Rozdział 1 - Przepisy ogólne - Zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.50.511

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 2001 r.

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie ustala zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat realizowanych przez przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego jako organu podatkowego. Zasady rachunkowości i plan kont dla prowadzenia ewidencji podatków i niepodatkowych należności budżetowych przez urzędy skarbowe określają odrębne przepisy.
2.
Zasady rachunkowości dotyczące podatków i opłat w jednostkach samorządu terytorialnego obejmują prowadzenie ewidencji księgowej należnych i pobranych podatków i opłat (przypisy, odpisy, wpłaty, zwroty) oraz kontrolę terminowej realizacji zobowiązań i likwidację nadpłat.
3.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą stosować do rozliczeń wpłat podatków i opłat zasady określone przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozporządzenia.
§  2.
1.
Określenia użyte w rozporządzeniu oznaczają:
1)
"urząd" - urząd jednostki samorządu terytorialnego,
2)
"inkasent" - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej, zobowiązaną do pobrania podatku lub opłaty i wpłacenia ich we właściwym terminie do kasy urzędu lub na właściwy rachunek bankowy urzędu,
3)
"kasjer" - pracownika, któremu powierzono prowadzenie kasy urzędu,
4)
"księgowy" - pracownika referatu rachunkowości,
5)
"należność główna" - określoną należność podatkową albo opłatę, podlegające zapłaceniu,
6)
"należności uboczne" - odsetki za zwłokę, opłatę prolongacyjną i koszty upomnień,
7)
"odpis" - kwotę zmniejszającą zobowiązanie podatkowe albo kwotę należną podatnikowi, ustaloną w wyniku dokonanego przez urząd rozliczenia stanu konta podatnika,
8)
"Ordynacja podatkowa" - ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, Nr 160, poz. 1083, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 1999 r. Nr 11, poz. 95),
9)
"opłaty" - należności inne niż podatki, realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej,
10)
"podatki i opłaty" - podatki, opłaty i inne należności budżetu, do których ustalania lub określania uprawniony jest przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych,
11) 1
"przypis" - zobowiązanie podatkowe stanowiące obciążenie konta podatnika na podstawie deklaracji podatkowej, decyzji administracyjnej, decyzji wydanej w wyniku kontroli albo dowodów wpłat, np. odsetki za zwłokę,
12)
"referat rachunkowości" - komórkę organizacyjną w urzędzie prowadzącą rachunkowość podatków i opłat,
13) 2
"zobowiązanie pieniężne" - zobowiązanie określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1999 r. w sprawie łącznego zobowiązania pieniężnego (Dz. U. Nr 105, poz. 1200).
2.
Przepisy rozporządzenia dotyczące:
1)
podatników - stosuje się odpowiednio do inkasentów, a także do następców prawnych, określonych w art. 93-106 Ordynacji podatkowej, i osób trzecich, określonych w art. 107-118 Ordynacji podatkowej; jeżeli jednak w treści przepisu rozróżnia się podatników i inkasentów, to przepisy dotyczące podatników odnoszą się również do następców prawnych i osób trzecich,
2)
podatków - stosuje się odpowiednio do opłat.
§  3.
Zadaniem referatu rachunkowości w zakresie poboru podatków i opłat jest:
1)
prowadzenie w księgach rachunkowych prawidłowej ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków i opłat,
2)
kontrola terminowej wpłaty należności przez podatników i inkasentów,
3)
terminowe podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych, takich jak upomnienia, tytuły wykonawcze,
4)
zwracanie i zaliczanie nadpłat,
5)
przeprowadzanie rozliczenia rachunkowo-kasowego inkasentów,
6)
sporządzanie sprawozdań,
7)
prowadzenie operacji kasowych i uzgadnianie obrotów kasy związanych z przyjmowaniem wpłat gotówką i z dokonywaniem zwrotów podatnikom za pośrednictwem kasy urzędu oraz terminowe wypłacanie gotówki z kasy na rachunek bankowy urzędu,
8)
ustalenie na podstawie ewidencji księgowej danych potrzebnych do wydawania zaświadczeń o wysokości zaległości podatkowych.
§  4.
1.
Do udokumentowania przypisów i odpisów służą:
1) 3
deklaracje podatkowe,
2)
decyzje,
3)
dowody zrealizowanych wpłat nie przypisanych, a należnych od podatników, w tym wpłat odsetek za zwłokę,
4)
polecenia księgowania ujmujące przypisy należności zakwalifikowanych jako zobowiązania przedawnione,
5)
postanowienia o dokonaniu potrącenia z urzędu albo inne dokumenty stwierdzające dokonanie potrącenia, o którym mowa w art. 65 Ordynacji podatkowej,
6)
dokumenty stwierdzające obciążenie rachunku bankowego podatnika z tytułu zapłaty podatku w przypadku, gdy podatnik dokonał zapłaty podatku poleceniem przelewu do banku, który obciążył rachunek bankowy podatnika, ale nie przekazał środków na rachunek bankowy urzędu, przypisujące bankowi zobowiązanie w wysokości zapłaty dokonanej przez podatnika, w związku z art. 60 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.
