Ogłoszenie statutu organizacyjnego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego.

Monitor Polski

M.P.1947.87.598

Akt utracił moc
Wersja od: 8 lutego 1950 r.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 12 czerwca 1947 r.
w sprawie ogłoszenia statutu organizacyjnego Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego.

Na podstawie art. 11 dekretu z dnia 5 lutego 1946 r. o utworzeniu Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego (Dz. U. R. P. Nr 6, poz. 55), ogłaszam w załączniku do obwieszczenia niniejszego statut organizacyjny Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego, uchwalony przez Radę Ministrów w dniu 28 maja 1947 r.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT ORGANIZACYJNY

Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego.

§ 1.
Państwowy Instytut Hydrologiczno-Meteorologiczny, zwany w dalszych paragrafach "Instytutem", jest państwową Instytucją badawczo-naukową, podlegającą bezpośrednio Ministrowi Komunikacji.
§  2.
Cel i zadania Instytutu określa art. 2 i 3 dekretu z dnia 5 lutego 1946 r. o utworzeniu Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego (Dz. U. R. P. Nr 6, poz. 55).
§  3.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor mianowany i zwalniany przez Ministra Komunikacji.
2.
Dyrektor zarządza całokształtem spraw Instytutu i jest odpowiedzialny za ogólną jego działalność.
3.
W szczególności do kompetencji dyrektora należy:
1)
organizacja pracy służby informacyjno-ostrzegawczej w zakresie hydrologii i meteorologii dla wszystkich potrzeb Państwa;
2)
przedkładanie Ministrowi Komunikacji w porozumieniu z właściwymi organami M. K. wniosków co do tworzenia, znoszenia i zmiany siedzib oddziałów Instytutu oraz stacyj obserwacyjnych i doświadczalnych;
3)
ustalanie metod i programu badań hydrologicznych i meteorologicznych w Państwie;
4)
opiniowanie projektów technicznych i gospodarczych (...)
5)
przedstawianie wniosków właściwym władzom centralnym i instytucjom gospodarczym w sprawie racjonalnego wykorzystania wód i elementów meteorologicznych;
6)
zatwierdzanie opisów wód kraju (katalogów), rejonów klimatycznych i katastru sił wodnych oraz wszelkich innych opracowań, studiów, pomiarów, obserwacji i biuletynów, przeznaczonych do publikacji;
7)
reprezentowanie służby hydrologicznej i meteorologicznej na zjazdach i konferencjach hydrologicznych i meteorologicznych w kraju i zagranicą;
8)
nakładanie obowiązków obserwacji w myśl art. 6 dekretu o utworzeniu Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego;
9)
regulowanie i uzgadnianie współpracy Instytutu z zainteresowanymi urzędami i instytucjami w zakresie hydrologii i meteorologii;
10)
występowanie do innych instytucji i urzędów o dostarczanie przez nie materiałów hydrologicznych i meteorologicznych, potrzebnych do opracowania zagadnień poruczonych Instytutowi;
11)
zatwierdzanie po uzgodnieniu z zainteresowanymi Ministerstwami instrukcji dla wszystkich urzędów i instytucji, wykonywujących spostrzeżenia hydrologiczne i meteorologiczne w celu prowadzenia tych prac według jednolitego dla całego Państwa systemu;
12)
przedstawianie Ministrowi Komunikacji wniosków o tworzenie stypendiów na wyższych uczelniach i instytucjach naukowych w kraju i zagranicą;
13)
organizowanie wykładów z zakresu hydrologii i meteorologii w szkołach akademickich, w porozumieniu z Ministerstwem Oświaty;
14)
zakładanie radiostacji do użytku służby hydrologicznej i meteorologicznej i występowanie z wnioskami w sprawie użytkowania innych stacyj nadawczo-odbiorczych, na zasadach art. 10 dekretu o utworzeniu P. I. H. M.;
15)
wydawanie zasadniczych zarządzeń w sprawach organizacji i trybu pracy Instytutu oraz decydowanie w sprawach ogólnych i dotyczących całej służby hydrologiczno-meteorologicznej;
16)
przedstawianie Ministrowi Komunikacji projektu preliminarza budżetowego;
17)
ustalanie programów pracy Instytutu i jego oddziałów oraz planu publikacji, tudzież wydawanie przepisów wykonawczych, regulaminów i instrukcji wewnętrznych;
18)
podział kredytów między służbę hydrologiczną i meteorologiczną;
19)
przyjmowanie i zwalnianie pracowników umownych stacji obserwacyjnych i doświadczalnych opłacanych według VIII gr. uposażenia i niższych wzgl. według zryczałtowanego wynagrodzenia miesięcznego, nieprzekraczającego wysokości uposażenia VIII grupy w ramach kredytów, przyznanych w budżecie;
20)
powierzanie za zgodą Ministra Komunikacji pracownikom Instytutu w godzinach pozabiurowych za odrębnym wynagrodzeniem prac naukowych i specjalnych, wychodzących poza ramy prac bieżących;
21)
delegowanie i przenoszenie pracowników stacji obserwacyjnych i doświadczalnych, nie zajmujących stanowisk kierowniczych lub pobierających uposażenie (wynagrodzenie) według VII lub niższych grup uposażenia;
22)
udzielanie pracownikom w granicach przydzielonych kredytów nagród i zasiłków pieniężnych do wysokości ustalonej przez Ministra Komunikacji w osobnym zarządzeniu;
23)
zatwierdzanie dorocznych urlopów wypoczynkowych pracowników Instytutu z wyjątkiem zastępców dyrektora;
24)
opracowywanie i zgłaszanie Ministrowi Komunikacji wniosków w sprawach niezastrzeżonych do decyzji dyrektora w niniejszym statucie.
§  4.
1.
Minister Komunikacji na wniosek dyrektora Instytutu mianuje i zwalnia zastępców dyrektora.

