Regulamin nagradzania z funduszu postępu techniczno-ekonomicznego oraz zasady premiowania za realizację prac w dziedzinie przygotowania i wprowadzenia nowej techniki.

Monitor Polski

M.P.1964.72.339

Akt utracił moc
Wersja od: 11 października 1966 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMITETU NAUKI I TECHNIKI
z dnia 12 października 1964 r.
w sprawie regulaminu nagradzania z funduszu postępu techniczno-ekonomicznego oraz zasad premiowania za realizację prac w dziedzinie przygotowania i wprowadzenia nowej techniki.

Na podstawie § 27 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 października 1963 r. w sprawie funduszu postępu techniczno-ekonomicznego (Dz. U. z 1963 r. Nr 49, poz. 274 i z 1964 r. Nr 34, poz. 216) w celu ścisłego powiązania zagadnień nagradzania i premiowania za realizację prac w dziedzinie rozwoju nauki i techniki - zarządza się, co następuje:
1.
Przedmiotem nagradzania ze środków funduszu postępu techniczno-ekonomicznego, zwanego dalej "funduszem nagród", mogą być prace o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej, o charakterze ogólnokrajowym i międzyresortowym oraz ogólnoresortowym i międzybranżowym, wybrane z narodowego planu gospodarczego lub planów resortowych, w części dotyczącej rozwoju nauki i techniki, a związane z przygotowaniem od strony badań naukowych i technicznych wraz z wprowadzeniem do praktyki:
1)
nowych, wysokowydajnych maszyn, urządzeń, wyrobów oraz nowych tworzyw i materiałów,
2)
wysokowydajnych procesów technologicznych, kompleksowej mechanizacji procesów wytwórczych, efektywnych metod automatyzacji,
3)
postępowych metod produkcyjnych i rozwiązań organizacyjno-ekonomicznych, wpływających na podniesienie techniki i organizacji produkcji oraz efektów ekonomicznych.
2. 1
Przedmiotem nagradzania mogą być także wybitne osiągnięcia w zakresie badań podstawowych oraz inne osiągnięcia naukowo-techniczne w tym również z zakresu normalizacji, unifikacji i typizacji wyrobów bądź procesów technologicznych, lub organizacyjno-ekonomiczne, prowadzące do poważnych oszczędności surowców, materiałów, energii, podniesienia jakości użytkowej oraz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.
3. 2
Przedmiotem nagradzania mogą być również - wyróżnione na wystawach - wybitne osiągnięcia przewidziane do zastosowania w gospodarce narodowej i zapewniające wysokie efekty ekonomiczne lub korzyści społeczne.
4. 3
Nagrody mogą być przyznawane wyłącznie bezpośrednim wykonawcom prac określonych w ust. 1 i ust. 2.
1.
Wyboru prac przewidzianych do nagradzania dokonują:
1)
Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki - spośród prac o znaczeniu ogólnokrajowym i międzyresortowym,
2) 4
ministrowie - spośród prac o znaczeniu ogólnoresortowym i międzybranżowym.

Wraz z dokonaniem wyboru prac do nagradzania Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki lub ministrowie ustalają wysokość nagród przy czym w odniesieniu do prac z zakresu normalizacji, unifikacji i typizacji wyrobów bądź procesów technologicznych - w uzgodnieniu z Prezesem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego lub na jego wniosek.

2. 5
Z wnioskami w sprawie wyboru prac przewidzianych do nagradzania przez Przewodniczącego Komitetu Nauki i Techniki (ust. 1 pkt 1) mogą występować właściwi ministrowie Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i Sekretarz Naukowy Polskiej Akademii Nauk w terminach przewidzianych dla złożenia projektów resortowych planów rozwoju nauki i techniki.
3.
Przy wyborze prac przewidzianych do nagradzania oraz przy ustalaniu wysokości nagród bierze się pod uwagę w szczególności:
1)
nowość rozwiązań i zasięg ich zastosowania,
2)
wielkość efektów ekonomicznych,
3)
trudność opracowań.