2.
Do udokumentowania wpłat służą:
1)
kwitariusze przychodowe K 103, jeżeli wpłata jest dokonana w kasie urzędu lub u inkasenta, z wyjątkiem wpłat w zakresie zobowiązania pieniężnego,
2)
pokwitowania z kontokwitariusza zobowiązania pieniężnego, jeżeli wpłata jest dokonana u inkasenta w zakresie zobowiązania pieniężnego,
3)
pokwitowania z kwitariuszy przychodowych KP, jeżeli dotyczą wpłat opłaty targowej,
4)
dokumenty wpłaty, załączone do wyciągu bankowego, jeżeli wpłaty dokonywane są za pośrednictwem banku lub poczty,
5)
dowody przerachowań (postanowienia o zaliczeniu wpłaty na poczet zaległości podatkowych), w przypadku gdy wpłata została dokonana na inny rodzaj podatku niż podatek, w którym występuje zobowiązanie podatkowe,
6)
inne dowody wpłaty, zatwierdzone do stosowania przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego.
3.
Do udokumentowania zapłaty w formie niepieniężnej służą:
1)
postanowienia o dokonaniu z urzędu potrącenia, o którym mowa w art. 65 § 1 Ordynacji podatkowej, lub inne dokumenty stwierdzające dokonanie takiego potrącenia,
2)
umowy lub inne dokumenty określające dzień przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 66 § 4 Ordynacji podatkowej,
3)
dokumenty stwierdzające obciążenie rachunku bankowego podatnika z tytułu zapłaty podatku w przypadku banku, który nie przekazał zadysponowanych środków na rachunek urzędu.
4.
Do udokumentowania zwrotu służą:
1)
dowody wypłat KW, jeżeli wypłaty dokonywane są w kasie urzędu,
2)
dokumenty zwrotu, załączone do wyciągu bankowego, jeżeli zwroty dokonywane są za pośrednictwem banku lub poczty.
§  5.
1.
Kwit wpłaty z kwitariusza przychodowego powinien zawierać dane umożliwiające identyfikację dokumentu wpłaty, podatnika, podatku, wysokości kwoty wpłaty i jej przeznaczenia, takie jak:
1)
niepowtarzalny identyfikator dokumentu (np. rodzaj dokumentu, seria i numer),
2)
określenie podatnika:
a)
nazwisko i imię (nazwa),
b)
adres (siedziba),
c)
Numer identyfikacji podatkowej (NIP),
3)
rodzaj należności głównej,
4)
okres, którego dotyczy wpłata z tytułu:
a)
należności zaległej,
b)
należności bieżącej,
c)
odsetek za zwłokę,
d)
opłaty prolongacyjnej, jeśli jest stosowana w jednostce samorządu terytorialnego,
e)
kosztu upomnienia,
5)
kwota wpłaty ogółem cyframi i słownie,
6)
kwota wpłaty cyframi z tytułu:
a)
należności zaległej,
b)
należności bieżącej,
c)
odsetek za zwłokę,
d)
opłaty prolongacyjnej,
e)
kosztów upomnień,
7)
data wpłaty,
8)
odcisk pieczęci urzędu,
9)
własnoręczny podpis kasjera.
2.
Data wpłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jest jednocześnie datą dokumentu.
§  6.
1.
Kwitariusze przychodowe i kontokwitariusze zobowiązania pieniężnego są drukami ścisłego zarachowania.
2.
Ewidencję druków ścisłego zarachowania prowadzi się w księdze druków (formularz K-210). W księdze tej ujmuje się również przychód i rozchód druków płatnych wydanych kasjerowi lub innemu pracownikowi, upoważnionemu do ich odrębnej sprzedaży.
3.
Kasjera lub innego upoważnionego pracownika rozlicza się z druków przekazanych mu do sprzedaży.
4.
Przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego może przyjąć inne niż wymienione w ust. 2 urządzenie ewidencyjne służące do ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania.
§  7.
1.
W urzędzie wpłaty od podatników i inkasentów przyjmuje kasjer.
2.
Dla każdego rodzaju podatku lub innej należności wypełnia się oddzielny kwit wpłaty K 103, co najmniej w dwóch egzemplarzach. Oryginał kwitu otrzymuje wpłacający.
§  8.
Kwity kasowe stanowiące dowody wpłaty powinny być przy księgowaniu sprawdzone z punktu widzenia prawidłowości zakwalifikowania wpłaty, w szczególności w zakresie rodzaju podatku lub naliczenia odsetek za zwłokę. W przypadku niemożności zaliczenia dokonanej wpłaty na właściwą należność księgowy księguje wpłatę jako wpływy do wyjaśnienia i wyjaśnia tytuł wpłaty.
1 § 2 ust. 1 pkt 11 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2000 r. (Dz.U.00.122.1332) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2001 r.
2 § 2 ust. 1 pkt 13 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2000 r. (Dz.U.00.122.1332) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2001 r.
3 § 4 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2000 r. (Dz.U.00.122.1332) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2001 r.