Art. 14. - Rosja-Polska. Umowa o komunikacji lotniczej. Kaliningrad.2002.07.26.

Monitor Polski

M.P.2020.838

Akt obowiązujący
Wersja od: 8 września 2003 r.
Artykuł  14.

Ochrona lotnictwa

1. 
Zgodnie ze swoimi prawami i zobowiązaniami, wynikającymi z prawa międzynarodowego, Umawiające się Strony potwierdzają, że ich wzajemne zobowiązanie dotyczące ochrony lotnictwa cywilnego przed czynami bezprawnej ingerencji stanowi integralną część niniejszej Umowy. Bez ograniczania całokształtu swoich praw i zobowiązań wynikających z prawa międzynarodowego, Umawiające się Strony powinny w szczególności działać zgodnie z postanowieniami Konwencji w sprawie przestępstw i niektórych innych czynów popełnionych na pokładzie statków powietrznych, podpisanej w Tokio 14 września 1963 roku, Konwencji o zwalczaniu bezprawnego zawładnięcia statkami powietrznymi, podpisanej w Hadze 16 grudnia 1970 roku, Konwencji o zwalczaniu bezprawnych czynów skierowanych przeciwko bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego, podpisanej w Montrealu 23 września 1971 roku, Protokołu o zwalczaniu bezprawnych aktów przemocy w portach lotniczych służących międzynarodowemu lotnictwu cywilnemu, podpisanego w Montrealu dnia 24 lutego 1988 roku oraz postanowieniami dwustronnych umów obowiązujących między Umawiającymi się Stronami, jak również tych umów, które zostaną zawarte między nimi w przyszłości.
2. 
Na żądanie, Umawiające się Strony powinny udzielać sobie nawzajem wszelkiej niezbędnej pomocy w zapobieganiu czynom bezprawnego zawładnięcia cywilnymi statkami powietrznymi i innym bezprawnym czynom skierowanym przeciwko bezpieczeństwu takich statków powietrznych, ich pasażerów i załóg, portów lotniczych i urządzeń nawigacji lotniczej, oraz każdemu innemu zagrożeniu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.
3. 
Umawiające się Strony powinny postępować zgodnie z przepisami bezpieczeństwa lotniczego i wymaganiami technicznymi, ustanowionymi przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i przewidzianymi w załącznikach do konwencji w zakresie, w jakim takie przepisy i wymagania mają zastosowanie do Umawiających się Stron; Umawiające się Strony będą wymagały, aby użytkownicy statków powietrznych zarejestrowanych w ich państwach, użytkownicy statków powietrznych, którzy mają swoje główne miejsce działalności lub miejsce stałego zamieszkania na terytorium ich państwa, a także użytkownicy międzynarodowych portów lotniczych na terytorium ich państwa działali zgodnie z takimi przepisami o bezpieczeństwie lotniczym.
4. 
Każda Umawiająca się Strona zgadza się, aby druga Umawiająca się Strona mogła żądać od użytkowników statków powietrznych, wymienionych w ustępie 3 niniejszego artykułu, przestrzegania wymienionych w tym ustępie przepisów i wymagań bezpieczeństwa lotniczego, wymaganych przez tę drugą Umawiającą się Stronę przy wlocie, wylocie i pobycie w granicach terytorium jej państwa. Każda Umawiająca się Strona zapewni stosowanie odpowiednich środków w granicach terytorium jej państwa dla ochrony statków powietrznych i kontroli pasażerów, załóg, bagażu podręcznego, bagażu rejestrowanego, ładunków oraz zapasów pokładowych przed i w czasie załadowywania i rozładowywania. Każda Umawiająca się Strona będzie również przychylnie rozpatrywała prośbę drugiej Umawiającej się Strony o zastosowanie specjalnych środków bezpieczeństwa w przypadku szczególnego zagrożenia.
5. 
W przypadku zaistnienia aktu lub groźby zaistnienia aktu bezprawnego zawładnięcia cywilnymi statkami powietrznymi albo innych bezprawnych aktów skierowanych przeciwko bezpieczeństwu statków powietrznych, ich pasażerów i załogi, portów lotniczych lub urządzeń nawigacji lotniczej, Umawiające się Strony powinny udzielać sobie nawzajem pomocy przez ułatwienie łączności oraz inne odpowiednie środki, mające na celu szybkie i bezpieczne zakończenie takiego zdarzenia lub groźby jego zaistnienia.