Rosja-Polska. Umowa o komunikacji lotniczej. Kaliningrad.2002.07.26.
M.P.2020.838
Akt obowiązującyUMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o komunikacji lotniczej,
podpisana w Kaliningradzie dnia 26 lipca 2002 r.
biorąc pod uwagę, że Rzeczpospolita Polska i Federacja Rosyjska są stronami Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, otwartej do podpisu w Chicago 7 grudnia 1944 roku,
pragnąc zawrzeć umowę w celu ustanowienia komunikacji lotniczej między terytoriami ich państw i poza ich granicami,
uzgodniły, co następuje:
Definicje
Przyznanie praw
Każda Umawiająca się Strona przyznaje drugiej Umawiającej się Stronie prawa, przewidziane w niniejszej umowie, w celu ustanowienia i eksploatacji międzynarodowych linii lotniczych na trasach wyszczególnionych w załączniku do niniejszej umowy (takie linie i trasy dalej zwane są odpowiednio - uzgodnione linie i określone trasy).
Prawa
W celu wykonywania obsługi naziemnej swojego statku powietrznego na terytorium państwa drugiej Umawiającej się Strony wyznaczone przedsiębiorstwa lotnicze jednej Umawiającej się Strony mogą zawierać odpowiednie porozumienia z przedsiębiorstwami lotniczymi drugiej Umawiającej się Strony, posiadającymi niezbędne zezwolenia na wykonywanie takiej obsługi.
Wyznaczenie i udzielanie zezwoleń
Cofnięcie łub zawieszenie zezwolenia eksploatacyjnego
Stosowanie ustaw i przepisów
regulujące przylot i/lub wylot z jego terytorium statków powietrznych wykonujących międzynarodowe loty albo eksploatację lub żeglugę takich statków powietrznych w czasie gdy znajdują się w granicach jego terytorium, stosuje się do statków powietrznych wyznaczonego przedsiębiorstwa lotniczego drugiej Umawiającej się Strony.
regulujące przybycie, pobyt i opuszczenie jego terytorium przez pasażerów, załogi, bagaż, ładunki i pocztę, a w szczególności przepisy regulujące wymagania paszportowe, celne, walutowe i sanitarne, stosuje się w czasie pobytu w granicach wymienionego terytorium do pasażerów, załóg, bagażu, ładunków i poczty przewożonych statkami powietrznymi wyznaczonych przedsiębiorstw lotniczych drugiej Umawiającej się Strony.
Opłaty
Opłaty i inne należności za korzystanie z każdego portu lotniczego, w tym z jego urządzeń, technicznych i innych środków i usług, a także jakiekolwiek należności za korzystanie ze środków nawigacyjnych, środków łączności i usług będą pobierane zgodnie ze stawkami i taryfami, ustanowionymi zgodnie z postanowieniami konwencji przez każdą Umawiającą się Stronę na terytorium swojego państwa.
Tranzyt bezpośredni
Pasażerowie, bagaż i ładunki, znajdujące się w tranzycie bezpośrednim przez terytorium państwa jednej Umawiającej się Strony i nie opuszczające obszaru portu lotniczego przeznaczonego dla tego celu, powinni być poddani jedynie uproszczonej kontroli, z wyjątkiem przypadków dotyczących środków bezpieczeństwa skierowanych przeciwko aktom przemocy i terroryzmu powietrznego, a także przewozu środków narkotycznych. Bagaż i ładunki przewożone w tranzycie bezpośrednim zwolnione są od opłat celnych, podatków i opłat.
Opłaty za dokonywaną obsługę, przechowywanie i formalności celne będą pobierane zgodnie z ustawodawstwem państwa Umawiającej się Strony, na terytorium którego taka obsługa będzie dokonywana.
Zasady eksploatacji uzgodnionych linii
oraz
Taryfy
Opłaty celne
opłat:
Sprzedaż przewozów i transfer dochodów
Transfer taki powinien być dokonywany w walucie wymienialnej według oficjalnego kursu wymiany, obowiązującego w dniu transferu, zgodnie z ustawami i przepisami państwa Umawiającej się Strony, z którego realizowany jest transfer.
Działalność handlowa przedsiębiorstw lotniczych
Ochrona lotnictwa
Uznawanie świadectw i licencji
Przekazywanie danych statystycznych
Władze lotnicze Umawiających się Stron powinny przekazywać sobie wzajemnie, na prośbę, dane statystyczne lub inne odpowiednie informacje, dotyczące przewozów na uzgodnionych liniach.
Konsultacje
Władze lotnicze Umawiających się Stron mogą okresowo konsultować się wzajemnie w celu zapewnienia konstruktywnej współpracy we wszystkich zagadnieniach związanych z wykonywaniem niniejszej umowy. Konsultacje powinny rozpocząć się w terminie sześćdziesięciu (60) dni od daty prośby o ich przeprowadzenie, chyba że władze lotnicze Umawiających się Stron uzgodnią inny termin.
Rozstrzyganie sporów
Zmiana umowy
Jeśli jedna z Umawiających się Stron zaproponuje zmianę warunków niniejszej umowy lub załącznika do niej, między władzami lotniczymi Umawiających się Stron przeprowadzone zostaną konsultacje w zakresie proponowanej zmiany. Konsultacje powinny rozpocząć się w terminie sześćdziesięciu (60) dni od dnia prośby o ich przeprowadzenie, jeśli władze lotnicze Umawiających się Stron nie uzgodnią innego terminu. Zmiany do umowy wejdą w życie po wymianie not. Zmiany do załącznika mogą być przyjęte po uzgodnieniu między władzami lotniczymi Umawiających się Stron.
Konwencje wielostronne
W przypadku przystąpienia obu Umawiających się Stron do wielostronnej konwencji, niniejsza umowa zostanie zmieniona zgodnie z postanowieniami tej konwencji.
Rejestracja umowy
Niniejsza umowa i jakiekolwiek zmiany do niej powinny być zarejestrowane w Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.
Wejście w życie
Termin obowiązywania umowy
Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego. Niniejsza umowa utraci moc po upływie dwunastu (12) miesięcy od dnia otrzymania takiego powiadomienia przez drugą Umawiającą się Stronę, chyba, że w drodze wzajemnego porozumienia się, takie powiadomienie zostanie wycofane przed upływem tego terminu.
Jeżeli druga Umawiająca się Strona nie potwierdzi otrzymania powiadomienia, to będzie ono uznane za otrzymane po czternastu (14) dniach od otrzymania tego powiadomienia przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego.
Sporządzono w Kaliningradzie dnia 26 lipca 2002 roku w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i rosyjskim, przy czym obydwa teksty są jednakowo autentyczne.
ZAŁĄCZNIK
Punkty Początkowe | Punkty pośrednie | Punkty w Federacji Rosyjskiej | Punkty położone dalej |
Jakiekolwiek punkty w Rzeczypospolitej Polskiej | jakiekolwiek* punkty | Moskwa; St. Petersburg i inne punkty, które zostaną uzgodnione później | jakiekolwiek* punkty |
Punkty Początkowe | Punkty pośrednie | Punkty w Rzeczypospolitej Polskiej | Punkty położone dalej |
Jakiekolwiek punkty w Federacji Rosyjskiej | jakiekolwiek* punkty | Warszawa; Gdańsk i inne punkty, które zostaną uzgodnione później | jakiekolwiek* punkty |
*Punkty pośrednie i punkty położone dalej powinny być przedmiotem uzgodnień między władzami lotniczymi Umawiających się Stron, gdy przedsiębiorstwa lotnicze będą zamierzały wykonywać loty na uzgodnionych liniach.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »