Zmiany i uzupełnienia taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.54.385

Akt jednorazowy
Wersja od: 26 maja 1923 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 19 maja 1923 r.
o zmianach i uzupełnieniach taryfy ogólnej na przewóz towarów zwłok i zwierząt.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagaży i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
W części I taryfy ogólnej na przewód towarów, zwłok i zwierząt "Przepisy Przewozowe (Dz. U. R. P. z 1921 r. № 65, poz. 414) wprowadza się zmiany następujące:

W art. 53 postanowienie wykonawcze V do ust. 2, skreślone na mocy rozporządzenia z dn. 13 kwietnia 1923 (Dz. U. R. P. № 42, poz. 289), przywraca się w zmienionej redakcji, a mianowicie:

"V. Czasowo, aż do odwołania, zezwala się przekraczać oznaczoną na wagonie ładowność o 10%, Nie dotyczy to jednak przesyłek, nadawanych w komunikacji bezpośredniej i sąsiedzkiej z kolejami zagranicznemi, oraz przesyłek, załadowywanych do wagonów 30-tonnowych."

Postanowienie wykonawcze III tegoż art 59 otrzymuje brzmienie następujące:

"III. Za wyładowanie i naładowanie nadwyżki wagi, tudzież przeładowanie na stacji nadawczej wagonu, nienależycie przez nadawcę załadowanego, jak również za spowodowane przez to zatrzymanie wagonu, pobiera się opłaty, przewidzianie w Wykazie opłat dodatkowych (część II taryfy). Za poprawienie naładunku wagonu, dokonane na stacji nadawczej, pobiera się zwrot kosztów własnych oraz postojowe za 1 dzień przetrzymania wagonu".

W części II taryfy ogólnej "Postanowienia Taryfowe" (Dz. U. R. P. z 1922. r. № 48, poz. 428) wprowadza się zmiany następujące:

W p. 17 w pozycji f) po słowach: "kamienie surowe, nieobrobione" dodaje się słowa: "lub z gruba obrobione".

W p. 32 opłatą przewozową w wysokości 1.000 mk. (Dz. U. R. P. z r. 1922, № 113, poz. 1028) od każdej opony, podaną w ust. b), podnosi się do 4.000 mk.

P. 36 otrzymuje brzmienie następujące:

"36. Naczynia, służące do przewozu mleka (bidony, konwie i stągwie) próżne, używane, zaopatrzone w cechę właściciela i nadawane co przewozu jako przesyłki zwrotne zwyczajne lub pośpieszne o wadze, nie przenoszącej 500 kg., przewozi się bezpłatnie".

W p. 71 liczbę 10.000 kg. zmienia się na 7.500 kg.

W p. 74 zdanie ostatnie, za całkowitą ładowność wagonu, użytego do przewozu" zmienia się. na "za 10.000 kg."

W uwadze a), zamieszczonej w końcu "Wykazu opłat dodatkowych" po słowach "do pełnych" dodaje się wyraz "dziesięciu".

W części III taryfy ogólnej "Nomenklatura i klasyfikacja towarów"' (Dz. Ii. R. ?. z 1922 r. Na 48, poz. 428) wprowadza się zmiany następujące:

Tytuł gr. 16 "Oleje i tłuszcze roślinne, oprócz oliwy i olejów lekarskich" uzupełnia się słowami "oraz wytłoczyny".

Do tejże gr. 16 dodaje się pozycję nową, mianowicie:

"Kwas tłuszczowy z oleju kokosowego I - III".

W gr. 22 w rubryce "Uwagi" dodaje się nową uwagę 9 treści następującej:

"9. Przy przewozie koni w wagonach ze specjalnem urządzeniem (luksusowych, t. j. w wagonach wyściełanych i zaopatrzonych w stałe żłoby), przewoźne oblicza się według taryfy, podwyższonej o 50%".

Uwagę d) do gr. 27 "Nabiał" uzupełnia się w sposób następujący: "Za pół- i całowagonowe przesyłki pośpieszne tychże artykułów nabiałowych przewoźne oblicza się według kl. III".

W gr. 41 "Materjały drzewne" pozycję "Deseczki fornierowe i t. d." uzupełnia się określeniem w nawiasach "(dychty)".

W uwadze d) do tejże gr. 41 po słowach "przy stacji Sosnowiec" dodaje się słowa: "do składu Górnośląskiego Towarzystwa fikcyjnego dla przemysłu drzewnego w Tarnowskich Górach przy stacji Chebzie".

Tytuł gr. 50 "Sól zwykła i t. d." (Dz. U. R. P. z r. 1922, № 75, poz. 680) uzupełnia się nazwą: "oraz sole kąpielowe".

W gr. 69 "Pierwiastki chemiczne i t. d." w pozycji "ocet drzewny i spirytus drzewny (metylowy, aceton) " skreśla się odsyłacz a) w rubryce "klasa dla przesyłek drobnych".

W gr. 73 w uwadze c) (Dz. U. R. P. z r. 1922, № 113, poz. 1028) po słowach: "za świadectwami tychże organizacji" dodaje się słowa: "lub Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych".

W gr. 129 "Tabor kolejowy i tramwajowy" dla przesyłek pół- i całowagonowych wszystkich artykułów tej grupy ustala się klasę taryfową IV.

W uwadze g) do tejże gr. 129 ostatnie zdanie: "za całkowitą ładowność wagonu, użytego do przewozu" zmienia się na "za 10.000 kg.".

W części V taryfy ogólnej "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 17, poz. 112) wprowadza się uzupełnienia następujące:

W taryfie wyjątkowej № 2-C w ust. 2) "Opłaty" p. b) uzupełnia się zdaniem:

"Obliczenie według taryfy normalnej za całą odległość przewozu stosuje się również do wszystkich przesyłek przetworów naftowych, wysyłanych do stacji, leżących na wschód od linji: Przeworsk - Rozwadów - Lublin - Luków - Siedlce - Małkinia - Ostrołęka.

W tablicy stacyjnej do taryfy wyjątkowej № 2-C w rubryce "a" relacji Puławy-Drohobycz zamiast opłaty "13.324 mk." ustala się opłatę "29.824 mk."

Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc obowiązującą z dniem 1 czerwca 1923 r.

Sprostowanie.

W Dz. U. R. P. z r. b. № 49 poz. 346 w rozp. Ministra Robót Publicznych z dn. 21 kwietnia 1923 r. o ulgach budowlanych w miastach w § 7 p. 2 lit. a w wierszu 3 zamiast: "znajdować się pod" winno być: "znajdować się ponad".