego.

§ 20. Wydatki materiałowe produkcyjne

poz. b) Energia

poz. c) Paliwo

poz. d) Inne.

§ 21. Usługi obce

poz. a) Usługi świadczone przez przedsiębiorstwa własne

poz. b) Usługi świadczone przez inne przedsiębiorstwa1).

§ 51. Wpłata do budżetu.

Uwaga.

1) Należności za usługi świadczone przez osoby fizyczne preliminować należy w § 1.

Typ 17 (Nagrody dla wyróżniających się w akcji zbiórki złomu).

Dochody

§ 28. Wpłaty na fundusz nagród.

Wydatki

§ 4. Nagrody

poz. c) Inne nagrody.

Typ 18 (Imprezy kiermaszowe przy wystawach przemysłu drobnego i rzemiosła).

Dochody

§ 18. Opłaty za karty wstępu.

§ 30. Różne dochody.

Wydatki

§ 1. Płace

wszystkie pozycje jednolitej klasyfikacji.

§ 2. Ubezpieczenia i świadczenia

poz. a) Ubezpieczenia społeczne.

§ 3. Bezosobowy fundusz płac

poz. a) Honoraria i wynagrodzenia za prace doraźne

poz. b) Prace zlecona i komisje.

§ 4. Nagrody

poz. c) Inne nagrody.

§ 5. Podróże służbowe i przeniesienia.

§ 6. Wydatki biurowe i gospodarcze

poz. a) Materiały kancelaryjne i druki

poz. b) Opłaty pocztowe i telekomunikacyjne

poz. c) Czynsze i utrzymanie pomieszczeń

poz. d) Opał

poz. e) Bieżący remont pomieszczeń

poz. g) Wydatki transportowe

poz. h) Inne.

§ 21. Usługi obce

poz. b) Usługi świadczone przez inne przedsiębiorstwa i osoby fizyczne.

§ 51. Wpłata do budżetu.

Typ 19 (Zawody i imprezy sportowe).

Dochody

§ 18. Opłaty za karty wstępu.

§ 20. Opłaty za udział w zawodach i imprezach sportowych.

§ 30. Różne dochody.

Wydatki

§ 2. Ubezpieczenia i świadczenia

poz. a) Ubezpieczenia społeczne *

§ 3. Bezosobowy fundusz płac

poz. a) Honoraria i wynagrodzenia za prace doraźne.

§ 5. Podróże służbowe i przeniesienia.

§ 6. Wydatki biurowe i gospodarcze

poz. c) Czynsze i utrzymanie pomieszczeń

poz. f) Bieżący remont inwentarza

poz. g) Wydatki transportowe

poz. h) Inne.

§ 12. Wyżywienie.

§ 14. Inwentarz

poz. b) Zakup sprzętu specjalnego.

§ 24. Inne wydatki

poz. e) Inne.

§ 51. Wpłata do budżetu.

Typ 24 (Totalizator Sportowy)

Dochody

§ 0 Przelewy z innych rachunków środków specjalnych

§ 27 Wpływy z Totalizatora Sportowego

Wydatki

§ 8. Wydatki administracyjno-gospodarcze

§ 15 Zakupy inwestycyjne

§ 16 Różne inwestycje

§ 18 Kapitalne remonty

§ 19 Dotacje dla organizacji społecznych i na czyny społeczne

§ 20 Dotacje dla zakładów budżetowych i inne

§ 50 Przelewy na inne rachunki środków specjalnych

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

WYKAZ TYPÓW GOSPODARSTW POMOCNICZYCH.

A. Gospodarstwa rolne i ogrodnicze.

B. Tuczarnie.

C. Warsztaty przy szkołach zawodowych i ośrodkach szkolenia zawodowego oraz przy zakładach wychowawczych i poprawczych.

D. Warsztaty i zakłady doświadczalne przy instytucjach o charakterze naukowo badawczym oraz przy wyższych uczelniach.

E. Warsztaty przy zakładach leczniczych.

F. Administracja budynków posiadanych przez jednostki budżetowe, jeżeli budynki te są użytkowane przez rożne instytucje i osoby.