Minister Komunikacji może powierzyć zastępcy dyrektora bezpośrednie kierownictwo wydziału w Instytucie.

2.
Do zakresu działania zastępców dyrektora w podległych im działach służby należy:
1)
kierowanie pracami, referowanie spraw dyrektorowi Instytutu;
2)
organizowanie i opracowywanie systemu pracy stałej służby obserwacyjnej i informacyjnej;
3)
opracowywanie programu pomiarów i badań;
4)
opracowywanie ekspertyz, opinii i udzielanie porad;
5)
kierowanie specjalnymi badaniami na wniosek instytucji publicznych lub osób zainteresowanych;
6)
organizowanie, koordynowanie i nadzór prac wydziałów i jednostek terenowych;
7)
przygotowywanie programów i planów publikacji;
8)
inicjatywa i opracowywanie wniosków co do prac naukowo - badawczych;
9)
przygotowywanie preliminarzy budżetowych i podział kredytów oraz dysponowanie środkami budżetowymi według zatwierdzonego programu ogólnego;
10)
przygotowywanie sprawozdań;
11)
przedkładanie do zatwierdzenia formularzy, przepisów i instrukcji.

3. Jeżeli dyrektor nie może pełnić służby, kierownictwo Instytutu obejmuje zastępca dyrektora, wyznaczony przez Ministra Komunikacji.