4.
Za nowe uważa się rozwiązania dotychczas w kraju nie stosowane, a w szczególności opatentowane oraz takie, które zapewniają osiągnięcie parametrów technicznych lub wskaźników techniczno-ekonomicznych wyższych od dotychczas uzyskiwanych w kraju i odpowiadających przodującym osiągnięciom zagranicznym.
1.
Nagrodę ustala się za wykonanie całości pracy, łącznie z wprowadzeniem jej rezultatów do praktyki (wdrożeniem). Wyjątek od tej zasady stanowią prace podstawowe, gdzie jako wykonanie i zakończenie pracy należy traktować opracowanie sprawozdania naukowego z przeprowadzonych badań.
2.
Łączna nagroda, o której mowa w ust. 1, może być podzielona i ustalona oddzielnie za:
1)
przeprowadzenie prac naukowo-badawczych, zakończonych sprawdzeniem rezultatów w skali potwierdzającej prawidłowość rozwiązań,
2)
wprowadzenie rezultatów prac naukowo-badawczych do praktyki w skali przemysłowej (technicznej).
3.
W odniesieniu do prac wieloletnich dopuszcza się podzielenie połowy ogólnej kwoty nagrody przewidzianej ze realizację całości pracy na nagrody częściowe za realizację wyodrębnionych etapów.
1.
Wraz z wyborem prac przewidzianych do nagradzania (§ 2) określa się dla każdej z nich:
1)
zakres rzeczowy i charakterystykę techniczną pracy,
2)
termin rozpoczęcia i zakończenia pracy,
3)
etapy realizacji prac wieloletnich oraz ich terminy, a w szczególności termin zakończenia badań włącznie ze sprawdzeniem ich rezultatów w skali potwierdzającej prawidłowość rozwiązań oraz termin wprowadzenia rezultatów do praktyki w skali przemysłowej,
4)
jednostkę wiodącą i jednostki współpracujące, w tym jednostkę wprowadzającą rezultaty pracy do praktyki,
5)
liczbę wykonawców,
6)
wysokość nagrody, z podziałem za realizację wyodrębnionych etapów,
7)
zakres wprowadzania rezultatów pracy do praktyki, wielkość efektów ekonomicznych,
8)
znaczenie pracy oraz trudności jej wykonania.
2.
Na podstawie danych, o których mowa w ust. 1, zestawia się w terminach przewidzianych do opracowania projektu narodowego planu gospodarczego wykaz prac przewidzianych do nagradzania w roku objętym planem.
3. 6
Wykaz, o którym mowa w ust. 2, może być rozszerzony lub uzupełniony:
1)
pracami przewidzianymi do nagradzania, a włączonymi do planu w ciągu roku objętego planem,
2)
na uzasadniony wniosek zainteresowanego ministra (kierownika urzędu centralnego) lub Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk - pracami zrealizowanymi nie później niż w roku poprzedzającym rok objęty planem.
1.
Nagrody są wypłacane poszczególnym wykonawcom, każdemu w wysokości wynikającej z udziału w realizacji pracy.
2.
Warunkiem wypłaty nagrody jest pełna i terminowa realizacja pracy lub jej etapów oraz osiągnięcie zaplanowanych rezultatów.
3.
Nagrody wypłaca się:
1)
w pełnej planowanej wysokości za całkowite i terminowe realizowanie pracy nagrodzonej, łącznie z wprowadzeniem jej rezultatów do praktyki w skali przemysłowej (technicznej),
2)
do 50% ogólnej kwoty nagrody w formie częściowych nagród (§ 3 ust. 3) za pełną realizację wyodrębnionych etapów pracy,
3)
za zrealizowanie prac, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1, do 75% nagrody ustalonej dla wykonania tych, prac. Dopłata następuje po spełnieniu warunków określonych w pkt 1.
4.