* Z dniem 1 stycznia 1957 r. niniejsze zarządzenie traci moc w zakresie unormowanym zarządzeniem z dnia 6 listopada 1956 r. w sprawie finansowania akcji usuwania pozostałości zniszczeń wojennych w miastach i osiedlach. (M.P.56.99.1146) zgodnie z § 4 wymienionego zarządzenia.
* Z dniem 1 stycznia 1966 r. tracą moc dotychczasowe przepisy w sprawie środków specjalnych jednostek budżetowych zgodnie z § 29 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 października 1965 r. w sprawie środków specjalnych jednostek budżetowych. (M.P.65.57.295).
1 § 2 zmieniony przez § 1 lit. a) zarządzenia z dnia 17 sierpnia 1953 r. (M.P.53.A-79.939) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1953 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 18 grudnia 1953 r. (M.P.53.A-116.1501) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
3 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 18 grudnia 1953 r. (M.P.53.A-116.1501) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
4 § 9 skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 18 grudnia 1953 r. (M.P.53.A-116.1501) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
5 § 10 ust. 5 dodany przez § 1 lit. a) zarządzenia z dnia 7 maja 1954 r. (M.P.54.A-45.642) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
6 § 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 16 kwietnia 1955 r. (M.P.55.40.391) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1955 r.
7 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 22 października 1955 r. (M.P.55.105.1414) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 listopada 1955 r.
8 § 21 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 18 grudnia 1953 r. (M.P.53.A-116.1501) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
9 § 22 skreślony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 18 grudnia 1953 r. (M.P.53.A-116.1501) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
10 § 23 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 22 października 1955 r. (M.P.55.105.1414) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 listopada 1955 r.
11 § 25 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 18 grudnia 1953 r. (M.P.53.A-116.1501) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.
12 Załącznik Nr 1:

-zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 29 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-1.20) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1953 r.

- zmieniony przez § 1 lit. b) zarządzenia z dnia 17 sierpnia 1953 r. (M.P.53.A-79.939) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1953 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 18 grudnia 1953 r. (M.P.53.A-116.1501) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 14 kwietnia 1954 r. (M.P.54.A-36.501) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 lit. b) zarządzenia z dnia 7 maja 1954 r. (M.P.54.A-45.642) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 16 kwietnia 1955 r. (M.P.55.40.391) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1955 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 29 czerwca 1955 r. (M.P.55.65.857) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1955 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 22 października 1955 r. (M.P.55.105.1414) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 listopada 1955 r.

- zmieniony przez § 10 zarządzenia z dnia 23 grudnia 1960 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki funduszami dobrowolnych świadczeń społecznych. (M.P.61.1.10) z dniem 1 stycznia 1961 r.

- zmieniony przez § 15 ust. 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 listopada 1964 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz zasad sprawozdawczości w tym zakresie. (M.P.64.84.396) z dniem 1 stycznia 1965 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 25 lutego 1965 r. (M.P.65.12.43) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1965 r.

13 Załącznik Nr 2:

-zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 29 grudnia 1952 r. (M.P.53.A-1.20) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1953 r.

- zmieniony przez § 1 lit. c) zarządzenia z dnia 17 sierpnia 1953 r. (M.P.53.A-79.939) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1953 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 18 grudnia 1953 r. (M.P.53.A-116.1501) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 14 kwietnia 1954 r. (M.P.54.A-36.501) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 lit. c) zarządzenia z dnia 7 maja 1954 r. (M.P.54.A-45.642) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1954 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 16 kwietnia 1955 r. (M.P.55.40.391) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1955 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 29 czerwca 1955 r. (M.P.55.65.857) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 20 lipca 1955 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 22 października 1955 r. (M.P.55.105.1414) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 listopada 1955 r.

- zmieniony przez § 10 zarządzenia z dnia 23 grudnia 1960 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki funduszami dobrowolnych świadczeń społecznych. (M.P.61.1.10) z dniem 1 stycznia 1961 r.

- zmieniony przez § 15 ust. 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 20 listopada 1964 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarowania środkami funduszu prewencyjnego Państwowego Zakładu Ubezpieczeń oraz zasad sprawozdawczości w tym zakresie. (M.P.64.84.396) z dniem 1 stycznia 1965 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 25 lutego 1965 r. (M.P.65.12.43) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1965 r.

*) Uwaga:

*) Składki ubezpieczeniowe od zwrotu utraconych zarobków zawodników, sędziów i działaczy sportowych."