§  5.
1.
Instytut dzieli się na Wydziały:
1)
Ogólny;
2)
Hydrografii i Hydrometrii;
3)
Hydrologii Wód Płynących;
4)
Limnologii i Wód Podziemnych;
5)
Meteorologii Klimatologicznej;
6)
Przewidywań i Informacji Synoptycznych;
7)
Aerologii i Specjalnych Badań Meteorologicznych;
8)
Morski z siedzibą w Gdyni;
9)
Samodzielny Wydział Wojskowy służby hydrologiczno-meteorologicznej;
10) 1
Samodzielny referat inwestycyjny
2.
Wydziały wymienione w ustępie poprzednim w pkt 2), 3) i 4) stanowią służbę hydrologiczną, zaś określone w pkt 5), 6) i 7) służbę meteorologiczną.
3.
Wydział Ogólny (1) załatwia sprawy organizacji Instytutu i jednostek terenowych oraz wszelkie sprawy ogólne, niewchodzące w zakres działania innych wydziałów lub których załatwienie wymaga współpracy kilku wydziałów, sprawy przygotowania sił naukowych i tworzenia stypendiów, sprawy organizacji i programu kursów szkoleniowych i wykładów w szkołach akademickich, sprawy zakładania bibliotek, wydawnictwa pism i publikacyj, sprawy składów materiałów, przyrządów i druków, laboratorii i warsztatów, sprawy personalne, budżetowo-rachunkowe, gospodarcze i kancelaryjne.
4.
Wydział Hydrografii i Hydrometrii (2) załatwia, sprawy organizacji i kontroli sieci obserwacyjno-informacyjnej i ostrzegawczej, sprawy budowy i utrzymania sieci, sporządza prognozy i prowadzi sygnalizację stanów wody oraz wykonuje pomiary hydrometryczne, zbiera materiały obserwacyjne i materiały do wydawnictw, jako też przeprowadza ekspertyzy i przygotowuje opinie w swoim zakresie.
5.
Wydział Hydrologii Wód Płynących (3) załatwia sprawy norm hydrologicznych i katastru wodnego, przeprowadza pomiary i studia specjalne, zbiera materiały do wydawnictw z dziedziny hydrologii stosowanej oraz przeprowadza ekspertyzy z tego zakresu.
6.
Wydział Limnologii i Wód Podziemnych (4) przeprowadza studia hydrologiczne w zakresie badania wód podziemnych, jezior i bagien, retencji i zbiorników retencyjnych, ekspertyzy oraz zbiera i opracowuje materiały do wydawnictw i publikacji ze swego zakresu działania.
7.
Wydział Meteorologii Klimatologicznej (5) załatwia sprawy organizacji i kontroli sieci meteorologicznej, stacji wyższych rzędów i opadowych, sprawy meteorologii rolniczo-leśnej i bioklimatologii, przeprowadza badania i ekspertyzy oraz zbiera i opracowuje materiały do wydawnictw i publikacji ze swego zakresu działania.
8.
Wydział Przewidywań i Informacji Synoptycznych (6) prowadzi służbę przewidywania pogody, obsługę meteorologiczną lotnictwa wojskowego i cywilnego, szybownictwa, żeglugi oraz rolnictwa i leśnictwa w zakresie prognozy i ostrzeżeń, załatwia sprawy organizacji i kontroli sieci lot. met. i centrów udzielania informacji synoptycznych, przygotowuje do publikacji materiały z zakresu służby pogody, oraz prowadzi prace badawcze z zakresu służby pogody i z zakresu synoptyki meteorologicznej.
9.
Wydział Aerologii i Specjalnych Badań Meteorologicznych (7) organizuje i prowadzi wszystkie prace i pomiary dotyczące górnych warstw atmosfery i kieruje pracami obserwatorów meteorologicznych oraz prowadzi badania specjalne z zakresu dynamiki atmosfery i prognoz długoterminowych.
10.
Wydział Morski organizuje i prowadzi badania hydrologiczne i meteorologiczne morza, wybrzeża morskiego i ujścia rzek, obserwatoria morskie, stacje magnetyczne i laboratoria, badania klimatologiczne i aerologiczne, przewidywania i informacje synoptyczne, służbę czasu, pomiary i badania fizycznych i chemicznych własności morza oraz ochronę meteorologiczną marynarki wojennej, handlowej, rybackiej i władz portowych oraz załatwia sprawy wydawnictwa i korygowania map morskich, sprawdzanie przyrządów nawigacyjnych.