W wypadku uzasadnionym przyspieszeniem terminu wykonania, wyższą niż planowana jakością rezultatów oraz koniecznością pokonania nieprzewidzianych trudności, które ujawniły się w toku realizacji pracy - planowana wysokość nagrody może być podwyższona do 150%.
5.
Wysokość nagrody podlega zmniejszeniu do połowy lub następuje odmowa jej wypłaty - w razie gdy przekroczono termin realizacji pracy, zmniejszono zakres prac lub obniżono jakość rezultatów oraz gdy rzeczywisty stopień trudności wykonania pracy nie uzasadnia dokonania wypłaty w wysokości pełnej lub zmniejszonej.
6.
Środki na nagrody-za realizację prac włączonych do planu w ciągu roku objętego planem (§ 4 ust. 3) oraz na podwyższenie wysokości nagród (ust. 4) pokrywane są z rezerwy, utworzonej w ramach funduszu nagród.
1.
Podstawę do wypłaty nagrody (§ 5) stanowi protokół odbioru i oceny nagrodzonej pracy.
2.
Protokół (ust. 1) powinien obejmować następujące dane:
1)
zakres rzeczowy wykonania oraz osiągnięte parametry techniczne i wskaźniki techniczno-ekonomiczne,
2)
skalę wprowadzenia rezultatów do praktyki (wdrożenia),
3)
roczną wielkość efektów ekonomicznych (w tysiącach złotych), w tym:
a)
oszczędność robocizny (w tysiącach roboczogodzin i tysiącach złotych),
b)
oszczędność materiałów, surowców, paliwa, energii (deficytowe materiały w tonach, ogólne oszczędności w tysiącach złotych),
4)
całkowite koszty wykonania pracy (w tysiącach złotych) i poszczególnych jej etapów,
5)
rzeczywisty termin zakończenia pracy,
6)
zgodność lub rozbieżność zakresu realizacji pracy w stosunku do planu,
7)
ocenę udziału poszczególnych wykonawców w realizacji pracy,
8)
proponowany podział nagrody między wykonawców,
9)
wnioski jednostki wiodącej.
3.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządzany jest przez komisję z udziałem specjalistów reprezentujących jednostkę wiodącą i jednostki współpracujące (z wyłączeniem osób przewidzianych do nagradzania) po otrzymaniu od jednostki wiodącej sprawozdania z wykonania pracy przewidzianej do nagradzania.
4.
Skład komisji, o których mowa w ust. 3, ustalają:
1)
w odniesieniu do prac wybranych w trybie § 2 ust. 1 pkt 1 - Przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki,
2)
w odniesieniu do prac wybranych w trybie § 2 ust. 1 pkt 2 - właściwi ministrowie.
Informacje o pracach przewidzianych do nagradzania oraz o wypłaconych nagrodach i osobach nagradzanych podaje się do ogólnej wiadomości w jednostkach realizujących prace nagradzane i zatrudniających osoby nagradzane.
1. 7
Osoby wykonujące prace w dziedzinie rozwoju nauki i techniki a także w dziedzinie normalizacji, unifikacji i typizacji wyrobów bądź procesów technologicznych lub postępu organizacyjno-ekonomicznego powinny być premiowane za realizację tych prac na zasadach określonych w:
1)
uchwale nr 130 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach przemysłowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 138),
2)
uchwale nr 131 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 32, poz. 139),
3)
uchwale nr 132 Rady Ministrów z dnia 4 maja 1964 r. w sprawia zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych) grupujących państwowe przedsiębiorstwa przemysłowe i budowlano-montażowe (Monitor Polski Nr 32, poz. 140).
2.
Do osób, o których mowa w ust. 1, zalicza się:
1)
pracowników, bezpośrednich wykonawców konkretnych prac z zakresu postępu technicznego i organizacyjno-ekonomicznego bez względu na zajmowane stanowiska;
2)
pracowników nadzorujących i odpowiedzialnych za wykonanie prac, o których mowa w pkt 1, z tytułu pełnienia funkcji kierowniczych.
3.
