Organizacja i zakres działania państwowego nadzoru nad lotnictwem cywilnym oraz zlecanie przedsiębiorstwu państwowemu "Porty Lotnicze" niektórych zadań w zakresie ruchu lotniczego.

Monitor Polski

M.P.1988.25.220

Akt utracił moc
Wersja od: 14 września 1988 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, ŻEGLUGI I ŁĄCZNOŚCI
z dnia 19 lipca 1988 r.
w sprawie organizacji i zakresu działania państwowego nadzoru nad lotnictwem cywilnym oraz zlecenia przedsiębiorstwu państwowemu "Porty Lotnicze" niektórych zadań w zakresie ruchu lotniczego.

Na podstawie art. 25, 35 i 44 ust. 5 ustawy z dnia 31 maja 1962 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 32, poz. 153, z 1984 r. Nr 53, poz. 272 i z 1987 r. Nr 33, poz. 180) i art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 23 października 1987 r. o utworzeniu urzędu Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności (Dz. U. Nr 33, poz. 174) oraz w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 23 października 1987 r. o przedsiębiorstwie państwowym "Porty Lotnicze" (Dz. U. Nr 33, poz. 185) zarządza się, co następuje:
Główny Inspektorat Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej "Głównym Inspektoratem", wykonuje funkcje organu państwowego nadzoru lotniczego nad zachowaniem przepisów prawa lotniczego dotyczących statków powietrznych, lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych oraz ruchu lotniczego.
1.
Do zakresu działania Głównego Inspektoratu należy wykonywanie państwowego nadzoru nad zachowaniem przepisów prawa lotniczego, w szczególności dotyczących:
1)
budowy, eksploatacji oraz napraw statków powietrznych i innego sprzętu lotniczego,
2)
budowy, eksploatacji i napraw lotnisk oraz eksploatacji lotniczych urządzeń naziemnych,
3)
ruchu lotniczego oraz działania jednostek wykonujących zlecone im zadania organów ruchu lotniczego i współdziałających przy zabezpieczeniu i obsłudze tego ruchu.
2.
Główny Inspektorat wykonuje również inne zadania zlecone Głównemu Inspektoratowi Lotnictwa Cywilnego przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności w zakresie nadzoru nad lotnictwem cywilnym, określone odrębnymi przepisami.
Główny Inspektorat w wykonywaniu państwowego nadzoru lotniczego współdziała z Główną Komisją Badania Wypadków Lotniczych oraz Państwową Lotniczą Komisją Egzaminacyjną, powołanymi na podstawie odrębnych przepisów.
Zadania, o których mowa w § 1 - 3, Główny Inspektorat wykonuje poprzez wchodzące w jego skład:
1)
Inspektorat Kontroli Cywilnych Statków Powietrznych,
2)
Inspektorat Lotnisk,
3)
Inspektorat Ruchu Lotniczego,
4)
inne komórki organizacyjne, stosownie do zakresu działań zleconych przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.
1.
Działalnością Głównego Inspektoratu kieruje oraz realizuje zadania Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności w zakresie nadzoru nad lotnictwem cywilnym Główny Inspektorat Lotnictwa Cywilnego przy pomocy zastępców powoływanych i odwoływanych przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.
2.
Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres działań i tryb pracy Głównego Inspektoratu określa regulamin, ustalany przez Głównego Inspektora Lotnictwa Cywilnego i zatwierdzany przez Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności.
Przedsiębiorstwu państwowemu "Porty Lotnicze" zleca się wykonywanie następujących zadań państwowego organu ruchu lotniczego w zakresie kierowania, kontroli i nadzoru oraz związanych z zabezpieczeniem i obsługą ruchu lotniczego:
1)
zadania związane z organizacją ruchu lotniczego,
2)
organizację i kontrolę ruchu lotniczego w przestrzeniach powietrznych kontrolowanych i na lotniskach komunikacyjnych,
3)
nadzór nad ruchem lotniczym w przestrzeniach powietrznych nadzorowanych oraz na lotniskach niekomunikacyjnych,
4)
koordynację lotów cywilnych statków powietrznych poza przestrzeniami kontrolowanymi, a także lotów wojskowych statków powietrznych w przestrzeniach powietrznych kontrolowanych, w uzgodnieniu z wojskową służbą ruchu lotniczego,
5)
prowadzenie informacji lotniczej i powietrznej,
6)
zadania związane z zabezpieczeniem i obsługą ruchu lotniczego:
a)
współudział w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych, prowadzonych przez organy wojskowe oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi Spraw Wewnętrznych,
b)
zabezpieczenie przeciwpożarowe i ratownicze oraz zapewnianie środków zabezpieczenia antyterrorystycznego w portach lotniczych w zakresie ustalonym przez odrębne przepisy,
7)
zapewnienie sprawności technicznej obiektów i urządzeń służących do wykonywania zadań wymienionych w pkt. 1 - 6 oraz niezbędnych do zabezpieczenia właściwego i ciągłego funkcjonowania ruchu lotniczego w przestrzeni powietrznej i w portach lotniczych.
Organizacja wykonywania przez przedsiębiorstwo państwowe "Porty Lotnicze" zadań określonych w § 6 ust. 1, a w szczególności wyznaczanie odpowiedzialnych komórek organizacyjnych, wymaga zatwierdzenia przez Głównego Inspektora Lotnictwa Cywilnego .
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 21 lipca 1966 r. w sprawie organizacji państwowego nadzoru nad lotnictwem cywilnym (Monitor Polski Nr 37, poz. 187 i z 1986 r. Nr 31, poz. 223),
2)
zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 21 lipca 1966 r. w sprawie powołania Zarządu Ruchu Lotniczego i Lotnisk Komunikacyjnych oraz określenia jego organizacji jako państwowego organu ruchu lotnictwa (Monitor Polski Nr 37, poz. 188, z 1970 r. Nr 34, poz. 269, z 1986 r. Nr 31, poz. 223 i z 1987 r. Nr 14, poz. 131).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.