11.
Samodzielny Wydział Wojskowy służby hydrologiczno-meteorologicznej. Zakres działania i sposób obsady Samodzielnego Wydziału Wojskowego służby hydrologiczno-meteorologicznej ustali osobne zarządzenie Ministrów: Komunikacji i Obrony Narodowej.
12. 2
Samodzielny referat inwestycyjny załatwia sprawy planowania inwestycji, wykonawstwa inwestycyjnego, zaopatrzenia inwestycyjnego, realizacji finansowej inwestycji oraz sprawozdawczości i nadzoru inwestycyjnego.
§  6.
1.
Na czele wydziałów stoją naczelnicy wydziałów mianowani i zwalniani ze służby przez Ministra Komunikacji na wniosek dyrektora Instytutu.
2.
Naczelnicy wydziałów sprawują fachowe kierownictwo nad powierzonymi wydziałami, stosownie do zarządzeń i instrukcyj dyrektora Instytutu i jego zastępców oraz są odpowiedzialni za całokształt prac wydziałów.
§  7.
Organami Instytutu w terenie są:
1)
oddziały;
2)
stacje obserwacyjne i doświadczalne.
§  8.
1. 3
(skreślony).
2.
Zadaniem oddziałów jest organizowanie stacji obserwacyjnych i doświadczalnych i ich kontrola, dokonywanie studiów, badań i obserwacji w powierzonym przez Instytut zakresie, opracowywanie wniosków i sprawozdań na podstawie dostarczanych przez stacje materiałów, współpraca z miejscowymi urzędami i instytucjami zainteresowanymi w sprawach hydrologicznych i meteorologicznych oraz wykonywanie wszelkich innych czynności zleconych przez dyrektora Instytutu.
§  9.
Stacje obserwacyjne i doświadczalne tworzy się w miarę potrzeby dla pełnienia zadań specjalnych i doraźnych poleceń Instytutu. Na czele stacji stoją kierownicy mianowani (wyznaczani) i zwalniani (odwoływani) przez Ministra Komunikacji na wniosek dyrektora Instytutu lub przez dyrektora Instytutu.
§  10.
Szczegółowy zakres działania Wydziałów Instytutu, kompetencje ich naczelników oraz szczegółowy zakres działania organów wymienionych w §§ 8 i 9 w ramach prac Instytutu określi regulamin, zatwierdzony przez Ministra Komunikacji na wniosek dyrektora Instytutu.
§  11.
1.
Instytut posiada odrębną rachubę i kasowość, a nadto wyodrębnioną administrację całego majątku ruchomego i nieruchomego.
2.
Środki finansowe na pokrycie wydatków Instytut czerpie:
1)
z kwot przewidzianych na ten cel w osobnym dziale budżetu Ministerstwa Komunikacji,
2)
z funduszów przydzielonych przez inne Ministerstwa,
3)
z własnych dochodów uzyskanych za prace, wykonywane dla urzędów, instytucji i osób zainteresowanych, jak również za orzeczenia, opinie, informacje i sprzedaż, wydawnictw.
3.
Osobne zarządzenie Ministra Komunikacji ustali zasady, na których opierać się będą dochody budżetowe Instytutu, przy zastosowaniu ogólnie obowiązujących przepisów budżetowych.
1 Załącznik § 5 ust. 1 pkt 10 dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) uchwały z dnia 20 stycznia 1950 r. (M.P.50.A-14.147) zmieniającej nin. obwieszczenie z dniem 8 lutego 1950 r.
2 Załącznik § 5 ust. 12 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) uchwały z dnia 20 stycznia 1950 r. (M.P.50.A-14.147) zmieniającej nin. obwieszczenie z dniem 8 lutego 1950 r.
3 Załącznik § 8 ust. 1 skreślony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 20 stycznia 1950 r. (M.P.50.A-14.147) zmieniającej nin. obwieszczenie z dniem 8 lutego 1950 r.