Wysokość premii ustala się:
1)
dla pracowników, q których mowa w ust. 2 pkt 1 - przyjmując za podstawę jednostkowe zadania w zakresie przygotowania nowej techniki (prace badawcze, wykonanie prototypu, modelu, wzorca, konstrukcji, przeprowadzenie prób i badań), jej wprowadzenia (uruchomienie produkcji nowych maszyn, urządzeń i wyrobów, wprowadzenie lub rozszerzenie mechanizacji, automatyzacji, wprowadzenie nowych i rozszerzenie postępowych metod technologicznych), jak również w zakresie opracowania i wprowadzenia do praktyki przedsięwzięć z zakresu postępu organizacyjno-ekonomicznego,
2)
dla pracowników, o których mowa w ust. 2 pkt 2 - według zasad określonych w uchwałach, o których mowa w ust. 1.
4.
W przedsiębiorstwach liczbę punktów premiowych za wykonanie poszczególnych zadań, liczbę osób premiowanych oraz wysokość wypłat ustala się w porozumieniu z organami samorządu robotniczego.
1.
Przy ustalaniu liczby punktów premiowych oraz wysokości premii za wykonanie poszczególnych zadań lub ich etapów dla osób, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 1, należy brać pod uwagę kryteria przewidziane do nagradzania (§ 2 ust. 3 i 4).
2.
Największą liczbę punktów premiowych należy przyznawać za realizację zadań:
1)
odpowiadających kryteriom, o których mowa w § 2 ust. 3 i 4, a które nie zostały objęte wykazem prac nagradzanych (§ 4 ust. 2),
2)
o znaczeniu ogólnobranżowym i międzyzakładowym.
3.
W trakcie realizacji zadań dyrektorzy przedsiębiorstw mogą w porozumieniu z samorządem robotniczym dokonać rewizji pierwotnie ustalonej liczby punktów premiowych oraz w ramach posiadanych środków podwyższyć wysokość premii w razie gdy:
1)
stopień trudności zadania okaże się wyższy od przewidywanego,
2)
w wyniku realizacji zadania zostaną osiągnięte znacznie wyższe rezultaty (parametry) od założonych w planie,
3)
zostanie znacznie skrócony planowany termin realizacji zadania.
1.
Wypłaty premii z tytułu realizacji zadań osobom, o których mowa w § 8 ust. 2 pkt 1, bez względu na to, czy są członkami kierownictwa przedsiębiorstw (zjednoczeń), dokonywane są niezależnie od wykonania innych zadań i kształtowania się wyniku ekonomicznego przedsiębiorstwa (zjednoczenia).
2.
Premie w pełnej wysokości wypłaca się po zrealizowaniu całości pracy lub wydzielonego jej etapu, zgodnie z zaplanowanymi założeniami i w planowanych terminach.
3.
Wysokość premii należy zmniejszyć co najmniej o 20% lub odmówić jej wypłaty, jeżeli z winy wykonawców termin realizacji zadania został przekroczony lub gdy jakość wykonanego zadania znacznie odbiega od ustalonej w planie.
Rezerwę funduszu premiowego zjednoczeń, w części przeznaczonej na realizację zadań z zakresu postępu technicznego lub organizacyjno-ekonomicznego, należy wykorzystywać na:
1)
wypłaty premii za realizację wybranych ważnych zadań zlecanych dodatkowo w ciągu roku,
2)
podwyższenie, na wniosek dyrektorów przedsiębiorstw, pierwotnie ustalonych wysokości premii, a w szczególności gdy w trakcie realizacji zadań stopień trudności okaże się wyższy od przewidywanego lub gdy przewiduje się osiągnięcie znacznie wyższych rezultatów (parametrów) od założonych w planie.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1964 r.
1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.
2 § 1 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.
3 § 1 ust. 4 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 lit. c) zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.
4 § 2 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.
5 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.
6 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.
7 § 8 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 21 września 1966 r. (M.P.66.55.262) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 października 1966 r.